Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 5 | 14.01.2015 | 4 |
191-2015 (633)
Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen kesäaikataulut 2015
Tiivistelmä:
Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen kesäaikataulut esitetään tulemaan voimaan 20.4.2015 alkaen pääsääntöisesti edellisen kesän kaltaisina. Voimassa olevaan talviaikatauluun tehdyt muutokset ovat kuitenkin mukana kesäaikatauluissa.
Tksjlk § 5
Vt. suunnittelupäällikkö Jouko Tervonen 8.1.2015:
Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen talviaikataulut ovat voimassa 19.4.2015 saakka. Kesäaikataulukauden tulee siis alkaa 20.4.2015 ja niiden esitetään olevan voimassa 20.9.2015 saakka. Tämä noudattaa Turussa pitkää käytössä ollutta kesäaikataulukautta. Kesäaikatauluissa on noudatettu harvennettua liikennöintiä osalla linjoista koulujen kesäloman aikana. Tämä jakso ajoittuu 1.6. - 17.8. ajalle. Poikkeuksena aikaisempiin vuosiin esitetään, että harvennettu liikennöinti päättyy jo sunnuntaina 16.8. koulujen alkaessa 18.8. tiistaina. Muutoksella vältetään aikataulujen vaihtuminen kesken työviikon, mistä on aiheutunut sekaannuksia. Koulujen alkamista edeltävä maanantai on ollut aiemminkin jo vilkkaamman matkustuksen aikaa. Varsinaisilla koululaislinjoilla liikennöinti alkaa kuitenkin tiistaina 18.8. koulujen syyslukukauden käynnistyessä.
Työmatkalinjoja ei ole pääsääntöisesti ajettu teollisuuden lomakautena heinäkuussa. Tämä ajoittuu tänä vuonna 29.6. – 26.7. väliselle ajalle. Esitetään, että mainittuna aikana ei ajeta työmatkalinjoja lukuun ottamatta niitä Pernon telakan vuoroja, joita ajettiin vuoden 2014 heinäkuussa. Näitä vuoroja lienee syytä ajaa, kun Turun telakan työllisyystilanne on parantunut.
Seudullisille linjoille ja kuntien sisäisille linjoille esitetään, että niitä pääsääntöisesti liikennöidään 1.7.2014 jälkeen voimassa olleiden aikataulujen mukaisesti niin koulujen kesäloman aikana kuin kouluvuoden aikana. Lisäksi kesäaikatauluihin otetaan huomioon talvikaudelle 2014 – 2015 tehdyt aikataulu- ja reittimuutokset.
Linjoille 4 ja 40 esitetään talvikauden vuorotiheyttä ottamalla huomioon arkipäivien lähtöaikojen osalta saadut asiakaspalautteet.
Linjoilla 6 ja 7 oli viime kesänä pyhäpäivinä vaikeuksia pysyä aikataulussa, kun Turun ja Naantalin välillä kulki runsaasti matkustajia ja kierrosaika oli melko tiukka. Esitetään, että tulevana kesänä linjoille lisätään kiertoon kaksi bussia, jolloin kierrosaikaa voidaan pidentää 15 minuutilla. Samalla vuoroväli lyhenee viime kesän 35 minuutista 25 minuuttiin. Esitetty palvelutason ja aikataulupitävyyden parannus lisää kustannuksia kesäkaudelta noin 33 000 euroa. Summaa pienentää mahdollinen lipputulon lisäys parantuneen palvelutason seurauksena. Lisäystä ei ole huomioitu talousarviossa.
Linjan 53 Kauppatori – Maanpää matkustajamäärät ovat pyhäpäivinä olleet erittäin alhaiset. Linjaa liikennöidään nykyisin kerran tunnissa yhdellä bussilla mainitulla reitillä. Tarjonta voidaan sopeuttaa kysyntää vastaavaksi muuttamalla aikataulua siten, että Maanpäässä käydään kolme-neljä kertaa pyhäpäivinä. Linjan liikennöinti voidaan tällöin kytkeä Ylioppilaskylä – Moikoinen – Papinsaari liikenteen autokiertoihin siirtämällä tarvittavat vuorot Papinsaaresta Maanpäähän. Tällä toimenpiteellä säästetään yksi autopäivä pyhäliikenteestä ja kustannussäästö on kesäkaudella noin 24 000 euroa ja vuositasolla noin 59 000 euroa. Esitetään, että linja 53 liikennöi Maanpäähän noin klo 9, 12, 16 ja 20 aikoihin autokiertoihin sovitettuina sekä vastaavasti tällöin linja 54 ei liikennöi Papinsaareen. Säästöä ei ole huomioitu talousarviossa, mutta se helpottaa talousarviossa pysymistä vuonna 2015.
Linjoilla 55, 55A ja 56 ei ole nykyisillä reiteillä aikaisempaa kesäaikataulua. Esitetään, että linjat 55 ja 56 liikennöivät talvikauden mukaisin vuorovälein ottaen huomioon saadut kokemukset aikataulun pitävyydestä. Linjalle 55A esitetään talvikauden mukaista aikataulua kouluvuoden ajalle. Koulujen kesäloman aikana linjaa ei esitetä liikennöitäväksi.
Koululaislinjan 66 Vaala – Hippoksentie – Kauppatori matkustajamäärät ovat pieniä, joten esitetään, että linja 66 lakkautetaan koulujen kevätlukukauden päätyttyä. Tällä saavutettaisiin vuositasolla noin 40 000 euron säästö ja kuluvana vuonna noin 20 000 euron säästö. Muista koulukuljetussäästöistä käydään keskustelu Turun opetustoimen kanssa helmikuussa 2015.
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että
PäätösEhdotus hyväksyttiin esittelijän kokouksessa täydentämästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Esittelijän täydennys: ”Linjoilla 14 ja 15 noudatetaan kesäaikana lauantaisin samaa aikataulua kuin talvikaudella.”
Jakelu
tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tpvAlin Seppo
tiedKemppainen Seppo
tiedKorte Sirpa
tpvKortelainen Niko
tiedPaasikivi Jari
tpvTervonen Jouko