Seudullinen joukkoliikenne

     

 

 

Linja-autoliikenteen liikennöinti

 

Hankinnan kuvaus

Linja-autoliikenteen liikennöinti (tämä yritysvaikutusten arviointi sisältää aiemmin lausuntokierroksella olleen yritysvaikutusten arvioinnin koskien linjoja 80,83,88 ja 99 sekä lisäksi linjat 18, 32A, 34 ja 67 sekä 100 ja 101)

 

 

 

 

1. Arvioitu sopimuskauden pituus eli millä aikavälillä hankinnalla on vaikutuksia yrityksiin

 

 

Ensimmäinen sopimus alkaa 25.4.2016 ja viimeisin päättymispäivä on 30.6.2023. Lisäksi sopimuksissa voidaan käyttää enintään kolmen vuoden optiokautta, jolloin pisimillään sopimus voi kestää 30.6.2026 saakka.

 

 

2. Taloudellisen vaikutuksen suuruusluokka eli mikä on hankinnan ennakoitu arvo sisältäen mahdolliset optiokaudet

 

 

43 - 45 miljoonaan euroa

 

 

3. Onko hankintayksikön/tilaajan kannalta tarkoituksenmukaista jakaa hankinta osiin (sallitaanko osatarjoukset)

 

 

Kyllä

Ei

Perustelut

Kilpailutus sisältää kolme kohdetta, jotka ovat liikennöintikokonaisuuksia ja joiden autokierrot ovat rakennettu tehokkaasti. Seudullinen joukkoliikenne järjestää sopimuksiin liittyen säännöllisesti kokouksia palveluntuottajien kanssa, joten alan yleiset käytännöt, markkinatilanteet sekä toimittajanäkökulmat käsitellään ilman erillisiä markkinavuoropuheluja.

 

 

 

4. Arvio valituksi tulevien toimittajien/palveluntuottajien määrästä ja valitaanko varatoimittajia

 

 

Kohteisiin tullaan valitsemaan yhteensä kolme (3) palveluntuottajaa, yksi kuhunkin kohteeseen. Tarjota voi myös ryhmittymä.

 

 

5. Saattaako hankinnalla olla vaikutuksia toimialan markkinarakenteeseen

 

 

Kyllä

Ei

Minkälaisia vaikutuksia

Tilaajana emme osaa arvioida asiaa, emmekä arvioida mahdollisia vaikutuksia

 

 

 

6. Onko hankinnassa paikallisia (Turun seutu) tarjoajia

 

 

Kyllä

Ei

Mahdollisesti / En osaa sanoa

 

 

7. Potentiaalisten tarjoajien lukumäärä

 

alle 10 yritystä

10–20 yritystä

yli 20 yritystä

 

8. Onko suunnitteilla markkinavuoropuhelu potentiaalisten tarjoajien kanssa

 

 

Kyllä

Ei, ks. kohta 3 perustelut.

 

 

9. Voidaanko hankinnalla edistää innovaatioita

 

Kyllä

Ei

Mahdollisesti / En osaa sanoa

 

 

10. Voidaanko hankinnalla edistää seudullisen elinkeinoelämän kilpailukykyä

 

Kyllä

Ei

Mahdollisesti / En osaa sanoa

 

 

 

 

29.4.2015

 

Lausuntopyynnön valmistelija(t):

 

Lauri Jorasmaa

 

Jouko Tervonen

suunnittelupäällikkö

joukkoliikennesuunnittelija

 

 

Varsinais-Suomen Yrittäjät ry:n lausunto pp.kk.2015:

 

 

Seudullisen joukkoliikenteen omaksuma jatkuva vuoropuhelu on hyvin tervetullut käytäntö ja todennäköisesti myös varsin toimiva tapa päivittää markkinatietoa puolin ja toisin. Kilpailutus jakaantuu varsin pitkälle ajanjaksolle ja vuoisttianen linjakohtainen liikevaihto linee noin 1,5 - 2,0 miljoonan euron luokkaa, joten hankinnan jakmainen tätä pienempiin osiin saattaa olla tarpeetonta kaluston tehokkaan käytön kannalta. Ryhmittymätarjousket on tervetullut vaihtoehto ja toivon että alan pienemmille toimijoille järjestetään kaupungin toimesta lyhyt perehdyttäminen ryhmittymäkäytäntöhin. Hankinta-asiamies voi toimia apuna tilaisuuden järjestelyissä ja sisällön tuottamisessa.

 

 

 

 

Turun kauppakamarin lausunto pvm:

 

 

     

 

 

 

 

 

Tämä asiakirja ei ole hankintailmoitus tai tarjouspyyntö, vaan kyse on ainoastaan mahdollisen hankinnan yritysvaikutusten arvioinnista.

 

Pyydämme laatimaan lausunnot siten, etteivät ne sisällä salassa pidettäviä liike- tai ammattisalaisuuksia.

 

Lomake palautetaan täydennettynä osoitteeseen hankinnat@turku.fi

Aihe-kenttään merkintä ”yrva, hankinnan nimi”