Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta13317.06.20151

8803-2014 (633)

Jäsen Juha Heikkilän aloite liittyen Kohmon ja Kuralan alueen linjastojen uudelleenjärjestelyihin

Tiivistelmä:

Tuodaan lautakunnalle tiedoksi lautakunnan jäsenen Juha Heikkilän aloite linjastojen uudelleenjärjestelyistä ja todetaan aloitteen käsittely.

Tksjlk § 133

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan jäsen Juha Heikkilä 20.8.2014:

Heinäkuun ensimmäisenä päivänä vuonna 2014 toimintansa aloittanut Föli- joukkoliikennekokonaisuus antaa entistä jouhevammat mahdollisuudet myös joukkoliikenteen linjastojen rationalisointiin yli kuntarajojen palvelutasosta tinkimättä ja itse asiassa jopa päinvastoin. Selkeä harmaa alue ja päällekkäisyys jo vuosikausia ellei peräti vuosikymmeniä on ollut olemassa Kaarinan ja Turun raja-alueella Kohmon ja Kuralan suunnalla. Nykyinen linja 6 kulkee osan reitistään väylää, jolla on vain muutama hyvin vähän käytetty pysäkki ja näin ollen voidaan jopa puhua ”turhasta reittiosuudesta”. Lautakunnan jäsenenä esitänkin seuraavanlaisen aloitteen:

Mitä muutoksella saavutetaan ja muita näkökulmia:

Joukkoliikennesuunnittelija Jouko Tervonen 15.6.2015:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan jäsen Juha Heikkilä on tehnyt oheisen aloitteen Kohmon ja Kuralan alueen linjastojärjestelyistä. Aloitteen tavoitteena on linjaston rationalisointi ja sitä kautta seudullisen joukkoliikenteen kustannussäästöt.

Aloitteessa mainittu katuyhteys Kohmosta Kaarinantielle ei ole toistaiseksi käytettävissä millekään ajoneuvoliikenteelle. Siltä osin aloitteen mukaisiin linjajärjestelyihin ei ole mahdollisuutta. Kohmon ja Kauppatorin välinen linjaosuus on varsinkin ruuhka-aikoina kuormitettu. Samoin Liedosta tulevat linjan 6 bussit ovat kiitettävän kuormitettuja. On hyvin todennäköistä, että ruuhka-aikoina eivät matkustajat Liedosta, Kohmosta ja Kuralasta mahdu yhteen bussiin, vaan lähdöillä on käytettävä toista bussia lisäautona.

Aloitteessa on arvioitu, että linjan 6 reittimuutos Hämeen valtatieltä Kohmon, Kuralan ja Nummenmäen kautta lisäisi ajoaikaa viidellä minuutilla. Joukkoliikennetoimiston näkemys on, että ajoajan lisäys olisi 10 – 15 minuuttia. Nykyisin ajoaika Liedosta Kauppatorille on 35 – 40 minuuttia, ja esitetyn reittimuutoksen jälkeen arvioimme ajoajan Liedosta Kauppatorille olevan 45 – 50 minuuttia. Tällainen matka-ajan lisäys ei ole omiaan houkuttelemaan lisää matkustajia busseihin, vaan sillä voi olla jopa päinvastainen vaikutus.

Aloitteen mukainen linjastomuutos ei joukkoliikennetoimiston mielestä saa aikaan kustannussäästöjä. Nykyisellä aikataulurakenteella linjat 2 ja 2A käyttävät ajoaikaa Kauppatorilta Länsinummeen ja Liljalaaksoon sekä takaisin Kauppatorille 45 minuuttia. Autokiertojen rakentamisessa joudutaan tällöin miettimään vaihtoehtoja tasavälisen aikataulun tai riittävän ajoajan välillä. Lisäksi on huomattava, että linjoja 2 ja 2A ajetaan nykyisin 90 minuutin kierrosajoin, jolloin bussi vaihtaa linjaa joka kerta Kohmossa. Mikäli ajettaisiin vain linjaa 2 Länsinummesta Kohmoon ja takaisin, tulee kierrosajaksi 100 minuuttia vuorovälin ollessa 20 minuuttia. Jo 1990-luvulla on todettu, että linjaa ei pysty ajamaan 80 minuutin kierrosajalla, joten pelkästään linjan 2 ajaminen Kohmoon heikentää autokiertojen tehokkuutta.

Linjoilla 6 ja 7 on joukkoliikennetoimiston käsityksen mukaan nykyisin toimivat autokierrot, joissa ei ole kovinkaan paljon ns. löysää aikaa. Näin ollen on hyvin todennäköistä, että myös näille linjoille jouduttaisiin lisäämään autoja kiertoon.

Edellä kerrotun perusteella joukkoliikennetoimiston käsityksenä on, että aloitteessa esitetty muutos ei ole joukkoliikenteen houkuttelevuuden ja taloudellisuuden kannalta perusteltavissa.

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 15.6.2015:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta merkitsee selvityksen tiedokseen ja lautakunnan jäsen Juha Heikkilän aloitteen käsitellyksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedHeikkilä Juha