Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta8404.05.20165

4930-2016 (633)

Petäsmäen joukkoliikennejärjestelyt 1.1.2017 alkaen

Tiivistelmä:

Joukkoliikennetoimisto on suunnitellut Raision kaupungin kanssa yhteistyössä Petäsmäen joukkoliikenteen järjestämistä 1.1.2017 alkaen. Petäsmäen liikenne on suunniteltu järjestettäväksi jatkamalla linjaa 300 Myllystä Petäsmäkeen ja lakkauttamalla linja 210. Lautakunnalle ehdotetaan, että se hyväksyy linjan 300 reitin jatkamisen Petäsmäkeen ja linjan 210 lakkauttamisen.

Tksjlk § 84

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 28.4.2016:

Petäsmäen liikenne on nykytilanteessa järjestetty niin, että se tukeutuu vahvasti Varsinais-Suomen ELY-keskuksen järjestämään Maskun suunnan joukkoliikenteeseen joka kulkee Petäsmäen alueen läpi. ELY-keskus on parhaillaan kilpailuttamassa liikennettä uudelle sopimuskaudelle 1.1.2017 alkaviin sopimuksiin ja tästä syystä Petäsmäen liikenteen järjestäminen on tullut ajankohtaiseksi.

Joukkoliikennetoimisto on suunnitellut Raision kaupungin kanssa yhteistyössä linjan 300 jatkamista Petäsmäkeen. Ehdotus aikatauluiksi on liitteenä 1 ja uusi reittikartta liitteenä 2.

Raision kaupunginhallitus on päättänyt kokouksessaan 25.04.2016 § 138 (liite 3) esittää joukkoliikennetoimistolle lausuntonaan, että se hyväksyy joukkoliikennetoimiston esityksen Petäsmäen joukkoliikenteen järjestämisestä 1.1.2017 alkaen.

Esityksen mukaan linja 300 kulkisi Myllystä Ohikulkutietä ja Keonkatua pitkin Raision keskustaan josta se jatkaisi nykyisen linjan 210 reittiä Petäsmäkeen. Petäsmäkeläisten matka-aika Turun keskustaan pidentyisi noin 10 minuuttia. Matka-aika Raisioon ei muuttuisi. Nykytilanteeseen nähden muutos parantaa Petäsmäkeen tarjottavaa joukkoliikenteen palvelutasoa merkittävästi. Aikataulujen osalta muutos parantaa talviarkipäivän vuorotarjontaa ja muuttaa aikataulut tasaminuuttisiksi. Kesän arkipäivien vuorotarjonta lisääntyy 17 vuorosta 36 vuoroon. Lauantain vuorotarjonta lisääntyy 12 vuorosta 34 vuoroon. Pyhäpäivien vuorotarjonta lisääntyy 5 vuorosta 30 vuoroon. 

Muutoksen myötä linja 210 lakkautettaisiin. Petäsmäen osalta kyse on päällekkäisestä tarjonnasta. Raision ja Turun välillä linja 210 ei ole tarjonnut merkittävää lisäpalvelua sen reitin ollessa sama runkolinjojen 6 ja 7 reittien kanssa. Linjan 210 lakkauttaminen on edellytys linjan 300 jatkamiselle.

Turun osalta uusi malli mahdollistaa linjan 300 liikennöinnin nykyisellä, lisäliikennettä sisältävällä tasolla. Samalla on huomioitu Ruskon suunnan linjojen (301, 302 ja 303) karsimisesta aiheutuvat palvelutasopuutteet Kuninkojantiellä. Muutoskokonaisuus ratkaisee siis kerralla useamman ongelman; Petäsmäen liikenteen järjestämisen, Raision tahdon lisätä Raision ja Myllyn välisiä vuoroja sekä Turun ja Kuninkojantien/Myllyn välisen liikenteen palvelutasopuutteet.

Linjojen 210 ja 300 kustannukset nykytasolla, jossa linjalla 300 ajetaan lisäliikennettä, ovat noin 1,29 miljoonaa euroa vuodessa. Uuden suunnitelman mukaisen liikenteen bruttokustannus on noin 1,36 miljoonaa euroa vuodessa. 70 000 euron lisäkustannuksen on arvioitu jakautuvan niin, että Raision osuus on noin 15 000 euroa ja Turun noin 55 000 euroa. Kun huomioidaan Turun saama säästö, noin 45 000 euroa, Ruskon suunnan liikenteen muutoksista, on kustannusvaikutus Turun osalta noin 10 000 euroa vuodessa. Turun osalta nettokustannus on n. 105 000 euroa vuoden 2016 talousarviota suurempi, josta loput selittyvät Turun ja Myllyn välille lisätyllä lisäliikenteellä.

Föli-alueella ei ole vielä tehty suuria seutulinjojen muutoksia. Nyt suunnitelluilla muutoksilla (210 lakkauttaminen, 300 jatkaminen, 301-303 karsiminen) voi olla suuria vaikutuksia matkustuskäyttäytymiseen eikä kaikki heijastusvaikutuksia kyetä ennustamaan. Koska matkustuskäyttäytymisellä on oleellinen merkitys käytettävässä kustannustenjakomallissa, tulee samalla päättää, että jos kustannustenjako muuttuu oleellisesti ennakoidusta, jaetaan kustannukset nykytason mukaisesti ja lisäksi laajemminkin selvitetään käytettävän kustannustenjakomallin toimivuus.

Liite 1Linjan 300 aikataulut 1.1.2017 alkaen

Liite 2Kartta muutoksista

Liite 3Raision kaupunginhallituksen lausunto (KH 25.4.2016 § 138)

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 29.4.2016:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta.

Jakelu

tiedRaision kaupunki
tiedJorasmaa Lauri
tpvKortelainen Niko
tpvReinvall Timo


Liitteet:

Tksjlk § 84
Liite 1:Linjan 300 aikataulut 1.1.2017 alkaen
Liite 2:Kartta muutoksista
Liite 3:Raision kaupunginhallituksen lausunto (KH 25.4.2016 § 138)