Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta14419.08.201510

8242-2015 (633)

Asiakastilin voimassaolo tunnistepohjaisessa maksujärjestelmässä

Tiivistelmä:

Tunnistepohjaiseen maksujärjestelmään siirtyminen muuttaa asiakkaan ostaman matkustusoikeuden käsittelyä. Jatkossa Turun seudun joukkoliikenteen asiakas ostaa matkustusoikeutta asiakastililleen, josta se käydään tarkistamassa tunnistetiedon avulla. Lautakunnalle esitetään, että asiakastili on voimassa kolme vuotta sen jälkeen, kun matkustusoikeutta on viimeksi käytetty.

Tksjlk § 144

Vt. kehityspäällikkö Seppo Kemppainen 12.8.2015:

Turun seudun joukkoliikenteessä siirrytään maksu- ja informaatiojärjestelmän uudistuksen myötä tunnistepohjaiseen järjestelmään syyskuussa 2015. Tunnistepohjaisessa (ID-pohjainen) järjestelmässä tieto asiakkaan matkustusoikeudesta sijaitsee taustalla keskusjärjestelmässä, josta tieto haetaan ja jonne se päivitetään asiakkaan esittämän tunnistetiedon perusteella. Tunnistetieto sijaitsee ensivaiheessa asiakkaan matkakortilla, mutta myöhemmin asiakas voi tunnistautua myös muiden kanavien kautta kuten esimerkiksi matkapuhelinsovelluksella.

Tunnistepohjainen järjestelmä muuttaa asiakkaan ostaman matkustusoikeuden ja siihen liittyvän rahaliikenteen käsittelyä. Tähän asti asiakas on ostanut matkustusoikeutta kortilleen, josta se on tarkistettu bussin rahastuslaitteella. Asiakkaan vastuulla on ollut pitää kortti tallessa ja säilyttää se niin, ettei väärinkäytöksiä pääse tapahtumaan. Matkakortille on annettu kolmen vuoden fyysinen toimintatakuu, jonka aikana kortti on uusittu veloituksetta, jos se on lakannut toimimasta asiakkaasta riippumattomista syistä. Uudessa järjestelmässä asiakas ostaa matkustusoikeutta asiakastililleen, joka sijaitsee taustajärjestelmässä. Matkakorttia käytetään enää ainoastaan tunnistautumiseen. Fyysisen toimintatakuun tarve säilyy entisellään, koska kortin tunniste pitää olla luettavissa.

Uuden järjestelmän myötä joudutaan ottamaan kantaa siihen, miten pitkään asiakastili pidetään aktiivisena, vaikka matkustusoikeutta ei olisi käytetty. Jos matkustusoikeutta ei käytetä tietyn ajan kuluessa, on asiakastiedot poistettava tietoturvan ja järjestelmän toimivuuden takia.

Sähköisen kuluttajakaupan käytännesääntöjen (http://www.asml.fi/pelisaannot/) mukaan asiakassuhteen perusteella kerättyjä tietoja  saa käsitellä asiakassuhteen hoidossa niin kauan kuin yrityksen ja asiakkaan välillä vallitsee ”asiallinen yhteys”. Sääntöjen mukaan asiallinen yhteys on olemassa vielä ”kohtuullisen ajan viimeisestä asiakastapahtumasta”. Asiallisen yhteyden olemassaolo on arvioitava kussakin tapauksessa erikseen niin, että yrityksen toimiala ja myytävät tuotteet otetaan huomioon.

Matkustus paikallisliikenteessä perustuu useimmissa tapauksissa säännölliseen matkustustarpeeseen. Lähtökohtaisesti voidaankin olettaa, että liikenteen järjestäjän ja asiakkaan välisen ”asiallisen yhteyden” olemassaolo edellyttää asiakastapahtumia melko lyhyin aikavälein. Voidaan lähteä siitä, että jos matkustusta ei ole tapahtunut esimerkiksi yhden vuoden aikana lainkaan, asiakkuus ei ole kovin aktiivista. Asiakastili voidaan tällöin siirtää tunnistepohjaisessa järjestelmässä passiiviseksi. Jos asiakastapahtumia ei kerry tämän jälkeen kahteen vuoteen, voidaan todeta, että ”asiallinen yhteys” liikenteen järjestäjän ja asiakkaan välillä on katkennut, ja asiakassuhde on päättynyt. Asiakastilillä mahdollisesti oleva matkustusoikeus ajetaan alas. Asiakastietoja säilytetään asiakastilin sulkemisen jälkeen yhden vuoden ajan, minkä jälkeen ne tuhotaan järjestelmästä.

Asiakassuhde voi päättyä myös asiakkaan toivomuksesta. Tämän voi tehdä Turun seudun joukkoliikenteen asiakaspalvelupisteessä Turussa ja kuntien yhteispalvelupisteissä. Asiakkaan on todistettava henkilöllisyytensä. Asiakastilillä mahdollisesti olevaa matkustusoikeutta ei hyvitetä asiakkaalle vaan se ajetaan alas.

EhdotusJoukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 13.8.2015:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että asiakastili Turun seudun joukkoliikenteessä pidetään voimassa kolme vuotta sen jälkeen, kun tilillä olevaa matkustusoikeutta on viimeksi käytetty. Samalla lautakunta päättää, että asiakastilin sulkemisen yhteydessä mahdollisesti jäljellä olevaa matkustusoikeutta ei palauteta vaan se ajetaan alas.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvJokinen Martti
tiedKemppainen Seppo
tiedKorte Sirpa
tiedPaasikivi Jari
tiedSitaru-Niemi Jaana