Turun kaupungin sisäisten bussilinjojen 18, 32A, 34, 67, 80, 83, 88, 99, 100 ja 101 liikennöinnin kilpailuttaminen (Yt)
Tiivistelmä:
Kaupunginhallitukselle tuodaan päätettäväksi Turun sisäisten linjojen 18, 32A, 34, 67, 80, 83, 88 ja 99, 100 ja 101 kilpailutuksen käynnistäminen. Kaupunginhallitus osoittaa kilpailutuksen käynnistämispyynnön Turun seudun joukkoliikenneviranomaiselle.
Kh § 198
Salassa pidettävä – salauksen peruste: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 6 § 1 momentti 2 kohta.
Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 20.4.2015:
Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Turun kaupunkiseudulla toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, jota on täydennetty 14.2.2013 hyväksytyllä lisäasiakirjalla. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta. Lautakunta päättää myös mm. sanktioperusteista ja palvelubonuksista sekä seuraa sopimuksen toteutumista.
Linjojen 18, 32A, 34 ja 67 nykytilanne
Linjan 18 Runosmäki-Kauppatori-Harittu, linjan 32A Kauppatori-Varissuo, yölinjan 34 Runosmäki-Kauppatori-Uittamo-Ilpoinen ja koululaislinjan 67 Katariina-Harittu-Ilpoisten koulu liikennöintisopimuksen optiokausi päättyy 26.9.2016.
Linja 18 on Turun eniten käytetty bussilinja ja myös sen vuorotarjonta on kaupungin paras. Vuoroväli arkisin on 7,5 minuuttia. Linja 18 on yksi Turun runkolinjoista ja ainut bussilinja, joka kattaa ostokustannuksensa lipputuloilla. Vuonna 2014 linjalla 18 tehtiin noin 2,8 miljoonaa matkaa, mikä on lähes 15 % Turun sisäisen liikenteen matkamäärästä.
Linja 32A Kauppatori-Varissuo täydentää ruuhka-aikoina kauppatorin ja Varissuon välistä liikennettä. Yölinjalla 34 Runosmäki-Kauppatori-Uittamo-Ilpoinen on viisi lähtöä perjantain ja lauantain sekä lauantain ja sunnuntain välisinä öinä. Koululaislinjalla 67 Katariina – Harittu – Ilpoisten koulu on vain viisi lähtöä päivässä (koulupäivinä). Edellä mainitut linjat kuuluvat linjan 18 kilpailutuspakettiin autokierrollisista syistä.
Kilpailupaketin liikennettä ajetaan tällä hetkellä 19 linja-autolla ja sen nykykustannukset ovat noin 3,5 miljoonaa euroa vuodessa.
Linjojen 80, 83, 88 ja 99 nykytilanne
Linjojen 80, 83, 88 ja 99 sopimuskausi päättyy 24.4.2016. Linja 80 hoitaa työmatkaliikennettä Runosmäestä Pernon telakalle. Koululaislinja 83 kuljettaa koululaisia Rieskalähteen koululle Pernosta ja Vienolasta. Linja 88 Länsikeskus-Nättinummi-Hepokulta-Länsikeskus hoitaa palvelulinjatyyppistä liikennettä maanantaista lauantaihin noin tunnin vuorovälillä. Linja 99 on kehälinja, joka kulkee Ilpoisista / Uittamolta Skanssin ja Länsikeskuksen kautta Pernoon / Pansioon arkisin noin puolen tunnin ja lauantaisin noin tunnin vuorovälillä.
Kilpailupaketin liikennettä ajetaan yhdeksällä linja-autolla ja sen nykykustannukset ovat noin 1,5 miljoonaa euroa vuodessa. Ko. linjoilla tehdään noin 500.000 matkaa vuodessa.
Linjojen 100 ja 101 nykytilanne
Linjan 100 sopimuskausi päättyy 26.9.2016. Kyseessä on tarpeen mukaan kauppatorilta Messukeskukseen ja HK Areenalle ajettava linja. Samaan kilpailupakettiin sisältyy tällä hetkellä linja 101, jota ajetaan tarvittaessa kauppatorilta Logomon suuriin yleisötilaisuuksiin. Liikennettä hoidetaan maksimissaan 12 autolla ja nykykustannukset ovat noin 220.000 euroa vuodessa.
Kilpailutuskohde 1: Linjat 18, 32A, 34, 67, 80, 83, 88 ja 100
Kaupunginhallitukselle esitetään, että linjojen 18, 32A, 34 ja 67 kilpailutuspakettiin yhdistetään linjat 80, 83 ja 88 sekä linja 100. Yhdistämällä nämä linjat samaan sopimukseen pystytään muodostamaan entistä tehokkaampia autokiertoja ja järjestämään linjan 100 liikenne nykyistä kohtuullisemmilla kustannuksilla. Linjan 100 osalta tähän kilpailutuspakettiin kuuluvat vain hyvissä ajoin etukäteen tiedettävät ajot kuten jääkiekkopelien asiakaskuljetukset. Linjan 100 liikenne ei siis edellytä tässä kilpailutuspaketissa erillistä kalustoa, vaan liikenne voidaan hoitaa kohteen muiden linjojen vapaalla kalustolla.
Kilpailutuskohteen suuruudeksi esitetään 21 autoa, joista 15 on telibusseja ja kuusi kaksiakselisia busseja.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että noin puolet kohteen 1 autoista tulee olla uusia ja noin puolet käytettyjä siten, että kaluston keski-ikä on korkeintaan kahdeksan vuotta ja että yksittäisen auton enimmäisikä on 15 vuotta. Kalustovaatimuksilla varmistetaan joukkoliikenteen luotettavuus ja houkuttelevuus. Uudella kalustolla on erityistä merkitystä, kun kyse on kaupungin parhaasta ja eniten käytetystä joukkoliikennelinjasta.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että kilpailutuspakettiin 1 sisällytetään tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen ja liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että kilpailutuskohteen 1 sopimuskausi on noin seitsemän vuotta, minkä jälkeen on mahdollisuus käyttää kolmen vuoden mittainen optiokausi. Mahdollisesta option käytöstä päättää kaupunginhallitus. Pitkä sopimuskausi, kun kyseessä on suuri kalustomäärä, on toivottava sekä kaupungin, liikennöitsijöiden että kuljettajien kannalta. Kaupungille se tarkoittaa edullisempaa hintaa, liikennöitsijälle ja kuljettajille pitkäaikaista varmuutta työn jatkumisesta.
Linjojen 18, 32A, 34, 67, 80, 83, 88 nykyinen yleisöaikataulu on esitetty oheismateriaalissa 1. Linjan 100 aikataulu tehdään kulloinkin tapauskohtaisesti.
Kilpailutuskohde 2: Linja 99
Kaupunginhallitukselle esitetään, että linja 99 muodostaa kilpailutuskohteen 2. Linja muodostaa yksinään yhtenäisen kokonaisuuden, jota viisi autoa liikennöi tehokkaasti aamusta iltaan (ei liikennöintiä sunnuntaisin).
Kaupunginhallitukselle esitetään, että kilpailutuskohdetta 2 liikennöidään kaksiakselisilla busseilla. Kaupunginhallitukselle esitetään, että kaksi kohteen autoista tulee olla uusia ja kolme käytettyjä siten, että kaluston keski-ikä on korkeintaan kahdeksan vuotta ja yksittäisen auton enimmäisikä on 15 vuotta. Kalustovaatimuksilla varmistetaan joukkoliikenteen luotettavuus. Joukkoliikenteen täsmällisyys ja luotettavuus on olennainen tekijä joukkoliikenteen houkuttelevuudessa ja matkamäärän kehittymisessä.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että kilpailutuspakettiin 2 sisällytetään tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että kilpailutuskohteen 2 sopimuskausi on noin viisi vuotta ja sopimukseen sisällytetään lisäksi mahdollisuus käyttää kahden vuoden mittainen optiokausi. Mahdollisesta option käytöstä päättää kaupunginhallitus.
Linjan 99 nykyinen yleisöaikataulu on esitetty oheismateriaalissa 2.
Kilpailutuskohde 3: Linjan 100 täydennysliikenne ja linja 101
Kaupunginhallitukselle esitetään, että muodostetaan tarvittaessa ajettava kilpailutuskohde 3, joka hoitaa vaihtuvia messu- yms. kuljetuksia. Liikennettä ajetaan vain tarvittaessa ja ensisijaisesti linjan 100 liikennettä hoidetaan kilpailutuspaketin 1 autoilla. Autoja tarvitaan enintään seitsemän. Autojen ikää koskevat vain kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset (enimmäisikä 15 vuotta).
Kaupunginhallitukselle esitetään, että kilpailutuskohteen 3 sopimuskausi on noin kolme vuotta.
Kilpailutuksen käynnistäminen
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se pyytää Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaa käynnistämään kohteiden 1, 2 ja 3 kilpailutuksen edellä esitetyin kriteerein. Kilpailutuspakettien yhteenlaskettu ostohinta on todennäköisesti samaa luokkaa kuin nykyisen liikenteen eli noin 5,2 miljoonaa euroa vuodessa.
Liite 1 Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja
Oheismateriaali 1 Nykyiset yleisöaikataulut kohteessa 1 (linjat 18, 32A, 34, 67, 80, 83, 88)
Oheismateriaali 2 Nykyinen yleisöaikataulu kohteessa 2 (linja 99)
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
Ehdotus Kaupunginhallitus päättää ilmoittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen kilpailutuskohteista 1 – 3 lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle seuraavaa:
Kilpailutuskohteen 1 linjojen 18, 32A, 34, 67, 80, 83, 88 ja 100 liikenne tulee kilpailuttaa ajalle 25.4.2016 - 30.6.2023 siten, että linjojen 80, 83 ja 88 liikenne alkaa 25.4.2016 ja linjojen 18, 32A, 34, 67 ja 100 liikenne alkaa 27.9.2016. Sopimusta voidaan jatkaa kolmen vuoden optiokaudella. Kalustosta noin puolet tulee olla uutta kalustoa ja muiden autojen ikää koskevat kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset. Kilpailutuskohteessa on 21 autoa, joista 15 tulee olla telibusseja ja kuusi kaksiakselisia busseja. Liikennettä voidaan lisätä tai vähentää sopimuskaudella enintään 20 % verrattuna tarjouskilpailussa ilmoitettuun kilometrimäärään.
Kilpailutuskohteen 2 linjan 99 liikenne tulee kilpailuttaa ajalle 25.4.2016 -30.6.2021. Sopimusta voidaan jatkaa kahden vuoden optiokaudella. Kilpailutuskohteessa on viisi kaksiakselista autoa, joista kahden tulee olla uusia ja muiden autojen ikää koskevat kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset.
Liikennettä voidaan lisätä tai vähentää sopimuskaudella enintään 20 % verrattuna tarjouskilpailussa ilmoitettuun kilometrimäärään.
Kilpailutuskohteen 3 linjan 100 täydennysliikenne ja linja 101 tulee kilpailuttaa ajalle 27.9.2016 - 30.6.2019. Kilpailutuskohteessa tarvittava automäärä on enintään seitsemän autoa ja autojen ikää koskevat kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tpv Hankinta- ja logistiikkakeskus
tpv Ympäristötoimiala, seudullinen joukkoliikenne
Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla
Yleistä
Linja-autoliikenteen toimintaedellytyksistä säädetään kansallisessa joukkoliikennelaissa (869/2009) sekä EU:n palvelusopimusasetuksessa (1370/2007). Henkilöiden kuljettaminen ammattimaisesti maksua vastaan edellyttää aina joukkoliikennelain mukaista lupaa. Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) valmistelee linja-autoliikenteeseen liittyvän kansallisen lainsäädännön.
Joukkoliikennelaki ja EU:n palvelusopimusasetus tulivat voimaan vuoden 2009 lopussa. Joukkoliikennelaissa otettiin käyttöön kymmenen vuoden pituinen siirtymäaika, jonka kuluessa siirrytään vaiheittain uuden lain mukaisiin liikenteen järjestämistapoihin. Vanhan henkilöliikennelain mukaiset linjaliikenneluvat muutettiin ns. siirtymäajan liikennöintisopimuksiksi ja ne umpeutuvat asteittain vuosien 2014 ja 2019 välillä. EU:n palvelusopimusasetuksessa määritellään, miten julkinen valta voi joukkoliikennepalveluiden määrän ja laadun turvaamiseksi puuttua markkinoihin.
Joukkoliikennelain mukaan toimivaltaiset viranomaiset vastaavat joukkoliikenteen järjestämisestä. Toimivaltaisia viranomaisia ovat yhdeksän elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusta (ELY-keskukset) sekä 26 kunnallista viranomaista. Toimivaltaiset viranomaiset määrittelevät alueensa joukkoliikenteen palvelutason sekä ratkaisevat, miten liikennepalvelut järjestetään. Ne voidaan järjestää joko EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti tai markkinaehtoisesti, jolloin viranomaiset myöntävät liikenteelle tarvittavat luvat.
Turun seudun toimintamalli
Turun seudulla, eli Turun, Kaarinan, Raision, Naantalin, Liedon ja Ruskon kuntien muodostamalla alueella, toimivaltaisena viranomaisena toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, jota on täydennetty 14.2.2013 hyväksytyllä lisäasiakirjalla. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan asioita valmistelee seudullinen joukkoliikennetoimisto.
Ympäristötoimialan ja kaupunginhallituksen välisessä strategisessa sopimuksessa todetaan seuraavaa:
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta toimii joukkoliikennelain tarkoittamana seudullisena joukkoliikenneviranomaisena kuuden kunnan alueella ohjaten ja valvoen koko joukkoliikenteen suunnittelua ja toteutusta siten, että joukkoliikenteen palvelutaso on liikennetarpeen mukainen ja että palvelu toteutuu asianmukaisesti yhteistoimintasopimuksen mukaisten kuntien muodostamalla alueella.
Turun seudun joukkoliikennetoimisto suunnittelee joukkoliikenteen reitit ja aikataulut kuntien palvelutasotavoitteiden mukaisesti sekä huolehtii mm. markkinoinnista, lipunmyynnistä, tarkastustoiminnasta, liikenteen kilpailuttamisesta, laskutuksesta ja joukkoliikenteen kuntakohtaisesta kirjanpidosta.
Yhteistoimintasopimuksen mukaisesti Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa liikennettä järjestäessään viranomaisalueen kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lausuntoaan antavan kunnan tulisi ottaa kantaa ainakin seuraaviin kohtiin:
•Sopimuskauden pituus
•Kaluston koko ja ikä
•Sopimuksen muutosrajat
Joukkoliikenteen kilpailutusperiaatteet
Joukkoliikenteen kilpailuttamista on tutkittu mm. liikenneviraston toimesta. Liikenneviraston julkaisussa 1/2015 ”Joukkoliikenteen kilpailutuksia ja markkinoita koskeva tutkimus 2014” joukkoliikenteen kilpailuttamisen keskeisenä tavoitteena on hyvän joukkoliikennepalvelun tarjoaminen kohtuullisin kustannuksin. Tätä päätavoitetta tukevat seuraavat alatavoitteet:
1. Toimivat joukkoliikennemarkkinat
Joukkoliikennemarkkinat ovat toimivia silloin, kun tarjouskilpailuissa syntyy aitoa kilpailua. Tämä edellyttää, että erikokoisilla yrityksillä on mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuihin sekä tulla ja poistua markkinoilta kohtuullisin kustannuksin.
2. Hyvät palvelut asiakkaille
Hyvät palvelut asiakkaille tarkoittaa, että liikenteenharjoittaja tuottaa hyvää palvelua tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla.
3. Kohtuullinen kustannustaso
Kohtuullisella kustannustasolla tarkoitetaan, että liikennepalveluiden kustannustaso on ennakoitavissa ja kustannustaso kehittyy linjassa mm. linja-autoliikenteen kustannusindeksin kanssa.
4. Liikennepalveluiden kehittämisen mahdollistaminen
Liikennepalveluita on tärkeää kehittää asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Muutoksia on tarpeen tehdä aika ajoin myös sopimuskauden aikana.
Toimivien joukkoliikennemarkkinoiden turvaamiseksi Turun seudun joukkoliikenneviranomainen pyrkii kilpailutuksia suunnitellessaan käyttämään seudullisesti yhteisiä periaatteita. Näitä periaatteita ovat mm.
•Kalusto
oKalustona käytetään tarkoituksenmukaista linja-autoja. Esim. kaupunkiliikenteessä autojen tulee olla esteettömiä kaupunkiliikennelinja-autoja.
oKaluston keski-ikä on kahdeksan vuotta ja yksittäisen auton maksimi-ikä 15 vuotta.
oKeskimäärin n. puolet kalustosta vaaditaan tarjottavan uutena. Kaupunkiliikenteen linja-auton käyttöikä on n. 15 vuotta. Vaatimus uudesta kalustosta ei ole kustannuskysymys, koska hankitun linja-auton elinkaari pystytään tehokkaasti hyödyntämään kahden sopimuskauden aikana.
oKalustossa pyritään noudattamaan yleisiä standardeja, mikä mahdollistaa kaluston siirtämisen muualta Turun seudulle ja päinvastoin.
•Sopimuskauden pituus
oSopimuskauden pituutta määritellessä otetaan huomioon kohteeseen vaadittava kalusto sekä liikenteen tuleva muutostarve.
oPääsääntöisesti kaupunkiliikenteessä käytetään 5-10v sopimuksia joka sisältää mahdolliset optiokaudet.
•Ratkaisuperiaatteet
oRatkaisuperiaatteena käytetään pääsääntöisesti hintaa.
oKaluston/palvelun laatua voidaan tarvittaessa pisteyttää. Palvelun ja kaluston hyvä laatu pyritään kuitenkin ensisijaisesti varmistamaan sopimusehtojen avulla.
•Kohteiden koko
oLiikenne pyritään suunnittelemaan järkevinä ja toimivina kokonaisuuksina. Kilpailuissa tulee olla sekä isoja että pieniä kohteita, jolloin mahdollistetaan erikokoisten yritysten osallistuminen tarjouskilpailuihin.
•Lonka-sopimuksen noudattaminen
oTurun seudulla vaaditaan Lonka-sopimuksen noudattamista. Sopimus velvoittaa tarjouskilpailun voittaneen yrityksen, jos se tarvitsee uusia kuljettajia, ensisijaisesti palkkaamaan palvelukseensa kohteen edelliseltä liikennöitsijältä vapautuvia kuljettajia.
•Liikenteen suunnittelu
oLiikenne suunnitellaan niin, että se mahdollistaa kaluston mahdollisimman tehokkaan hyödyntämisen.
•Lippujärjestelmä
oAlueella käytetään yhtenäistä lippu- ja maksujärjestelmää, jota vaaditaan käytettäväksi kilpailutettavassa liikenteessä. Erityistapauksissa, esim. viranomaisten yhteishankinnoissa, voidaan tarvittaessa vaatia myös muita järjestelmiä.
•Muut keinot
oSopimusten muutosrajat säädetään niin, että niistä ei aiheudu kohtuutonta riskiä tilaajalle tai tuottajalle. Kohtuullisiksi rajoiksi katsotaan normaalissa kohteessa 10 % vuodessa ja 20 % sopimuskauden aikana linjakilometreissä mitattuna.