Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta5818.03.20159

143-2015 (633)

ELY-keskuksen lausuntopyyntö

Tiivistelmä:

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on pyytänyt lausuntoa Turun Linja-autoilijain Osakeyhtiön (TLO) reittiliikennelupahakemukseen 31.3.2015 mennessä. Hakemuksessa haetaan kahdeksalle vuoroparille uutta reittiliikennelupaa seitsemäksi vuodeksi reitille Turku-Paimio.

Tksjlk § 58

 

ELY-keskuksen lausuntopyyntö on nähtävillä kokouksen sihteerillä.

 

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 13.3.2015:

 

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on pyytänyt lausuntoa Turun Linja-autoilijain Osakeyhtiön reittiliikennelupahakemukseen 31.3.2015 mennessä. Hakemuksessa haetaan kahdeksalle vuoroparille uutta reittiliikennelupaa seitsemäksi vuodeksi reitille Turku-Paimio. Liikennöinti esitetään aloitettavaksi 1.1.2016 eli heti sen jälkeen kun TLO:n tällä hetkellä, n.25 vuoroparia + koulukuljetusvuorot kattava, siirtymäajan liikennöintisopimus SIIRTYMÄ-500103 päättyy 31.12.2015.

 

Varsinais-Suomen ELY-keskus pyytää lausunnossa ottamaan erityisesti kantaa joukkoliikennelain 22 §:ään ja seuraaviin kysymyksiin:

Vaikuttaako hakemuksen mukainen liikenne jollain tavalla kunnan/ toimivaltaisen viranomaisen järjestämään liikenteeseen tai liikenteeseen, jota aiotaan järjestää?

Ovatko haetut reitit ja pysäkit kunnan katuverkolla/ maantiellä käytettävissä liikennöintiin?

Aiheuttaako haettu reittiliikenne jatkuvaa ja vakavaa haittaa nykyiselle liikenteelle?

 

Lautakunnalle esitetään, että se antaa Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle seuraavan lausunnon :

 

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tulisi hylätä Turun Linja-autoilijain Osakeyhtiön reittiliikennelupahakemus reitille Turku-Paimio.

 

Perustelut:

 

Joukkoliikennelain 22 §:ssä todetaan, että reittiliikenneluvan myöntävä viranomainen voi hylätä hakemuksen, jos:

 

”1) luvan myöntävä viranomainen päättää tai on päättänyt järjestää alueensa tai sen osan joukkoliikennepalvelut palvelusopimusasetuksen mukaisesti ja haettu liikenne aiheuttaisi jatkuvaa ja vakavaa haittaa palvelusopimuksen mukaan harjoitetulle tai harjoitettavalle liikenteelle;

 

2) haettu liikenne aiheuttaisi jatkuvaa ja vakavaa haittaa liikenteelle, jota harjoitetaan toisen toimivaltaisen viranomaisen tai kunnan taikka kuntayhtymän kanssa tehdyn, palvelusopimusasetuksessa tarkoitetun julkisia palveluhankintoja koskevan sopimuksen mukaan; ”

 

ELY-keskus on v. 2012 tehnyt siirtymäajan jälkeistä aikaa koskevan päätöksen, jonka mukaan Turun ja Paimion välinen liikenne järjestetään EU:n palvelusopimusasetuksen (PSA) mukaan.

 

ELY-keskus, Paimion kaupunki ja Turun toimivaltainen viranomainen valmistelevat parhaillaan kilpailutusta Turku-Paimio välisestä liikenteestä aikavälille 1.1.2016–30.6.2018 (+ 1 v optio). Tämä liikenne on ELY-keskuksen ja Turun toimivaltaisen viranomaisen yhdessä järjestämää PSA:n mukaista liikennettä. Reittiliikennelupahakemuksesta päätettäessä on otettava huomioon, vaikuttaako haettava reittiliikenne jatkuvaa ja vakavaa haittaa kyseiselle liikenteelle.

 

Reittiliikennelupahakemuksen liikenne sisältää kahdeksan vuoroparia reitille Turku-Paimio. Vuorot kulkevat aamu- sekä iltapäiväruuhkassa moottoritietä (Valtatie 1) pitkin palvellen pääsääntöisesti Turku-Paimio ja Paimio-Turku väliä kulkevia matkustajia. ELY-keskuksen ja Turun toimivaltaisen viranomaisen yhteishankinta sisältää vastaavan yhteisvälin vuoroja vastaaviin aikoihin. Osa haettavasta liikenteestä vastaa täysin sekä aikataulujen että reitin osalta yhteishankinnan mukaista liikennettä. Aikatauluista ja reiteistä nähdään, että hakemuksen mukainen liikenne aiheuttaisi jatkuvaa ja vakavaa haittaa PSA:n mukaisesti järjestettävälle liikenteelle.

 

Hakemuksen mukainen markkinaehtoinen liikenne aiheuttaisi oleellisesti lisäkustannuksia, koska se veisi merkittävän osan matkustajista PSA-liikenteestä ja näin heikentäisi PSA:n kannattavuutta matkalipputulojen aleneman kautta. Jatkuva ja vakava haitta syntyy lipputulojen vähentymisenä ja sitä kautta alijäämän lisääntymisenä.

 

Hallituksen esityksessä joukkoliikennelaiksi (HE 110/2009 vp, sivu 20) todetaan:

 

”Palvelusopimusasetuksen mukaan harjoitetun liikenteen suojaaminen voi olla tarpeen sekä julkisen tuen kurissa pitämiseen liittyvistä syistä että käyttöoikeussopimuksen nojalla liikennettä harjoittavan yrityksen suojaamiseksi.”

 

Esityksessä todetaan myös, että:

 

”Oikeudellisena lähtökohtana markkinaehtoisen liikenteen rajoittamiselle on liikenteenharjoittajalle palvelusopimusasetuksen mukaan myönnetty yksinoikeus.”

 

Kun Turun ja Paimion välinen liikenne on päätetty järjestää PSA:n mukaan, on samalla sitouduttu tarjoamaan PSA:n mukaisesti liikennettä harjoittavalle yritykselle yksinoikeus kyseiseen liikenteeseen. Nyt haettava markkinaehtoinen liikenne heikentäisi oleellisesti tulevan PSA-liikenteen yksinoikeuden suojaa ja tulevien sopimusten hoitamisen edellytyksiä.

 

On otettava huomioon myös, että Paimion kaupunki on päättänyt selvityttää Turun seudullisen joukkoliikenteen Föli-alueeseen liittymisen mahdollisuuksia. Selvitys on kesken ja liittymistä koskevat päätökset tehdään todennäköisesti kuluvan vuoden aikana. Jos Paimio liittyy Föli-alueeseen, aiheuttaisi reittiliikenne jatkuvaa ja vakavaa haittaa toisen viranomaisen kanssa PSA:n mukaisesti solmitun sopimuksen mukaisesti harjoitettavalle liikenteelle.

 

Tällä hetkellä liittymisestä ei ole vielä päätöksiä, jolloin reittiliikennelupahakemusta ei voida hylätä joukkoliikennelain 22 §:n kohdan 2) perusteella. On kuitenkin varmistettava, että jos Paimio päättää liittyä Föli-alueeseen, ei mahdollinen nyt myönnettävä reittiliikenne saa aiheuttaa jatkuvaa ja vakavaa haittaa Turun toimivaltaisen viranomaisen järjestämälle liikenteelle.

 

 Varsinais-Suomen ELY-keskus pyytää lausuntopyynnössään ottamaan kantaa seuraaviin kysymyksiin:

 

Vaikuttaako hakemuksen mukainen liikenne jollain tavalla kunnan/ toimivaltaisen viranomaisen järjestämään liikenteeseen tai liikenteeseen, jota aiotaan järjestää?

oVastaus: Hakemuksen mukainen liikenne vaikuttaa oleellisesti ELY-keskuksen ja toimivaltaisen viranomaisen yhdessä järjestämään liikenteeseen. Kohta on perusteltu tarkemmin aiemmin lausunnossa.

 

Ovatko haetut reitit ja pysäkit kunnan katuverkolla/ maantiellä käytettävissä liikennöintiin?

oVastaus: Kyllä.

 

Aiheuttaako haettu reittiliikenne jatkuvaa ja vakavaa haittaa nykyiselle liikenteelle?

oVastaus: Reittiliikenne ei aiheuttaisi jatkuvaa ja vakavaa haittaa Turun toimivaltaisen nykyisin järjestämälle liikenteelle.

 

Yhteenveto:

 

Reittiliikennelupahakemus tulisi Turun toimivaltaisen viranomaisen mielestä hylätä, koska se:

 

aiheuttaisi jatkuvaa ja vakavaa haittaa Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ja Turun toimivaltaisen viranomaisen yhdessä järjestämälle liikenteelle ja se tulisi tällöin hylätä joukkoliikennelain 22 §:n pykäläin 1) kohdan perusteella , sekä

heikentäisi oleellisesti tulevan PSA-liikenteen hoitamisen edellytyksiä ja sopimusten myötä liikenteenharjoittajalle syntyvää yksinoikeuden suojaa.

 

Huomioon on otettava myös Paimion mahdollinen liittyminen Föli-alueeseen. Mahdollisen liittymisen yhteydessä nyt mahdollisesti myönnettävä reittiliikenne ei saa aiheuttaa jatkuvaa ja vakavaa haittaa Turun toimivaltaisen viranomaisen järjestämälle liikenteelle.

 

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte:

 

Ehdotus        Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää antaa Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle esittelytekstin mukaisen lausunnon koskien Turun Linja-autoilijain Osakeyhtiön reittiliikennelupahakemusta reitille Turku-Paimio.

 

Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Ennen päätöksentekoa äänestettiin asian palauttamisesta. Palautusehdotus hylättiin äänin 9-2.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Laulumaa, Salminen, Heinonen, Heikkilä, Vartiainen, Kekkonen, Rannikko-Laine, Tavio ja Nordqvist.

Alanderin Miikkolan kannattamana tekemän palautusehdotuksen puolesta äänestivät Alander ja Miikkola.

Hellgren oli poissa kokouksesta.

Tämä asiakohta tarkastettiin kokouksessa.

Jakelu

lausVarsinais-Suomen ELY-keskus