Joukkoliikennepalvelut reitillä Turku-Paimio 1.1.2016-30.6.2018 + optio 1.7.2018-30.6.2019

 

 

 

Tarjouspyyntö

 


Sisältö

 

1   Tilaajat   3

2   Hankinnan kohde   3

2.1   Kohde: Turku-Paimio   4

3   Hankintamenettely   6

4   Osatarjous   6

5   Vaihtoehtoinen tarjous   6

6   Palvelun tarjoajalle asetetut vähimmäisvaatimukset   6

6.1   Rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyvät vaatimukset   7

6.1.1   Vaatimus 1   7

6.1.2   Vaatimus 2   7

6.1.3   Vaatimus 3   8

6.1.4   Vaatimus 4   8

6.2   Tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset   8

6.2.1   Vaatimus 6   9

7   Alihankinta   9

8   Kalustovaatimukset   9

9   Lippu- ja maksujärjestelmiä koskevia ehtoja   10

9.1   Turun ja Kaarinan kaupungit   10

9.2   Paimion kaupunki   10

10   Aikatauluinformaatio   11

11   Linja-autojen väritys   11

12   Tarjouksen sisältö ja vähimmäisvaatimukset   11

12.1   Tarjouksen sisältö ja muoto   11

13   Tarjouksen hintatiedot   12

14   Ympäristövaatimukset   12

15   Vakuudet   13

16   Asiakirjojen tarkistus ja täydentäminen   13

17   Tarjoajan ja tarjousten kelpoisuus ja tarjousten vertailu   13

17.1   Tarjousten käsittely   13

17.2   Tarjoajien kelpoisuuden arviointi   13

17.3   Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen   14

17.4   Tarjousten vertailu ja tarjouksen valinta   14

18   Maksuehdot ja laskutus   14

19   Tarjouksen voimassaolo   15

20   Tarjouksen jättäminen   15

21   Hankintapäätös   16

22   Hankintasopimus   16

23   Muut ehdot   16

24   Asiakirjojen julkisuus   17

25   Hankinnan keskeyttäminen   17

26   Lisätiedot   17

Liitteet   18


Varsinais-Suomen ELY-keskus (ELY-keskus) pyytää tarjoustanne tämän tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaisesta Turku-Paimio joukkoliikenteestä 1.1.2016 – 30.6.2018 (2,5 v) väliselle ajalle + optio ajalle 1.7.2018 – 30.6.2019 (1 v).

 

Liikenteen tilaajia ovat ELY-keskus ja Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta (Turun viranomainen). Liikenne toteutetaan bruttomallilla. Reitin Turku-Paimio liikenne kulkee Turun viranomaisen toimivalta-alueella Turun ja Kaarinan kaupungeissa sekä ELY-keskuksen toimivalta-alueella Paimion kaupungissa. ELY-keskus toimii kilpailuttajana, koska kyse on toimivaltarajat ylittävästä liikenteestä.

 

Tämän tarjouskilpailun kohteena olevissa joukkoliikennepalveluissa käytetään Turun ja Kaarinan kaupunkien alueilla Turun viranomaisen lippu- ja maksujärjestelmää. Paimion kaupungin alueella käytetään nykyisin käytössä olevia, ELY-keskuksen määrittelemiä, lippu- ja maksujärjestelmiä. Myöhemmin, vielä tarkentumattomana ajankohtana, on mahdollista että Paimion kaupungin alueella siirrytään käyttämään valtakunnallista viranomaisten lippu- ja maksujärjestelmää (Waltti).

 

Tilaajat

 

Tilaajaorganisaatio 1:   Varsinais-Suomen ELY-keskus

Osoite:      Käyntiosoite: Itsenäisyydenaukio 2, 20800 TURKU

Postiosoite: PL 236, 20101 TURKU

puh.      0295 022 500 (vaihde)

www:      www.ely-keskus.fi

 

Yhteyshenkilö:   

Nimi      Soile Koskela

puh.      0295 022 798

sähköposti      soile.koskela@ely-keskus.fi

 

Tilaajaorganisaatio 2:   Turun kaupunki / Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta

Osoite:      Käyntiosoite: Seudullinen joukkoliikenne, Puolalankatu 5

Postiosoite: Seudullinen joukkoliikenne, PL 355, 20101 TURKU

puh.      02 330 000 (vaihde)

www:      www.turku.fi

 

Yhteyshenkilö:   

Nimi      Lauri Jorasmaa

puh.      02 262 4812

sähköposti      lauri.jorasmaa@turku.fi

 

 

Hankinnan kohde

 

Pääkohde : (CPV-koodi)

60112000-6 Joukkoliikennepalvelut maanteitse

 

 

Hankinta kattaa reitin Turku-Paimio liikenteen 1.1.2016 – 30.6.2018 (2,5 v) väliseksi ajaksi. Lisäksi hankintaan liittyy mahdollisuus optiosta ajalle 1.7.2018 – 30.6.2019 (1 v). Hankinta toteutetaan bruttomallilla.

 

Kokonaisuudesta on muodostettu yksi kilpailutuskohde, jonka liikennöintiä hoitamaan tullaan valitsemaan yksi tarjoaja tai tarjousyhteenliittymä.

 

Kohde: Turku-Paimio

 

Aikataulukaavion mukaisesti seuraavat autot M-T+:

 

 

Auto 1

Auto 2

Auto 3

Auto 4

Auto 5

M-T+ yhteensä

Autopäivät

1

1

1

1

1

5

Tunnit

7:20

14:20

13:35

9:10

11:15

55:40

Linjakilometrit

213,4

447,0

455,7

288,2

325,5

1729,8

 

Aikataulukaavion mukaisesti seuraavat autot P+:

 

 

Auto 1

Auto 2

Auto 3

Auto 4

Auto 5

P+ yhteensä

Autopäivät

1

1

1

1

1

5

Tunnit

7:20

16:45

16:10

9:10

11:15

60:40

Linjakilometrit

213,4

531,0

518,7

288,2

325,5

1881,2

 

 

Aikataulukaavion mukaisesti seuraavat autot M-T++:

 

 

Auto 1

Auto 2

Auto 3

M-T++ yhteensä

Autopäivät

1

1

1

3

Tunnit

14:15

17:50

13:10

45:15

Linjakilometrit

441,0

510,0

366,0

1317,0

 

Aikataulukaavion mukaisesti seuraavat autot P++:

 

 

Auto 1

Auto 2

Auto 3

P++ yhteensä

Autopäivät

1

1

1

3

Tunnit

14:15

19:20

15:35

48:50

Linjakilometrit

441,0

567,0

424,0

1432,0

 

 

Aikataulukaavion mukaisesti seuraavat autot L:

 

 

Auto 1

Auto 2

L yhteensä

Autopäivät

1

1

2

Tunnit

19:30

16:15

35:45

Linjakilometrit

504,0

456,0

960,0

 

 

Aikataulukaavion mukaisesti seuraavat autot S:

 

 

Auto 1

S yhteensä

Autopäivät

1

1

Tunnit

11:30

11:30

Linjakilometrit

330,0

330,0

 

 

ELY-keskus ja Turun viranomainen pidättävät itsellään oikeuden tehdä muutoksia reitteihin ja aikatauluihin sopimuskauden aikana. (Liite 1 Liikennöintisopimusluonnos).

 

Kohteen tarkemmat reitit, autokiertokaaviot, suoriteyhteenvedot ja alustavat aikataulut ovat tarjouspyynnön liitteenä (Liite 2.1 Kohteen reitit, autokiertokaaviot, suoriteyhteenvedot ja alustavat aikataulut).

 

Hankintamenettely

 

Tarjouskilpailussa käytetään avointa hankintamenettelyä, jossa hankintayksikkö (ELY-keskus) julkaisee hankinnasta hankintailmoituksen ja jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.

 

Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävästä hankinnasta on jätetty HILMA-ilmoituskanavaan (http://www.hankintailmoitukset.fi/hilma/) 20.3.2015 edelleen julkaistavaksi EU:n viralliseen lehteen ja TED-tietokantaan EU:n laajuisesti.

 

Tarjouspyyntö on julkaistu Varsinais-Suomen ELY-keskuksen internet-sivuilta osoitteessa:

http://www.ely-keskus.fi/web/ely/tarjouspyynnot-ja-haut

 

Asiakirjat on saatavissa suomenkielisinä.

 

Hankintapäätöksen asiassa tekee ELY-keskus.

 

Osatarjous

 

Kohteesta ei voi jättää osatarjousta.

 

 

Vaihtoehtoinen tarjous

 

Kohteesta ei voi jättää vaihtoehtoista tarjousta.

 

 

Palvelun tarjoajalle asetetut vähimmäisvaatimukset

 

Tarjoaja, joka syyllistyy olennaisesti väärien tietojen antamiseen toimittaessaan alla mainittuja tietoja, tai joka ei asetetussa määräajassa toimita pyydettyä selvitystä, suljetaan tarjouskilpailusta pois.

Hankintalainsäädäntö ei rajoita yritysten mahdollisuutta tehdä tarjouksia yhdessä. Tilaajat eivät voi edellyttää ryhmittymältä tiettyä oikeudellista muotoa tarjouksen tekemistä varten. Tarjoajia ja mahdollisia alihankkijoita koskevat ehdot on kuvattu tarjouspyynnössä. Ryhmittymän tai tarjoajan on osoitettava, että ryhmittymän tarjouksessaan esittämät seikat vastaavat tilaajien asettamia vaatimuksia (esim. sopimuksella tai sitoumuksella, jolla varataan ko. resurssit tarjoajan käyttöön tarjouksesta ilmenevällä tavalla). Tilaajat arvioivat tämän näytön riittävyyden. Varsinaista hankintasopimusta silmällä pitäen tarjouksen tekijän on syytä ottaa huomioon taloudellisiin vastuisiin ja oikeudellisiin velvoitteisiin liittyvät seikat. Tilaajalla on oikeus edellyttää mahdolliselta tarjousryhmittymältä tiettyä oikeudellista muotoa tai yritysten välisiä sopimuksia tai muita sopimuksia joilla osoitetaan, että vaaditut edellytykset täyttävät voimavarat ovat tarjoajien taikka ryhmittymän käytettävissä sopimusaikana liikennöintisopimuksen asianmukaiseksi toteuttamiseksi. Tällaisia selvityksiä voi toimittaa tarjouksen antamisen yhteydessä ja tulee toimittaa pyydettäessä.

 

Kilpailulaista aiheutuu rajoituksia tarjoajien väliselle yhteistoiminnalle. Laki kieltää esimerkiksi ns. tarjouskartellit. Tarjouskartellikielto ei koske yhteisen tarjouksen antamista yhteisestä suorituksesta (ns. konsortio). Sallitusta yhteistoiminnasta on kyse silloin, kun suoritus, jota tarjouskilpailu koskee, olisi liian suuri yksittäiselle yritykselle. Jokaisen yhteistarjoukseen osallistuvan yrityksen on lisäksi osallistuttava suorituksen tekemiseen merkityksellisellä panoksella, joka ei ole korvattavissa kenenkään muun yhteistarjoukseen osallistuvan toimesta. Yhteistarjoukseen osallistuneilla yrityksillä on näyttövelvollisuus yhteistyön sallittavuudesta. Jos yhteinen tarjous osoittautuu tarjouskartellikiellon vastaiseksi, tämä voi johtaa tarjoajien osalta Kilpailuviraston tutkimuksiin, kilpailuoikeudellisiin seuraamuksiin ja mahdollisesti myös vahingonkorvausvastuuseen.

 

ELY-keskus ja Turun viranomainen voivat halutessaan pyytää tarjoajia täydentämään tai täsmentämään selvityksiä ja muita asiakirjoja.

 

Rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyvät vaatimukset

Tarjoajalla tulee olla riittävät taloudelliset, tekniset ja muut edellytykset hankinnan toteuttamiseksi.

Tarjoajalla tulee olla Y-tunnus.

Tarjoajan on toimitettava mainittujen vaatimusten täyttymisen selvittämiseksi kunkin vaatimuksen alla mainittu selvitys.

Vastaavat tiedot, todistukset ja selvitykset on toimitettava pyydettäessä myös mahdollisten alihankkijoiden osalta.

Esitetyt todistukset ja selvitykset eivät saa olla kolmea (3) kuukautta vanhempia tarjousten viimeisestä jättöpäivästä laskettuna. Sopimuksen allekirjoitustilanteessa on tilaajan niin vaatiessa esitettävä vastaavat asiakirjat, jotka eivät saa olla yhtä kuukautta vanhemmat.

 

Perustellusta syystä tilaajat voivat hyväksyä myös muun kuin pyydetyn todistuksen tai selvityksen (tilinpäätösasiakirjat, veroviranomaisen todistuksen tai työeläkekassan/vakuutusyhtiön todistuksen) näytöksi tarjoajan luottokelpoisuudesta tai taloudellisesta asemasta.

 

Vaatimus 1

 

Tarjoaja on huolehtinut verojen, sosiaaliturvamaksujen ja eläkevakuutus- maksujen maksamisesta. Tarjoukseen liitettävät selvitykset:

veroviranomaisen todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus taikka veroviranomaisen selvitys siitä, että verovelkaa koskeva maksusuunnitelma on tehty

työeläkekassan ja/tai vakuutusyhtiön todistus eläkevakuutuksen ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkevakuutusmaksuja koskeva maksusopimus on tehty.

Vaatimus 2

 

Tarjoaja on merkitty kaupparekisteriin, ennakkoperintärekisteriin (ennakkoperintärekisteriotteen tulee olla voimassa maksupäivänä) ja työnantajarekisteriin sekä arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, jos lainsäädäntö edellyttää rekisteröitymistä.

Tarjoukseen liitettävät selvitykset:

kaupparekisterinote

selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista

Liikennöinnissä tulee noudattaa alalla ja alueella voimassa olevaa yleissitovaa Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n ja Auto- ja kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n voimassaolevaa työehtosopimusta. Edellä mainitut järjestöt ovat sopineet kilpailuttamistilanteissa noudatettavista työsuhteen ehdoista ja menettelytavoista. Tarjoajan tulee sitoutua noudattamaan sopimusaikana kulloinkin voimassa olevia yleissitovia työehtosopimuksia.

 

Ulkomaisen tarjoajan on toimitettava todistukset ja selvitykset sijoittumismaansa lainsäädännön mukaisella rekisterinotteella tai vastaavalla muulla todistuksella tai muulla yleisesti hyväksytyllä tavalla, kuten antamalla sijoittumismaan lainsäädännön mukainen valaehtoinen tai vakuutuksella vahvistettu ilmoitus.

Vaatimus 3

Tarjoajalla on hankinnan kokoon ja laatuun nähden taloudelliset edellytykset hankinnan suorittamiseen. Tätä ominaisuutta arvioidaan tarjoajan vakavaraisuudesta, maksukykyisyydestä, kannattavuudesta ja luottokelpoisuudesta saatujen tietojen perusteella. Tilaajat voivat tarkistaa tarjoajan taloudelliset edellytykset ja luottotiedot yleisesti käytetyistä rekistereistä.

Pyydettäessä toimitettava selvitys:

Tarjoajaa koskevat vahvistetut tilinpäätösasiakirjat kolmelta edelliseltä tilikaudelta. Mikäli tarjoaja ei voi toimittaa tilinpäätöstietoja, koska yritys on vasta aloittanut toimintansa, tarjoajalla on mahdollisuus toimittaa selvitys vakavaraisuudestaan maksukyvystään muulla tilaajien hyväksymällä tavalla.

 

 

Vaatimus 4

 

Tarjoajaa tai sen johtoon kuuluvaa henkilöä ei ole tuomittu rikosrekisteristä ilmenevällä lainvoimaisella tuomiolla hankintalaissa luetelluista rikoksista (laki julkisista hankinnoista 53 §).

 

Tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset

Tarjoajan on täytettävä seuraavat suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä koskevat vaatimukset. Vaatimusten täyttymisen selvittämiseksi tarjoajan on liitettävä tarjoukseensa alla mainitut selvitykset.

Tarjoaja, joka ei täytä asetettuja vaatimuksia tai jonka tarjous ei sisällä pyydettyjä selvityksiä, suljetaan tarjouskilpailusta pois.

 

Tarjoajalla tulee olla voimassa olevien henkilöliikennettä koskevien säädösten mukaan oikeus henkilöliikenteen harjoittamiseen Suomessa ja liikenteestä vastaavan henkilön tulee täyttää säädöksissä määrätyt ehdot (selvitys tulee toimittaa tarjouksen liitteenä).

Tarjoajalla on lupa tarjotun toiminnan harjoittamiseksi.

 

Tarjoukseen liitettävä selvitys:

voimassa olevien henkilöliikennettä koskevien säädösten mukainen oikeus henkilöliikenteen harjoittamiseen Suomessa

Vaatimus 6

Liikennöitsijällä tulee olla joukkoliikennelain 48 §:n mukainen laatulupaus.

 

Tilaajat voivat pyytää tarvittaessa lisäselvityksiä tarjoajan harjoittamasta liikenteestä sekä taloudesta, vakavaraisuudesta ja lisähenkilökunnan palkkaamisesta.

Pyydetyt todistukset ja selvitykset eivät saa olla kolmea kuukautta vanhempia tarjouspyynnössä ilmoitetusta tarjousten viimeisestä jättöpäivästä laskettuna.

Sopimuksessa liikennöitsijä voidaan velvoittaa toimittamaan vastaavat asiakirjat tilaajan antamassa kohtuullisessa määräajassa.

 

Alihankinta

 

Jos liikennöitsijä käyttää alihankkijaa, tarjouksesta tulee ilmetä, mikä osuus liikennöinnistä on tarkoitus suorittaa alihankintana. Tarjouskilpailussa valitun liikenteenharjoittajan tulee hyväksyttää käyttämänsä alihankkijat etukäteen tilaajilla. Alihankkijasta tulee toimittaa tilaajavastuulain edellyttämät selvitykset. Liikennöitsijä vastaa alihankkijan työstä kuin omastaan.

 

Alihankinnan osuus käyttöoikeussopimuksen mukaisen liikenteen hoitamisesta on oltava alle puolet vuotuisista julkisen liikenteen palveluista linjakilometreillä mitattuna.

 

Kalustovaatimukset

 

Tarjottavan, sopimuskaudella käytettävän linja-autokaluston on täytettävä vaatimukset, jotka on lueteltu tarjouslomakkeella kohdassa 6 (Liite 5 Tarjouslomake). Jos kohteeseen lisätään pysyvästi linja-autoja, on näiden täytettävä kohteeseen määritelty vähimmäiskalustovaatimus.

 

Tarjottavaa linja-autokalustoa koskevat tiedot ja vara-auton tiedot on ilmoitettava kalustoluettelolomakkeella (Liite 4 Kalustoluettelo). Vara-auton käytölle tulee olla perusteltu syy. Liikenteessä käytettävien autojen maksimi-ikä tarkistetaan kerran vuodessa liikennöintisopimuksen aloituspäivänä. Autojen maksimi-ikä ei saa sopimuskauden aikana ylittää viittätoista (15) vuotta. Kaluston ikä lasketaan vuosissa yhden desimaalin tarkkuudella siten, että auton ikä = Tarkastelupäivä – Käyttöönottopäivä.

 

Linja-auto ei saa olla viittätoista (15) vuotta vanhempi.

 

Sopimuskauden alkaessa liikenteessä tulee olla yhteensä viisi (5) linja-autoa, seuraavasti:

 

neljä (4) kappaletta ympäristönormin Euro 3 + CRT (tai vastaava suodatin) täyttäviä M2-tyypin linja-autoja

yksi (1) kappale ympäristönormin Euro 3 + CRT (tai vastaava suodatin) täyttävä T-tyypin linja-auto

lisäksi yksi (1) kappale ympäristönormin Euro 3 + CRT (tai vastaava suodatin) täyttävä T-tyypin linja-auto vara-autoksi

 

Lippu- ja maksujärjestelmiä koskevia ehtoja

 

Turun ja Kaarinan kaupungit

 

Liikenteessä noudatetaan Turun ja Kaarinan (ml Piikkiön alue) kaupunkien alueilla Turun viranomaisen määräämää tariffia ja lipputuotteita. Turun viranomainen edellyttää hankkimiensa rahastuslaitteiden asentamista ja käyttämistä linja-autoissa. Rahastuslaitteista liikennöitsijä maksaa vuokraa Turun viranomaiselle 100,00 €/kk/laite (koskee myös Tilaajan pyytämää määrää vara-autoja). Pääkierron ja vara-autojen lisäksi tarvittavista laitteista vuokra on 150,00 €/kk/laite. Laitteiden luovuttamisesta tehdään erillinen sopimus liikennöitsijän kanssa.

 

Turun viranomaisen liikennöitsijälle käyttöön osoittamat rahastuslaitteet on asennettava liikennöitsijän kustannuksella ajoneuvoihin. Rahastus- ja kortinrekisteröintitapahtumat siirretään langattomasti Turun joukkoliikennetoimiston (Jlt) tietojärjestelmään, liikennöitsijän on huolehdittava kustannuksellaan tiedonsiirto. Liikennöitsijä on velvollinen sijoittamaan Jlt:n omistamia mahdollisia muita maksu- ja informaatiolaitteita linja-autoihin sekä huolehtimaan näiden tiedonsiirron kustannuksista. Lisäksi liikennöitsijä on velvollinen huolehtimaan Jlt:n mahdollisesti hankkimasta laitteesta ja niiden huolloista osoitetussa huoltopisteessä. Normaalista käytöstä poikkeava korjaustarve on liikennöitsijän hoidettava kustannuksellaan.

 

Liikennöitsijä on velvollinen hankkimaan omalla kustannuksellaan rahastuslaitteessa käytettävän kuittipaperin.

 

Rahastusjärjestelmään kuuluu hätäpainike. Liikennöitsijä vastaa mahdollisista hätäviesteistä ja niiden tarvitsemista toimenpiteistä.

 

Paimion kaupunki

 

Liikenteessä noudatetaan Paimion kaupungin alueella ELY-keskuksen määräämää tariffia ja lipputuotteita. ELY-keskus edellyttää, että liikenteessä käyttöön otettavat rahastuslaitteet lukevat Matkahuollon lipputuotteita (sekä etä- että kontaktikorteille alustetut sarja- ja seutuliput).

 

Lippu- ja maksujärjestelmäpalvelut toteutetaan toistaiseksi jatkamalla nykyisin käytössä olevien järjestelmien käyttöä mahdollisimman muuttumattomana.

 

On mahdollista, että Paimiossa siirrytään valtakunnalliseen viranomaisten lippu- ja maksujärjestelmään myöhemmin määriteltävänä ajankohtana. Tilaaja voi tarkentaa sopimusaikana tarkan siirtymisajankohdan viimeistään kuusi kuukautta (6 kk) ennen järjestelmään siirtymistä.

 

Liikenteenharjoittaja vastaa kustannuksista, joita viranomaisten lippu- ja maksujärjestelmään liittyminen hänen ajoneuvolaitteiltaan, varikkojärjestelmältään ja niihin liittyviltä tiedonsiirtoyhteyksiltä edellyttää. Tilaaja tarjoaa ainoastaan avoimen rajapinnan viranomaisten lippu- ja maksujärjestelmään. Viranomaisten lippu- ja maksujärjestelmä ja sen vaatimukset on kuvattu liitteessä (Liite 2.2 ELY-keskuksen rahastuslaite- ja maksujärjestelmävaatimukset). Viranomaisten lippu- ja maksujärjestelmään liittymisen yhteydessä liikennöitsijä voi neuvotella Turun viranomaisen laitteiden hyödyntämisestä ELY-alueen liikennöinnissä.

 

Liikenteenharjoittaja sitoutuu liittymään viranomaisten lippu- ja maksujärjestelmään siten, että järjestelmä on toimintavalmis ja koekäytettävissä käyttöoikeussopimuksen mukaisessa liikenteessä 30 päivää ennen tilaajan sopimusaikana ilmoittamaa siirtymisajankohtaa.

 

Aikatauluinformaatio

 

ELY-keskuksen toimivalta-alueella liikenteenharjoittaja huolehtii sopimuksensa mukaisen liikenteen markkinoinnista mukaan lukien aikataulujen painatus/tulostus ja jakelu. Liikenteenharjoittajan tulee ilmoittaa yleisölle ajettavasta liikenteestä tehokkaasti, etenkin sen aloittamisesta ja muuttamisesta. Liikenteenharjoittaja tai hänen palvelusopimuksella valtuuttamansa taho vastaa, että aikataulut ovat www-sivuilla laajalti näkyvissä siten, että asiakkaat löytävät tarvitsemansa aikatauluinformaation. Liikenteenharjoittaja toimittaa pysäkkiaikataulut keskeisille pysäkeille. Pysäkit määritellään ELY-keskuksen kanssa myöhemmin.

 

Tilaaja huolehtii toimialueensa julkisen liikenteen yleisestä, koko toimialuetta koskevasta tiedottamisesta ylläpitämällä valtakunnallista Matka.fi-internetpalvelua. Liikenteenharjoittajan velvollisuutena on toimittaa tiedot sopimuksen mukaisesta liikenteestä tilaajan osoittamaan järjestelmään/järjestelmiin.

Linja-autojen väritys

Liikenteessä käytettävät linja-autot tulee olla maalattu ja teipattu tilaajan määrittelemällä tavalla. Linja-autojen tilaajavärityksen ohje on liitteenä (Liite 3 Linja-autojen tilaajavärityksen ohje).

 

Tarjouksen sisältö ja vähimmäisvaatimukset

 

Tarjouksen sisältö ja muoto

 

Tarjous tulee tehdä oheisella tarjouslomakkeella (Liite 5 Tarjouslomake) ja liittää tarjoukseensa kaikki Tarjouslomakkeessa pyydetyt liitteet.

 

Tarjous liitteineen tulee laatia suomen kielellä.

 

Tarjouksen tulee sisältää kaikki tarjousasiakirjoissa vaaditut tiedot ja selvitykset.

 

Tarjoajan tulee ilmoittaa sähköpostiosoitteensa päätöksen tiedoksi antamista varten.

 

Tarjouksen tulee olla sitovasti voimassa vähintään 4 kuukautta tarjouksen viimeisestä jättöpäivästä. Tarjouksen voimassaoloajan tulee ilmetä tarjouksesta.

 

Tarjouksen hintatiedot

 

Tarjouksessa (Liite 5 Tarjouslomake) tulee ilmoittaa aikataulukaaviosta ilmenevien liikennesuoritteiden yksikköhinnat siinä hintatasossa, jota liikennöinnistä maksetaan 1.4.2015-30.6.2015. Tarjoushinnat on ilmoitettava arvonlisäverottomina, kolmen desimaalin

tarkkuudella, seuraavasti eriteltyinä:

 

Linjakilometrin yksikköhinta (€/km)

Linjatunnin yksikköhinta (€/h)

Autopäivän yksikköhinta (€/ap)

 

Tarjouksessa ilmoitettavia yksikköhintoja sovelletaan myös tehtäessä sopimuskauden

aikana liikenteeseen muutoksia.

 

Tarjouksen mukaiset ajosuoritteiden yksikköhinnat tarkistetaan Tilastokeskuksen linja-autoliikenteen kokonaiskustannusindeksin muutoksen perusteella täysimääräisesti liikennöinnin aloittamispäivää edeltävän vuosineljänneksen indeksin tasoon.

 

Tämän jälkeen ajosuoritteiden yksikköhintoja tarkistetaan neljännesvuosittain indeksin perusteella siten, että toteutuneesta indeksin muutoksesta otetaan huomioon 100 %. Indeksin tarkistuskerroin on kahden tarkistamisajankohtaa edeltävien vuosineljänneksien indeksin pistelukujen osamäärä. Esimerkiksi vuoden viimeisen vuosineljänneksen yksikköhinnat saadaan tarkistamalla kolmannen vuosineljänneksen hintoja kolmannen ja toisen vuosineljänneksen indeksin pistelukujen osamäärällä.

 

Korvaustason tarkistamisessa käytetään yksikköhintoja, jotka eivät sisällä arvonlisäveroa.

 

Henkilökuljetuspalveluille määrätyn arvonlisäveron verokannan (%) muutoksen vaikutus otetaan huomioon korvaustasossa muutoksen voimaantulosta lukien.

 

Mahdolliset linja-autorahdista ja bussien mainospaikoista saatavat tulot ovat liikennöitsijälle kuuluvaa tuloa.

 

Ympäristövaatimukset

 

Tilaajat pyrkivät luonnonvarojen viisaaseen ja tehokkaaseen käyttöön sekä kannustamaan kaupunkilaisia ja yhteistyötahojaan kestävään kulutukseen ja tuotantoon.

 

Tämän tavoitteen saavuttamiseksi vaadimme tarjottavalta linja-autokalustolta tarjouspyynnön kohdan 8 mukaisen linja-autojen päästönormien noudattamista.

 

Vakuudet

 

Liikennöitsijän on ennen liikennöinnin alkamista ja kuitenkin viimeistään kolmenkymmenen (30) kalenteripäivän kuluttua sopimuksen allekirjoittamista jätettävä ELY-keskukselle sopimusvelvoitteidensa kaikenpuolisen täyttämisen vakuudeksi Tilaajien hyväksymä vakuus (esim. Tilaajan nimiin tehty pankkitalletus, pankin tai vakuutusyhtiön omavelkainen takaus), joka on vähintään kymmenentuhatta (10.000) euroa liikenteessä tarvittavaa linja-autoa kohden, jolloin vakuuden yhteismäärä lasketaan aikataulukaaviosta lasketun suurimman samanaikaisesti tarvittavan linja-automäärän perusteella. Liikennöitsijä vastaa kaikista vakuuskustannuksista. Vakuus palautetaan, kun liikennöintiä on hoidettu yhtämittaisesti kaksi (2) kuukautta.

 

Asiakirjojen tarkistus ja täydentäminen

 

Tilaaja voi tulkinnanvaraisissa tilanteissa pyytää tarjoajaa täydentämään tarjousasiakirjoja. Muutoin puutteelliset tai tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset suljetaan pois kilpailusta.

 

Tarjoajan ja tarjousten kelpoisuus ja tarjousten vertailu

 

Tarjousten käsittely

 

Tarjousten avaamisen jälkeen määräajassa saapuneet tarjoukset tarkistetaan ja arvioidaan. Tarjouskilpailu ratkaistaan annettujen tarjousten perusteella. ELY-keskus ja Turun viranomainen pidättävät itsellään oikeuden olla hyväksymättä mitään annetuista tarjouksista perustellusta syystä.

 

Tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa:

 

1) Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

2) Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

3) Tarjousten hintavertailu ja tarjouksen valinta

 

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisen vaiheen tarkoituksena on selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua palvelun tuottamisesta tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Tätä arvioidaan lakisääteisillä, taloudellisilla ja toiminnallisilla vaatimuksilla.

 

Tarjouskilpailusta voidaan sulkea pois ennen tarjousten vertailua ehdokkaat, joilla ei ole teknisiä, taloudellisia, toiminnallisia tai muita edellytyksiä hankinnan toteuttamiseksi. Edellytykset arvioidaan tarjoajalle asetetuissa vähimmäisvaatimuksissa mainituin perustein. Tarvittaessa edellytysten täyttymisestä voidaan pyytää lisäselvityksiä.

 

Tarjoaja suljetaan pois tarjouskilpailusta, jos

 

häntä tai hänen alihankkijaansa koskee jokin hankintalain 53 §:n pakollinen poissulkemisperuste

häntä tai hänen alihankkijaansa koskee hankintalain 57 §:n poissulkemisperuste (tarjoajaa tai hänen alihankkijaansa ei ole merkitty kaupparekisteriin tai tarjoajalla ei ole vaadittua lupaa hankittavan palvelun suorittamiseen)

hän tai hänen alihankkijansa ei täytä soveltuvuuden vähimmäisvaatimuksia;

 

Tarjoaja voidaan lisäksi sulkea pois tarjouskilpailusta, jos

 

häntä tai hänen alihankkijaansa koskee jokin hankintalain 54 §:n harkinnanvarainen poissulkemisperuste

tilaajavastuulain soveltamisalaan kuuluvissa hankinnoissa tarjoaja tai tarjoajan johtohenkilö on syyllistynyt vakavaan virheeseen ammattitoiminnassaan.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

 

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa tarkistetaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjouksia tarkistetaan suhteessa tarjouspyynnössä ilmoitettuihin vaatimuksiin.

 

Tarjouspyyntöä vastaamattomat tarjoukset hylätään.

 

Tarjousten vertailu ja tarjouksen valinta

 

Reitin Turku-Paimio -joukkoliikenteen toteuttajan/toteuttajien valinta tehdään tarjouspyynnön ehdot täyttävien tarjousten joukosta.

 

Valintaperusteena on halvin hinta. Vertailua varten lasketaan vuosihinta, joka saadaan kertomalla tarjotut yksikköhinnat vuosisuoritteilla.

 

Hintavertailussa käytettävät autopäivät, linjakilometrit ja linjatunnit otetaan liitteessä 2.1 (Liite 2.1 Kohteen reitit, autokiertokaaviot, suoriteyhteenvedot ja alustavat) ilmoitetuilla määrillä. Autopäiviksi lasketaan kunakin päivänä aikataulukaavioista laskettu, suurin linjoilla samanaikaisesti tarvittava automäärä.

 

Kokonaiskorvauksen laskentakaava on seuraava:

KMK * LKM + HK * LH + APK * AP = kokonaiskorvaus, missä

KMK = linjakilometrikorvaus

HK = linjatuntikorvaus

APK = autopäiväkorvaus

LKM = linjakilometrit

LH = linjatunnit

AP = autopäivät

 

Maksuehdot ja laskutus

 

Tilaajat maksavat liikennöintivelvoitteen hoitamisesta sopimuksen mukaista korvausta. Korvaus maksetaan täysimääräisesti vain sopimuksen mukaan hoidetusta liikennöinnistä. Korvaus sisältää henkilölii­kenteelle säädetyn arvonlisäveron. Arvonlisäveron muutos otetaan huomioon korvauksessa muutoksen voimaantulosta lukien.

 

Korvaus liikennöinnistä maksetaan liikennöitsijälle erikseen kultakin kuukaudelta jälkikäteen. Liikennöitsijä lähettää laskun liikennöinnistä kolmelle taholle: ELY-keskukselle, Paimion kaupungille ja Turun toimivaltaiselle viranomaiselle.

 

Suoritelaskelman mukaiset ajot jaetaan toimivalta-alueittain seuraavasti: ELY-keskuksen alue 40 % ja Turun toimivaltaisen viranomaisen alue 60 % suoritelaskelman mukaisista ajoista.

ELY-keskuksen toimivalta-alueen osalta suoritelaskelman mukaisten ajojen arvosta vähennetään lipputulot (huom! asiakasosuus ja subventio), jotka ohjautuvat liikenteenharjoittajalle ennakkomaksuna. Liikennöitsijä laskee erotuksen, jakaa sen kahtia ja laskuttaa erotuksen ELY-keskukselta (50 %) ja Paimion kaupungilta (50 %). ELY-keskus maksaa liikennöintikorvauksen liikennöitsijälle erikseen kultakin kuukaudelta jälkikäteen. Korvaus suoritetaan seuraavan kuukauden 28. päivänä, edellyttäen että liikennöitsijä on toimittanut yhteenvedon edellisen kuukauden mahdollisesti ajamattomista lähdöistä ja lähettänyt laskun kuun 14.päivään mennessä. Paimion kaupungin laskutus- ja maksusykli noudattanee samaa linjaa ELY-keskuksen kanssa. Asia vahvistetaan ennen liikennöintisopimuksen solmimista. ELY-keskuksen ja Paimion kaupungin laskuissa tulee näkyä kummankin osapuolen (ELY ja Paimio) maksuosuudet ja lipputulot kahtia jaettuina. Liikennöitsijän tulee toimittaa laskutuksen yhteydessä kuukausikohtaiset matkustustilastot käteismaksuista ja korttileimauksista.

 

Turun toimivaltaisen viranomaisen osalta liikennöitsijä lähettää täysimääräisen laskun suoritelaskelman mukaisten ajojen arvosta. Liikennöitsijä lähettää laskun, kun on saanut ajojen suoritelaskelman. Turun toimivaltaisen viranomaisen alueella kertyneet lipputulot katsotaan liikennöitsijän saamaksi ennakkomaksuksi, ja ne ovat heti liikennöitsijän käytettävissä. Liikennöitsijän on raportoitava Turun toimivaltaiselle viranomaiselle kaikki sen tariffijärjestelmään kuuluvien lippujen myynnistä saamansa tulot kuukausittain seuraavana kuukautena samaan aikaan, kun liikennöitsijä esittää laskun liikennöintikorvauksista. Turun toimivaltaisen viranomaisen määrittämän rahastusjärjestelmän tai muun vastaavan tietojärjestelmän antamaa tietoa pidetään luotettavana selvityksenä lipputulojen oikeasta määrästä, ellei liikennöitsijä pysty luotettavasti osoittamaan siinä ilmeistä virhettä. Lipputulojen määrittämistä varten liikennöitsijän on huolehdittava siitä, että kaikkien linja-autojen osalta rahastustiedot on siirretty Turun toimivaltaiselle viranomaiselle kuukauden viimeisen päivän liikennöinnin jälkeen. Turun toimivaltainen viranomainen vähentää ennakkomaksun (liikennöinnin lipputulot) liikennöintikorvauslaskusta.

 

Maksun viivästyessä viivästyskorko voi olla enintään korkolain 4 § 1 mom. mukainen. Laskutus- yms. lisiä ei hyväksytä.

 

Edellytämme tarjoajalta valmiuksia verkkolaskutukseen. Ellei toisin ole etukäteen kirjallisesti sovittu, laskutus tapahtuu verkkolaskutuksella.

 

Tarjouksen voimassaolo

 

Tarjouksen tulee olla voimassa vähintään 4 kuukautta tarjouksen viimeisestä jättöpäivästä. Tarjouksen voimassaoloajan tulee ilmetä tarjouksesta.

 

Tarjouksen peruutus voidaan hyväksyä, kun peruutusta koskeva kirjallinen ilmoitus on saapunut tilaajalle ennen avaustilaisuutta ja ennen kuin tilaaja on avannut tarjoukset.

 

Myöhästyneet tarjoukset, joita ei voida ottaa käsittelyyn, palautetaan.

 

Tarjouksen jättäminen

 

Tarjoukset liitteineen tulee toimittaa suljetussa kirjekuoressa viimeistään 4.5.2015 klo 15:00 mennessä ELY-keskuksen kirjaamoon, osoitteeseen:


Varsinais-Suomen ELY-keskus

Kirjaamo

PL 236

2010 TURKU

 

(Käyntiosoite: Itsenäisyydenaukio 2, 20800 TURKU)

 

Kirjekuoressa tulee olla merkintä Tarjouskilpailu 2015/2, Turku-Paimio” sekä lähettäjän yhteystiedot.

 

Hallintolain (434/2003) 17 §:n mukaan lähettäjän on huolehdittava siitä, että tarjous saapuu viranomaiselle määräajassa. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei oteta huomioon, vaan ne palautetaan avaamattomina lähettäjälle.

 

Tarjouksessa tulee ilmoittaa tarjoavan yrityksen yhteyshenkilöt, joilta tilaaja voi pyytää tarjoukseen mahdollisesti liittyviä lisätietoa sekä tarjoavan yrityksen sähköpostiosoite, johon hankintapäätös voidaan toimittaa.

 

Tarjoajalla ei ole oikeutta saada korvausta tekemästään tarjouksesta.

 

Tarjousasiakirjoja ei palauteta tarjoajille, pl. myöhästynyt tarjous.

 

Hankintapäätös

 

Hankintapäätöksen asiassa tekee ELY-keskus. Hankintapäätöksestä ilmoitetaan kaikille tarjoajille kirjallisesti sekä sähköpostitse.

 

Hankinta edellyttää hankintapäätöksen lisäksi erikseen tehtävää kirjallista liikennöintisopimusta.

 

Hankintasopimus

 

Tarjouskilpailu ratkaistaan viimeistään 30 päivän kuluessa tarjousten jättöajan päättymisestä ja siitä ilmoitetaan välittömästi kaikille tarjouksen tehneille.

 

Liikennöintisopimus voidaan tehdä ja tarjouskilpailua koskeva päätös panna täytäntöön aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuohjeet (valitusosoitus markkinaoikeuteen ja ohjeet oikaisukeinojen käyttämisestä) tiedoksi.

 

Jos joku tarjoaja on suljettu pois tarjouskilpailusta tai joku tarjous on hylätty, päätös tästä ilmoitetaan perusteluineen asianomaiselle tarjoajalle. Tarjouskilpailun ratkaisuperiaatteet esitetään jäljempänä tässä tarjouspyynnössä.

 

Tarjoajan tulee tutustua huolellisesti sopimusehtoihin (Liite 1 Liikennöintisopimusluonnos), jotka sen on nimenomaisesti hyväksyttävä ilmoituksellaan tarjouksessaan. Omia sopimusehtoja ei voi esittää tarjouksessa.

 

Muut ehdot

 

Hankinnassa noudatetaan

Lakia julkisista hankinnoista 30.3.2007/348 ja sen nojalla annettuja alemman asteisia säädöksiä

Joukkoliikennelakia 13.11.2009/869 ja sen nojalla annettuja alemman asteisia säädöksiä

soveltuvin osin julkisten hankintojen yleisiä sopimusehtoja (JYSE 2014, PALVELUT)

 

ELY-keskus ja Turun viranomainen pidättävät oikeuden perustellusta syystä olla valitsematta mitään tarjousta.

 

Hankinta sitoo tilaajaa vasta, kun sitä koskeva sopimus on allekirjoitettu ja vakuus on asetettu. Hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus, jossa noudatetaan tarjouspyynnön liitteenä olevia sopimusehtoja liitteineen.

 

Sopimuksessa sovelletaan Suomen lakia ja siihen liittyvät erimielisyydet ratkaistaan Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa.

 

Asiakirjojen julkisuus

 

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain mukaisesti hankinta-asiakirjat tulevat kaikille julkisiksi siltä osin kuin ne eivät ole salassa pidettäviä, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Tarjoajaa pyydetään ilmoittamaan tarjouksessaan, jos tarjous sisältää tietoja liike- tai ammattisalaisuudesta. Hintatietoa ei pidetä liike- tai ammattisalaisuutena (Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettu laki 11 §).

 

Tarjoajaa pyydetään yksilöimään ja merkitsemään tarjouksestaan ne tiedot ja asiakirjat merkinnällä SALAINEN, jotka ovat salassa pidettäviä esim. liikesalaisuudet. Salassa pidettävät liikesalaisuudet on sijoitettava erilliselle tarjouksen liitteelle. ELY-keskus ja Turun viranomainen harkitsevat tapauskohtaisesti, ovatko liikesalaisuuksiksi esitetyt asiat lain mukaan salassa pidettäviä.

 

Asianosaisella, esim. tarjoajalla, on kuitenkin oikeus saada tieto em. asiakirjoista heti, kun päätös on tehty ja pöytäkirja tarkastettu.

 

Tarjousten avaustilaisuus ei ole julkinen.

 

 

Hankinnan keskeyttäminen

 

Tilaaja voi keskeyttää hankinnan seuraavilla perusteilla:

 

1)tarjousten korvausten hintataso on liian korkea, tai

 

2)jos olosuhteet tai liikenteen tilaajan määrärahatilanne olennaisesti muuttuvat siten, että suunniteltua liikennettä ei ole tarkoituksenmukaista toteuttaa tarjouspyynnössä esitetyllä tavalla.

 

Lisätiedot

 

Mahdolliset hankintaan liittyvät kysymykset tulee toimittaa viimeistään 14 vrk ennen tarjousajan päättymistä eli ennen 20.4.2015 klo 15.00 mennessä sähköpostilla osoitteeseen: kirjaamo.varsinais-suomi@ely-keskus.fi. Kysymykset on esitettävä suomen kielellä. Sähköpostin aiheena tulee olla "Kysymys, tarjouskilpailu 2015/2 Turku-Paimio”. Puhelimitse tehtyihin tai muihin suullisiin tiedusteluihin ei vastata.

 

Esitetyistä kysymyksistä ja niihin annetuista vastauksista laaditaan yhteenveto, joka julkaistaan viimeistään kuusi vrk ennen tarjousajan päättymistä eli ennen 28.4.2015 sähköisesti osoitteessa http://www.ely-keskus.fi/web/ely/tarjouspyynnot-ja-haut. Samassa yhteydessä ilmoitetaan myös mahdollisista tarkentavista muutoksista tarjouspyyntöön.

 

Vain kirjallisesti annetut täydennystiedot ovat ELY-keskusta ja Turun viranomaista sitovia.

 

 

Turussa 20.3.2015

 

 

 

 

Hanna Lindholm         Soile Koskela

suunnittelupäällikkö         joukkoliikenneasiantuntija

ELY-keskus            ELY-keskus

 

Liitteet

 

Liite 1:   Liikennöintisopimusluonnos

 

Liite 2:   Hankinnan kuvaus

Liite 2.1   Kohteen reitit, autokiertokaaviot, suoriteyhteenvedot ja alustavat aikataulut

Liite 2.2ELY-keskuksen toimivalta-alueen rahastuslaite- ja maksujärjestelmävaatimukset

Liite 2.2.1   Viranomaisten lippu- ja maksujärjestelmän (Waltti) toiminnallinen arkkitehtuuri

Liite 2.2.2 Viranomaisten lippu- ja maksujärjestelmän (Waltti) rajapintakuvaukset ja rahastuslaitevaatimukset

Liite 2.2.3    Ohje palvelu- ja myyntiohjeen luomiseksi, luonnos

 

Liite 3:    Linja-autojen tilaajavärityksen ohje

 

Liite 4:   Kalustoluettelo

 

Liite 5:   Tarjouslomake