Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta4425.02.20157

13862-2013 (633)

Jäsen Miikkolan aloite aikataulumerkinnöistä, autolauttojen erillisistä joulumatkoista, matkojen rekisteröitymisestä ja runkolinjaston kehittämisestä

Tiivistelmä:

Tuodaan lautakunnalle tiedoksi lautakunnan jäsenaloite (Tksjlk 4.12.2013 § 223), mikä koskee neljää eri asiakohtaa: aikataulumerkintöjä, bussien lisävuoroja autolauttojen erillisten joulumatkojen aikoina, matkojen rekisteröitymistä ja runkolinjaston kehittämistä. Todetaan aloitteen käsittely.

Tksjlk § 44

Aikataulumerkinnöistä

Mikael Miikkola 4.12.2013:

Esitän, että www.turku/bussit applikaatioon, eri linjojen aikatauluihin sekä kaikkiin painettuihin aikatauluihin lisätään juokseva tuntimerkintä myös aikataulun oikeaan reunaan. Peruste: Varsinkin vanhusten on vaikea lukea (eivät mahdu näytölle) lauantai-pyhäpäivä aikatauluja mobiililaitteissa sekä painettuna tekstinä.

Kehityspäällikkö Seppo Kemppainen 29.1.2015:

Aloitteessa esitetään juoksevaa tuntimerkintää aikataulujen oikeaan reunaan helpottamaan aikataulujen lukemista. Nykyisin tuntimerkintä on ainoastaan aikataulujen vasemmassa reunassa.

Tuntimerkinnän lisääminen painettujen aikataulujen oikeaan reunaan lisäisi kieltämättä luettavuutta osassa aikatauluissa mutta ei läheskään kaikissa. Osa aikatauluista on jo nyt niin täynnä merkintöjä ja sarakkeita, että uuden sarakkeen lisääminen todennäköisesti vaikeuttaisi entisestään aikataulun hahmottamista. Johdonmukaisuuden ja helpomman ymmärrettävyyden vuoksi kaikkien aikataulujen on oltava samanmuotoisia. Ei voida siis ajatella, että osaan aikatauluista lisättäisiin yksi sarake, vaikka sitä ei lisättäisikään kaikkiin. Myös aikataulujen laadintaprosessin pitäminen tehokkaana edellyttää, että kaikki aikataulut ovat samanmuotoisia.

Nettisivuilla aikataulut ovat tällä hetkellä pdf-tiedostoina. Myös niihin yhden sarakkeen lisääminen vaikeuttaisi asian hahmottamista edellä mainitulla tavalla, vaikkakin ehkä hieman vähemmän. Pdf-tiedostot muodostetaan WinBus-suunnitteluohjelmalla ja jos tiedostojen muotoa ruvetaan muuttamaan, merkitsee se lisätilausta ohjelman toimittajalta. Tästä aiheutuisi luonnollisesti myös ylimääräisiä kustannuksia.

Nettisivujen ja mobiililaitteiden aikatauluhaku uudistetaan reittioppaan yhteydessä siten, että aikataulut eivät tule enää esille pdf-tiedostoina. Tällöin aikataulut skaalautuvat päätelaitteessa optimaalisella tavalla, jolloin tuntimerkinnät säilyvät koko ajan helposti nähtävillä.

Autolauttojen erillisistä joulumatkoista

Mikael Miikkola 4.12.2013:

Esitän, että autolauttojen erillisten joulumatkojen lähtö- ja paluuajat otetaan huomioon siten, että tarvittaessa linjalle 1 voidaan lisätä bussikalustoa ja/tai tihentää hetkellisesti vuorovälejä.

Vt. suunnittelupäällikkö Jouko Tervonen 30.1.2015:

Seudullinen joukkoliikenne on jo vuosina 2013 ja 2014 ottanut huomioon laivayhtiöiden jouluristeilyiden lähtö- ja paluuajat linjan 1 liikennöinnissä. Linjalle on tilattu lisävuoroja näiden risteilyiden lähtö- ja paluuaikoina ottaen huomioon sen, että joulupäivänä ei ole liikennettä lainkaan.

Matkojen rekisteröitymisestä

Mikael Miikkola 4.12.2013:

Esitetään, että sotaveteraanien näyttöliput ja kertamatkalippu valmistetaan sellaisiksi, että ne kaikissa tapauksissa rekisteröityvät matkamääräjärjestelmiimme.

Kehityspäällikkö Seppo Kemppainen 29.1.2015:

Föli-alueen kunnassa henkikirjoilla oleva rintamaveteraani voi hakea henkilökohtaista vapaakorttia joukkoliikenteeseen. Oikeus vapaakorttiin osoitetaan joko sotilaspassilla tai erillisen kortin tunnusleimalla. Vapaakorttia käytetään samalla tavalla kuin normaalia bussikorttia, ja sen käyttö rekisteröityy matkustajatilastoihin. Föli-alueen liikenteessä ei ole käytössä aloitteessa mainittua näyttölippua eikä myöskään sotaveteraanien kertamatkalippua. 

Runkolinjaston kehittäminen

Mikael Miikkola 4.12.2013:

Esitetään, että lautakunta ensi tilassa selvittää ne kiireelliset ja välttämättömimmät runkolinjastomme rakenteelliset toimenpiteet, jotka sen mielestä on mahdollista toteuttaa mahdollisimman pienin kustannuksin vuonna 2014 ja tiedottaa niistä kiinteistöliikelaitoksen johtokunnalle.

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 13.2.2015:

Runkolinjastoasia on viivästynyt, kun kaikki joukkoliikenteen henkilöresurssit on kiinnitetty kaupunkiseudun joukkoliikenteen rakentamiseen. Runkolinjaston suunnittelu tulee olemaan kevään 2015 tärkeitä painopisteitä. Valtuuston päätös Kv 26.10.2009 § 239 edellyttää, että joukkoliikenteen runkolinjasto on toteutettu kokonaisuudessaan vuoteen 2020 mennessä. Konkreettinen rakentaminen tulee painottumaan vuosille 2018-2020. Suunnitteluyhteistyö kaupunkisuunnittelun ja kiinteistöliikelaitoksen kanssa on aloitettu. Ehdotus runkolinjaston kehittämistoimenpiteiksi viedään valtuuston käsittelyyn vuoden 2015 aikana.

Oheismateriaali 1Jäsen Miikkolan aloite 4.12.2013

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta merkitsee selvitykset tiedoksi ja jäsen Miikkolan aloitteen käsitellyksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedMiikkola Mikael