ELY-keskuksen lausuntopyyntö
Tiivistelmä:
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on pyytänyt lausuntoa OnniBus.com Oy:n reittiliikennelupien muutoshakemuksista 11.12.2015 mennessä. Lausunnon antamiselle on haettu ja saatu lisäaikaa niin, että se voidaan käsitellä lautakunnan kokouksessa 16.12.2015. Hakemukset koskevat Turku-Helsinki -liikennettä. Lautakunnalle esitetään, että se puoltaa hakemusta, kunhan liikenteessä huomioidaan Aurakatu 2 pysäkin käyttämisen reunaehdot, Naantalin kaupungin erikseen antama lausunto sekä Föli-alueen sisäisen matkustuksen estäminen reittiliikenteessä.
Tksjlk § 241
ELY-keskuksen lausuntopyyntö on nähtävillä kokouksen sihteerillä.
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 11.12.2015:
Lautakunta käsitteli lausuntoa kokouksessaan 2.12.2015 ja palautti asian uudelleen valmisteltavaksi. Lautakunta toivoi, että lausuntoa tarkennetaan erityisesti PSA:n suojauksen varmistamisen osalta. Lausuntoa on tarkennettu edellisen käsittelyn jälkeen joukkoliikennetoimiston ja lakimiesten toimesta.
TAUSTA:
VARELY/437/2014 JA VARELY/438/2014Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on pyytänyt lausuntoa OnniBus.com Oy:n reittiliikennelupien REITTI-561092 ja REITTI-561095 muutoshakemuksista 11.12.2015 mennessä.Liikenteenharjoittaja esittää seuraavia muutoksia 1.2.2016 alkaen:
1. Vuorojen siirtoja luvasta toiseen.
2. Turku-Helsinki -vuorojen lähtöpaikan siirtämistä Turun linja-autoasemalle ja reitin muuttamista siten, että ne ajaisivat myös Aurakatu 2:n kautta. Muutamaa vuoroa haetaan lähtemään Caribialta ajaen Turun linja-autoaseman ja Aurakatu 2:n kautta.
3. Reittimuutosta seitsemälle vuorolle siten, että lähtöpaikka olisi Naantalin linja-autoasema, josta ajettaisiin Raision kautta Caribialle ja edelleen Helsinkiin. Myös seitsemän vuoroa ajettaisiin toisinpäin.
4. Kahden vuoroparin lisäämistä Turun ja Porin välille.
5. Paimion VT1:n pikavuoropysäkin lisäämistä reitille toisen kahdeksan vuoroparin osalta
Erityisesti ELY pyytää ottamaan kantaa joukkoliikennelain 22 §:ään (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20090869#L4P22 ) ja seuraaviin kysymyksiin:
•Vaikuttaako hakemuksen mukainen liikenne jollain tavalla kunnan/ toimivaltaisen viranomaisen järjestämään liikenteeseen?
•Ovatko haetut reitit ja pysäkit kunnan katuverkolla/ maantiellä käytettävissä liikennöintiin?
•Aiheuttaako haettu reittiliikenne jatkuvaa ja vakavaa haittaa nykyiselle liikenteelle?
LAUSUNTO:
Aurakatu 2:ssa sijaitsevan pysäkkiparin pysäkit ovat yhden linja-auton pysäkkejä ja niiden kapasiteetti on rajoitettu. Pysäkkiparia käytetään kaukoliikenteen lisäksi tilausajoliikenteen ja kiertoajeluliikenteen tarkoituksiin. Että voidaan varmistua myös kiertoajelujen ja tilausliikenteen toimivuudesta, tulee reittiliikenteen lupia myönnettäessä ottaa huomioon seuraavat seikat:
•Pysäkkiä ei saa käyttää lähtöpysäkkinä niin, että siitä aiheutuu autolle päälle 10 minuutin pysäkillä odotusaika. Myös auton lastauksen tulee sujua alle 10 minuutissa.
•Reittiliikenteelle voidaan myöntää lupa jos sen lähtöajat eroavat vähintään 10 minuutilla pysäkkiä jo hyödyntävästä reittiliikenteestä.
•Pysäkiltä voidaan myöntää lupa enintään kolmelle reittiliikennevuorolle tunnissa, tällä varmistetaan muun liikenteen toimivuus.
•Pysäkkiparin viereiset pysäkit ovat kaupunkiliikenteen käytössä ja niitä ei saa käyttää reittiliikenteen tarkoituksiin. Tämä tarkoittaa että esim. kahdella autolla ajettavat reittiliikennevuorot eivät ole mahdollisia Aurakatu 2:n pysäkeiltä.
Naantalin kaupunki on antanut lausunnon osaltaan (Liite 1, Naantalin Kaupunginhallitus 07.12.2015 § 447), joka tulee huomioida reittiliikennelupia myönnettäessä:
Annetun lausunnon mukaan Naantalin linja-autoasemaa ei tule käyttää lähtö-/saapumispysäkkinä. Käsityöläiskadun pysäkkiä voidaan käyttää kyseiseen tarkoitukseen, jolloin reitin tulee saavuttaessa olla Armonlaaksontie – Järveläntie – Tuulensuunkatu – Käsityöläiskatu ja lähdettäessä Käsityöläiskatu – Uolevi Raaden katu – Humalistontie – Armonlaaksontie.
Raision kaupungin osalta reitti ja pysäkkipari ovat käytettävissä liikennöintiin.
Hakemuksessa haetaan lupaa pysähtyä Paimiossa kahdeksalla vuoroparilla. Vuorot käyttäisivät VT1:n varrella olevaa pikavuoropysäkkiä. Joukkoliikennelautakunta käsittelikokouksessaan18.03.2015 § 58 reittiliikelupahakemusta jossa haettiin reittiliikennelupaa Paimion ja Turun välille. Tuolloin haettavan liikenteen todettiin aiheuttavan jatkuvaa ja vakavaa haittaa eikä luvan myöntämistä puollettu. Keskeinen syy oli, että silloin käsitellyssä hakemuksessa vuoroja haettiin Paimion keskustasta valtatiellä sijaitsevan pikavuoropysäkin sijaan. Onnibussin hakemus eroaa kuitenkin oleellisesti tuosta hakemuksesta, sillä haettu pysäkki on valtatien varrella ja liikenne on verrattavissa pikavuoroliikenteeseen. Tältä osin hakemus tulisi siis hyväksyä.
ELY-keskuksen erityisesti esittämiin kysymyksiin voidaan todeta seuraavaa:
•Haetut reitit Turun ja Raision alueella ovat käytettävissä liikennöintiin, kunhan Turun keskustassa kuljetaan reittiä: linja-autoasema – Aninkaistenkatu – Maariankatu – Aurakatu. Naantalissa reitin tulee kulkea reittiä: Armonlaaksontie – Järveläntie – Tuulensuunkatu – Käsityöläiskatu – Uolevi Raaden katu – Humalistonkatu – Armonlaaksontie.
Hakemuksessa ei ole eritelty linja-autoasemalla käytettävää pysäkkiä. Käytettävä pysäkki ei saa olla Föli-liikenteen käytössä, eli pysäkin tulee sijaita linja-autoaseman laiturialueella.
•Naantalin linja-autoasemaa tai muita Föli-liikenteen käyttämiä pysäkkejä ei saa käyttää, sillä se aiheuttaa haittaa Föli-liikenteelle. Tästä syystä reittiliikenteelle osoitetaan oma pysäkki Käsityöläiskadulta.
•Aurakatu 2:n pysäkit ovat käytettävissä liikennöintiin, kunhan vuoroissa huomioidaan edellä mainitut reunaehdot.
•Haettu liikenne aiheuttaa jatkuvaa ja vakavaa haittaa Turun seudullisen joukkoliikenneviranomaisen järjestämälle liikenteelle, jos Föli-alueen sisäisten lippujen myyminen sallitaan reittiliikenteessä. Föli-alueen sisäinen liikenne on järjestetty EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti kilpailuttamalla liikenne ja täten joukkoliikennelain 22§.n jatkuva ja vakava haitta tulee huomioida lupaa myönnettäessä.
•Föli-alueen sisäisten lippujen myymistä ei voida sallia haetuilla reittiliikennevuoroilla
Lautakunnalle esitetään, että se puoltaa hakemuksen hyväksymistä, kunhan liikenteessä huomioidaan:
•Aurakatu 2 pysäkin käyttämisen reunaehdot
•Naantalin kaupungin lausunto
sekä estetään
•Föli-alueen sisäisten lippujen myyminen
Liite 1 Naantalin kaupunginhallituksen päätös 7.12.2015 § 447
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 16.12.2015:
Ehdotus Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää ilmoittaa Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle esittelytekstin mukaisen lausunnon.
Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
Päätös tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta.
Jakelu
tied Onnibus.com
laus Varsinais-Suomen ELY-keskus