Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 141 | 19.08.2015 | 7 |
8254-2015 (633)
Turun kaupungin sisäisen koululaiskorttikorvauksen korotus 1.7.2016 alkaen
Tiivistelmä:
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle esitetään, että koululaiskorttien hintaa korotetaan 1.7.2016 alkaen 90 sentistä yhteen euroon matkaa kohden. Kyse ei ole asiakashinnasta vaan kaupungin sisäisestä maksusta. Tämä asiakohta koskee Turun kaupunkia.
Tksjlk § 141
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 12.8.2015:
Turun sivistystoimiala myöntää kaupungin maksaman koululaiskortin niille oppilaille, joiden koulumatkan pituus on yli 5 kilometriä tai muu syy sitä edellyttää. Koululaiskortti on voimassa Turun seudun joukkoliikenteen linja-autoissa ja oikeuttaa kahteen matkaan koulupäivää kohti. Vaihto-oikeus koulumatkoilla on 75 minuuttia. Myönnetty koululaiskortti haetaan henkilötunnusta vastaan joukkoliikenteen palvelutoimistosta.
Joukkoliikennetoimi on järjestänyt koulumatkoja varten yhdeksän koululaislinjaa, minkä lisäksi koulupäivinä joukkoliikenteessä on koululaiskuljetusten vuoksi käytössä lisäautoja. Koululaisliikenne on avointa kaikille käyttäjille. Sivistystoimiala maksaa joukkoliikennetoimelle korvausta koululaiskorteista 90 senttiä matkaa kohti eli 1,80 euroa / koulupäivä / koululaiskorttiin oikeutettu oppilas. Hintaa on korotettu viimeksi 1.1.2014.
Sivistystoimiala poisti käytöstä Raunistulan koulun Kastun yksikön koulutalon kevätlukukauden päätyttyä. Koulun oppilaat sijoitetaan jatkossa Rieskalähteen koululle sekä Tommilankadun kiinteistöön. Lisäksi Härkämäen, Pansion, Pernon ja Vienolan alueen oppilaita siirretään Rieskalähteen koulusta Topeliuksen kouluun. Näiden muutosten johdosta tulee Rieskalähteen koululle liikennöivien koululaislinjojen aikatauluja ja reittejä tarkistaa syyslukukauden alusta alkaen. Muutoksen aiheuttamat lisäkustannukset joukkoliikennetoimelle ovat 15.000 euroa vuodessa. Lautakunta on käsitellyt asian 17.6.2015 § 123.
Sivistystoimiala on muuttanut koulukuljetusperiaatteet 1.1.2015 alkaen siten, että koulukuljetuksia ei enää makseta alle viiden kilometrin koulumatkalla myöskään 1-2-luokkalaisille. Tämä aiheuttaa joukkoliikennetoimelle noin 80.000 euron vuosittaisen tulonmenetyksen. Koska jo aiemmin tehtyjä koululaiskorttipäätöksiä ei kumota, vaikutus joukkoliikenteelle tulee portaittain siten, että vuonna 2015 tulonmenetys on noin 20.000 euroa, vuonna 2016 noin 60.000 euroa ja vuodesta 2017 alkaen 80.000 euroa vuodessa.
Joukkoliikennetoimi on keskustellut koulukuljetuksista sivistystoimialan toimialajohtaja Timo Jalosen kanssa 13.2.2015. Yhdessä on todettu, että joukkoliikennetoimi lopettaa kustannusten säästämiseksi linjan 66 Vasaramäen kautta torille syksyllä 2015. Kyseessä olevan linjan järjestämiskustannus oli vuonna 2014 viisi euroa matkaa kohti. Tällä muutoksella saavutetaan vuonna 2015 noin 20.000 euron säästö ja myöhemmin vuositasolla 40.000 euron säästö, mutta säästö ei kata yllä kerrottuja kustannuslisäyksiä ja tulonmenetyksiä. Palaverissa ei käyty läpi muita karsintakohteita.
Lautakunnalle esitetään, että koululaismatkojen hintaa korotetaan 90 sentistä yhteen euroon matkaa kohti. Korotus esitetään toteutettavan vuoden 2016 puolivälissä. Joukkoliikennejohtaja on informoinut sivistystoimialan toimialajohtaja Timo Jalosta asiasta huhtikuussa 2015. Muutoksen myötä koululaismatkan kustannus olisi suurin piirtein sama kuin joukkoliikenteen keskimääräinen tulo matkaa kohden. Keskimääräinen koululaislinjojen järjestämiskustannus oli 2,63 euroa matkaa kohti vuonna 2014 (alv 0).
Hinnankorotus lisää joukkoliikennetoimen tuloja noin 60.000 euroa vuodessa (alv 0). Vuonna 2016 lisätulo on kuitenkin vasta 30.000 euroa. Turussa opetustoimen maksama koululaislippuhinta ei korvaa koululaislinjojen järjestämiseen kuluvaa rahaa jatkossakaan, mutta auttaa jonkin verran koululaisliikenteen järjestämisessä. Koululaisliikenteen lipputulot kattavat noin 35 % koululaisliikenteen kustannuksista (keskimäärin Turun joukkoliikenteessä lipputulot kattavat noin 60 % kustannuksista).
Sivistystoimialan johdon kanssa on tehty hyvää yhteistyötä, jotta ylimääräisiä ei-välttämättömiä joukkoliikennekustannuksia voitaisiin poistaa. Kummankin hallintokunnan kireässä taloudellisessa tilanteessa on tärkeää, että palvelut voitaisiin hoitaa mahdollisimman kustannustehokkaasti. Esimerkiksi on sovittu, että koululaisvuoroja ei ajeta lauantaisin muuta kuin kevään (ja tarvittaessa syksyn) päättäjäispäivinä, vaikka koulut pitäisivätkin erillisiä lauantaikoulupäiviä. Samoin koulujen aloitusaikoja on pyritty muuttamaan siten, että kaikki koulun oppilaat eivät aloittaisi koulupäiväänsä aamukahdeksalta, vaan oppilaskuormaa saataisiin jaettua aamun eri vuoroille. Sivistystoimen ja joukkoliikennetoimen yhteistyö on koko kaupungin taloutta ajatellen erittäin tärkeää ja sitä tulee edelleen lisätä. Myös kustannusten oikeudenmukainen jakaminen hallintokuntien välillä on tavoiteltava päämäärä.
Föli-alueella kunkin kunnan opetustoimi maksaa omalle kunnalleen Fölin koululaiskorttikorvauksen, jonka kunta on itse määritellyt. Korvaus on Kaarinassa 1,50 euroa, Raisiossa 2,00 euroa, Naantalissa 3,00 euroa, Liedossa 2,00 euroa, Ruskolla 1,60 euroa ja Turussa siis tällä hetkellä 0,90 euroa (alv 0).
Muista suurista kaupungeista todettakoon, että Tampere perii koululaiskorteista 1,13 euroa matkaa kohti. Oulussa korvaus riippuu koululaisen iästä ja matkan pituudesta. Lyhimmillä matkoilla korvaus on 1,37 euroa (alle 12 v., matka alle 6 km) tai 2,74 euroa (yli 12 v., matka alle 6 km). Kyse on verottomista hinnoista.
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että koululaiskorttimatkan korvaushinta Turun paikallisliikenteessä 1.7.2016 alkaen on 1,00 euroa (alv 0) matkaa kohti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tpvJokinen Martti
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedJalonen Timo
tpvLerkki Susanna