Turun sisäisen liikenteen linjan nro 2 sopimuksen purkaminen ja liikenteen kilpailuttaminen uudelleen (Yt)
Tiivistelmä:
Turun sisäisen linjan 2 liikennöitsijää on reklamoitu useita kertoja kalustopuutteista ja työelämää koskevien lakien noudattamista koskevista laiminlyönneistä. Myös aluehallintovirasto on todennut liikennöitsijän toiminnassa merkittäviä puutteita. Sopimusosapuolena oleva Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta tulisi valtuuttaa tarvittaessa purkamaan linjan nro 2 sopimus ja kilpailuttamaan linjan 2 liikenne.
Kh § 498
Salassa pidettävä – salauksen peruste: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 24 § 1 momentti 17 ja 19 kohta
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 18.11.2015:
Turun joukkoliikennelautakunta on kilpailuttanut linjan 2 liikenteen vuonna 2009. Kilpailun voitti Oy Andersson Ab. Liikennöinti alkoi 25.4.2010. Sopimus on lähes kymmenvuotinen ja päättyy sopimuksen mukaan 31.3.2020.
Tilaaja on tähänastisen sopimuskauden aikana reklamoinut liikennöitsijää useita kertoja vakavien sopimusrikkomusten vuoksi. Liikennöitsijän sopimusrikkomukset ovat toistuvuudessaan ja monilukuisuudessaan vaikuttaneet negatiivisesti Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen julkisuuskuvaan ja maineeseen.
Linjan 2 liikennöintisopimuksen purkaminen
Kaupunki on vastaanottanut erittäin paljon linjan 2 kalustoa koskevaa palautetta kaupunkiliikenteen asiakkailta mm. rikkinäisistä ovista, rikkinäisistä penkeistä, toimimattomasta ilmastoinnista, likaisista busseista ja siitä, että bussien teho ei riitä ylämäkien kulkemiseen. Kalustotarkastuksissa kalustossa on todettu lukuisia puutteita. Linjalla 2 on huomattavasti enemmän ajamattomia vuoroja kuin muussa Turun joukkoliikenteessä. Työehtosopimuksen määräysten noudattamisessa on vakavia puutteita. Nämä seikat yhdessä osoittavat tarkoituksellista välinpitämättömyyttä liikennöinnin asianmukaisesta hoidosta eikä joukkoliikennetoimisto pidä linjan 2 sopimuksen jatkamista enää perusteltuna.
Linjan 2 sopimuksen kohdan 35 mukaan ”Tilaaja saa purkaa sopimuksen kokonaan,
jos liikennöitsijä olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa tuottaa sopimuksen mukaista palvelua erityisesti liikennöinnin säännöllisyyden, liikenteessä käytettävän kaluston tai palvelun muun laadun osalta,
jos liikennöitsijä laiminlyö itseään sitovan työehtosopimuksen määräysten noudattamisen tai työsuojelumääräysten noudattamisen ja laiminlyönti on olennaista ja jatkuvaa,
jos liikennöitsijä jättää olennaisilta osin noudattamatta nk. tilaajavastuulaissa (1233/2006 muutoksineen) tarkoitettuja lakisääteisiä velvoitteita taikka ei viivytyksettä anna tilaajalle asian selvittämiseksi tarpeellisia ja riittäviä selvityksiä tai tietoja,
jos liikennöitsijä tai sen johtoon kuuluva henkilö tuomitaan rikosrekisteristä ilmenevällä lainvoimaisella tuomiolla hankintalaissa luetelluista rikoksista (laki julkisista hankin noista 53 §).
Mikäli sopimusrikkomus on korjattavissa, sopijapuoli voi purkaa sopimuksen vain, mikäli sopimusrikkomukseen syyllistynyt sopijapuoli ei ole korjannut sopimusrikkomustaan kohtuullisessa ajassa siitä, kun sopijapuoli on kirjallisesti huomauttanut rikkomuksesta.”
Joukkoliikenne toteaa, että liikennöitsijä olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa tuottaa sopimuksen mukaista palvelua erityisesti liikenteessä käytettävän kaluston osalta. Sopimuksen mukaan palveluun käytettävän kuljetuskaluston tulee täyttää vähintään tarjouspyyntöasiakirjoissa ilmoitetut kriteerit koko sopimuskauden ajan. Lisäksi liikennöitsijä laiminlyö itseään sitovan työehtosopimuksen määräysten noudattamisen tai työsuojelumääräysten noudattamisen ja laiminlyönti on olennaista ja jatkuvaa.
Joukkoliikenne on reklamoinut liikenteen puutteista Oy Andersson Ab:ta lukuisia kertoja sopimuskauden aikana. Lisäksi se on reklamoinut purku-uhkaisesti Oy Andersson Ab:ta linjan 2 liikennöinnistä vuosina 2013 (kalustopuutteet), 2014 (työelämää koskevien lakien noudattamista koskevat laiminlyönnit) ja 2015 (kalustopuutteet).
Aluehallintovirasto on tehnyt tarkastuksen Oy Andersson Ab:lle 9.10.2015 ja todennut, että Oy Andersson Ab:n toiminnassa on merkittäviä puutteita mm. työaikalainsäädännön noudattamisessa. Tarkastuspöytäkirja toimitetaan sen valmistuttua Seudulliselle joukkoliikenteelle.
Oy Andersson Ab on koko tähänastisen sopimuskauden ajan 2010 - 2015 osoittanut merkittävästi heikompaa luotettavuutta liikennöinnin suhteen kuin Turun joukkoliikenteen keskimääräinen luotettavuus on. Ajamattomaksi jääneen liikenteen osuus sopimuskauden aikana on ollut:
Vuosi 2010: linja 28 ajamattomat vuorot 0,112 % (koko liikenteen keskiarvo 0,051 %)
Vuosi 2011: linja 28 ajamattomat vuorot 0,102 % (koko liikenteen keskiarvo 0,045 %)
Vuosi 2012: linjat 2, 2A, 28 ajamattomat vuorot 0,084 % (koko liikenteen keskiarvo 0,045 %)
Vuosi 2013: linjat 2, 2A, 28 ajamattomat vuorot 0,148 % (koko liikenteen keskiarvo 0,055 %)
Vuosi 2014: linjat 2, 2A, 28 ajamattomat vuorot 0,149 % (koko liikenteen keskiarvo 0,057 %)
Tammi-lokakuun 2015 linja 2 ajamattomat vuorot 0,143 % (koko liikenteen keskiarvo 0,045 %)
Oy Andersson Ab:n liikennöimän linjan 2 osuus Föli-liikenteestä on 4,6 %, mutta ajamattomaksi jääneestä Föli-liikenteestä linjan 2 osuus on 15 %.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se valtuuttaa Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan liikennöintisopimuksen sopimuskumppanina arvioimaan Oy Andersson Ab:n toiminnan kaikki sopimuskauden aikana ilmenneet asiat huomioon ottaen ja tarvittaessa purkamaan linjan 2 liikennöintisopimuksen.
Purkuasiaa valmistellaan yhteistyössä Turun kaupungin lakiasiat-osaston kanssa. Asiaa hoitaa joukkoliikenteen kanssa lakimies Päivi Kynkäänniemi.
Jos kaupunginhallitus hyväksyy Turun sisäisen linjan nro 2 sopimuksen purkamisen ja valtuuttaa Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan liikennöintisopimuksen sopimuskumppanina purkamaan sopimuksen, Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käsittelee asiaa kokouksessaan 2.12.2015 tai 16.12.2015. Käsittelyajankohtaan vaikuttaa se, milloin AVIn tarkastuspöytäkirja ja sitä mahdollisesti tarkentavat tiedot ovat käytettävissä.
Kaupunki tiedottaa asiasta mediaa joukkoliikennelautakunnan päätöksen jälkeen. On huomioitava, että asia on ennen lautakunnan päätöstä salainen ja että myös päätöksen julkiantamisen jälkeen kaupungin tulee viestinnässäänkin varautua mahdolliseen oikeuskäsittelyyn.
Seudullinen joukkoliikenne on varautunut siihen, että liikenne saadaan hoidettua väliaikaisjärjestelyin niin kauan, kunnes uusi kilpailutettu sopimus tulee voimaan. Linjan 2 kilpailutus käynnistetään viipymättä.
Linjan 2 kilpailuttaminen
Linjan 2 kilpailutuskohde sisältää linjat 2 Kohmo – Kauppatori – Länsinummi, 2A Kohmo – Kauppatori – Liljalaakso ja yölinjan 28 Kohmo – Kauppatori – Länsinummi.
Linjat 2/2A kuuluvat Turun eniten käytetyimpien bussilinjojen joukkoon. Vuoroväli arkisin on 10 minuuttia. Linjakokonaisuus on yksi Turun tärkeimmistä runkolinjoista, jonka lipputulot kattavat lähes kokonaan ostokustannukset. Vuonna 2014 linjoilla 2, 2A ja 28 tehtiin noin 1,8 miljoonaa matkaa, mikä on lähes 8,5 % Turun sisäisen liikenteen matkamäärästä.
Kilpailupaketin liikennettä ajetaan tällä hetkellä 11 linja-autolla ja sen nykyiset ostokustannukset (brutto) ovat noin 2,38 miljoonaa euroa vuodessa.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että linjojen 2 ja 2A liikenne kilpailutetaan nykymallin mukaisesti yhtenä kokonaisuutena. Linjojen liikennöinti nykyisellä vuorovälillä vaatii 11 auton käyttämisen. Koska kyseessä on yksi Turun runkolinjoista ja matkamäärät ovat suuret, tulee kaikkien bussien olla telibusseja.
Kaarinan kaupunki on kiinnostunut mahdollisuudesta jatkaa linja 2 Kohmosta Kaarinan puolelle. Tämä mahdollisuus on otettu huomioon jo nykyisessä linjan 2 liikennöintisopimuksessa. Linjan 2 kilpailutuksessa huomioidaan mahdollisesta Kaarinan liikenteestä aiheutuva muutostarve. Muutoksen myötä linjalla tarvittava automäärä kasvaa, riippuen Kaarinan toivomasta liikennöintimallista, joko yhdellä tai kahdella autolla. Muutos ei aiheuta kustannuksia Turulle vaan linjan jatko-osan maksaa Kaarinan kaupunki.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että noin puolet kohteen autoista tulee olla uusia ja noin puolet käytettyjä siten, että kaluston keski-ikä on korkeintaan kahdeksan vuotta ja että yksittäisen auton enimmäisikä on 15 vuotta. Kalustovaatimuksilla varmistetaan joukkoliikenteen luotettavuus ja houkuttelevuus. Uudella kalustolla on erityistä merkitystä, kun kyse on kaupungin käytetyimpien linjojen joukkoon kuuluvasta joukkoliikennelinjasta.
Hankinnan kiireellisyydestä johtuen esitetään, että hankittavien linja-autojen osalta mahdollistetaan siirtymäaika. Siirtymäaikana (vuoden 2016 loppuun saakka) kalustolta vaaditaan ainoastaan minimivaatimusten täyttymistä. Samalla esitetään, että tilaajavärivaatimus ei koske väliaikana käytettävää kalustoa.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että kilpailutuspakettiin sisällytetään tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen ja liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että kilpailutuskohteen sopimuskausi on noin seitsemän vuotta, minkä jälkeen on mahdollisuus käyttää kolmen vuoden mittainen optiokausi. Mahdollisesta option käytöstä päättää kaupunginhallitus. Pitkä sopimuskausi, kun kyseessä on suuri kalustomäärä, on toivottava sekä kaupungin, liikennöitsijöiden että kuljettajien kannalta. Kaupungille se tarkoittaa edullisempaa hintaa, liikennöitsijälle ja kuljettajille pitkäaikaista varmuutta työn jatkumisesta.
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
Ehdotus Kaupunginhallitus päättää valtuuttaa Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tarvittaessa purkamaan linjaa 2 koskevan sopimuksen ja kilpailuttamaan linjan 2 seuraavilla ehdoilla:
Turun osalta kilpailutuskohteessa on 11 autoa, joista kaikkien tulee olla telibusseja.
Sopimuskausi on seitsemän vuotta, jota voidaan jatkaa kolmen vuoden optiokaudella.
Kalustosta noin puolet tulee olla uutta kalustoa ja muiden autojen ikää koskevat kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset.
Liikennettä voidaan lisätä tai vähentää sopimuskaudella enintään 20 % verrattuna tarjouskilpailussa ilmoitettuun kilometrimäärään.
Sopimus sisältää vuoden 2016 loppuun jatkuvan siirtymäajan, jona kalustolta vaaditaan ainoastaan kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimusten täyttymistä. Siirtymäajan liikenteeltä ei edellytetä tilaajaväriä.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää valtuuttaa Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tarvittaessa hankkimaan linjalle 2 väliaikaisen liikenteen nykyisen sopimuksen purkuajankohdasta uuden sopimuksen alkuun saakka siten, että väliaikaista liikennettä koskevat vain kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset. Väliaikaiselta liikenteeltä ei edellytetä tilaajaväriä.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
Lehtinen ilmoitti olevansa esteellinen eikä osallistunut asian käsittelyyn.
Kokouksessa asiaa oli selvittämässä joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte.
Jakelu
tpv Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tied Ympäristötoimiala, seudullinen joukkoliikenne
tied Kynkäänniemi Päivi