OPERATIIVINEN SOPIMUS 2015 – 2018
YMPÄRISTÖTOIMIALA, SEUDULLINEN JOUKKOLIIKENNE
1.SOPIMUSOSAPUOLET
Tämän sopimuksen osapuolia ovat Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta ja Turun kaupungin ympäristötoimialan johto, sekä seudullinen joukkoliikenneyksikkö.
2.SOPIMUKSEN TARKOITUS
Tällä sopimuksella lautakunta ja edellä mainitut ympäristötoimialan osat sopivat ympäristötoimialan seudullista joukkoliikenneyksikköä koskevista toiminnan lähtökohdista, kehittämistavoitteista ja resursseista.
3.LYHYT KUVAUS TOIMINNASTA
Ympäristötoimiala tuottaa hyvinvointia ja aktiivisuutta sekä kilpailukykyä ja kestävää kasvua edistävää ympäristöä suunnittelemalla, luvittamalla ja valvomalla.
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta toimii joukkoliikennelain tarkoittamana seudullisena joukkoliikenneviranomaisena ohjaten ja valvoen koko joukkoliikenteen suunnittelua ja toteutusta siten, että joukkoliikenteen palvelutaso on liikennetarpeen mukainen ja että palvelu toteutuu asianmukaisesti yhteistoimintasopimuksen mukaisten kuntien muodostamalla alueella.
Turun seudullinen joukkoliikenneyksikkö suunnittelee joukkoliikenteen reitit ja aikataulut kuntien palvelutasotavoitteiden mukaisesti sekä huolehtii mm. markkinoinnista, lipunmyynnistä, tarkastustoiminnasta, liikenteen kilpailuttamisesta, laskutuksesta ja joukkoliikenteen kuntakohtaisesta kirjanpidosta.
4.TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOSTEKIJÄT
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Vuosi 2015 on seudullisen joukkoliikenteen (Föli) ensimmäinen kokonainen vuosi. Toimintatavat kuntien välillä muotoutuvat tarkemmin vuoden aikana. Budjetin 2015 laatimisessa ei ole käytettävissä aiempia matkamääriä seudulla eikä syksyn 2014 toteutumatietoja.
Toiminta-alue laajenee vuoden 2015 alussa Tarvasjoelle sen liittyessä Lietoon 1.1.2015.
Joukkoliikennelakiin on lähivuosina tulossa uudistuksia, joilla mahdollisesti on vaikutusta seudullisen viranomaisen toimintaan.
5.MUUT KAUPUNKITASON OHJAUSASIAKIRJAT JA RESURSSIEN PITKÄN AIKAVÄLIN OHJAUS
6.TOIMINNAN KEHITTÄMISSUUNNITELMA JA STRATEGISET PAINOPISTEET kv Strategiasta toimialalle ja lautakunnille johdetut tavoitteet pannaan talousarviokausittain täytäntöön strategisella sopimuksella, johon sisältyvät seuraavat strategiset tavoitteet: Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta Ympäristön kannalta kestävää liikennettä ja liikkumista edistetään eheää kaupunkirakennetta hyödyntämällä (3.3.7): - Joukkoliikennettä kehitetään seudullisesta näkökulmasta edistäen käytettävyyttä arki- ja työmatkaliikenteessä. |
7.Toiminnan taloudelliset raamit sekä käytettävissä olevat resurssit
7.1.Toimielimen määrärahat ja käyttötalousinvestoinnit 1 000 € kv
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
1.000 € | TOT | TAM | TAE | Kj:n TAE 2015 | TS | TS | TS |
Kaupunkiseudun joukkoliikenne-lautakunta |
|
|
|
|
|
|
|
Toimintatuotot | 21.478 | 27.511 | 34.911 | 34.911 | 36.270 | 37.487 | 38.407 |
Valmistus omaan käyttöön |
|
|
|
|
|
|
|
Toimintakulut | 38.864 | 44.734 | 52.011 | 52.084 | 52.139 | 53.318 | 54.502 |
Toimintakate | -17.386 | -17.223 | -17.100 | -17.174 | -15.869 | -15.831 | -16.095 |
Muutos-% |
| -0,9 | -0,7 | -0,3 | -7,6 | -0,2 | 1,7 |
Investointikulut | 604 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 500 | 500 | 500 |
Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet |
| 852 | 856 | 856 | 307 | 307 | 307 |
Pysyvien vastaavien luovutustuotot |
|
|
|
|
|
|
|
NETTO | -604 | -648 | -645 | -645 | -193 | -193 | -193 |
Muutos-% |
| 7,3 | -0,6 | -0,6 | -70,0 | 0,0 | 0,0 |
Kj:n muutokset, 1.000 € | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Vakanssin siirto Kh:lta ympäristötoimialalle | 74 | 74 | 74 | 74 |
Menojen vähennys |
| -904 | -743 | -678 |
Yhteensä | 74 | -830 | -669 | -604 |
7.2.Toimielimen investoinnit kv
|
Toteutunut 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| Kj:n TAE 2015 | TS | TS | TS |
Maksu- ja informaatiojärjestelmä |
| 1500 | 1500 | 1500 | 500 | 500 | 500 |
7.3.Työvoiman käyttö kv
Henkilötyövuosien kehitys | ||||||||
Htv |
| TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| Kj:n TAE 2015 | TS | TS | TS |
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
|
| 25,9 7 hlön palkka jaetaan seudullisesti (Turku 65%) | 27,1 9 hlön palkka jaetaan seudullisesti (Turku 65%) | 27,1 10 hlön palkka jaetaan seudullisesti (Turku 65%) | 27,1 10 hlön palkka jaetaan seudullisesti (Turku 65%) | seudullinen kustannustenjako | seudullinen kustannustenjako | seudullinen kustannustenjako |
8.TAVOITTEET JA TOIMENPITEET 2015
8.1.Toimielimen strategiset tavoitteet (ml. toimielimet ylittävät strategiset horisontaaliset tavoitteet) kv
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Tehokas ja houkutteleva joukkoliikenne | |||
Joukkoliikenteen netto-ohjeluku | Panostetaan joukkoliikenteen markkinointiin, parannetaan entisestään matkustajainformaatiota ja joukkoliikenteen tuotteita ja helppokäyttöisyyttä, suunnitellaan tehokkaat autokierrot, käytetään standardikalustoa, vastataan laatulupauksiin. Tarvittaessa karsitaan ilta- ja viikonloppuliikennettä vähän käytetyiltä linjoilta. TA 2015 -17,1 MILJ.€
| ||
| TA 2015 | HUOMIOT | |
| Toimenpide | milj. € |
|
Joukkoliikennetoimisto | Arvioidaan linjakohtaisia käyttäjämääriä sekä kannattavuutta |
| Erityisenä tarkastelualueena ilta- ja viikonlopputarjonta |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lipputulot, Turku | Panostetaan joukkoliikenteen markkinointiin, parannetaan entisestään matkustajainformaatiota ja joukkoliikenteen tuotteita ja helppokäyttöisyyttä, vastataan laatulupauksiin. TA 2015 +27,2 MILJ.€ | ||
| TA 2015 | HUOMIOT | |
| Toimenpide | milj. € |
|
Joukkoliikennetoimisto | Nettilatauksen kehittäminen. TUPLA-kortin latausmahdollisuus netissä.
|
| Asiakkaan ei tarvitse erikseen aktivoida netissä lataamaansa korttia. |
| Mobiililippuun myös kk-lippu ja mahdolliset maksutapalisien poistot palvelun hinnoittelun muutosten myötä |
| Edellyttää mobiililippujen lukemista sähköisesti. |
| Asiakasrekisterin perustaminen ja siihen liittyvät uudet palvelut |
| Mahdollistaa palvelujen räätälöinnin. |
| Uudet myyntipisteet |
| Toteuttaa myös aiempaa päätöstä matkakorttien latauksesta luopumisesta busseissa |
8.2.Täydentävät strategiset tavoitteet kh
8.2.1.Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Bussien runkolinjaston toteuttamissuunnitelma | |||
Strategisen linjauksen tunnus 3.3.7 | Tavoite 2015: Runkolinjaston toteuttamissuunnitelma tuodaan valtuuston käsittelyyn vuoden 2015 aikana.
| ||
| TA 2015 | HUOMIOT | |
| Toimenpide | € |
|
Joukkoliikennetoimisto | Runkolinjastosuunnitelman päivittäminen ja investointien kohdentaminen viimeisimpien kaavoitus- ja maankäytön kehitysnäkymien mukaisiksi sekä huomioiden päätökset talouden tasapainottamisesta |
| ehdotus toteuttamissuunnitelmasta vuonna 2015 |
| Tarkan toimenpidesuunnitelman tekeminen yhdessä KITO kanssa |
| käytännön toimenpiteiden kohteiden suunnittelu 2015-2018 toimenpiteiden toteutus 2017-2020 |
|
|
|
|
8.2.2.Muiden ympäristötoimialan palvelualueiden täydentävät strategiset hankkeet, joilla merkittävää vaikutusta joukkoliikenteelle
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta
Hankkeet, niiden tavoitteet 2015 ja joukkoliikenteen tehtävät hankkeissa | |||
Raitiotien yleissuunnitelma Strategisen linjauksen tunnus 3.3.7 | Tavoite 2015: Yleissuunnitelma valmistuu ja raitiotiestä tehdään päätös
| ||
| TA 2015 | HUOMIOT | |
| Toimenpide | milj. € |
|
Joukkoliikennetoimisto | Joukkoliikenne osallistuu asiantuntijana työhön sekä tekee tarvittavia vertailuja bussipohjaiseen joukkoliikenteeseen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Seudullinen liikenne-järjestelmätyö Strategisen linjauksen tunnus: 3.3.7
| Tavoite 2015: Osallistutaan aktiivisesti seudun jatkuvaan ljs-työhön . Laaditaan seudun ljs-suunnitelman pohjalta Turun toimenpideohjelma | ||
| TA 2015 | HUOMIOT | |
| Toimenpide | milj. € |
|
Joukkoliikennetoimisto | Joukkoliikenne osallistuu asiantuntijana työhön sekä vaikuttaa aktiivisesti joukkoliikenteen asemaan ljs- suunnittelmassa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8.3.Toiminnan kehittämishankkeet kh
8.3.1.Toimialan merkittävimmät kehityshankkeet
Hankkeet ja niiden tavoitteet 2015 | |||
Tuotekehitys
| Tavoite 2015: Jatkuvaa kehitystyötä
| ||
| TA 2015 | HUOMIOT | |
| Toimenpide | milj. € |
|
Joukkoliikennetoimisto | ID-pohjainen matkustus sekä uudet matkakorttialustat |
| mahdollistaa palvelutarjonnan asiakaslähtöisen kehittämisen |
| WALTTI-korttien ja tuotteiden käyttöönotto FÖLI alueen ulkopuolisessa seutuliikenteessä |
| eteneminen riippuu valtakunnallisen Waltti-järjestelmän toteutuksen aikataulusta |
| Nettimaksamisen kehittäminen. TUPLA-tuotteen nettilatauksen mahdollistaminen
|
| Asiakkaan ei tarvitse erikseen aktivoida netissä lataamaansa korttia. TUPLA-tuotteen kehittäminen. |
| Mobiililippuun myös kk-lippu ja mahdolliset maksutapalisien poistot palvelun hinnoittelun muutosten myötä |
| edellyttää, että mobiililiput luetaan sähköisesti |
| Asiakasrekisterin perustaminen ja siihen liittyvät uudet palvelut |
| mahdollistaa palvelutarjonnan asiakaslähtöisen kehittämisen |
| Palvelupaketointi yhdessä kaupungin vapaa-aika ja kulttuuripalveluiden sekä ulkoisten tapahtuma- ja joukkoliikennepalvelutuottajien kanssa |
| mahdollistaa palvelutarjonnan asiakaslähtöisen kehittämisen |
|
|
|
|
Maksu- ja informaatiojärjestelmä
| Tavoite 2015: TA ivestointi 1,5milj.€
| ||
| TA 2015 | HUOMIOT | |
| Toimenpide | milj. € |
|
Joukkoliikennetoimisto | Tekninen toteutus: ID pohjainen matkustus sekä uudet matkakorttialustat |
|
|
| Tekninen toteutus: WALTTI-korttien ja tuotteiden käyttöönotto FÖLI alueen ulkopuolisessa seutuliikenteessä |
|
|
| Tekninen toteutus: Mobiililippujen luenta kaikissa busseissa etälukijoilla (2D viivakoodi) |
|
|
| Tekninen toteutus: Asiakasrekisteri |
|
|
| Liikennevaloetuisuuspyynnöt liikennevaloohjauksen keskusjärjestelmältä Turun keskusta-alueella |
|
|
| Liikennekeskuksen työvälineet ja toiminnallnen prosessi liikenteen poikkeamissa |
|
|
| Reittiopas ja reaaliaikapalveluiden kokonaisuuden valmistuminen ja käyttöönotto |
|
|
| Avoimet rajapinnat joukkoliikenteen aikatalu- ja reaaliaikapalveluista |
| Tässä selvitetään erillistä ulkoista rahoitusta |
8.4.Konsernihallin omistamat hankkeet, joihin osallistutaan
Osallistuminen ja toimenpiteet hankkeiden määrittelyn ja tavoitteiden mukaan
Konsernihallinnon omistamat, koko kaupunkia koskettavat merkittävimmät strategiset kehittämishankkeet | Matriisit, Drive Turku, Paikalla –palvelu, Monitori | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta: | Älykäs sähköinen liikenne - ensimmäinen sähköajoneuvoilla toteutettu bussilinja | Sähköbussilinjan suunnittelu ja konseptointi, latauspaikkojen edellytysten varmistaminen maankäytössä ja liikennesuunnittelussa | Latauspaikkojen toteutuminen | Liikennöinti alkaa |
|
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta: | DriveTurku –pilottikohde (Föli-nettisivut)
| Käytössä, reittiopas toteutus | Käytössä | Käytössä | Käytössä |
| DriveTurku: nettikaupan toteuttaminen, kaupunkilaisten yhteinen tunnistautuminen, palvelupaketit
| Toteutus | Toteutus | Käytössä | Käytössä |
| Paikalla-palautepalvelu | Paikalla-palvelun käyttö | Paikalla-palvelun käyttö | Paikalla-palvelun käyttö | Paikalla-palvelun käyttö |
| Älykäs sähköinen liikenne - ensimmäinen sähköajoneuvoilla toteutettu bussilinja | sähköbusslinjan suunnittelu ja konseptointi, liikenneoperaattoriratkaisu | kalustoratkaisut ja koeajot | liikennöinti alkaa |
|
Muut hankkeet ja projektit, joiden kokonaiskustannusarvio ylittää 2.milj euroa.
|
|
|
|
|
|
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta: | Maksu- ja informaatiojärjestelmä 4,0 milj. e. | 1,5 milj.e. |
|
|
|
8.5.Henkilöstön hyvinvointi ja työelämän laatu
Vuoden 2015 tavoitteet painopistealueittain ovat:
Painopistealue
| Alatavoite |
Turussa jokaisen tulee voida kokea, että työ lisää hyvinvointia | Tehtävänkuvat (sis. perustehtävän määrittelyn) ja vastuualueet ovat selkeät – joka tehtävälle tulee löytyä tehtävänkuvaus |
Toimenpiteet 2015: Joukkoliikennetoimisto | Selkeät tehtävät ja keskinäinen auttaminen |
Aktiivinen osaamisen ennakointi | Resurssien sijoittuminen on tarpeita vastaavaa ja joustavaa. Tätä tuetaan yhteisen, kaikki toimialat kattavalla palkkausjärjestelmällä |
Toimenpiteet 2015: Joukkoliikennetoimisto | Selkeät tehtävät ja keskinäinen auttaminen |
Turku on vetovoimainen työnantaja | Vastuullinen työyhteisökäyttäytyminen ja motivoiva esimiestyö |
Toimenpiteet 2015: Joukkoliikennetoimisto | Selkeät tehtävät ja keskinäinen auttaminen |
8.6.Ympäristötoimialan, Kiinteistötoimialan ja Vesiliikelaitoksen yhteiset maankäytön strategiset hankkeet joilla merkittävää merkitystä joukkoliikenten palveluhin tai odotuksiin
Joukkoliikenne osallistuu hankkeisiin aktiivisena asiantuntijana.
Käynnissä olevat maankäytön strategiset hankkeet:
Keskustan kehittäminen - pohjaa keskustan elinvoiman kehitykselle (3.3.1, 3.3.2) | |||||||||
Kauppatori (Kh) | Kauppatorin miljöö kohotetaan arvoiseensa asuun (3.3.2). Tavoitteena on mm.: -parantaa rakenteiden, rakennusten ja valaistuksen laatua ja ulkonäköä -järjestää toimintoja siten, että saavutetaan hyvin toimiva ja kaunis kauppatori -viedä joitakin toimintoja kuten pysäköinti maan alle -muuttaa Yliopistonkatu kävelyalueeksi myös Kauppatorin kohdalla -parantaa joukkoliikenteen palvelutasoa | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Yleissuunnitelman tarkistus |
|
|
|
|
|
|
|
|
KITO | Suunnittelu, kilpailutus, kaivaukset | -0,85 | infra | -5,0 | infra | -5,0 | infra | -10,0 | -21,5 |
Vesilaitos | Suunnittelun valvonta | -0,03 |
| ----- |
| ----- |
| ----- |
|
Keskustan elinvoimaa - Kupittaa – Itäharju / kampus ja tiedepuisto (3.3.2, 3.3.4) | |||||||||
TYKS U2 | Koko sairaalan kehittämisessä tavoitteena on mahdollisimman tehokas toiminta, jossa tilojen keskinäiset yhteydet eivät saa muodostua esteeksi. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin (TYKS) sairaala-alueet Kiinamyllynmäellä ja Savitehtaankadun varrella on tarkoitus yhdistää Helsingin valtatien päälle rakennettavalla kannella. Kannelle on suunniteltu rakennettavan nykyisen U-sairaalan korvaavat tilat.
Lääketieteellisen tiedekunnan, Medisiinan, laajennus on monialainen yhteishanke, joka rakentuu sairaalatilojen viereen Karjaan radan varrelle.
Kupittaan vanhan aseman tontilla on 5000 k-m2 rakentamatonta rakennusoikeutta.
Turun joukkoliikennesuunnittelussa tavoitellaan runkolinjojen kehittämistä nopeiksi yhteyksiksi. Yksi runkolinjoista Varissuolta keskustaan kulkee Hämeenkadulta Kiinamyllynkadun ja Joukahaisenkadunkautta Kupittaansillalle ja edelleen Kalevantielle. Tämän kaavanmuutoksen yhteydessä tulee tutkia runkolinjan tavoitteet, pysäkkien paikat ja katutilan mitoitus tällä, joukkoliikenteen käytön kannata erittäin keskeisellä alueella.
| ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Asemakaava KV |
|
|
|
|
|
|
|
|
KITO | MKS, suunnittelu | 0 |
|
|
|
|
|
|
|
Vesiliikelaitos | Vesihuollon suunnittelua | 0 |
| ----- |
|
| ----- | ----- |
|
Skanssi – älykäs ja kestävä kaupunginosa (3.3.1; 3.3.6; 3.3.7)
| |||||||||
Itäskanssi | Skanssin alue on nimetty kaupungin strategiseksi hankkeeksi (Kh 5.11.2012 § 509).
Tavoitteena on suunnitella vetovoimainen kestävän kehityksen periaattein toimiva asuinalue. Alueelle suunni- tellaan kerrostalovoittoisesti asuinrakennuksia noin 2.200 asukkaalle, sekä alueella tarvittavia palveluja, erityisesti päiväkotia ja koulua. Alueen pohjoisosaan suunnitellaan myös toimitilarakentamista. Alueen läpi suunniteltu raitiotielinjaus mahdolistaa tiiviin maankäytön pysäkkien läheisyydessä ja liikenteen tukeutumisen tehokkaaseen joukkoliikenteeseen (3.3.7). Alueelle suunnitellaan uusiutuvaa energiaa hyödyntäviä ratkaisuja (3.3.6). Alueen hulevesiratkaisut, liikuntapaikat (2.3.) ja viheralueiden suunnittelu ovat oleellinen osa kaavoitusta. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | € | Toimenpide | € | Toimenpide | € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Asemakaavaehdotus |
| Asemakaava KV |
|
|
|
|
|
|
KITO |
|
| MKS |
|
|
|
|
|
|
Vesiliikelaitos | ----- | ----- | ----- | ----- |
|
|
|
|
|
Skanssin Vallikatu | Skanssin alue on nimetty kaupungin strategiseksi hankkeeksi (Kh 5.11.2012 § 509). Tavoitteena on suunnitella vetovoimainen kestävän kehityksen periaattein toimiva asuinalue. Alueen sivuitse suunniteltu raitiotielinjaus mahdolistaa tiiviin maankäytön ja liikenteen tukeutumisen tehokkaaseen joukkoliikenteeseen (3.3.7). Alueelle suunnitellaan uusiutuvaa energiaa hyödyntäviä ratkaisuja (3.3.6). | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Asemakaava KV |
|
|
|
|
|
|
|
|
KITO | MKS, suunnittelu | + ? -0,05 |
Infra |
-0,5 |
Infra |
-0,8 |
| -0,5 |
-1,85 |
Vesilaitos | Vesihuollon suunnittelu | -0,01 | Vesihuollon rakennuttaminen | -0,2 | ----- | ----- | ----- | ----- |
|
2015 Käynnistyvät maankäytön strategiset hankkeet:
Keskustan kehittäminen - pohjaa keskustan elinvoiman kehitykselle (3.3.1, 3.3.2) | |||||||||
Matkakeskus (Kh) | Tavoitteena on vahvistaa Turun asemaa logistisena solmukohtana, missä kaikki liikennemuodot yhdistyvät toisiinsa katkeamatta (3.1.3). Selvitetään hankkeen palvelukonsepti – eri käyttötarkoitukset ja rakentamisen määrä. Toteuttaa kestävän liikenteen ja liikkumisen kaupunkirakenteellisia edellytyksiä (3.3.7) | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Toiminnalliset selvitykst ja suunnitelmat |
| Toiminnalliset selvitykst ja suunnitelmat |
| Asemakaavaluonnos |
| Asemakaavaehdotus |
|
|
KITO | Toiminnalliset selvitykst ja suunnitelmat |
| Toiminnalliset selvitykst ja suunnitelmat |
|
|
|
|
|
|
Vesilaitos | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- |
|
Kupittaa – Itäharju / kampus ja tiedepuisto (Kh) (3.3.1) | |||||||||
| Aluekokonaisuus, joka on yksi viidestä strategisista maankäytön hankkeista. Tavoitteena liittää alusta alkaen mukaan älykkäät palvelukanava- ja teknologiaratkaisut. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
Konsernihallinto | Ohjelmointi, kehittämissuunnitelmakäynnistämispäätös KH |
|
|
|
|
|
|
|
|
YTO | Kehittämissuunnitelma |
| Asemakaavaluonnos |
| Asemakaavaehdotus |
| Asemakaava KV |
|
|
KITO | Kehittämissuunnitelma |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vesiliikelaitos | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- |
|
9.TOIMIELINKOHTAISET TIEDOKSI ANNETTAVAT TUNNUSLUVUT
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Tunnusluku | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Tuottavuus ja taloudellisuus |
|
|
|
|
|
|
|
kustannukset / asukas (Turku) | 84,15 | 86,92 | 92,46 | 96,00 | - | - | - |
matkat / asukas (Turku) | 112 | 114 | 117 | 115 | - | - | - |
matkamäärä milj. matkaa (Turku) | 19,9 | 20,4 | 21,0 | 21,0 | 20,0 | 22,0 | 22,0 |
matkamäärä kaupunkiseutu (sis. Turku) | - | - | - | - | 24,0 | 27,0 | 27,0 |
asiakastyytyväisyys kaupunkiseutu | 4,0 | 4,0 | 3,9 | 4,0 | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
korttimatkojen osuus kaikista, kaupunkiseutu, % (30.6.2014 saakka vain Turku) | 84,1 | 84,6 | 85,1 | 86,7 | 85,0 | 86,0 | 87,0 |
nettilatausten määrä, kaupunkiseutu (30.6.2014 saakka vain Turku) | 12.065 | 20.957 | 26.152 | 49.971 | lisääntyy | lisääntyy | lisääntyy |
kausikorttimatkat/kunta (1.7.2014 alkaen) | - | - | - | - | - | lisääntyy | lisääntyy |
Muut |
|
|
|
|
|
|
|
linja-autoliikenteen kokonaiskustannusindeksi | 173,3 3,9 % | 182,5 5,3 % | 191,7 5,0 % | 193,1 0,8 % | - | - | - |
ostoliikenteen kustannus, keskiarvo, e/ajotunti, kaupunkiseutu (30.6.2014 saakka vain Turku) | 52,6 | 54,2 | 61,2 | 62,1 | - | - | - |
Tilojen käyttö (m2) palvelutoimisto varasto/työtila |
90,0 55,5 |
120,4 55,5 |
120,4 55,5 |
120,4 55,5 |
120,4 130,0+64,5 |
120,4 130,0 |
120,4 130,0 |