4105-2015 (639)

 

Raitiotien yleissuunnitelman lähettäminen lausunnoille

 

Tiivistelmä:

 

Turun raitiotien yleissuunnitelman vaikutukset sekä kustannukset on selvitetty. Raitiotie vastaa kaupunginhallituksen asettamiin tavoitteisiin parhaiten kilpailukyvyn, kasvun ja vetovoiman, kaupunkirakenteen tiivistämisen, joukkoliikenteen käytön lisäämisen sekä kaupunkikuvan viihtyvyyden osalta. Sen sijaan taloudellisiin tavoitteisiin superbussi vastaa raitiotietä paremmin. Raitiotien yleissuunnitelmasta pyydetään lausuntoja ja mielipiteitä, joiden käsittelyn jälkeen kaupunginhallitus ottaa kantaa jatkotoimenpiteisiin.

 

 

Kh § 208

 

Liikennesuunnitteluinsinööri Juha Jokela 29.4.2015:

 

Aiemmat päätökset

 

Turun kaupunginvaltuusto teki 14.12.2009 § 278 pikaraitiotien toteuttamista koskevan periaatepäätöksen, jonka mukaan raskaimmin kuormitetuille linjoille toteutetaan pikaraitiotie, kun sille on rahoitukselliset ja kaavalliset edellytykset sekä valtion rahoitus ja muiden seudun kuntien osuus toteutuksesta on sovittu ja että pikaraitiotien toteuttaminen ja siihen liittyvä maankäytön kehittäminen ratkaistaan kaupunkiseudun rakennemallissa. Turun kaupunkiseudun kuntien ja valtion välisessä maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) aiesopimuksessa 2012-2015 todetaan mm. että Turun kaupunki ja valtio laativat tällä sopimuskaudella pikaraitiotien yleissuunnitelman. Turun kaupunginhallitus päätti 5.11.2012 § 510, että yleissuunnittelun lähtökohtana on integroituna kaupunkikehityshankkeena toteutettava raitiotieratkaisu. Raitiotien suunnittelu yhdistetään voimakkaasti muuhun kaupunkisuunnitteluun ja -kehittämiseen. Suunniteltavan raitiotieratkaisun tulee laajasti edistää kestävää kaupunkikehitystä, kasvua ja kilpailukykyä.

 

Turun raitiotien yleissuunnittelu alkoi tammikuussa 2013. Turun kaupunginhallitus hyväksyi 29.4.2013 § 206 raitiotien yleissuunnitelman tavoitteet otsikkotasolla seuraavasti; 1) Kaupungin kilpailukyky, kasvu ja keskustan vetovoima nousevat, 2) kestävä kaupunkirakenne, 3) sujuva liikennejärjestelmä ja houkutteleva joukkoliikenne, 4) kaupungin asukkaiden viihtyvyys ja hyvinvointi lisääntyvät sekä 5) taloudellisesti kestävä investointi.

 

Kaupunginhallitus päätti 14.4.2014 § 158, että Turun raitiotien yleissuunnitelma laaditaan esitettyjä reittejä pitkin kolmelle haaralle Kauppatorilta Runosmäkeen, Skanssiin ja Varissuolle. Lisäksi kaupunginhallitus päätti mm. raitiotien laajentamisen reittivertailun laatimisesta sekä suunnittelu- ja vertailuperiaatteista.

 

Raitiotien yleissuunnitelman vaikutukset ja kustannukset

 

Raitiotietä on suunniteltu integroituna kaupunkikehityshankkeena. Turku on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana keskimäärin noin 1600 asukkaalla vuodessa. Turun tavoitteena on kaupunkiseudun rakennemallin mukaisesti kasvun jatkaminen siten että Turussa olisi noin 210 000 asukasta vuonna 2035, mikä yhdessä seudun kasvun kanssa tarkoittaisi 25 prosentin lisäystä matkamäärissä. Raitiotie on mahdollisuus houkutella investointeja ja vastata kasvuun sekä muuttaa Turun urbaania ilmettä. Samalla raitiotie on myös mahdollisuus pitkän aikajänteen maankäytön ja liikennejärjestelmän kehittämisessä. Suunnitellun kolmen raitiotiehaaran varrelle on arvioitu rakennettavan uusia asuntoja lähes 20 000 asukkaalle vuoteen 2035 mennessä. Merkittäviä raitiotien varren maankäytön kehittämismahdollisuuksia ovat muun muassa Itäharju, Kupittaa, Matkakeskus ja Skanssi. Raitiotien laajentamismahdollisuudet seudulliseksi järjestelmäksi on selvitetty.

 

Kolmihaaraisen raitiotien vaikutuksia on verrattu nykyisen kaltaiseen bussijärjestelmään sekä niin sanottuun superbussijärjestelmään, jossa raitiotiekäytäviä liikennöidään raitiotietä vastaavilla liikennejärjestelyillä esimerkiksi tuplanivelbusseilla.

 

Raitiotie vastaa kaupunginhallituksen asettamiin tavoitteisiin parhaiten kilpailukyvyn, kasvun ja vetovoiman, kaupunkirakenteen tiivistämisen, joukkoliikenteen käytön lisäämisen sekä kaupunkikuvan viihtyvyyden osalta. Sen sijaan taloudellisiin tavoitteisiin superbussi vastaa raitiotietä paremmin. Superbussi voisi toimia esivaiheena raitiotielle. Superbussin lisäksi kaksihaarainen Varissuo-Runosmäki raitiotie on yhteiskuntataloudellisesti kannattava.

 

Turun raitiotien kustannusarvio on eurooppalaista keskitasoa sekä investointi- että liikennöintikustannusten osalta joskin hankkeiden vertailu on vaikeaa hankkeiden sisällön, paikallisten olosuhteiden sekä lainsäädännön eroista johtuen. Kolmihaaraisen raitiotien infrastruktuuri-investoinnin kustannusarvio on 303 miljoonaa euroa, mikä sisältää noin 37 miljoonan euron riskivarauksen. Varikkoinvestointi ja kalustohankinta kuoletetaan raitiotien liikennöintikustannusten yhteydessä.

 

Lausuntopyynnöt ja mielipiteet

 

Päätöksenteon pohjaksi Turun raitiotien yleissuunnitelmasta pyydetään lausuntoja sidosryhmiltä sekä mielipiteitä kansalaisilta 8.6.2015 mennessä. Lausuntopyynnöissä pyydetään erityisesti ottamaan kantaa seuraaviin seikkoihin:

 

·        Miten Turun raitiotie vaikuttaisin toimintaanne?

 

·        Millaisia vaikutuksia näette raitiotiellä olevan koko Turun tai Turun keskustan kehitykseen? Entä Turun seudun kehitykseen?

 

·        Miten kuntanne / organisaationne suhtautuu raitiotien laajentamiseen seudulliseksi Turun naapurikuntiin? Mitkä ovat mielestänne tärkeimmät keinot Turun seudun joukkoliikenteen kehittämiseen seuraavan kymmenen vuoden aikana ja pidemmällä aikavälillä?

 

·        Mitä näette raitiotien ja superbussin eroiksi?

 

Liite 1                                  Tahot, joilta pyydetään lausuntoa

 

Oheismateriaali 1               Linkki yleissuunnitelmaraporttiin:

 

http://www.turunraitiotie.info/raportti_Turku_lowres.pdf

 

Oheismateriaali 2               Linkki yleissuunnittelumateriaaliin:

 

http://www.turunraitiotie.info/raportit.html

 

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

 

Ehdotus        Kaupunginhallitus päättää, että Turun raitiotien yleissuunnitelmasta pyydetään lausunnot liitteessä 1 mainituilta sidosryhmiltä siten, että lausunnot tulee antaa viimeistään 8.6.2015.

 

Päätös          Ehdotus hyväksyttiin.

 

Asian esitteli apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen.

 

 

Jakelu

   laup Eviva-hanke

   laup Finavia Turku Airport

   laup Helsingin kaupungin liikennelaitos, raitiotieliikenne

   laup Helsingin seudun liikenne

   laup Kaarinan kaupunki

   laup Liedon kunta

   laup Liikenne- ja viestintäministeriö

   laup Liikenneturva, Turun aluetoimisto

   laup Liikennevirasto

   laup Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi

   laup Linja-autoliitto Lounais-Suomen osasto

   laup Lounais-Suomen poliisilaitos

   laup Lounais-Suomen Taksiyrittäjät ry

   laup Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjät ry

   laup Museovirasto

   laup Naantalin kaupunki

   laup Oy Turku Energia-Åbo Energi Ab

   laup Raision kaupunki

   laup Suomen Lasten Parlamentti

   laup Suomen Paikallisliikenneliitto ry

   laup Tampereen kaupunki

   laup Turku Touring Oy

   laup Turkuseura - Åbosamfundet ry

   laup Turun ammattikorkeakoulu Oy

   laup Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta - TUO

   laup Turun Autoilijat ry

   laup Turun kauppakamari

   laup Turun luonnonsuojeluyhdistys ry

   laup Turun Satama Oy

   laup Turun Taksit ry

   laup Turun Ydinkeskustayhdistys ry

   laup Turun yliopisto

   laup Turun yliopiston ylioppilaskunta

   laup Turun Yrittäjät ry

   laup Työ- ja elinkeinoministeriö

   laup Valtiovarainministeriö

   laup Varsinais-Suomen ELY-keskus

   laup Varsinais-Suomen liitto

   laup Varsinais-Suomen luonnonsuojelupiiri ry

   laup Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri

   laup Varsinais-Suomen Yrittäjät

   laup VR-Yhtymä Oy

   laup Ympäristöministeriö

   laup Åbo Akademi

   laup Åbo Akademis Studentkår

   laup Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta

   laup Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta

   laup Kiinteistöliikelaitos

   laup Monikulttuurisuusneuvosto

   laup Museokeskus

   laup Nuorisovaltuusto

   laup Turun kaupungin vanhusneuvosto

   laup Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta

   laup Turun Seudun Kehittämiskeskus

   laup Vammaisneuvosto

   laup Varsinais-Suomen aluepelastuslaitos

   laup Vesiliikelaitoksen johtokunta

   tied Jokela Juha