Turun sisäisen linja-autoliikenteen liikennöinti, linjat XX, XX, XX

 

 

Sisällys

 

1   Sopijapuolet   3

2   Sopimuksen tausta, tarkoitus ja kohde   3

3   Sopimuskausi   4

4   Asiakirjojen noudattamisjärjestys   4

5   Sopijapuolten keskeiset vastuut   4

6   Liikennöintikorvaukset   5

6.1   Aikataulukaavioiden muodostamisperiaatteet   6

6.2   Ylimääräiset ajot   7

7   Laatupalkkiot   7

8   Korvauksen vähentäminen   8

8.1   Ajamattomat vuorot   8

8.2   Palvelurikemaksut   9

8.3   Kaluston laatu   11

9   Korvauksen pidättäminen ja kuittaus   11

10   Maksuaikataulu   11

11   Korvaustason tarkistaminen   11

12   Ylimääräiset vuorot ja lisäautot   12

13   Tarjousyhteenliittymät   12

14   Alihankinta   12

15   Henkilökunta   13

16   Matkaliput, tariffit ja rahastusjärjestelmä   14

17   Lippujen myynti ja tilitys   14

18   Maksaneisuuden tarkastus   15

19   Reaaliaikainen matkustajainformaatio   15

20   Tutkimukset   15

21   Valvonta ja raportointi   15

22   Pääteaseman WC   15

23   Vakuudet   16

24   Palveluntuottajalla olevat luvat   16

25   Toimitusvarmuus   16

26   Kuljetuskalustoa koskevat vaatimukset   16

27   Palvelua suorittavia kuljettajia koskevat vaatimukset   16

28   Palvelun raportointi   17

29   Yhteydenpito sopimuskauden aikana   17

30   Vahingonkorvausvelvollisuus   17

31   Salassapito   18

32   Sopimuksen siirto   18

33   Sopimuksen muutokset   18

34   Ylivoimainen este   19

35   Sopimuksen purku ja hinnanalennus   19

36   Sopimuksen irtisanominen muuttuneiden olosuhteiden johdosta   20

37   Maksuehto   21

38   Muut ehdot   21

39   Erimielisyyksien ratkaiseminen   21

40   Sopimuksessa sovellettava lainsäädäntö   21

41   Allekirjoitukset   21

 

Liitteet

 

Tarjouspyyntö pp.kk.2015 liitteineen

Liikennöitsijän tarjous pp.kk.2015 liitteineen

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan hankintapäätös pp.kk.2015

 

 


Turun sisäisen linja-autoliikenteen liikennöinti, linjat XX, XX, XX

 

Sopijapuolet   

 

Tilaaja

Turun kaupunki / kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta

Y-tunnus

0204819-8

Osoite

Seudullinen joukkoliikenne, PL 355, 20101 Turku

Tilaajan yhteyshenkilöt

 

 

Liikennöitsijä

 

Y-tunnus

 

Osoite

 

Liikennöitsijän yhteyshenkilö

 

 

Yhteyshenkilöiden tehtävänä on seurata ja valvoa sopimuksen toteutumista ja tiedottaa siitä oman organisaationsa sisällä ja toiselle sopijapuolelle. Yhteyshenkilön vaihtumisesta on heti ilmoitettava toisen sopijapuolen yhteyshenkilölle. Yhteyshenkilön vaihtumisessa ei ole kyse varsinaisesta sopimuksen muutoksesta.

 

Sopimuksen tausta, tarkoitus ja kohde

 

Tämän sopimuksen ehtojen mukaisesti Tilaaja hankkii Liikennöitsijältä linja-autoliikenteen Turun sisäisten linjojen 80, 83, 88 ja 99 henkilölinjaliikenteen kuljetuspalvelua.

 

Palvelun on oltava sopimuksen mukainen ja toimittava sovitulla tavalla. Liikennöitsijä vastaa siitä, että palvelu täyttää tässä sopimuksessa ja sen liitteenä olevissa asiakirjoissa yksilöidyt vaatimukset ja yhteisesti kirjallisesti sovitut määritykset. Palvelun on koko sopimuskaudella täytettävä vaatimukset, jotka perustuvat lakiin tai sen nojalla annettuun asetukseen tai viranomaismääräykseen ja jotka ovat voimassa sopimuksen tekohetkellä tai jotka ovat silloin julkaistu ja säädetty tulemaan voimaan sopimuskauden aikana. Tilaaja voi lisätä tai vähentää sopimuksen mukaista vuotuista ajokilometrien määrää enintään 20 % (tällöin ei ole kyse varsinaisesta option käytöstä) sopimuskauden aikana. Kuitenkin vuoden aikana tilaaja voi lisätä tai vähentää sopimuksen mukaista vuotuista ajokilometrien määrää enintään 10 %. Tätä suuremmista muutoksista tai lopetettavaksi aiotusta liikennekokonaisuudesta sovitaan Liikennöitsijän kanssa erikseen. Muutoksista ilmoitetaan Liikennöitsijälle viimeistään neljä (4) kuukautta ennen niiden toteuttamista.

 

Liikennöitsijä sitoutuu ammattimaiseen töiden järjestelyyn ja toimintansa kehittämiseen. Sopijapuolet pyrkivät kestävän kehityksen periaatteet ja ympäristön sekä esteettömyyden huomioonottavaan yhteistyöhön. Tämä edellyttää sopijapuolilta avoimuutta, luottamusta ja vuorovaikutusta sopimuksen toimivuuden kehittämiseksi.

 

Hankintasopimus perustuu Tilaajan järjestämään tarjouskilpailuun ja siitä tehtyyn Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan hankintapäätökseen pp.kk.2015 § xx.

 

Sopimuskausi

 

Sopimus syntyy sen allekirjoittamisella. Sopimuskausi on 25.4.2016–30.06.2021.

 

Sopimuskautta voidaan Tilaajan niin päättäessä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kolmella (3) vuodella (optio). Päätös sopimuksen mahdollisesta jatkamisesta tehdään kolmen (3) vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä. Optiokaudelle tehdään erillinen sopimus.

 

Asiakirjojen noudattamisjärjestys

 

Jos tämän sopimuksen ja siinä mainittujen muiden asiakirjojen sisällöt ovat keskenään ristiriidassa, on asiakirjojen noudattamisjärjestys seuraava:

 

1.Tämä sopimus

2.Hankintapäätös pp.kk.2015 § xx

3.Tarjouspyyntö pp.kk.2015 liitteineen

4.Julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot, JYSE 2014 PALVELUT (http://www.turku.fi/tarjouspyynnot)

5.Liikennöitsijän tarjous pp.kk.2015 liitteineen

 

Sopijapuolten keskeiset vastuut

 

Tilaaja vastaa:

 

linja-autoihin tai kuljettajiin kohdistuneen palautteen ja muiden toiminnassa ilmenneiden puutteiden ilmoittamisesta Liikennöitsijälle viivytyksettä (Liikennöitsijä puuttuu ongelmakohtiin välittömästi ja tiedottaa toimenpiteistä Tilaajalle)

huolehtii liikenteen yleismarkkinoinnista ja yleisestä tiedottamisesta ja aikataulujen painattamisesta

siitä, että Tilaaja ei suorita suoraan tai välillisesti mitään maksua suoraan yksittäiselle liikennöitsijän työntekijälle.

 

Liikennöitsijä vastaa:

 

siitä, että Liikennöitsijä sitoutuu noudattamaan tarjouksessa ilmoittamiaan hintoja sekä vastaa tarjouksessaan ilmoittamien tietojen oikeellisuudesta

itsenäisenä liikenteenharjoittajana sopimuksessa ja siihen liitetyissä asiakirjoissa määritellyn liikenteen hoitamisesta, joka tapahtuu aikataulujen mukaisesti kiinnittäen erityistä huomiota matkustajapalveluun ja muuhun palvelun laatuun

vastuuhenkilön nimeämisestä, jolle Tilaaja tai hänen edustajansa voi antaa sopimustehtävien hoitoon liittyviä ohjeita tai huomautuksia yhtä pätevästi kuin ne olisi annettu suoraan Liikennöitsijälle

liikenteessä käytettävien linja-autojen turvallisuudesta, hyväkuntoisuudesta ja siisteydestä sekä että ko. linja-autot täyttävät ominaisuuksiltaan ja tyypiltään tarjouspyyntöasiakirjoissa asetetut vaatimukset (ominaisuuksiltaan ja tyypiltään muunlaisia linja-autoja saadaan käyttää ainoastaan poikkeuksellisesti ja Tilaajan suostumuksella silloin, kun linja-autoja ei ole välttämättömien korjaustöiden, varaosien saantivaikeuksien tai valmistajan toimitusvaikeuksien vuoksi taikka jostakin muusta liikennöitsijästä riippumattomasta syystä käytettävissä). Tämän vaikutuksesta Liikennöitsijälle maksettavaan korvaukseen on määrätty näiden ehtojen kohdassa 8

siitä, että linja-autoissa käytetään ympäristön kannalta mahdollisimman hyvää polttoainetta. Dieselbusseissa on käytettävä tullitariffin nimikkeeseen 2710 kuuluvaa rikitöntä dieselöljyä, jonka rikkipitoisuus on enintään 10 milligrammaa kiloa kohden (nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain 1471/1994 muutoksineen 2 §:n 6 kohta). Mikäli ko. polttoainetta koskeva lainsäädäntö tai viranomaismääräykset tiukentuvat, tämä vaatimus tiukentuu vastaavasti

siitä, ettei liikenteessä käytettävien autojen keski-ikä ylitä tarjouspyyntöasiakirjoissa esitettyä kohdekohtaista vaatimusta (linja-auton iän ja keski-iän laskentatapa on esitetty tarjouspyynnössä linja-autokalustoa koskevissa vaatimuksissa)

liikennöimänsä liikenteen aikataulujen jakelusta ja myynnistä linja-autoissa Tilaajan erikseen antamien ohjeiden mukaisesti

siitä, että linja-autoissa on kohtuullisesti maksutonta sisätilaa (vähintään yksi A4-kokoa oleva tiedotekehikko) Tilaajan joukkoliikenteen tiedotuksille sekä huolehtii näiden tiedotusten kiinnittämisestä ja poistamisesta

siitä, että linja-autoissa ei ole hyvien tapojen vastaisia mainoksia eikä julkisen liikenteen käyttöä heikentäviä mainoksia

siitä, että linja-autot on maalattu tilaajaväriin maalausohjeen mukaisesti

siitä, että noudattaa liikennöintitoiminnassaan kulloinkin voimassa olevia lakeja, asetuksia ja viranomaismääräyksiä

siitä, että noudattaa kilpailutetussa liikenteessä Tilaajan joukkoliikennelautakunnan kulloinkin voimassa olevia mainosehtoja (tällä hetkellä päätös 17.6.2010 § 114)

siitä, että liikennöitsijän omiin mainostauluihin on haettu ja saatu tilaajan hyväksyntä.

alalla tavanomaisten vakuutusten voimassa pitämisestä

siitä, että ongelmakohtiin puututaan välittömästi ja toimenpiteistä tiedotetaan kirjallisesti Tilaajan yhteyshenkilölle

kestävän kehityksen, ympäristöasioiden ja esteettömyyden huomioimisesta toiminnassaan.

Liikennöintikorvaukset

 

Tilaaja maksaa sopimuksen mukaisesta liikenteen hoidosta Liikennöitsijälle korvauksen, joka lasketaan Tilaajan laatimista ja hyväksymistä aikataulukaavioista seuraavien neljän ajosuoritteen yksikköhintojen perusteella:

 

Linjakilometrit (km) ovat aikataulun mukaisten vuorojen kilometrit lisättynä aikataulukaavioissa esitetyillä siirtoajoilla. Kustannustekijänä linjakilometreihin katsotaan sisältyvän poltto- ja voiteluaine- sekä rengaskustannukset, korjaus- ja huoltopalkat sosiaalimenoineen sekä korjaus- ja huoltotarvikkeet.

 

Linjatunnit (h) ovat ajokaavioissa esitettyjen aikataulupalojen kokonaisaika, joka sisältää aikataulun mukaisia vuoroja sekä mahdollisia siirtoajoja. Kustannustekijänä linjatunteihin katsotaan sisältyvän kuljettajien palkat sosiaalimenoineen.

 

Autopäivät (ap) ovat aikataulukaavion mukaisen liikenteen hoitamiseen suurin samanaikaisesti tarvittava linja-autojen määrä. Kustannustekijänä autopäiviin katsotaan sisältyvän linja-autokaluston pääomakustannukset.

 

Myös yleiskustannusten katsotaan sisältyvän yksikköhintoihin.

 

Liikenteen määrän muutokset sopimuskauden aikana otetaan huomioon toteutuneiden ajosuoritteiden mukaisina käyttäen korvausperusteena ajosuoritteiden yksikköhintoja. Ajosuoritteiden muutos lasketaan aikataulukaaviosta.

 

Korvaus maksetaan toteutuneiden ajosuoritteiden perusteella.

 

Aikataulukaavioiden muodostamisperiaatteet

 

Aikataulukaavio on linjan/linjaryhmän liikennöintisuoritteiden laskentamalli, jolla määritellään Liikennöitsijälle korvattavien linjakilometrien, linjatuntien ja autopäivien määrä ns. jatkuvalla kalustokierrolla. Työehtosopimuksen, ajo- ja lepoaikalain tai vastaavia rajoitteita ei huomioida. Periaate on, että kalusto on mahdollisimman taloudellisessa käytössä.

 

Tilaajan laskemaan ajoaikaan ei saa sisällyttää ajo- ja työaikalakien eikä työehtosopimusten vaatimia taukoja.

 

Aikataulukaavio laaditaan linja- tai linjastokohtaisesti. Määrittelyn lähtökohtana on, että samaan kaavioon otetaan ne aikataulut, joiden kesken on suunniteltu yhteinen toisiinsa niveltyvä autokierto.

 

Kahden tai useamman liikenteenharjoittajan yhteisesti liikennöimällä linjalla suoritteet lasketaan niin kuin linjaa liikennöisi yksi liikenteenharjoittaja.

 

Linjakilometreiksi lasketaan aikataulun mukaisten vuorojen kilometrit lisättynä aikataulukaavioissa esitetyillä siirtoajoilla. Ajosivun pituudet mitataan maastossa suunnittain ja ajosivun pituus pyöristetään lähimpään 100 metriin.

 

Linjatunneiksi lasketaan em. linjakilometrien tuottamiseen kuluva aika seuraavasti:

Aikataulukaavio koostuu yhdestä tai useammasta aikataulupalasta. Aikataulupala alkaa kullakin autolla ensimmäisestä aikataulun mukaisesta lähtöajasta. Aikataulupala päättyy kullakin autolla palan viimeisen lähdön matka-ajan päättyessä. Viimeisen lähdön matka-aika lasketaan linjoittain 1 min tarkkuudella. Aikataulupala sisältää aikataulun mukaisia vuoroja sekä mahdollisia siirtoajoja. Aikataulupalat lasketaan erillisiksi, jos edellisen lähdön laskennallisen päättymisajan ja seuraavan lähdön alkamisajan välinen ero on 61 minuuttia tai enemmän.

 

Autopäiviksi lasketaan kunakin päivänä aikataulukaavioista laskettu, suurin linjoilla samanaikaisesti tarvittava automäärä.

 

Ylimääräiset ajot

 

Ylimääräisistä ajoista sovitaan tapauksittain. Tapauksesta riippuen voidaan ylimääräisten ajojen linjakilometreihin ja -tunteihin sisällyttää myös ajoon liittyvä siirtoajo.

 

Ylimääräiset ajot otetaan huomioon kuukausittain todellisten suoritteiden mukaisina. Mikäli ylimääräinen vuoro aiheuttaa todellisen lisäauton tarpeen, maksetaan ylimääräisestä vuorosta linjatuntien ja linjakilometrien lisäksi myös autopäiväkorvaus.

 

Mikäli liikenteessä tarvitaan satunnaisia lisäajoja esim. koululais- ja lastentarharyhmien aiheuttaman lisäkapasiteettitarpeen vuoksi, maksaa Tilaaja näistä ajoista linjatuntikorvauksen vähintään kahdelta tunnilta sekä kilometrikustannukset todellisten linjakilometrien mukaisesti. Autopäiväkorvausta ei näistä ajoista makseta.

 

Laskutus- yms. lisiä ei hyväksytä.

 

Viivästyskorko on enintään kulloinkin voimassa olevan korkolain mukainen.

 

Laatupalkkiot

 

Mahdollinen laatupalkkio perustuu asiakastyytyväisyysmittauksiin, joiden suorittamistavasta ja suuruudesta päättää Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Joukkoliikennelautakunta päättää kullakin hetkellä voimassa olevista laatupalkkioperusteista. Tällä hetkellä voimassa oleva mittaustapa ja bonusprosentit on esitetty sopimuksen liitteessä 1.

 

Laatupalkkiota ei makseta yritykselle, jos sen ajamaton linjakilometrimäärä ylittää 0,1 % laatupalkkiokaudella.

 

Korvauksen vähentäminen

 

Ajamattomat vuorot

 

Ajamatta jääneestä liikenteestä ei makseta korvausta. Ajamatta jääneen vuoron vuoksi kokonaiskorvausta pienennetään ajamatta jääneen vuoron linjatuntien ja linjakilometrien määrällä. Ajamatta jääneiden lähtöjen linjakilometreihin ja linjatunteihin sisällytetään myös lähtöihin liittyvät siirtoajojen suoritteet. Autopäivä vähennetään mikäli ajamaton osuus vähentää kohteen ajokaavioista laskettua suurinta samanaikaisesti tarvittavaa automäärää.

 

Vuoro katsotaan ajamattomaksi myös, jos linja-auton lähtö viivästyy vähintään kymmenen (10) minuuttia taikka, jos linja-auto lähtee päätepysäkiltä / Kauppatorilta etuajassa taikka myöhemmin kuin seuraava aikataulun mukainen lähtö.

 

Edellä mainittua vähennystä ei tehdä siltä osin, kuin ajamattomuus on aiheutunut ylivoimaisesta esteestä, johon liikennöitsijä ei ole voinut vaikuttaa

 

Ajamattoman linjakilometrimäärän ylittäessä kalenterikuukaudessa 0.05 % kohteen tilatusta linjakilometrimäärästä, vähennetään ko. kuukauden ajamattomien linjakilometrien ja linjatuntien osuus kaksinkertaisena ja kolminkertaisena mikäli ylitys on suurempi kuin 0,1 %.

 

Lisäksi ajamattomasta vuorosta peritään määrätty palvelurikemaksu.

 

Palvelurikemaksut

 

Mikäli liikenteenhoidossa tapahtuu selviä palvelurikkeitä, niin liikennöitsijä on velvollinen hyvittämään rikkeen maksamalla Tilaajalle palvelurikemaksun. Tarvittaessa maksuvelvollisuus todetaan yhteisesti Tilaajan ja liikennöitsijän neuvottelussa.

 

Liikennöitsijä on velvollinen osallistumaan tai lähettämään edustajansa kerran kuukaudessa pidettäviin liikennöitsijäneuvotteluihin, joissa käydään läpi mm. asiakaspalautteet. Liikennöitsijän lausunnot asiakaspalautteisiin tulee saada seuraavaan kokoukseen mennessä, joissa viimeistään päätetään seuraamuksista.

 

Palvelurikemaksut, joiden suuruutta ja perusteita voidaan yksipuolisesti muuttaa Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan (tai sitä vastaavan päätöksentekoelimen) päätöksellä, peritään kilpailutushetkellä seuraavista rikkeistä:

 

1A.

Ajamaton vuoro, joka lähtee ennen klo 8.00

300 €

1B.

Ajamaton vuoro muuna aikana

50 €

2

Myöhästyminen autokierron aikataulupalan ensimmäiseltä vuorolta > 2 min

150 €

3.

Siivoamaton tai pesemätön bussi

100 €

4.

Linjakilvet väärin

100 €

5.

Törkeät asiakaspalvelurikkeet

200 €

6.

Lievemmät asiakaspalvelurikkeet

50 €

7.

Päätepysäkille tuloaikojen laiminlyönti

100 €

8.

Kuljettajan pukeutuminen ei ole asianmukainen

50 €

9.

Linja-auton tarpeeton tyhjäkäyttäminen

100 €

10.

Rahastusrike

60 x kertalipun hinta

11.

Ajamattoman tai väärän tyyppisellä kalustolla ajetun vuoron ilmoittamatta jättäminen säädetyssä ajassa

300

12.

Oikean lähdön valitsematta jättäminen rahastuslaitteelta

50 €

1.

Ajamaton vuoro

 

Ajamatta jääneestä liikenteestä peritään palvelurikemaksu joko kohdan 1A tai 1B mukaan linjasivuittain.

2.

Myöhästyminen autokierron aikataulupalan ensimmäiseltä vuorolta

 

Liikennöitsijän on mitoitettava varikkosivuihin riittävästi aikaa.

3.

Siivoamaton tai pesemätön bussi

 

Bussi katsotaan siivoamattomaksi tai pesemättömäksi, mikäli sitä ei ole pesty tai siivottu uuden liikennöintivuorokauden alettua.

4.

Linjakilvet väärin

Linjakilvitys ei vastaa annettuja ohjeita.

 

Varikko- siirto- tms. ajossa olevalla bussilla ovat linjakilvet esillä. Erityistä huomiota kiinnitetään siihen, että bussi ajaa varikko-, siirto- tms. ajoa etukilvet esillä omalla linjareitillään.

5.

Törkeät asiakaspalvelurikkeet

 

Kuljettaja tai muu liikennöitsijän henkilökuntaan kuuluva käyttäytyy palvelutilanteessa asiakasta kohtaan olosuhteet huomioon ottaen kohtuuttomalla ja törkeällä tavalla.

 

6.

Lievemmät asiakaspalvelurikkeet

 

Lievemmiksi asiakaspalvelurikkeiksi katsotaan mm. kuljettaja ei hallitse rahastuslaitteen käyttöä, perusteeton ohiajo pysäkillä, asiakasta loukkaava kielenkäyttö, reitinosan ajamatta jättäminen, matalalattiabussin sijasta ajetaan korkealattiaisella bussilla, telibussin sijasta ajetaan 2-akselisella bussilla, rahastusvirheen korjaamatta jättäminen ja linja-autossa tupakointi eli tupakkalain noudattamatta jättäminen.

7.

Päätepysäkille tuloaikojen laiminlyönti

 

Tilaajan maksamalla ajalla ollessaan kuljettajan tulee, mikäli se liikennöintiolosuhteiden perusteella on mahdollista, ajaa bussi päätepysäkille niin hyvissä ajoin, että matkustajat voivat rauhassa nousta autoon ja maksaa matkansa ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa. Päätepysäkille tuloaika katsotaan laiminlyödyksi, jos bussi ei saavu päätepysäkille tai jos kuljettaja ei pääte- tai ajantasauspysäkillä odottaessaan anna matkustajille sisäänpääsymahdollisuutta bussiin vaikka se liikennöintiolosuhteiden perusteella olisi mahdollista. Erityistä huomiota kiinnitetään siihen, jos matkustajien sisäänpääsyä bussiin viivytetään huonoissa sääoloissa tarpeettomasti.

8.

Kuljettajan pukeutuminen

 

Kuljettajan vaatetus ei vastaa asetettuja vaatimuksia.

9.

Linja-auton tarpeeton tyhjäkäyttäminen

 

Autojen tyhjäkäyttämisestä annetun lain noudattamatta jättäminen.

10.

Rahastusrike

 

Matkustajalle annettu matkalipputosite on tarkoituksellisesti virheellinen, tai tositetta ei ole annettu lainkaan.

11.

Ajamattoman tai vääräntyyppisellä kalustolla ajetun vuoron ilmoittamatta jättäminen säädetyssä ajassa

 

Kirjallinen tai suullinen ilmoitus ajamattomista, myöhästyneistä tai vääräntyyppisellä kalustolla ajetuista vuoroista on annettava seuraavaan arkipäivään klo 15.00 mennessä.

12.

Oikean lähdön valitsematta jättäminen rahastuslaitteelta

 

Reaaliaikaisen matkustajainformaation toimiminen ja vuorokohtaisten matkustajamäärien seuranta edellyttää, että kuljettaja valitsee oikean lähdön rahastuslaitteelta.

Kaluston laatu

 

Korvauksen määrää vähennetään jos käytettyjen linja-autojen keski-ikä ylittää tarjouspyynnön vaatimukset. Mikäli keski-ikä ylittyy 0 - 2 vuodella, alennetaan sopimuksen perusteella kilpailukohteesta kuukausittain maksettavaa korvausta 3 %:lla. Mikäli keski-ikä ylittyy yli kahdella vuodella, alennetaan korvausta vastaavasti 6 %:lla.

 

Mikäli uusien autojen toimitus siirtyy liikennöinnin aloittamispäivän jälkeen, vähennetään sopimuksen perusteella kilpailukohteesta kuukausittain maksettavaa korvausta 5 %:lla näille linja-autoille suunnitellun liikenteen osalta. Mikäli uusien autojen toimittaminen viivästyy tarjouksessa ilmoitetun ja/tai sopimusneuvotteluissa sovitun siirtymäajan jälkeen, alennetaan korvausta näille autoille suunnitellun liikenteen osalta 10 %:lla. Korvauksen alennusta laskettaessa uusilla autoilla oletetaan ajettavan ne kalustokierrot, joissa syntyy suurimmat vuotuiset ajosuoritteet.

 

Jos käytettävien linja-autojen ominaisuudet ovat huonommat (esim. tekniset laitteet ja varusteet eivät ole kunnossa) kuin tarjouksessa on esitetty tai matalalattiabussin sijasta liikennöidään korkealattiaisella bussilla, vähennetään sopimuksen perusteella kilpailukohteesta kuukausittain maksettavaa korvausta näiden linja-autojen tilattujen autokiertojen osalta 15 %:lla ja 25 %:lla, mikäli telibussin sijasta liikennöidään 2-akselisella bussilla. Mikäli liikennöidään yli-ikäisellä autolla, vähennetään 50 %:lla maksettavaa liikennöintikorvausta.

 

Vara-autojen käyttöä seurataan tilaajan toimesta lippu- ja maksujärjestelmästä saatavien tietojen avulla. Jos kilpailukohteen kilometri- tai tuntisuoritteista on kuukausitasolla ajettu vara-autoiksi ilmoitetulla kalustolla päälle 7 %, vähennetään sopimuksen perusteella kilpailukohteesta kuukausittain maksettavaa korvausta näiden linja-autojen tilattujen autokiertojen osalta 25 %:lla. Tilaaja ja liikennöitsijä voivat tilapäisesti sopia vara-autoilla ajettavien suoritteiden lisäämisestä.

 

Jos käytettävien linja-autojen ulkoväri ei vastaa tilaajavärimäärittelyä, vähennetään sopimuksen perusteella kilpailukohteesta kuukausittain maksettavaa korvausta näiden linja-autojen tilattujen autokiertojen osalta 10 %:lla.

 

Korvauksen pidättäminen ja kuittaus

 

Tilaajalla on oikeus Liikennöitsijää enempi kuulematta pidättää Liikennöitsijän
saatava kokonaan tai osaksi ja käyttää sitä saataviensa kuittaamiseen riippumatta saatavan syntyperusteesta.

 

Maksuaikataulu

 

Tilaaja maksaa liikennöintikorvaukset kuukausittain siten, kuin erikseen sovitaan. Palvelurikemaksut peritään kuukausittain.

 

Korvaustason tarkistaminen

 

Tarjouksen mukaiset ajosuoritteiden yksikköhinnat tarkistetaan Tilastokeskuksen linja-autoliikenteen kokonaiskustannusindeksin muutoksen perusteella täysimääräisesti liikennöinnin aloittamispäivää edeltävän vuosineljänneksen indeksin tasoon.

 

Tämän jälkeen ajosuoritteiden yksikköhintoja tarkistetaan neljännesvuosittain indeksin perusteella siten, että toteutuneesta indeksin muutoksesta otetaan huomioon 100 %. Indeksin tarkistuskerroin on kahden tarkistamisajankohtaa edeltävien vuosineljänneksien indeksin pistelukujen osamäärä. Esimerkiksi vuoden viimeisen vuosineljänneksen yksikköhinnat saadaan tarkistamalla kolmannen vuosineljänneksen hintoja kolmannen ja toisen vuosineljänneksen indeksin pistelukujen osamäärällä.

 

Korvaustason tarkistamisessa käytetään yksikköhintoja, jotka eivät sisällä arvonlisäveroa.

 

Mikäli henkilökuljetuspalveluille määrätty arvonlisävero muuttuu joko säädösmuutoksen tai verotuskäytännön muuttumisen vuoksi, palvelujen hinnat muuttuvat vastaavasti.

 

Mikäli Tilaajan asettamat kalustovaatimukset muuttuvat olennaisesti, voidaan sopimushintaa tarkistaa sopimuskauden aikana. Sopimushinnan tarkistusehdotus on annettava riittävän ajoissa kirjallisesti Tilaajalle. Tarkistuksen huomioonottamisen edellytyksenä on, että sen peruste on syntynyt sopimukseen johtaneen tarjouksen antamisen jälkeen Tilaajan aloitteesta, ja että se on sopimuksen suoritukseen välittömästi ja olennaisesti vaikuttava. Ellei Tilaaja hyväksy hinnantarkistusta, sen tulee kuukauden kuluessa tarkistusilmoituksesta ilmoittaa asiasta kirjallisesti Liikennöitsijälle, minkä jälkeen tulee välittömästi käynnistää neuvottelut. Ellei hinnasta päästä sopimukseen, on Tilaajalla ja Liikennöitsijällä oikeus irtisanoa sopimus 12 kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen.

 

Ylimääräiset vuorot ja lisäautot

 

Liikennöitsijä on velvollinen ajamaan yhden arkivuorokauden varoitusajalla satunnaisia ylimääräisiä vuoroja sekä asettamaan kolmen arkivuorokauden

varoitusajalla pysyvän lisäauton aikataulun mukaiselle vuorolle.

 

Pysyvästi asetettava lisäauto lisätään aikataulukaavioon ja siitä maksetaan kaavion muutoksen mukainen ajosuoritteiden yksikköhintoihin perustuva
lisäkorvaus.

 

Liikennöitsijällä on myös velvollisuus hoitaa erikoistilanteiden (uudenvuoden aatto, vappu jne.) vaatima lisäliikenne.

 

 

 

Tarjousyhteenliittymät

 

Liikennöitsijät voivat Suomea sitovien sopimusten ja voimassa olevan kilpailulainsäädännön sallimissa puitteissa muodostaa tarjousyhteenliittymiä, jotka jättävät yhteisiä tarjouksia kilpailtavana olevasta liikenteestä.

Tilaajalla on oikeus edellyttää mahdolliselta tarjousryhmittymältä yritysten välisiä sopimuksia tai muita sopimuksia joilla osoitetaan, että vaaditut edellytykset täyttävät voimavarat ovat tarjoajien taikka ryhmittymän käytettävissä sopimusaikana hankintasopimuksen asianmukaiseksi toteuttamiseksi.

Tarjousyhteenliittymä nimeää liikenteestä vastaavan henkilön.

 

Alihankinta

 

Jos liikennöinnissä käytetään alihankkijaa, kuuluu vastuu liikenteen hoidosta sopimuksen tehneelle Liikennöitsijälle. Alihankkijat ja muutokset alihankkijoissa tulee ilmoittaa Tilaajalle hyväksyttäväksi. Tilaaja ratkaisee alihankkijan kelpoisuuden soveltuvin osin samoilla perusteilla kuin varsinaisen Liikennöitsijän kelpoisuuden. Kaikki näiden ehtojen määräykset koskevat soveltuvin osin myös alihankkijan liikennöintiä, linja-autokalustoa ja henkilökuntaa.

 

Alihankinnan käyttäminen voidaan kieltää, mikäli alihankintana järjestetty liikenne ei täytä sopimusasiakirjojen mukaisia vaatimuksia. Liikennöitsijä vastaa käyttämänsä alihankkijan osuudesta (työstä, tuloksista ja palvelun laadusta) kuten omastaan. Liikennöitsijä vastaa myös siitä, että alihankkija noudattaa omalta osaltaan Liikennöitsijälle asetettuja velvoitteita. Alihankkijasta on pyydettäessä toimitettava tämän sopimuksen kohdassa 29 (Yhteydenpito sopimuskauden aikana) mainitut selvitykset.

 

Henkilökunta

 

Liikennöitsijä vastaa työnantajana liikennettä palvelevasta henkilökunnastaan ja, että henkilökunta noudattaa liitteenä olevia laatuvaatimuksia ja että ostoliikennesopimusten tarkoittamassa liikenteessä noudatetaan voimassaolevia yleissitovia työmarkkinasopimuksia. Lisäksi edellytetään, että liikennöitsijä järjestää vuosittain koko asiakaspalveluhenkilökunnalleen vähintään yhden työpäivän kestävän koulutustilaisuuden, jossa painopiste on asiakaspalvelun parantamisessa. Järjestettävä koulutus on määritelty Liikennöitsijän tarjouksen kohdassa 3.7 (Laatuohjelma).

 

Lisäksi Liikennöitsijä vastaa

 

työvälineistä ja -vaatetuksesta

työn johtamisesta ja työn valvonnasta

kuljettajien palvelussuhteen ehdoista, työsopimuksen solmimisesta ja palkanmaksusta sekä kaikkien lakisääteisten työnantajamaksujen suorittamisesta lomakorvaukset mukaan lukien

siitä, että kuljettajilla on tehtävän edellyttämä riittävä kokemus ja osaaminen

työntekijöiden perehdyttämisestä ja tarpeelliseksi katsottavan lisäkoulutuksen järjestämisestä

siitä, että Turun joukkoliikenteen voimassaoleva palveluohjekirja on aina mukana busseissa

siitä, että kuljettaja kohtelee matkustajia asiallisesti ja kohteliaasti ja ottaa huomioon kunkin matkustajan erityiset tarpeet

sen varmistamisesta, että kuljettajana ei ole henkilö, jolta sairauden, vian, vamman tai väsymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuvat siihen tarvittavat edellytykset

sen varmistamisesta, että kuljettaja noudattaa liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi

sijaisjärjestelyistä mahdollisten sairaustapausten tai muiden yllättävien poissaolojen varalle

kuljettajien riittävästä kielitaidosta (Turun kaupunki on kaksikielinen)

työntekijänsä puolesta Tilaajalle aiheutetuista vahingoista.

 

Matkaliput, tariffit ja rahastusjärjestelmä

 

Liikenteessä noudatetaan Tilaajan määräämää tariffia ja lipputuotteita. Tilaaja edellyttää hankkimiensa rahastuslaitteiden asentamista ja käyttämistä linja-autoissa.

 

Linja-autoihin asennetaan seudullisen joukkoliikenteen omistamat rahastuslaitteet autokiertojen ja vaadittujen autojen määrän mukaan. Mikäli liikennöitsijä tarvitsee enemmän laitteita, tulee niiden toimittamisesta sopia erikseen liikennöitsijän ja seudullisen joukkoliikenteen välillä. Vaihtaessaan kalustoa sopimuskauden aikana liikennöitsijä kustantaa rahastuslaitteiden kaapeloinnit, asennustarvikkeet ja asennustyöt. Liikennöitsijä on velvollinen huolehtimaan seudullisen joukkoliikenteen hankkimista laitteista ja niiden huolloista osoitetussa huoltopisteessä. Normaalista käytöstä poikkeava korjaustarve on liikennöitsijän hoidettava kustannuksellaan.

 

Maksu- ja informaatiojärjestelmään liittyen liikennöitsijä on velvollinen pitämään yllä kalustoluetteloa ja kuljettajarekisteriä sekä tallentamaan järjestelmään yksittäisten bussien päivittäisen ajo-ohjelman sisältämät linjasivut (=bussin päivän liikennöinti), mikäli liikennöitsijä ei aja seudullisen joukkoliikenteen laatimien autokiertojen mukaisesti. Näitä ylläpitotoimia varten seudullinen joukkoliikenne järjestää liikennöitsijälle maksu- ja informaatiojärjestelmän taustajärjestelmään käyttöliittymän. Lisäksi liikennöitsijä on velvollinen sijoittamaan seudullisen joukkoliikenteen omistamia mahdollisia muita maksu- ja informaatiolaitteita linja-autoihin sekä huolehtimaan näiden tiedonsiirron kustannuksista.

 

Rahastusjärjestelmään kuuluu hätäpainike. Liikennöitsijä vastaa mahdollisista hätäviesteistä ja niiden tarvitsemista toimenpiteistä.

 

Lippujen myynti ja tilitys

 

Liikennöitsijä on velvollinen myymään Turun sisäisen liikenteen tariffijärjestelmään kuuluvia lippuja ja "tankkaamaan" etäkortteja Tilaajan hyväksymällä tavalla.

 

Liikennöitsijä vastaa rahastuslaitteista ja etäkortin lukulaitteista ja niiden normaalista huollosta.

 

Lipputulot ovat Tilaajan ennakkomaksua Liikennöitsijälle, ja ne ovat heti Liikennöitsijän käytettävissä. Liikennöitsijän on raportoitava Tilaajalle kaikki Turun tariffijärjestelmään kuuluvien lippujen myynnistä saamansa tulot kuukausittain seuraavana kuukautena samaan aikaan, kun liikennöitsijä esittää laskun liikennöintikorvauksista. Tilaajan määrittämän rahastusjärjestelmän tai muun vastaavan tietojärjestelmän antamaa tietoa pidetään luotettavana selvityksenä lipputulojen oikeasta määrästä, ellei Liikennöitsijä pysty luotettavasti osoittamaan siinä ilmeistä virhettä. Lipputulojen määrittämistä varten Liikennöitsijän on huolehdittava siitä, että kaikkien linja-autojen osalta rahastustiedot on siirretty Tilaajalle kuukauden viimeisen päivän liikennöinnin jälkeen. Tilaaja vähentää ennakkomaksun (liikennöinnin lipputulot) liikennöintikorvauslaskusta.

 

Maksaneisuuden tarkastus

 

Linja-autonkuljettajat huolehtivat siitä, että kaikilla matkustajilla on linja-autossa matkustaessaan voimassaoleva matkalippu. Tilaaja huolehtii matkalippujen tarkastuksesta. Tilaajan (JLT:n) tarkastajalla on oikeus tarkistaa linja-autoissa olevien rahastuslaitteiden oikeellisuus.

 

Reaaliaikainen matkustajainformaatio

 

Turussa on käytössä kevyt reaaliaikainen matkustajainformaatiojärjestelmä. Järjestelmän toimivuus edellyttää, että kuljettaja valitsee rahastuslaitteelta oikean lähdön ja tarpeen vaatiessa askeltaa rahastuslaitteen oikealle pysäkille

 

Tutkimukset

 

Tilaaja suorittaa kustannuksellaan palvelutasoon, linjastoon ja liikenteen suunnitteluun tarvittavat tutkimukset. Liikennöitsijän henkilökunta avustaa tutkimusten teossa. Tästä ei makseta erillistä korvausta.

 

Valvonta ja raportointi

 

Tilaajalla on oikeus

tarkastaa lippujen myyntiä sekä liikennöitsijän lippukirjanpitoon, ajosuoritteisiin ja linja-autojen käyttöön liittyviä asiakirjoja

valvoa reittien ja aikataulujen sekä linja-autokalustoa ja palvelutasoa koskevien määräysten noudattamista.

 

Liikennöitsijä valvoo linjojensa liikennöintiä ja toimittaa Tilaajan yhteyshenkilölle seuraavat seurantaraportit ja asiakirjat:

 

1.

Kirjallinen yhteenveto ylimääräisistä, ajamattomista ja myöhästyneistä vuoroista seuraavan kuukauden neljänteen arkipäivään mennessä sekä suullinen tai kirjallinen ilmoitus ajamattomista vuoroista seuraavaan arkipäivään klo 15.00 mennessä.

2.

Kirjallinen ilmoitus niistä vuoroista, jotka on ajettu muilla kuin sopimusasiakirjoissa määritellyillä linja-autoilla seuraavan kuukauden neljänteen arkipäivään mennessä.

3.

Henkilökunnan koulutusohjelma ja yhteenveto toteutuneesta koulutuksesta seuraavan vuoden tammikuun loppuun mennessä.

4.

Liikennöitsijän tilinpäätösasiakirjat kahden (2) kuukauden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamisesta.

5.

Verottajan todistus siitä, että liikennöitsijällä ei ole vastuullaan verovelkaa vuosittain seuraavan vuoden tammikuun loppuun mennessä.

6.

Vakuutusyhtiön ilmoitus siitä, että työntekijöiden eläkevakuutusmaksut on maksettu vuosittain seuraavan vuoden tammikuun loppuun mennessä.

 

Pääteaseman WC

 

Tilaaja luovuttaa Liikennöitsijän kuljettajien käyttöön pääteaseman WC:n, mikäli sellainen pääteasemalla on. Liikennöitsijä maksaa aiheutuvat käyttökustannukset (sähkö, vesi, siivous ym. mahdolliset kulutustarvikkeet). Liikennöitsijä on velvollinen viipymättä ilmoittamaan Tilaajalle kohteessa havaitsemansa viat ja puutteet, jotka saattavat aiheuttaa vaaraa Liikennöitsijöiden työntekijöiden turvallisuudelle. Liikennöitsijälle luovutetaan tilan avaimet kuittausta vastaan. Liikennöitsijä vastaa siitä, että avaimia säilytetään huolellisesti. Mikäli avaimia katoaa tai varastetaan, Liikennöitsijä vastaa tästä aiheutuneista kustannuksista, kuten lukkojen sarjoituksista.

 

Vakuudet

 

Liikennöitsijän on ennen liikennöinnin alkamista ja kuitenkin viimeistään kolmenkymmenen (30) kalenteripäivän kuluttua sopimuksen allekirjoittamista jätettävä Tilaajalle sopimusvelvoitteidensa kaikenpuolisen täyttämisen vakuudeksi Tilaajan hyväksymä vakuus (esim. Tilaajan nimiin tehty pankkitalletus, pankin tai vakuutusyhtiön omavelkainen takaus), joka on vähintään kymmenentuhatta (10.000) euroa liikenteessä tarvittavaa linja-autoa kohden, jolloin vakuuden yhteismäärä lasketaan aikataulukaaviosta lasketun suurimman samanaikaisesti tarvittavan linja-automäärän perusteella. Vakuuden on oltava voimassa kaksi (2) kuukautta liikennöimisen alkamisesta. Liikennöitsijä vastaa kaikista vakuuskustannuksista. Vakuus palautetaan, taikka lakkautetaan välittömästi, kun yhteisesti on todettu, että Liikennöitsijä on täyttänyt kaikki sopimuksen tarkoittamat velvollisuutensa.

 

Palveluntuottajalla olevat luvat

 

Liikennöitsijällä on koko sopimuskauden ajan voimassa oleva lupa henkilöliikenteen harjoittamiseen joukkoliikenneluvan (sopimuksen tekohetkellä laki luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä 343/1991 muutoksineen ja asetus luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä 666/1994 muutoksineen tai kulloinkin voimassa olevan lain) nojalla ja lupa oikeuttaa tämän sopimuksen mukaisiin palveluihin.

 

Toimitusvarmuus

 

Liikennöitsijä vastaa täysin siitä, että kuljetukset suoritetaan aikataulun ja sovitun mukaisesti. Liikennöitsijän tulee varautua mahdollisiin auton rikkoutumisiin, kuljettajan sairastumiseen / loukkaantumiseen ym. vastaaviin riskeihin.

 

Kuljetuskalustoa koskevat vaatimukset

 

Palveluun käytettävän kuljetuskaluston on oltava ominaisuuksiltaan, kunnoltaan ja varustukseltaan asianmukainen sekä tarjouspyynnössä olevalla tarjous-liitteellä (tarjouslomake, liite 1) kuvatun mukainen.

 

Palveluun käytettävän kuljetuskaluston tulee täyttää vähintään tarjouspyyntöasiakirjoissa ilmoitetut kriteerit koko sopimuskauden ajan.

 

Palvelua suorittavia kuljettajia koskevat vaatimukset

 

Kuljettajalla tulee olla kuljettamansa ajoneuvon luokkaa vastaava ajo-oikeus ja ammattipätevyys

kuljettajalla tulee olla vähintään suomen kielen suullinen taito

kuljettajan pukeutumisen on oltava asianmukaista, yhtenäinen vuodenaikaan soveltuva työasu

kuljettaja noudattaa liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi

kuljettajana ei saa toimia henkilö, jolta sairauden, vian, vamman tai väsymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuvat siihen tarvittavat edellytykset.

 

Tilaajalla on oikeus vaatia kuljettajan vaihtamista perustellusta syystä.

 

Palvelun raportointi

 

Liikennöitsijän tulee dokumentoida kaikki Tilaajalta tulleet huomautukset palvelun tai kaluston laadusta sekä vastata reklamaatioon Tilaajan määrittelemässä kohtuullisessa ajassa sekä ryhtyä välittömästi toimenpiteisiin virheen korjaamiseksi.

 

Yhteydenpito sopimuskauden aikana

 

Liikennöitsijä varautuu Tilaajan kanssa pidettäviin kokouksiin ja lisäksi ongelmatilanteista johtuviin tapaamisiin tarpeen mukaan. Liikennöitsijällä ei ole oikeutta veloittaa erikseen tapaamisista.

 

Liikennöitsijän tulee pyydettäessä Tilaajan asettamassa määräajassa toimittaa Tilaajalle jäljennös viranomaisen myöntämästä voimassaolevasta joukkoliikenneluvasta sekä seuraavat selvitykset:

 

todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus taikka selvitys siitä, että verovelkaa koskeva viranomaisen hyväksymä maksusuunnitelma on tehty

todistus eläkevakuutuksen ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen maksamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkevakuutusmaksuja koskeva maksunsaajan hyväksymä maksusuunnitelma on tehty

selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista.

 

Esitetyt tiedot, todistukset ja selvitykset eivät saa olla kolmea (3) kuukautta vanhempia niiden esittämisestä.

 

Vahingonkorvausvelvollisuus

 

Tilaajalla on oikeus saada vahingonkorvausta Liikennöitsijän sopimusrikkomuksesta aiheutuneesta välittömästä vahingosta sekä menetetyistä lipputuloista siltä osin kuin vahingon määrä ylittää maksettavan sopimussakon ja palveluista sovitut sanktiot. Liikennöitsijällä on oikeus saada vahingonkorvausta tilaajan sopimusrikkomuksesta aiheutuneesta välittömästä vahingosta. Korvauksen enimmäismäärä on palvelun laskennallinen 12 kuukauden hinta. Liikennöitsijällä ei ole oikeutta saada korvausta välillisistä vahingoista. Näiden ehtojen mukaiset vahingonkorvausvelvollisuuden rajoitukset eivät koske tapausta, jossa sopijapuoli on aiheuttanut vahingon tahallisesti tai törkeällä huolimattomuudella.

 

Salassapito

 

Tilaaja noudattaa julkisyhteisönä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) sekä muussa lainsäädännössä olevia salassapitoa ja julkisuutta koskevia säännöksiä. Sopijapuolet pitävät toisiltaan saamansa luottamukselliseksi merkityn tai muuten luottamukselliseksi tai liikesalaisuudeksi katsottavan aineiston salassa eivätkä käytä tietoja muihin kuin sopimuksen mukaisiin tarkoituksiin. Tilaajalla on kuitenkin velvollisuus noudattaa julkisuus- ja salassapitolainsäädännön mukaisia velvoitteitaan. Sopijapuolet vastaavat, että kaikki heidän palveluksessaan olevat samoin kuin alihankkijat noudattavat tätä määräystä. Tämä määräys on voimassa myös sopimuksen päättymisen jälkeen. Salassapitovelvollisuus ei koske tietoa, joka on yleisesti saatavilla tai julkista tai jonka sopijapuoli on saanut laillisesti haltuunsa muuten kuin toiselta sopijapuolelta. Sopijapuolet huolehtivat omilla vastuualueillaan, että tietosuojaa ja salassapitoa koskevat säädökset ja viranomaisten antamat määräykset otetaan huomioon. Jos sopimus päättyy tai purkautuu, sopijapuoli palauttaa tai toisen sopijapuolen suostumuksella hävittää toisen sopijapuolen luottamuksellisen aineiston. Aineistoa ei saa hävittää, mikäli laki tai viranomaisten määräykset vaativat säilyttämistä. Sopijapuolella on oikeus käyttää toimituksen yhteydessä hankkimaansa ammattitaitoa ja kokemusta. Tämä sopimus on julkinen.

 

Sopimuksen siirto   

 

Tilaajalla on oikeus siirtää sopimukseen liittyvät oikeutensa ja velvollisuutensa yksikölle, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät, kuten esimerkiksi seudulliselle joukkoliikenneviranomaiselle. Siirrosta on ilmoitettava Liikennöitsijälle etukäteen kirjallisesti. Muunlainen sopimuksen siirto on sallittu vain kummankin sopijapuolen allekirjoittamalla siirtosopimuksella. Sopijapuolen mahdollinen sulautuminen kolmannen osapuolen kanssa ei vaikuta sopimuksen voimassaoloon tai ehtoihin. Sopijapuolia koskeva osakeyhtiölain mukainen jakautuminen ei vaikuta sopimuksen voimassaoloon tai ehtoihin, vaan sopimus siirtyy sellaisenaan uuden yhtiön vastattavaksi. Tilaajalla on kuitenkin jakautumisen yhteydessä halutessaan oikeus irtisanoa sopimus neljän (4) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen. Sopijapuolet sitoutuvat tiedottamaan toiselle sopijapuolelle hyvissä ajoin mahdollisista sulautumis- ja jakautumissuunnitelmistaan.

 

Sopimuksen muutokset

 

Mikäli tähän sopimukseen vaikuttavat pakottavat säädökset muuttuvat niin, että sillä on pakottavia vaikutuksia tämän sopimuksen sisältöön, tämä sopimus muuttuu vastaavasti. Muutoin sopimusosapuolet voivat muuttaa tätä sopimusta kirjallisesti, muut muutokset ovat mitättömiä. Muutokset tulevat voimaan, kun molemmat sopimusosapuolet ovat ne asianmukaisesti hyväksyneet ja allekirjoittaneet sopimusosapuolten toimivaltaisten edustajien toimesta.

 

Ylivoimainen este

 

Vapauttamisperusteeksi (force majeure) katsotaan sellainen sopimuksen täyttämisen estävä ja sopimuksen syntymisen jälkeen sattunut epätavallinen ja asiaan vaikuttava tapahtuma, jota sopijapuolten ei ole ollut syytä ottaa huomioon sopimusta tehdessään, joka on sopijapuolista riippumaton ja jonka seuraamuksia ei voida estää ilman kohtuuttomia lisäkustannuksia tai kohtuutonta ajanhukkaa. Tällainen tapahtuma voi olla poikkeuksellisen vaikea työvoimatilanne, sota, kapina, pakko-otto tai takavarikko julkiseen tarpeeseen, tuonti- tai vientikielto, luonnonmullistus, yleisen liikenteen tai energiajakelun keskeytys, työselkkaus, tulipalo tai muu vaikutuksiltaan yhtä merkittävä ja epätavallinen sopijapuolista riippumaton syy. Jos sopimusvelvoitteen viivästyminen johtuu tällaisesta ylivoimaisesta esteestä, sopimusvelvoitteen täyttämisaikaa jatketaan niin paljon kuin kaikki tapaukseen vaikuttavat olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä kohtuullisena. Sopijapuolten on viipymättä ilmoitettava ylivoimaisesta esteestä kirjallisesti toiselle sopijapuolelle samoin kuin esteen lakkaamisesta. Vapauttamisperusteeksi katsotaan myös sopijapuolen alihankkijaa kohdannut ylivoimainen este, mikäli alihankintaa ei voida ilman kohtuuttomia kustannuksia tai oleellista ajanhukkaa hankkia muualta.

 

Sopimuksen purku ja hinnanalennus

 

Sopijapuoli saa purkaa sopimuksen kokonaan tai osittain seuraavissa tapauksissa:

 

sopimuksen saa purkaa kokonaan, jos sopimuksen tarkoitus jää loukkauksen johdosta olennaisesti saavuttamatta taikka jos toinen sopijapuoli on olennaisesti rikkonut sopimusvelvoitteitaan

sopimuksen täyttäminen todetun ylivoimaisen esteen jatkumisen vuoksi viivästyy yli neljä (4) kuukautta.

 

Tilaaja saa purkaa sopimuksen kokonaan

 

jos Liikennöitsijä olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa tuottaa sopimuksen mukaista palvelua erityisesti liikennöinnin säännöllisyyden, liikenteessä käytettävän kaluston tai palvelun muun laadun osalta

jos Liikennöitsijä laiminlyö itseään sitovan työehtosopimuksen määräysten noudattamisen tai työsuojelumääräysten noudattamisen ja laiminlyönti on olennaista ja jatkuvaa

jos liikennöitsijä jättää olennaisilta osin noudattamatta nk. tilaajavastuulaissa (1233/2006 muutoksineen) tarkoitettuja lakisääteisiä velvoitteita taikka ei viivytyksettä anna tilaajalle asian selvittämiseksi tarpeellisia ja riittäviä selvityksiä tai tietoja

jos Liikennöitsijä tai sen johtoon kuuluva henkilö tuomitaan rikosrekisteristä ilmenevällä lainvoimaisella tuomiolla hankintalaissa luetelluista rikoksista (laki julkisista hankinnoista 53 §).

 

Mikäli sopimusrikkomus on korjattavissa, sopijapuoli voi purkaa sopimuksen vain, mikäli sopimusrikkomukseen syyllistynyt sopijapuoli ei ole korjannut sopimusrikkomustaan kohtuullisessa ajassa siitä, kun sopijapuoli on kirjallisesti huomauttanut rikkomuksesta;

 

Olennaisena sopimusrikkomuksena pidetään aina seuraavia seikkoja:

 

Liikennöitsijän kuljetuskalusto on siinä ilmenneiden virheiden tai niiden korjaamista koskevien odotus- tai korjausaikojen perusteella osoittautunut niin huonolaatuiseksi tai virheelliseksi, että sitä ei sopimuskaudella voida kokonaisuudessaan tai olennaisilta osiltaan käyttää sovitussa käytössä

Liikennöitsijä ei täytä sopimusta sovitussa määräajassa eikä näytä toteen, että sopimuksen täyttämättä jättäminen johtuu ylivoimaisesta esteestä tai Tilaajasta johtuvasta syystä

Liikennöitsijän liikenteestä vastaava henkilö on menettänyt kokonaan tai joiltain osin hänelle ko. säädöksissä asetetut edellytykset, eikä hänen tilalleen aseteta kohtuullisessa ajassa ao. edellytykset täyttävää henkilöä.

 

Jos Liikennöitsijä joutuu saneerausmenettelyyn, konkurssiin, selvitystilaan tai muutoin sellaisiin taloudellisiin vaikeuksiin, että on syytä olettaa sopimusvelvoitteiden täyttämisen vaarantuvan tai Liikennöitsijä poistetaan ennakkoperintärekisteristä, Tilaajalla on oikeus purkaa sopimus välittömin vaikutuksin kokonaan tai määrätyiltä osin ilmoittamalla siitä kirjallisesti Liikennöitsijälle.

 

Purkaminen on aina tehtävä kirjallisesti.

 

Sopimuksen purkautuessa Liikennöitsijä on velvollinen välittömästi palauttamaan Tilaajalle mahdolliset etukäteismaksut, hallussaan olevan lipputulot ja Tilaajan liikennöitsijälle mahdollisesti luovuttamat laitteet, tietojärjestelmät, niiden käyttöoikeudet ja muun materiaalin.

 

Jos sopimus purkautuu, sopijapuolella on lisäksi oikeus vahingonkorvaukseen kohdan 30 mukaisesti. Tilaajalla on sopimuksen tai sen osan purkamisen sijasta oikeus vaatia Liikennöitsijältä kohtuullista hinnanalennusta. Oikeutta ei kuitenkaan ole siltä osin, kuin palvelussa on virhe, jonka johdosta Liikennöitsijä on velvollinen maksamaan Tilaajalle sopimussakkoa sovitun palvelutason alittumisen takia. Sopijapuolet katsovat Tilaajan vahingon määrän sopimuksen purkautumistilanteessa Liikennöitsijästä johtuvasta syystä olevan vähintään vakuuden suuruinen ilman, että Tilaaja esittäisi tarkempaa selvitystä vahingon määrästä.

 

Sopimuksen irtisanominen muuttuneiden olosuhteiden johdosta

 

Tilaajalla on oikeus irtisanoa sopimus välittömin vaikutuksin, mikäli Liikennöitsijän olosuhteissa, kuten esimerkiksi tarjouspyynnössä asetetuissa kelpoisuusehtojen täyttämisessä, on tapahtunut olennainen muutos ja Tilaaja osoittaa, ettei olisi tehnyt sopimusta Liikennöitsijän kanssa, mikäli kyseinen olosuhteiden muutos olisi ollut Tilaajan tiedossa sopimuksentekohetkellä. Tällöin Liikennöitsijällä on oikeus saada täysimääräinen maksu sopimuksen päättymishetkeen mennessä tehdystä työstä, mutta ei oikeutta muuhun korvaukseen irtisanomisen johdosta.

 

Elinkeinonharjoittajien välinen kielletty kilpailunrajoitus

 

Palveluntuottaja vahvistaa tämän sopimuksen allekirjoituksella, ettei se ole tämän sopimuksen tarjouskilpailun aikana tai sopimuksentekohetkellä syyllistynyt kilpailulain tarkoittamaan keskenään kilpailevien elinkeinonharjoittajien väliseen kiellettyyn kilpailunrajoitukseen (kartelliin) kyseistä palvelua koskevilla markkinoilla tilaajan toiminta-alueella.

 

Mikäli palveluntuottajan todetaan lainvoimaisella päätöksellä syyllistyneen edellä mainittuun kilpailulain tarkoittamaan elinkeinonharjoittajien väliseen kiellettyyn kilpailunrajoitukseen (kartelliin), palveluntuottaja on velvollinen suorittamaan tilaajalle sopimussakkona 20 % suoritetun ja maksetun palvelun kokonaisarvosta korkoineen vaatimuspäivästä lukien ja korvaamaan sopimussakon määrän ylittävät tilaajalle aiheutuneet vahingot. Näiden lisäksi palveluntuottajan on korvattava asian selvittämisestä aiheutuneet kustannukset ja oikeudenkäyntikulut korkoineen. Mikäli palveluntuottaja paljastaa kartellin ja vapautetaan kilpailulain 14 §:n (12.8.2011/948) perusteella kokonaan seuraamusmaksusta, palveluntuottaja vapautuu tämän ehdon mukaisen sopimussakon maksamisesta.

 

 

 

Maksuehto

 

Maksut maksetaan laskun perusteella. Lasku erääntyy maksettavaksi neljäntoista (14) päivän kuluttua hyväksyttävän laskun saapumisesta. Viivästyskorko on enintään kulloinkin voimassa olevan korkolain 4 §:n 1 mom. mukainen.

 

Muut ehdot

 

Tilaajan tulee valmiuslain (1080/1991 muutoksineen) 40 §:n 1 momentin nojalla poikkeusoloissa tapahtuvan toiminnan etukäteisvalmisteluin sekä muin toimenpitein varmistaa tehtäviensä mahdollisimman häiriötön hoitaminen myös poikkeusoloissa. Liikennöitsijä sitoutuu valmiuslain 2 §:ssä määritellyissä poikkeusoloissa ja muissa vaikutuksiltaan vastaavissa vakavissairiötilanteissa noudattamaan Tilaajan yksipuolisesti antamia määräyksiä. Korvaus maksetaan tämän sopimuksen kohdan 6 (Ylimääräiset ajot) mukaisesti. Etukäteisvalmisteluista voidaan sopia erikseen salaisella liitteellä.

 

Tilaaja on allekirjoittanut Eurooppalaisen peruskirjan naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta paikallishallinnossa (www.turku.fi/tarjouspyynnot). Liikennöitsijällä (sen omistussuhteista riippumatta) on soveltuvin osin samat vastuut varmistaa tai edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa kuin Tilaajalla olisi, jos se olisi tarjonnut palvelun suoraan.

 

Erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Mahdolliset sopimuserimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvottelemalla. Mikäli neuvottelut eivät johda sopijapuolia tyydyttävään lopputulokseen, ratkaistaan erimielisyydet ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa. Mikäli sopijapuolet niin sopivat, asia voidaan jättää myös välimiesoikeuden ratkaistavaksi.

 

Sopimuksessa sovellettava lainsäädäntö

 

Tähän sopimukseen sovelletaan Suomen lakia.

 

Allekirjoitukset

 

Tätä sopimusta on tehty kaksi (2) samansanaista kappaletta, yksi (1) Tilaajalle ja yksi (1) Liikennöitsijälle.

 

Turku ____.____.2015

 

______________ ____.____.2015

 

Turun kaupunki

 

Tilaaja

Liikennöitsijä

 

 

___________________________

 

___________________________

Sirpa Korte

allekirjoitus

joukkoliikennejohtaja

 

 

Hyvästä palvelusta maksettava bonus

Asiakastyytyväisyyden bonusprosentin mittaustavat

 

Palvelun laatua mitataan sopimuskauden aikana neljän kuukauden täysinä jaksoina, ellei sopimuskausi ala tai pääty neljän kuukauden täyden jakson aikana, jolloin palvelun laadun mittausaika lyhenee vastaavasti. Jaksot ovat

tammi huhtikuu

touko elokuu

syys joulukuu.

 

Mittauksen tekee FÖLIn valitsema palveluntuottaja käyttäen kyselylomakkeita, joilla selvitetään matkustajien mieli­pide palvelun laadusta. Arvosanat annetaan 1 - 5 pistettä siten, että

 

1

erittäin huono

2

melko huono

3

keskinkertainen

4

melko hyvä

5

erittäin hyvä

 

Otoksen suuruus mittausjaksolla on 100 matkustajaa ja kysely tehdään niin, että 1/3 vastauksista hankitaan arkisin klo 7 – 9 ja 14 – 18 välisiltä ajoilta, 1/3 arkisin muina aikoina ja 1/3 lauantaisin ja sunnuntaisin. Kysely tulee tehdä eri linjoilla.

 

Mittaustulosten laskeminen

 

Lopullinen mittaustulos eli kokonaisarvosana pisteiden osalta lasketaan yh­den desimaalin tarkkuudella normaalia pyöristyssääntöä käyttäen.

 

Matkustajille annetaan täytettäväksi kyselylomakkeelle arvosanat seuraavista laatuosista:

 

 

 

painoarvo

1

Kuljettajan asiakasystävällisyys

40 %

2

Kuljettajan ajotapa

20 %

3

Bussin ulkotilat/siisteys

15 %

4

Bussin sisätilat/siisteys

25 %

 

Edellä olevista mittaustuloksista lasketaan painoarvojen mukaan kokonais­arvosana, joka vaaditaan kussakin kilpailukohteessa 3,8 - 3,9.

 

Liikennöitsijä saa palvelubonusta mittaustuloksen perusteella, jos arvosana ylittää 3,9 seuraavan kaavan mukaan

 

bonusprosentti = (X - 3,9) x Y/0,6

 

joissa yhtälöissä X tarkoittaa matkustajamittauksessa saatua kokonaisar­vosanaa pisteissä ja Y liikennöintikohteen bonusprosenttia.

 

Vastaavasti miinusbonus määräytyy, jos kokonaisarvosana jää alle 3,8 seu­raavan kaavan mukaan

 

miinusprosentti = (X - 3,8) x Z/0,6

 

joissa yhtälöissä X tarkoittaa matkustajamittauksessa saatua kokonaisar­vosanaa pisteissä ja Z liikennöintikohteen miinusbonusprosenttia.

 

Kohteissa käytettävät bonusprosentit (plus- ja miinusprosentit) ilmoittaa seudullinen joukkoliikenne ja ne voivat muuttua sopimuskauden aikana Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätöksellä.

 

Jos laadun kokonaisarvosana mittauksissa jää alle 3,8, tulee liikenteenhar­joittajan tehdä viipymättä korjausehdotus laadun parantamiseksi. Mikäli laatu jää alle arvon 3,5 kahdessa peräkkäisessä mittauksessa, eikä korja­ustoimilla ole saatu oleellista vaikutusta laadun nousemiseen, on tilaajalla oikeus irtisanoa sopimus 12 kuukauden irtisanomisaikaa käyttäen.