Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta520.01.20165

505-2016 (033, 633)

Liikkumisen ohjauksen hankehaku

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että se päättää hakea Liikkumisen ohjauksen rahoitusta kutsuohjattuun liityntäliikennekokeiluun (ns. Last Mile Service). Tässä vaiheessa tarvitaan vain alustava sitoutuminen hakemusta varten. Lautakunta päättää hankkeen yksityiskohdista erikseen.

Tksjlk § 5

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 15.1.2016:

Liikkumisen ohjauksen valtiontuki

Valtioneuvoston asetukseen joukkoliikenteen valtionavustuksista (1273/2013) sisältyy liikkumisen ohjaus. Liikkumisen ohjauksen tarkoituksena on ihmisten kulkutapavalintoihin vaikuttaminen tiedollisen ohjauksen, markkinoinnin sekä palvelujen kokeilun ja kehittämisen kautta. Liikkumisen ohjauksen tavoitteena on yksin omalla autolla ajamisen vähentäminen sekä joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn ja muiden kestävien liikkumistapojen suosion kasvattaminen. Avustuksen toivotaan edistävän pysyvien toiminta- ja yhteistyömuotojen syntymistä seuduilla ja kunnissa.

Avustusta voivat hakea ja saada kunnat, kuntayhtymät ja muut yleishyödylliset yhteisöt. Näitä voivat olla esimerkiksi erilaiset liikkumisen ohjausta järjestävät verkostot, säätiöt ja yhdistykset. Valtionavustusta haetaan vuosittain ja sen myöntämisestä päättää Liikennevirasto. Tässä haussa avustusta voi saada vain vuodelle 2016.

Valtionavustusta voidaan myöntää voimassa olevan valtionavustusasetuksen mukaan enintään 75 prosenttia hyväksyttävistä kustannuksista toiminnan suunnitteluun, projektinhallintaan ja toteuttamiseen. Liikenteen ostoihin ja hinnan alennuksiin avustusta ei voi käyttää, ei myöskään infrastruktuurin toteuttamiseen. Rahaa voi käyttää esim. MaaS-palveluiden suunnitteluun, konseptointiin ja markkinointiin. Avustettavien hankkeiden tulosten ja toimintamuotojen tulee olla mahdollisimman laajalti vaikuttavia ja niiden tulee olla monistettavissa myös muualle.

Hakemukset pitää jättää viimeistään helmikuun 1. päivänä 2016. Liikkumisen ohjauksen määräraha vuodelle 2016 on 900 000€. Avustusten koko vaihtelee muutamista tuhansista euroista alueiden vakiintuneiden liikkumisen ohjauksen toimijoiden reiluun 100K€:hen.

Vuodelle 2016 toivotaan hakemuksia erityisesti seuraavista teemoista:

Jos hankkeeseen osallistuu useampi kunta tai toimija, osapuolten osallistumisesta riittää hakemusvaiheessa alustava sitoutuminen, mutta ennen avustuksen myöntämispäätöstä tarvitaan tieto osapuolten sitovista päätöksistä.

Lautakunnalle esitetään, että se hakee liikkumisen ohjauksen avustusta kuluttajille suunnattujen uudenlaisten liikkumispalvelujen kehittämiseen ja integrointiin seudun liikennejärjestelmän osaksi. Lautakunnalle esitetään, että se hakee avustusta MaaS-liityntäliikenteen toteuttamiseen.

Mahdollinen Fölin MaaS-liityntäliikennekokeilu

Föli ja Lounais-Suomen taksidata tekivät 17.12.2015-13.1.2016 kyselyn, jolla selvitettiin tarvetta liityntäliikenteelle. Tarkoituksena oli selvittää, minkälaisin edellytyksin asiakkaille voitaisiin järjestää edullinen kuljetus kotiovelta bussin kyytiin pysäkille. Liityntäliikenne voisi toimia myös toisin päin, jolloin taksi olisi odottamassa bussia pysäkillä. Lähtökohtana on ollut, että palvelu pitää tilata etukäteen, ja että palvelu koskee vain etukäteen määriteltyjä pysäkkejä. Uudenlaisia liikenneratkaisuja tarvitaan erityisesti sellaisissa paikoissa, joissa ei esimerkiksi viikonloppuisin ole kunnan sisäistä Föli-liikennettä. Liityntäliikenne olisi ekologinen ja turvallinen vaihtoehto järjestää joukkoliikenne harvaan asutuilla alueilla. Tämä voisi toimia esimerkiksi niin, että kerran tunnissa olisi sovittu taksiyhteys tiheän vuorovälin bussipysäkille. Keskeinen selvitettävä kysymys oli, kuinka paljon matkustajat olisivat valmiit maksamaan liityntäliikenteestä. Suunnitelmissa on alustavasti lähdetty siitä, että taksimatkan osuudella olisi jokin kiinteä hinta, joka tulisi bussimatkan hinnan päälle.

Kyselyn tulokset ovat kiinnostuksen ja maksuhalukkuuden osalta jo käytettävissä. Tuloksia ei kuitenkaan ole vielä lautakunnan aineistoa valmisteltaessa purettu postinumeroalueittain. Tuloksista tiedotetaan tarkemmin sitten, kun tulokset ovat kokonaisuudessaan käytettävissä.

Vastauksia saatiin 239 kappaletta. Pääosa (62 %) vastaajista oli työssäkäyviä. Yli puolet vastaajista käyttää joukkoliikennettä (51 %) ja taksia (58 %) vapaa-ajan matkoihin. 71 % vastaajista kertoi, että he käyttäisivät liityntäliikennettä, jos sellainen olisi tarjolla. Kolmen euron lisähintaan oli valmis 34 % vastaajista ja viiden euron lisähintaan 37 % vastaajista. Liityntäliikenteeseen on siis kiinnostusta ja maksuhalukkuutta – nyt on kuitenkin olennaista nähdä vastausten jakautuminen myös maantieteellisesti.

Mahdollisia liityntäliikennekokeilun kohteita Föli-alueella olisivat esimerkiksi Rusko-Vahto –liikenne (nykyistä liikennettä korvaavaa palvelua), Raision ilta- ja viikonloppuliikenne (uutta palvelua alueilla, joissa jossa ei ole nyt ilta- ja viikonloppuliikennettä ja jonne sitä on kaivattu). Yhtä hyvin kokeilualue voidaan valita Turusta, Kaarinasta, Naantalista tai Liedosta. Kokeilualueeseen palataan lautakunnassa myöhemmin. Valtionavustuksen anomiseen riittää tässä vaiheessa lautakunnan alustava päätös kokeilun aloittamisesta ja se voidaan sitoa valtionavustuksen saamiseen. Varsinainen päätös tuodaan lautakuntaan kun kokeilualueesta ja toteutustavasta on neuvoteltu kuntien kanssa, ja taksin ja sovellus/lippuyhteistyökumppanien kanssa on neuvoteltu toteutustavasta ja kustannuksista. Myös matkailun mahdollista kiinnostusta hankkeeseen kysytään.

Kokeilu aloitettaisiin mahdollisimman pian. Nyt haettava valtionraha kattaa vain vuoden 2016 aikana toteutuneita kustannuksia. Realistinen ajankohta aloitukselle lienee alkusyksyllä 2016. Valtionraha kattaa 75 % kustannuksista, jotka kohdistuvat suunnitteluun, konseptointiin ja markkinointiin. Alustava arvio valtionrahakelpoisista kustannuksista on esitetty alla. Liikenteen korvaaminen taksille (asiakashinnan ja sovittavan hinnan erotus) ei kuulu valtionavustuksen piiriin. Työvaiheet sisältävät sekä viranomaisen omaa työtä että ulkoa ostettua markkinointi-, clearing-, tilastointi-, lipputuote- ja sovellussuunnittelutyötä.

Liityntäliikennekokeilun palvelun konseptointi (vaihe 1) noin 10.000 euroa

Liityntäliikennekokeilun suunnittelu ja siihen liittyvät neuvottelut noin 20.000 euroa

Liityntäliikennekokeilun markkinointi noin 20.000 euroa

Clearingin ja muun tilastoinnin toteuttaminen ja laskutus noin 20.000 euroa

Liityntälipputuotteen toteuttamistyö tarvittavine sovellusmuutoksineen noin 30.000 euroa

Liityntäliikennekokeilun vaikutusten arviointi, raportointi ja konseptointi (vaihe 2) siltä osin kuin sen voi tehdä vuoden 2016 aikana noin 20.000 euroa

Yhteensä 120.000 euroa, johon haetaan 75 % valtionosuutta (90.000 euroa).

Yllä esitetty palvelukonseptointi tarkoittaa liityntäliikennepalvelun tuotantotavan ja päävaiheiden kuvaamista. Konsepti esittää palvelun keskeiset ominaisuudet ja sillä kuvataan myös käyttäjien tarpeet. Vaihe 1 tarkoittaa asiakkaiden tarpeiden tunnistamista, toteutustavan valintaa ja testaamisen suunnittelua. Varsinainen testaaminen on liityntäliikennekokeilu itsessään. Konseptoinnin vaihe 2 tarkoittaa kokeilun toteutustavan arviointia, vaihtoehtoisten toteutustapojen arviointia ja kokeilun perusteella opitun suositeltavan toteutustavan esittämistä.

Kuten todettua, näiden kustannusten lisäksi Fölille tulevat liityntäliikenteen järjestämisen kustannukset ja näihin palataan suunnittelutyön edettyä.

Föli osallistuu tämän hanke-esityksen ulkopuolella Valonian hakemaan liikkumisen ohjaustyöhön, joka liittyy erityisesti Föli-alueen yritysyhteistyöhön ja liikkuvan myyntipisteen toimintaan. Joukkoliikennejohtaja tekee päätöksen tästä erikseen.

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää anoa valtionrahaa Liikkumisen ohjauksen hankehaussa MaaS-kutsuohjattuun liityntäliikenteeseen ja sitoutuu alustavasti hankkeen toteuttamiseen edellyttäen, että se saa esitetynlaisen valtion avustuksen hankkeeseen. Lautakunta valtuuttaa joukkoliikennejohtajan tarvittaessa täydentämään ja tarkentamaan alustavaa kustannusarviota hakemukseen. Lautakunta päättää kohdealueesta ja muista yksityiskohdista myöhemmin.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKorte Sirpa