Vihreä=kv osio |
Punainen=kh osio |
Musta (valkoinen) = informaatio |
STRATEGINEN SOPIMUS 2015 – 2018
YMPÄRISTÖTOIMIALA
5.TOIMINNAN KEHITTÄMISSUUNNITELMA JA STRATEGISET PAINOPISTEET kv Strategiasta toimialalle ja lautakunnille johdetut tavoitteet pannaan talousarviokausittain täytäntöön strategisella sopimuksella, johon sisältyvät seuraavat strategiset tavoitteet: Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta Elinkeinoelämän kilpailuetua kasvatetaan vahvistamalla Turun logistista asemaa ja logistiikkapalveluja (3.1.3) Luodaan pohjaa kasvulle kehittämällä kaupunkia suurina aluekokonaisuuksina (3.3.1); Kaupunkiskeskustan elinvoimaisuutta lisätään laajalla yhteistyöllä (3.3.2); Huomisen rakentamista edistetään maankäytön kehittämisen kokonaisvaltaisuutta, ennakkoluulottomia kumppanuuksia ja yhteistyömalleja korostavalla toimintamallilla (3.3.3); Kaupunkirakenteen toimivuutta ja elinvoimaa vahvistetaan täydennysrakentamisella (3.3.4); Kaupungin kilpailukykyä lisätään tarjoamalla houkuttelevaa asumista kaikille (3.3.5); Ilmasto- ja ympäristöpolitiikan toimenpiteillä edetään kohti kaupunkiseudun hiilineutraaliutta 2040 (3.3.6); Ympäristön kannalta kestävää liikennettä ja liikkumista edistetään eheää kaupunkirakennetta hyödyntämällä (3.3.7); Vanhan rakennuskannan innovatiivista uusiokäyttöä lisätään yhdistämällä luovasti vanhaa ja uutta rakentamista (3.3.8); Kaupungin vetovoimaisuutta lisätään korostamalla veden läheisyyttä ja saavutettavuutta (3.3.9); Sujuvaa ja turvallista arkea tuetaan hyvällä kaupunkiympäristön ja palvelukanavien suunnittelulla (3.3.10) Rakennuslautakunta Kaupunkirakenteen toimivuutta ja elinvoimaa vahvistetaan täydennysrakentamisella (3.3.4): –Tiivistyvillä kaupunkialueilla korostetaan rakennetun kaupunkiympäristön laatua huomioiden kuitenkin, että lupaehdoilla tai määräyksillä ei tarpeettomasti koroteta rakentamisen kustannuksia Vanhan rakennuskannan innovatiivista uusiokäyttöä lisätään yhdistämällä luovasti vanhaa ja uutta rakentamista (3.3.8): -Arkkitehtuurissa korostetaan tietoisuutta historiallisesta jatkuvuudesta sekä vanhan ja uuden harmonisesta yhteensovittamisesta -Turku toimii aktiivisesti korjausrakentamiseen liittyvien valtakunnallisten määräysten kehittämisessä niin, että vanhan korjaamisesta tulee nykyistä useammin kohtuullisin kustannuksin houkutteleva vaihtoehto. Kaupungin vetovoimaisuutta lisätään korostamalla veden läheisyyttä ja saavutettavuutta (3.3.9): -Merellisen asumisen mahdollisuuksia kehitetään arkkitehtonisesti kunnianhimoisin suunnitelmin ja toteutuksin. Sujuvaa ja turvallista arkea tuetaan hyvällä kaupunkiympäristön ja palvelukanavien suunnittelulla (3.3.10): -Esteettömyys huomioidaan kaikessa kaupunkiympäristön kehittämisessä kuitenkin painottaen ratkaisuja tehtäessä todennettua tarvetta, jotta rakentamisen kustannuksia ei tarpeettomasti kasvateta. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta Ympäristön kannalta kestävää liikennettä ja liikkumista edistetään eheää kaupunkirakennetta hyödyntämällä (3.3.7): - Joukkoliikennettä kehitetään seudullisesta näkökulmasta edistäen käytettävyyttä arki- ja työmatkaliikenteessä. Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta Ilmasto- ja ympäristöpolitiikan toimenpiteillä edetään kohti kaupunkiseudun hiilineutraaliutta 2040 (3.3.6): – Edistetään materiaalikierrätystä ja jätteiden energian hyötykäyttöä kaatopaikkaläjityksen minimoimiseksi,
|
6.
TAVOITTEET
Toimielimen strategiset tavoitteet (ml. toimielimet ylittävät strategiset horisontaaliset tavoitteet) kv
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta
Yleiskaavoitusohjelman toteutuminen |
Lähtötaso
| TOT 2013 |
ENN 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 |
Turun yleiskaava 2029 Strategisen linjauksen tunnus: 3.3.1, 3.3.2, 3.3.4, 3.3.7,
|
| Tavoitteet hyväksytty kh:ssa 30.9.2013 | Vaihtoehtoasetelma kh 9/2014 Vaihtoehtojen vaikututsen arviointi | Linjaratkaisu kh 3/2015 Luonnos kh 12/2015 | Linjaratkaisu kh 3/2015 Luonnos kh 12/2015 | Ehdotuksen valmistelu | Ehdotus kv maakuntakaavan vahvistamisen jälkeen |
|
Toimenpide: Yleiskaava on koko kaupungin pitkän tähtäimen kehittämistä ohjaava strateginen asiakirja, jonka tavoitteena on edistää Turun kaupungin ja koko kaupunkiseudun kilpailukykyä ja vetovoimaa. Kaava laaditaan vuorovaikutteisesti osallisten ja sidosryhmien kanssa. Vaihtoehtoisten kehityskuvien vaikutukset arvioidaan linjaratkaisun pohjaksi. Yleiskaava, selvitykset ja vaikutusten arvioinnit laaditaan vuorovaikutteisesti osallistaen, kehittämällä tehokasta projektimaista työskentelyä ja painottamalla kustannusvaikutusten arviointia. Valmisteluaikataulu on synkronoitu mm. maakuntakaavan päivityksen kanssa.
|
|
| ||||||
Satava-Kakskerran osayleiskaava Strategisen linjauksen tunnus: 3.3.5
|
| Kh:n käynnistyspäätös 4.3.2013 | Luonnos kh 9/2014 | Ehdotus kv 12/2015 | Ehdotus kv 12/2015 | Asemakaavoituksen ohjelmointi | % | % |
Toimenpide: Osayleiskaava tukee asuntotarjonnan monipuolistamista mahdollistamalla vetovoimaisia pientalotontteja merellisessä ympäristössä. Kaava valmistellaan projektimaista työskentelytapaa hyödyntäen. Kaavan valmistelussa hyödynnetään vuonna 2012 kumoutuneen osayleiskaavan selvityksiä ja arvioidaan saarten asuttamisen kustannusvaikutukset myös pitkällä aikavälillä. Yleiskaava, selvitykset ja vaikutusten arvioinnit laaditaan vuorovaikutteisesti osallistaen, kehittämällä tehokasta projektimaista työskentelyä ja painottamalla kustannusvaikutusten arviointia.
|
|
| ||||||
Lentokentän ympäristön osayleiskaava (LogiCity) Strategisen linjauksen tunnus: 3.1.3, 3.3.1,
| Luonnos hyväksytty kh:ssa | Naturaselvitykset | Naturaselvitykset | Ehdotuksen valmistelu | Ehdotuksen valmistelu | Ehdotus kv 10/2016 | Asemakaavojen laadinta ohjelman mukaan | Asemakaavojen laadinta ohjelman mukaan |
Toimenpide: Yhdessä Ruskon kanssa laadittava osayleiskaava tukee elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä. Ehdotuksen valmistelu jatkuu kun alueelle on löydetty hyväksyttävissä olevat toimenpiteet Pomponrahkan Natura-alueen luontoarvojen turvaamiseksi. Yleiskaava, selvitykset ja vaikutusten arvioinnit laaditaan vuorovaikutteisesti osallistaen, kehittämällä tehokasta projektimaista työskentelyä ja painottamalla kustannusvaikutusten arviointia.
|
|
| ||||||
Hirvensalon osayleiskaavan tarkistus Strategisen linjauksen tunnus: 3.3.5
| Luonnos hyväksytty kh:ssa | Selvitys silta- ja tunneliyhteyksistä | Naturaselvitykset 9/2014 Ehdotuksen valmistelu | Ehdotus kv 10/2015 | Ehdotus kv 10/2015 | Asemakaavojen laadinta ohjelman mukaan | Asemakaavojen laadinta ohjelman mukaan | Asemakaavojen laadinta ohjelman mukaan |
Toimenpide: Osayleiskaava tukee asuntotarjonnan monipuolistamista mahdollistamalla vetovoimaista pientaloasumista merellisessä ympäristössä. Laaditaan tarvittavat liikenteelliset selvitykset ja arvioinnit myös Natura-alueiden osalta. Kaavan valmistelussa arvioidaan asuinalueiden toteuttamisen vaikutuksia palveluiden järjestämiseen sekä saaren asuttamisen kustannusvaikutuksia myös pitkällä aikavälillä. Yleiskaava, selvitykset ja vaikutusten arvioinnit laaditaan vuorovaikutteisesti osallistaen, kehittämällä tehokasta projektimaista työskentelyä ja painottamalla kustannusvaikutusten arviointia.
|
|
| ||||||
Maaria – Ilmarisen osayleiskaava Strategisen linjauksen tunnus: 3.3.5
| Luonnos hyväksytty kh:ssa | Selvitykset ja uuden luonnoksen valmistelu Rakennemalli 2035:n pohjalta | Uusi luonnos kh 12/2014 | Ehdotuksen valmistelu | Ehdotuksen valmistelu | Ehdotus kv 6/2016 | Asemakaavoituksen ohjelmointi | Asemakaavojen laadinta ohjelman mukaan |
Toimenpide: Yhdessä Liedon kunnan kanssa laadittava osayleiskaava tukee asuntotarjonnan monipuolistamista mahdollistamalla pientalotontteja tukeutuen Jäkärlän ja Ilmaristen taajamien palveluihin. Kaavan valmistelussa arvioidaan asuinalueiden toteuttamisen vaikutuksia alueen palveluiden järjestämiseen. Yleiskaava, selvitykset ja vaikutusten arvioinnit laaditaan vuorovaikutteisesti osallistaen, kehittämällä tehokasta projektimaista työskentelyä ja painottamalla kustannusvaikutusten arviointia.
|
|
| ||||||
Asemakaavoitusohjelman toteutuminen |
Lähtötaso
| TOT 2013 |
ENN 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 |
Ohjelma liitteenä – Liite 1A Strategisen linjauksen tunnus: Rakentuva kaupunki ja ympäristö 3.3 |
|
|
| Toteutuu 100 % | Toteutuu 100 % | Uusi ohjelmointi | Uusi ohjelmointi | Uusi ohjelmointi |
Toimenpide: Päätetään, mitkä strategiaa toteuttavat asemakaavat tulee valmistua vuoden 2015 aikana ja mitkä käynnistetään vuoden 2015 aikana
|
|
|
Rakennuslautakunta
Ripeä, tasapuolinen ja oikeudenmukainen päätöksenteko |
Lähtötaso | TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 |
Lupapäätösten keskimääräinen käsittelyaika (vrk) (90 % päätöksistä)
|
| 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Toimenpide: Millä toimenpiteillä tavoitteeseen on tarkoitus päästä: Kehitetään vaikuttavia asiakaskeskeisiä palveluprosesseja kuten esimerkiksi sähköinen asiointi. (2.1.3)
|
|
| ||||||
Rakennusviranomaisen päätöksistä tehdyt valitukset (%), joista menestyneitä valitusviranomaisten käsittelyssä (%) |
| 0,9/7,1 | 0/0 | 0/0 | 0/0 | 0/0 | 0/0 | 0/0 |
Toimenpide: Millä toimenpiteillä tavoitteeseen on tarkoitus päästä: Henkilsötön osaaminen pidetään kehityksen kärjessä systemaattisella osaamisen johtamisella ja laajaan verkostoitumiseen kannustamalla (2.2.1)
|
|
|
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Tehokas ja houkutteleva joukkoliikenne |
Lähtötaso | TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS2017 | TS2018 |
Joukkoliikenteen netto-ohjeluku
Strategisen linjauksen tunnus: 3.3.7.
|
| 17,4 milj.e | -17,2 milj.e | -17,1 milj.e | -17,1 milj.e | -16,7 milj.e | -16,5 milj.e | -16,7 milj.e |
Toimenpide: Panostetaan joukkoliikenteen markkinointiin, parannetaan entisestään matkustajainformaatiota ja joukkoliikenteen tuotteita ja helppokäyttöisyyttä, suunnitellaan tehokkaat autokierrot, käytetään standardikalustoa, vastataan laatulupauksiin. Tarvittaessa karsitaan ilta- ja viikonloppuliikennettä vähän käytetyiltä linjoilta.
|
|
| ||||||
Lipputulot, Turku
Strategisen linjauksen tunnus: 3.3.7.
|
| 20,2 milj.e | 21,9 milj.e | 27,2 milj.e | 27,2 milj.e | 28,6 milj.e | 29,7 milj.e | 30,5 milj.e |
Toimenpide: Panostetaan joukkoliikenteen markkinointiin, parannetaan entisestään matkustajainformaatiota ja joukkoliikenteen tuotteita ja helppokäyttöisyyttä, vastataan laatulupauksiin.
|
|
|
Kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta
Saostus- ja umpikaivolietteiden jätehuollon järjestäminen |
Lähtötaso /vuosi | TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS2017 | TS2018 |
1
|
|
| % | % | % | % | % | % |
Toimenpide: Järjestämisen siirto TSJ Oy:lle |
|
|
Toimielimen määrärahat ja käyttötalousinvestoinnit 1 000 € kv
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta
1.000 € | TOT | TAM | TAE | Kj:n TAE 2015 | TS | TS | TS |
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristö-lautakunta |
|
|
|
|
|
|
|
Toimintatuotot | 5.037 | 4.757 | 4.756 | 4.756 | 4.756 | 4.756 | 4.795 |
Valmistus omaan käyttöön |
|
|
|
|
|
|
|
Toimintakulut | 12.452 | 12.175 | 12.078 | 11.907 | 11.512 | 11.485 | 11.613 |
Toimintakate | -7.416 | -7.419 | -7.322 | -7.151 | -6.756 | -6.729 | -6.818 |
Muutos-% |
| 0,0 | -1,3 | -3,6 | -5,5 | -0,4 | 1,3 |
Investointikulut |
| 100 | 100 | 100 | 100 |
|
|
Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet |
|
|
|
|
|
|
|
Pysyvien vastaavien luovutustuotot |
|
|
|
|
|
|
|
NETTO |
| -100 | -100 | -100 | -100 |
|
|
Muutos-% |
|
| 0,0 | 0,0 | 0,0 |
|
|
Kj:n muutokset, 1.000 € | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Sisäiset palvelut, nettomuutos | -172 | -172 | -172 | -172 |
Menojen vähennys |
| -249 | -205 | -187 |
Yhteensä | -172 | -421 | -377 | -359 |
Rakennuslautakunta
1.000 € | TOT | TAM | TAE | Kj:n TAE 2015 | TS | TS | TS |
Rakennuslautakunta |
|
|
|
|
|
|
|
Toimintatuotot |
|
|
|
|
|
|
|
Valmistus omaan käyttöön |
|
|
|
|
|
|
|
Toimintakulut | 101 | 109 | 109 | 109 | 107 | 107 | 107 |
Toimintakate | -101 | -109 | -109 | -109 | -107 | -107 | -107 |
Muutos-% |
| 7,5 | 0,0 | 0,0 | -2,1 | 0,4 | 0,2 |
Kj:n muutokset, 1.000 € | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Menojen vähennys |
| -2 | -2 | -2 |
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
1.000 € | TOT | TAM | TAE | Kj:n TAE 2015 | TS | TS | TS |
Kaupunkiseudun joukkoliikenne-lautakunta |
|
|
|
|
|
|
|
Toimintatuotot | 21.478 | 27.511 | 34.911 | 34.911 | 36.270 | 37.487 | 38.407 |
Valmistus omaan käyttöön |
|
|
|
|
|
|
|
Toimintakulut | 38.864 | 44.734 | 52.011 | 52.084 | 52.139 | 53.318 | 54.502 |
Toimintakate | -17.386 | -17.223 | -17.100 | -17.174 | -15.869 | -15.831 | -16.095 |
Muutos-% |
| -0,9 | -0,7 | -0,3 | -7,6 | -0,2 | 1,7 |
Investointikulut | 604 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 500 | 500 | 500 |
Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet |
| 852 | 856 | 856 | 307 | 307 | 307 |
Pysyvien vastaavien luovutustuotot |
|
|
|
|
|
|
|
NETTO | -604 | -648 | -645 | -645 | -193 | -193 | -193 |
Muutos-% |
| 7,3 | -0,6 | -0,6 | -70,0 | 0,0 | 0,0 |
Kj:n muutokset, 1.000 € | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Vakanssin siirto Kh:lta ympäristötoimialalle | 74 | 74 | 74 | 74 |
Menojen vähennys |
| -904 | -743 | -678 |
Yhteensä | 74 | -830 | -669 | -604 |
Kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta
1.000 € | TOT | TAM | TAE | Kj:n TAE 2015 | TS | TS | TS |
Kaupunkiseudun jätehuoltolauta-kunta |
|
|
|
|
|
|
|
Toimintatuotot | 159 | 153 | 156 | 156 | 156 | 156 | 156 |
Valmistus omaan käyttöön |
|
|
|
|
|
|
|
Toimintakulut | 160 | 153 | 156 | 156 | 156 | 156 | 156 |
Toimintakate | -1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Muutos-% |
|
|
|
|
|
|
|
Toimielimen investoinnit kv
|
Toteutunut 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| Kj:n TAE 2015 | TS | TS | TS |
Tilainvestoinnit |
| 100 | 100 | 100 | 100 |
|
|
Työvoiman käyttö kv
Henkilötyövuosien kehitys | ||||||||
Htv |
| TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| Kj:n TAE 2015 | TS | TS | TS |
Ympäristötoimiala yhteensä – kaikki lautakunnat |
|
172,2
| 177*) | 175 | 175 |
|
|
|
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta •Rakennuslautakunta •Kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta
| Sisältää myös rakennuslautakunnan ja kaupunkiseudun jätehuoltolautakunnan henkilökunnan | 146,3 | 149,9 | 147,9 | 147,9 |
|
|
|
Rakennuslautakunta | Henkilökunta sisältyy kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan talousarvioon | - | - | - | - | - | - | - |
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
|
| 25,9 7 hlön palkka jaetaan seudullisesti (Turku 65%) | 27,1 9 hlön palkka jaetaan seudullisesti (Turku 65%) | 27,1 10 hlön palkka jaetaan seudullisesti (Turku 65%) | 27,1 10 hlön palkka jaetaan seudullisesti (Turku 65%) | seudullinen kustannustenjako | seudullinen kustannustenjako | seudullinen kustannustenjako |
Kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta
| Henkilökunta sisältyy kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan talousarvioon | Laskutetaan TSJ:ltä 2,5 htv | Laskutetaan TSJ:ltä 2,5 htv | Laskutetaan TSJ:ltä 2,5 htv | Salon seudun liityttyä yhteiseen jätehuolto-organisaatioon, laskutus muuttuu | Salon seudun liityttyä yhteiseen jätehuolto-organisaatioon, laskutus muuttuu | Salon seudun liityttyä yhteiseen jätehuolto-organisaatioon, laskutus muuttuu | Salon seudun liityttyä yhteiseen jätehuolto-organisaatioon, laskutus muuttuu |
*)
Ympäristöterveydenhuolto
•eläinlääkintähuolto /valvontaeläinlääkäri 1 htv
-palkkakustannukset laskutetaan valtiolta kokonaisuudessaan
-sopimus Raision kanssa ja virka-alue Turku, Raisio, Rusko, Naantali
•eläinhoitola /kaksi eläintenhoitajaa 2 htv
-palkkakustannukset jaetaan 13 sopimuskunnan kesken asukaslukujen suhteessa, Turun osuus n. 50 %
•eläinhoitola/ eläinsuojeluvalvoja 0,5 htv
-puolet palkkakustannuksista jaetaan 13 sopimuskunnan kesken asukaslukujen suhteessa, Turun osuus n. 75 %
*)
Ympäristönsuojelu
•ilmansuojeluyhteistyö 2,5 htv/ Raisio, Naantali, Kaarina ja Parainen sekä teollisuus maksavat noin 70 % yhteistyön menoista, Turku noin 30 %
•jätehuoltolautakunnan alaisen henkilökunnan palkkakustannukset 2,5 htv laskutetaan kokonaisuudessaan Turun Seudun Jätehuolto Oy:ltä
*)
Seudullinen esteettömyysasiamies
*)
Seudullinen joukkoliikenne
Ympäristötoimialan, Kiinteistötoimialan ja Vesiliikelaitoksen yhteiset maankäytön strategiset hankkeet (kaavoitus- ja suunnittelukustannukset sekä infra-, rakennus- ja taseinvestoinnit) kv
Käynnissä olevat maankäytön strategiset hankkeet:
Keskustan kehittäminen - pohjaa keskustan elinvoiman kehitykselle (3.3.1, 3.3.2) | |||||||||
Fortuna –kortteli (Kh) | Kaupunkikeskustan elinvoimaisuutta lisätään ja kaupunkilaisten yhteisiä kaupunkitiloja sekä kävelyn alueita parannetaan kehitettämällä korttelia luovaa taloutta, kauppaa ja matkailua palvelevaksi alueeksi. Ratkaistaan rakennusten suojelun ja täydennysrakentamisen pääperiaatteet | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Asemakaava KV |
|
|
|
|
|
|
|
|
KITO | Rakennusten myynti | 1,5 | Piharakenteet | -1,0 |
|
|
|
| + 0,5 |
Vesiliikelaitos | ------ | ----- |
| ----- |
| ----- |
| ----- |
|
Kauppatori (Kh) | Kauppatorin miljöö kohotetaan arvoiseensa asuun (3.3.2). Tavoitteena on mm.: -parantaa rakenteiden, rakennusten ja valaistuksen laatua ja ulkonäköä -järjestää toimintoja siten, että saavutetaan hyvin toimiva ja kaunis kauppatori -viedä joitakin toimintoja kuten pysäköinti maan alle -muuttaa Yliopistonkatu kävelyalueeksi myös Kauppatorin kohdalla -parantaa joukkoliikenteen palvelutasoa | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Yleissuunnitelman tarkistus |
|
|
|
|
|
|
|
|
KITO | Suunnittelu, kilpailutus, kaivaukset | -0,85 | infra | -5,0 | infra | -5,0 | infra | -10,0 | -21,5 |
Vesilaitos | Suunnittelun valvonta | -0,03 |
| ----- |
| ----- |
| ----- |
|
Logomon silta ja parkki | Ratapihankadun varrella oleva pysäköintilaitos ja kävelysilta, joka yhdistää keskustan Logomon alueeseen ja mahdollistaa myös pääsyn asemalaitureille palvellen myös matkojen yhdistämisketjua. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus | ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Asemakaava KV |
|
|
|
|
|
|
|
|
KITO | Suunnittelu | -0,3 | Silta + parkkitalo | -1,8 | Silta + parkkitalo | -3.7 | Silta + parkkitalo | -1,7 | -7,5 |
Vesilaitos | Suunnittelun valvonta | -0,01 |
| ----- |
| ----- |
| ----- |
|
VR konepaja | Kaupunkikeskustan ja kulttuurielän laajentumisalue, missä mahdollista toteuttaa asuinkerrostaloja (AK) 65.080 k-m2 /1300 asukasta, palveluja ja työpaikkoja (Logomo) 32.775 k-m2/ 550 työpaikkaa | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KITO | Maankäyttösopimus, infra | 1,2 -1,2 | infra | 2,0 -2,0 | infra | 3,0 -3,0 | infra | 0,6 -0,6 | 0,0 |
Vesilaitos | Vesihuollon suunnittelu ja rakennuttaminen | -1,1 | Vesihuollon rakennuttaminen | -1,0 | ----- | ----- | ----- | ----- | -1,2 |
Keskustan elinvoimaa - Kupittaa – Itäharju / kampus ja tiedepuisto (3.3.2, 3.3.4) | |||||||||
TYKS U2 | Koko sairaalan kehittämisessä tavoitteena on mahdollisimman tehokas toiminta, jossa tilojen keskinäiset yhteydet eivät saa muodostua esteeksi. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin (TYKS) sairaala-alueet Kiinamyllynmäellä ja Savitehtaankadun varrella on tarkoitus yhdistää Helsingin valtatien päälle rakennettavalla kannella. Kannelle on suunniteltu rakennettavan nykyisen U-sairaalan korvaavat tilat.
Lääketieteellisen tiedekunnan, Medisiinan, laajennus on monialainen yhteishanke, joka rakentuu sairaalatilojen viereen Karjaan radan varrelle.
Kupittaan vanhan aseman tontilla on 5000 k-m2 rakentamatonta rakennusoikeutta.
Turun joukkoliikennesuunnittelussa tavoitellaan runkolinjojen kehittämistä nopeiksi yhteyksiksi. Yksi runkolinjoista Varissuolta keskustaan kulkee Hämeenkadulta Kiinamyllynkadun ja Joukahaisenkadunkautta Kupittaansillalle ja edelleen Kalevantielle. Tämän kaavanmuutoksen yhteydessä tulee tutkia runkolinjan tavoitteet, pysäkkien paikat ja katutilan mitoitus tällä, joukkoliikenteen käytön kannata erittäin keskeisellä alueella.
| ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Asemakaava KV |
|
|
|
|
|
|
|
|
KITO | MKS, suunnittelu | 0 |
|
|
|
|
|
|
|
Vesiliikelaitos | Vesihuollon suunnittelua | 0 |
| ----- |
|
| ----- | ----- |
|
Palloiluhalli | Asemakaavan tavoitteena on määritellä tontille käyttötarkoitus, joka mahdollistaa kaupunginhallituksen hyväksymän tavoitteen mukaisesti palloiluhallin rakentamisen tontille ja toiminnan edellyttämien pysäköintipaikkojen sijoittamisen ensisijaisesti tontille. Tavoitteena on mahdollistaa myös nykyisen kaavan mukainen toiminta, mikäli palloiluhalli ei toteudu kyseiselle tontille. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | € | Toimenpide | € | Toimenpide | € | Toimenpide | € | Kaavatalous netto xx € |
YTO | Asemakaava KV |
|
|
|
|
|
|
|
|
KITO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vesilaitos | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- |
|
Pääskyvuorenrinne | Tavoitteena on toteuttaa uusi asuinalue, jonka yhteydessä tulee tarkastella alueen liittyminen olemassa olevaan katu-, kävely- ja pyörätieverkostoon. Jaaninpuiston merkitystä alueelle tulee vahvistaa. Suunnittelualueen maapohja on kaupungin omistuksessa. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | € | Toimenpide | € | Toimenpide | € | Toimenpide | € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Asemakaavaehdotus |
| Asemakaava KV |
|
|
|
|
|
|
KITO |
|
|
|
| suunnittelu | -0,15 |
|
|
|
Vesilaitos | ----- | ----- | ----- | ----- | Vesihuollon suunnittelu | -0,03 | ----- | ----- |
|
Linnakaupunki – merellinen kaupunkikeskusta (3.3.1; 3.3.3; 3.3.4; 3.3.5; 3.3.9) | |||||||||
Kirstinpuisto | Tavoitteena on kaupunkikeskustan laajentaminen ja merellisen kaupunkikeskusta kehittäminen. Pyrkimyksenä on strategian tavoitteiden mukaisesti luoda pohjaa kaupungin kasvulle, kehittää kaupunkikeskustan elinvoimaisuutta ja kilpailukykyä tarjoamalla mm. houkuttelevia asuin- ja työpaikkaympäristöjä. Veden läheisys lisää kaupungin vetovoimaisuutta. Alueen pinta-ala on noin 17,3 ha. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Asemakaavaluonnos |
| Asemakaavaehdotus |
| Asemakaava KV |
|
|
|
|
KITO |
|
| MKS |
|
|
| suunnittelu | -0,025 | -0,025 |
Vesiliikelaitos | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | vesihuollon suunnittelu | -0,04 |
|
Herttuankulma | Tavoitteena on kaupunkikeskustan laajentaminen ja merellisen kaupunkikeskusta kehittäminen. Pyrkimyksenä on strategian tavoitteiden mukaisesti luoda pohjaa kaupungin kasvulle, kehittää kaupunkikeskustan elinvoimaisuutta ja kilpailukykyä tarjoamalla mm. houkuttelevia asuin- ja työpaikkaympäristöjä. Veden läheisys lisää kaupungin vetovoimaisuutta. Alueelle on tarkoitus sijoittaa palvelukeskus ja kerrostalovaltainen asuinalue yli 2000 asukkaalle. Kumppanuushanke (3.3.3). Alueen pinta-ala on noin 8 ha. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | € | Toimenpide | € | Toimenpide | € | Toimenpide | € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Asemakaavaehdotus |
| Asemakaava KV |
|
|
|
|
|
|
KITO |
|
| MKS |
| Suunnittelu | -0,015 | toteutus | -0,05 | -0,65 |
Vesilaitos | ----- | ----- | ----- | ----- | vesihuollon suunnittelu | -0,02 | toteutus | -0,05 |
|
Vaasanpuisto | Tavoitteena on kaupunkikeskustan laajentaminen ja merellisen kaupunkikeskusta kehittäminen. Pyrkimyksenä on strategian tavoitteiden mukaisesti luoda pohjaa kaupungin kasvulle, kehittää kaupunkikeskustan elinvoimaisuutta ja kilpailukykyä tarjoamalla mm. houkuttelevia asuin- ja työpaikkaympäristöjä. Veden läheisys lisää kaupungin vetovoimaisuutta. Linnakaupungin osayleiskaavan yleistavoitteena on ollut kehittää aluetta asumis-, toimisto- ja liiketilakäyttöön, sekä luoda Turkuun ainutlaatuinen merellinen kaupunginosa. Kyseessä on enitnen jätevedenpuhdistamon alue. Alueen pinta-ala on noin 10 ha. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | € | Toimenpide | € | Toimenpide | € | Toimenpide | € | Kaavatalous netto xx € |
YTO | Uusi asemakaavaluonnos |
| Asemakaavaehdotus |
| Asemakaava KV |
|
|
|
|
KITO |
|
|
|
|
|
| Suunnittelu | -0,025 | -0,025 |
Vesilaitos | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | Vesihuollon suunnittelu | -0,03 |
|
Harppuunakortteli | Yleistavoitteena on kaupunkikeskustan laajentaminen ja merellisen kaupunkikeskusta kehittäminen. Pyrkimyksenä on strategian tavoitteiden mukaisesti luoda pohjaa kaupungin kasvulle, kehittää kaupunkikeskustan elinvoimaisuutta ja kilpailukykyä tarjoamalla tässä hankkeessa vetovoimainen, houkutteleva asuinympäristö Turun linnan läheisyydestä linnan asemaa ja merkitystä kunnioittaen. Alueelle tarkoitus sijoittua myös liike- ja toimistotilaa. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | € | Toimenpide | € | Toimenpide | € | Toimenpide | € | Kaavatalous netto xx € |
YTO | Asemakaava voimaan |
|
|
|
|
|
|
|
|
KITO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vesilaitos | ----- | ----- |
|
|
|
| ----- | ----- |
|
Linnanfältti | Linnanfältin alueen toteutuksen pääteemoja ovat kokeellinen puurakentaminen, kaupunkirakennetta eheyttävä (3.3.4) ympäristöönsä sopeutuva täydennysrakentaminen, visuaalinen ja toiminnallinen kaupunkikeskustamaisuus, asumisen uudet muodot (3.3.5) , hankkeen eri toimijoiden yhteistoiminta kehittämistyössä (3.3.3) sekä vahvan omaleimaisen imagon ja identiteetin luominen alueelle arkkitehtonisesti modernin yleisilmeen ja ympäristötaiteen avulla (3.3.10).Uudisrakentamisella on tarkoitus vahvistaa historian ja olemassa olevan rakennuskannan antamia lähtökohtia (2.3.7; 3.3.8). | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | € | Toimenpide | € | Toimenpide | € | Toimenpide | € | Kaavatalous netto xx € |
YTO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KITO | infra | -0,35 | infra | -0,4 | ----- | ----- | infra | -0,9 | -2,6 |
Vesilaitos | vesihuollon toteutus | -0,06 | ----- | ----- | ----- | ------ | ----- | ----- |
|
Skanssi – älykäs ja kestävä kaupunginosa (3.3.1; 3.3.6; 3.3.7)
| |||||||||
Itäskanssi | Skanssin alue on nimetty kaupungin strategiseksi hankkeeksi (Kh 5.11.2012 § 509).
Tavoitteena on suunnitella vetovoimainen kestävän kehityksen periaattein toimiva asuinalue. Alueelle suunni- tellaan kerrostalovoittoisesti asuinrakennuksia noin 2.200 asukkaalle, sekä alueella tarvittavia palveluja, erityisesti päiväkotia ja koulua. Alueen pohjoisosaan suunnitellaan myös toimitilarakentamista. Alueen läpi suunniteltu raitiotielinjaus mahdolistaa tiiviin maankäytön pysäkkien läheisyydessä ja liikenteen tukeutumisen tehokkaaseen joukkoliikenteeseen (3.3.7). Alueelle suunnitellaan uusiutuvaa energiaa hyödyntäviä ratkaisuja (3.3.6). Alueen hulevesiratkaisut, liikuntapaikat (2.3.) ja viheralueiden suunnittelu ovat oleellinen osa kaavoitusta. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | € | Toimenpide | € | Toimenpide | € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Asemakaavaehdotus |
| Asemakaava KV |
|
|
|
|
|
|
KITO |
|
| MKS |
|
|
|
|
|
|
Vesiliikelaitos | ----- | ----- | ----- | ----- |
|
|
|
|
|
Skanssin Vallikatu | Skanssin alue on nimetty kaupungin strategiseksi hankkeeksi (Kh 5.11.2012 § 509). Tavoitteena on suunnitella vetovoimainen kestävän kehityksen periaattein toimiva asuinalue. Alueen sivuitse suunniteltu raitiotielinjaus mahdolistaa tiiviin maankäytön ja liikenteen tukeutumisen tehokkaaseen joukkoliikenteeseen (3.3.7). Alueelle suunnitellaan uusiutuvaa energiaa hyödyntäviä ratkaisuja (3.3.6). | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Asemakaava KV |
|
|
|
|
|
|
|
|
KITO | MKS, suunnittelu | + ? -0,05 |
Infra |
-0,5 |
Infra |
-0,8 |
| -0,5 |
-1,85 |
Vesilaitos | Vesihuollon suunnittelu | -0,01 | Vesihuollon rakennuttaminen | -0,2 | ----- | ----- | ----- | ----- |
|
Halistenväylä (3.3.7) | |||||||||
Koroistenkaari | Tavoitteena on muuttaa Koroistenkaaren ja Ohitustien väliin jäävän asemakaavoittamattoman alue pääosin liike- ja toimistorakennusten alueeksi. Uusi alue liitetään olemassa olevaan katuverkostoon Koroistenkaaren tietä jatkamalla Topinojan tieliittymään saakka. Tarkoituksena on myös selkiyttää alueen ulkoilu- ja virkistysreitistö. Samalla tutkitaan Kaarinan kaupungin puolelle sijoittuvan tuotanto- ja liikerakennusalueen liittämistä katuverkostoon Turun kautta. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Asemakaava KV |
|
|
|
|
|
|
|
|
KITO | MKS |
| Suunnittelu, infra | -0,35 | ----- | ----- | Infra | -0,4 | -5,0 |
Vesiliikelaitos | ----- | ----- | vesihuollon suunnittelu | -0,03 | ----- | ----- | vesihuollon rakentaminen | -0,7 |
|
LogiCity – pohjaa kasvulle (3.1.3; 3.3.1; 3.3.7) | |||||||||
Maa-ainespuisto | Tavoitteena on ensisijaisesti laajan ylijäämämassojen sijoituspaikan sekä muiden maa-ainesten käsittelyä ja varastointia mahdollistavan alueen sijoittaminen Saramäkeen. Toisena tärkeänä tavoitteena on ajanmukaistaa alueella olevien teollisuuskortteleiden asemakaavat ja mahdollistaa uusien teollisuusrakennusten rakentaminen. Lisäksi on tarkoitus mahdollistaa Toijalan radan hyödyntäminen osana siihen rajoittuvien teollisuuskortteleiden toimintaa. Valmistelun yhteydessä tuli esiin tarve tutkia myös vaarallisten aineiden kuljetuksiin (VAK) liittyvän järjestelyratapihan sijoittamista Toijalan radan yhteyteen. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | € | Toimenpide | € | Toimenpide | € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Asemakaava KV |
|
|
|
|
|
|
|
|
KITO | infra | -0,25 | Infra | -0,5 | Infra | -0,8 | Infra | -0,9 | -2,45 |
Vesiliikelaitos | vesihuollon rakentaminen | -0,35 | vesihuollon rakentaminen | -0,25 | ----- | ----- | ----- | ----- |
|
Mustasuo | Tavoitteena on saada syntymään Toijalan radan ja Tampereen valtatien väliin yhtenäinen teollisuus- ja työpaikka-alue. Tähän päästään siirtämällä nykyisessä kaavassa Mustasuontielle varattu katualue pois radan varresta valtatien viereen. Näin muodostettavien työpaikkatonttien on mahdollista hyödyntää toiminnassaan junarataa. Valmistelun yhteydessä tuli esiin tarve tutkia myös vaarallisten aineiden kuljetuksiin (VAK) liittyvän järjestelyratapihan sijoittamista Toijalan radan yhteyteen. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Asemakaavaehdotus |
| Asemakaava KV |
|
|
|
|
|
|
KITO | MKS/ maanhankinta, suunnittelu | -0,025 | ----- | ----- | Infra | -0,4 | Infra | -1,37 | -1,8 |
Vesilaitos | Vesihuollon suunnittelu | -0,02 | ----- | ----- | Vesihuollon rakennuttaminen alkaa | -0,25 | Vesihuollon rakennuttaminen | -0,3 |
|
2015 Käynnistyvät maankäytön strategiset hankkeet:
Keskustan kehittäminen - pohjaa keskustan elinvoiman kehitykselle (3.3.1, 3.3.2) | |||||||||
Turku Energian tontti | On jatkumo Linnankadun varren muille kehittämishankkeille – Harppuunakortteli ja Linnanfältti ja siten toteuttaa strategista tavoitetta luoda pohjaa kasvulle kehittämällä kaupunkia suurina kokonaisuuksina. Selvitetään säilyvän rakennuskannan uusia innovatiivisia käyttötarkoituksia ja mahdollisuuksia rakentaa alueelle uusia asuinrakennuksia. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Asemakaavaluonnos |
| Asemakaavaehdotus |
| Asemakaava KV |
|
|
|
|
KITO | kumppanin valinta |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vesiliikelaitos | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- |
|
Eerikinkatu 32 – 34 /Vanha vedenjakelu | Selvitetään alueen erilaisia käyttötarkoitusmahdollisuuksia eri keskustatoiminnoille. Toteuttaa strategista tavoitetta painottamalla kasvua keskustaan. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO |
|
| Asemakaavaluonnos |
| Asemakaavaehdotus |
| Asemakaava KV |
|
|
KITO | Kumppanin valinta |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vesilaitos | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- |
|
Ruusukortteli (TVT) | Tavoitteena täydennysrakentaa eheyttäen olevaa kaupunkirakennetta ja mahdollistaa monimuotoisia asumisratkaisuja olevia palveluja hyödyntäen. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Asemakaavaehdotus |
| Asemakaava KV |
|
|
|
|
|
|
KITO |
|
|
|
| toteutus + päiväkoti |
|
|
|
|
Vesilaitos | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- |
|
Matkakeskus (Kh) | Tavoitteena on vahvistaa Turun asemaa logistisena solmukohtana, missä kaikki liikennemuodot yhdistyvät toisiinsa katkeamatta (3.1.3). Selvitetään hankkeen palvelukonsepti – eri käyttötarkoitukset ja rakentamisen määrä. Toteuttaa kestävän liikenteen ja liikkumisen kaupunkirakenteellisia edellytyksiä (3.3.7) | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Toiminnalliset selvitykst ja suunnitelmat |
| Toiminnalliset selvitykst ja suunnitelmat |
| Asemakaavaluonnos |
| Asemakaavaehdotus |
|
|
KITO | Toiminnalliset selvitykst ja suunnitelmat |
| Toiminnalliset selvitykst ja suunnitelmat |
|
|
|
|
|
|
Vesilaitos | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- |
|
Uusi siirtolapuutarha | Kaupunginvaltuustossa hyväksytyn uudistamisohejlma 1:n mukainen hanke. Selvitetään mahdollinen Kupittaan siirtolapuutarhan korvaava paikka ja luodaan edellytykset sen toteuttamiselle. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO |
|
| Asemakaavaluonnos |
| Asemakaavaehdotus |
| Asemakaava KV |
|
|
KITO | Korvaava siirtolapuutarha: suunnitelma + päätös (U1) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vesilaitos | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- |
|
Kupittaa – Itäharju / kampus ja tiedepuisto (Kh) (3.3.1) | |||||||||
| Aluekokonaisuus, joka on yksi viidestä strategisista maankäytön hankkeista. Tavoitteena liittää alusta alkaen mukaan älykkäät palvelukanava- ja teknologiaratkaisut. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
Konsernihallinto | Ohjelmointi, kehittämissuunnitelmakäynnistämispäätös KH |
|
|
|
|
|
|
|
|
YTO | Kehittämissuunnitelma |
| Asemakaavaluonnos |
| Asemakaavaehdotus |
| Asemakaava KV |
|
|
KITO | Kehittämissuunnitelma |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vesiliikelaitos | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- |
|
Halistenväylä (3.3.7) | |||||||||
Koroinen | Liikenteellisesti tavoitteena on mahdollistaa uuden katuyhteyden rakentaminen Markulantieltä Halistensillalle sekä tämän kadun yhdistäminen Koroistenkaareen. Samalla Gregorius XI:n tien liikennejärjestelyjä kehitetään. Vanhan Tampereentien ja rautatien tasoristeyksen tilalle suunnitellaan alikulkua nykyistä tasoristeystä etelämmäksi. Vanhan Maarian Kirkkosillan on tarkoitus jäädä kevyen liikenteen käyttöön. Rautatien osalta kaavoituksen yhteydessä selvitetään kaksirataistamista sekä mahdollisten paikallisjunapysäkkien.
Tarkoituksena on mahdollistaa uudisrakentaminen soveltuvilla alueilla sekä luoda edellytyksiä jokivarren aktiivisemmalle virkistyskäytölle. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
YTO | Asemakaavaluonnos |
| Asemakaavaehdotus |
| Asemakaava KV |
|
|
|
|
KITO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vesiliikelaitos | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- |
|
Blue Industry Park – pohjaa kasvulle (Kh) (3.3.1) | |||||||||
| Tavoitteena suunnitella Pernoon meri- ja metalliteollisuuteen keskittyvää tuotannollista kohdetta. Aluekokonaisuus, joka on yksi viidestä strategisista maankäytön hankkeesta ja muiden ohella tukee Turun asemaa osana pohjoista kasvukäytävää. | ||||||||
| TA 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | Toteutus
| ||||
| Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Toimenpide | milj. € | Kaavatalous netto milj. € |
Konsernihallinto | Ohjelmointi, kehittämissuunnitelman käynnistämispäätös KH |
|
|
|
|
|
|
|
|
YTO | Kehittämissuunnitelma |
| Asemakaavaluonnos |
| Asemakaavaehdotus |
| Asemakaava KV |
|
|
KITO | Kehittämissuunnitelma |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vesiliikelaitos | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- | ----- |
|
Täydentävät strategiset tavoitteet kh
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta
|
Lähtötaso | TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS2017 | TS2018 |
Raitiotien yleissuunnitelma Strategisen linjauksen tunnus: 3.3.7
|
|
|
| Yleissuunnitelma valmistuu ja raitiotiestä tehdään päätös | Yleissuunnitelma valmistuu ja raitiotiestä tehdään päätös |
|
|
|
Seudullinen liikennejärjestelmätyö Strategisen linjauksen tunnus: 3.3.7
|
|
|
| Osallistutaan aktiivisesti seudun jatkuvaan ljs-työhön . Laaditaan seudun ljs-suunnitelman pohjalta Turun toimenpideohjelma | Osallistutaan aktiivisesti seudun jatkuvaan ljs-työhön . Laaditaan seudun ljs-suunnitelman pohjalta Turun toimenpideohjelma |
|
|
|
Kävelyn ja pyöräilyn kehittämistä ohjaava asiakirja huomioiden erityisesti koulu- ja työmatkareitistöt Strategisen linjauksen tunnus: 3.3.7 2.1 Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen – lasten ja nuorten ylipaino; 2.3.1 aktiivinen kaupunkilainen
|
|
|
| Laaditaan kehittämisasiakirja ja siitä tehdään päätös | Laaditaan kehittämisasiakirja ja siitä tehdään päätös |
|
|
|
Itämeren suojelu - Itämerihaaste Strategisen linjauksen tunnus:3.3.9 |
|
|
| Itämerihaasteen koordinointi kaupungin organisaatiossa | Itämerihaasteen koordinointi kaupungin organisaatiossa |
|
|
|
Hulevesien hallinnan kehittäminen Strategisen linjauksen tunnus 3.3.6 |
|
|
| Hulevesiohjelman päivitys | Hulevesiohjelman päivitys |
|
|
|
Kaupungin kasvihuonekaasulaskenta ja ilmastonmuutostyö Strategisen linjauksen tunnus 3.3.6 |
|
|
| Osallistuminen kaupungin kasvihuonekaasupäästöjen laskentaan sekä ilmastonmuutostyöhön | Osallistuminen kaupungin kasvihuonekaasupäästöjen laskentaan sekä ilmastonmuutostyöhön |
|
|
|
Ruissalon Tammenterhon luontokoulu ja opastuskeskus Strategisen linjauksen tunnus 3.3.6 |
|
|
| Luontokouluopetus ja Ruissaloa koskevan tiedon jakaminen | Luontokouluopetus ja Ruissaloa koskevan tiedon jakaminen |
|
|
|
Energianeuvonta Strategisen linjauksen tunnut 3.3.6 |
|
|
| Jatkuu vuoden 2015 ajan – 1 htv/ulkopuolinen rahoitus | Jatkuu vuoden 2015 ajan – 1 htv/ulkopuolinen rahoitus |
|
|
|
Rakennuslautakunta
Digitaalisia palveluja kehitetään laajalla ja avoimella yhteistyöllä 3.2.3 |
Lähtötaso /vuosi | TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS2017 | TS2018 |
Sähköinen asiointi, eService Strategisen linjauksen tunnus: 3.2.3
|
| Ei käytössä | Otettu käyttöön | 10 % hakemuksista | 10 % hakemuksista | 15 % hakemuksista | 20 % hakemuksista | 25 % hakemuksista |
Sähköinen arkisto Strategisen linjauksen tunnus: 3.2.3
|
| Ei käytössä | Aloitus | Sähköinen arkistointi | Sähköinen arkistointi | Sähköinen arkistointi | Myyntiä sähköisestä arkistosta | Myyntiä sähköisestä arkistosta |
Rakennusjärjestyksen päivittäminen Strategisen linjauksen tunnus:: |
| Voimassa oleva rakennusjärjestys | Voimassa oleva rakennusjärjestys | Tarkistus ja hyväksyntä | Tarkistus ja hyväksyntä |
|
|
|
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
|
Lähtötaso /vuosi | TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS2017 | TS2018 |
Bussien runkolinjaston toteuttamissuunnitelma
Strategisen linjauksen tunnus: 3.3.7
| 0 |
|
|
| % | % | % | % |
Henkilöstön hyvinvointi ja työelämän laatu
Vuoden 2015 tavoitteet painopistealueittain ovat:
Painopistealue
| Alatavoite |
Turussa jokaisen tulee voida kokea, että työ lisää hyvinvointia | Tehtävänkuvat (sis. perustehtävän määrittelyn) ja vastuualueet ovat selkeät – joka tehtävälle tulee löytyä tehtävänkuvaus |
Aktiivinen osaamisen ennakointi | Resurssien sijoittuminen on tarpeita vastaavaa ja joustavaa. Tätä tuetaan yhteisen, kaikki toimialat kattavalla palkkausjärjestelmällä |
Turku on vetovoimainen työnantaja | Vastuullinen työyhteisökäyttäytyminen ja motivoiva esimiestyö |
Toiminnan kehittämishankkeet
Ohjausasiakirja | Strateginen linjaus, uudistamisohjelma U1/U2, muu viite | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Toimialan merkittävimmät strategiset kehittämishankkeet UudistamiUuuuuu |
|
|
|
|
|
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta: | Kaavoitustaksan uudistaminen (U1) | Kv:n päätös uusista maksuperusteista ja yksikköhinnoista | Taksan toimeenpano päätöksen jälkeen jätettyjen kaava-aloitteiden osalta | Taksan toimeenpano päätöksen jälkeen jätettyjen kaava-aloitteiden osalta | Taksan toimeenpano päätöksen jälkeen jätettyjen kaava-aloitteiden osalta |
| Yleiskaavaprosessin uudistaminen | Ns. rullaavan yleiskaava: perustietojen määrittely ja ylläpito | Yleiskaavan perustietojen ylläpito | Yleiskaavan perustietojen ylläpito | Yleiskaavan perustietojen ylläpito |
| Kaavapäiväkirjan uudistaminen ja laajentaminen maankäytön projekteihin | Määrittely | Hankinta ja käyttöönotto | Seuranta | Seuranta |
| Ympäristönsuojeluviranomaisen valvontaohjelman ja taksan uudistaminen | Kv:n päätös uudesta taksasta ja ltk:n päätös valvontaohjelmasta | Taksan ja valvontaohjelman toimeenpano | Taksan ja valvontaohjelman toimeenpano | Taksan ja valvontaohjelman toimeenpano |
| Liikenne- ja katusuunnittelujärjestelmän kehittäminen tietokantapohjaiseksi | Työn määrittely ja käynnistäminen | Hankinnan valmistelu ja mahd. pilotointi | Käyttöönotto aloitetaan | Uusi järjestelmä on käytössä |
Rakennuslautakunta: | Taksojen ajanmukaisuus | Arviointi ja toimenpiteet | Arviointi ja toimenpiteet | Arviointi ja toimenpiteet | Arviointi ja toimenpiteet |
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta: | Tuotekehitys | Jatkuvaa | Jatkuvaa | Jatkuvaa | Jatkuvaa |
Kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta: | Jätetaksat ja -maksut | Ltk:n päätös | Ltk:n päätös | Ltk:n päätös | Ltk:n päätös |
Konsernihallinnon omistamat, koko kaupunkia koskettavat merkittävimmät strategiset kehittämishankkeet | Matriisit, Drive Turku, Paikalla –palvelu, Monitori |
|
|
|
|
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta: | Maankäytön toimintamalli | Toimintamallin käyttööotto: Projektityöskentely maankäytön projekteissa | Projektityöskentely maankäytön projekteissa | Projektityöskentely maankäytön projekteissa | Projektityöskentely maankäytön projekteissa |
| Tonttituotanto- ja palveluverkkoprosessien yhteen sovittaminen (Kymppi-Moni) osana maankäytön toimintamallia | Kaavavaranto (määrittely, työkalun hankinta ja käyttöönotto) | Kaavavarannon ylläpito
Väestöennusteet |
|
|
| Paikalla -palautepalvelu | Paikalla-palvelun käyttö | Paikalla-palvelun käyttö | Paikalla-palvelun käyttö | Paikalla-palvelun käyttö |
| Sähköinen arkistointi |
|
|
|
|
| Älykäs sähköinen liikenne - ensimmäinen sähköajoneuvoilla toteutettu bussilinja | Sähköbussilinjan suunnittelu ja konseptointi, latauspaikkojen edellytysten varmistaminen maankäytössä ja liikennesuunnittelussa | Latauspaikkojen toteutuminen | Liikennöinti alkaa |
|
Rakennuslautakunta: | Sähköinen arkistointi |
|
|
|
|
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta: | DriveTurku –pilottikohde (Föli-nettisivut)
| Käytössä, reittiopas toteutus | Käytössä | Käytössä | Käytössä |
| DriveTurku: nettikaupan toteuttaminen, kaupunkilaisten yhteinen tunnistautuminen, palvelupaketit
| Toteutus | Toteutus | Käytössä | Käytössä |
| Paikalla-palautepalvelu | Paikalla-palvelun käyttö | Paikalla-palvelun käyttö | Paikalla-palvelun käyttö | Paikalla-palvelun käyttö |
| Älykäs sähköinen liikenne - ensimmäinen sähköajoneuvoilla toteutettu bussilinja | sähköbusslinjan suunnittelu ja konseptointi, liikenneoperaattoriratkaisu | kalustoratkaisut ja koeajot | liikennöinti alkaa |
|
Kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta: | Seudulliset jätehuoltomääräykset hyväksytään jätehuoltolautakunnassa | Määräykset voimassa | Määräykset voimassa | Määräykset voimassa | Määräykset voimassa |
Muiden toimialojen strategiset hankkeet, joihin toimialan pitää varata resursseja |
|
|
|
|
|
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta: | InfraBIM/ Kiinteistöliikelaitos |
|
|
|
|
Rakennuslautakunta: | - |
|
|
|
|
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta: | - |
|
|
|
|
Kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta: | - |
|
|
|
|
Muut hankkeet ja projektit, joiden kokonaiskustannusarvio ylittää 2.milj euroa |
|
|
|
|
|
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta: | - |
|
|
|
|
Rakennuslautakunta: | - |
|
|
|
|
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta: | Maksu- ja informaatiojärjestelmä 4,0 milj. e. | 1,5 milj.e. |
|
|
|
Kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta: | - |
|
|
|
|
7.TOIMIELINKOHTAISET TIEDOKSI ANNETTAVAT TUNNUSLUVUT
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta
Tunnusluku | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Tuottavuus ja taloudellisuus |
|
|
|
|
|
|
|
•€ /asukas | 36,06 | 33,37 | 33,65 | 40,69 | 40,61 |
|
|
Kaupunkisuunnittelu |
|
|
|
|
|
|
|
•Hyväksytyt asemakaavat yhteensä (lkm) kv/ksyl | 12/12 | 6/7 | 19/4 | 11/8 |
|
|
|
•Asemakaavat, joiden hyväksymispäätöksestä on valitettu oikeusasteisiin (lkm/ %-osuus hyväksytyistä kaavoista) | 3/13 % | 2/15 % | 8/35 % | 5/26 % |
|
|
|
•Hyväksymispäätösten pitävyys % | 100 % | 100 % | 100% (1 ratkaisematta) | 100 % (2 ratkaisematta) |
|
|
|
•Kaavoituksen kesto (med/kk) käynnistämisestä ehdotuksen hyväksymiseen lautakunnassa,vähäiset / merkittävät kaavat | 6,7/13,4 | 5,4/17,5 | 10,8/15,4 | 6,3/24,2 |
|
|
|
•Asemakaavojen sisältämä kerrosala yhteensä (kem2) | 231.925 | 107.908 | 277.000 | 345.000 |
|
|
|
-Kerrostalot (AK) | 10.600 | 48.666 | 116.000 | 148.000 |
|
|
|
-Pientalot (AP, AR) | 24.536 | 4.200 | 26.000 | 65.000 |
|
|
|
-Omakotitalot (AO) | 24.272 | 7.810 | 37.000 | 22.000 |
|
|
|
-Palvelut, työpaikat | 172.517 | 47.232 | 98.000 | 110.000 |
|
|
|
•Poikkeamisluvat (kpl, kaavoitettu/ kaavoittamaton alue) | 74/75 | 80/35 | 47/26 | 50/27 |
|
|
|
Ympäristönsuojelu |
|
|
|
|
|
|
|
•Ympäristöluvat ja muut päätökset | 43 | 58 | 60 | 66 | 71 | 75 |
|
•Ympäristötarkastukset | 616 | 551 | 564 | 570 | 570 | 600 |
|
•Tammenterhon luontokoulun kävijämäärä (hlö) | 3775 | 3730 | 3380 | 4047 | 3900 | 3900 |
|
Ympäristöterveys |
|
|
|
|
|
|
|
•Eläinhoitolan maksulliset hoitopäivät |
|
|
| 7854 | 8000 | 8000 | 8000 |
•Tehtyjen tarkastusten määrä |
|
|
| 2668 | 2400 | 2400 | 2400 |
•Myönnetyt luvat kpl |
|
|
| 348 | 350 | 350 | 350 |
Tilojen käyttö (m2) | 6068,40 | 6068,40 | 6068,40 | 6444,50 | 6444,50 | 6444,50 |
|
•sisältää maatutkimuslaboratorion, Tammenterhon luontokeskuksen, Aurajoen opastuskeskuksen ja eläinhoitolan tilat 1866,10 m2 |
|
|
|
|
|
|
|
Rakennuslautakunta
Tunnusluku | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Tuottavuus ja taloudellisuus |
|
|
|
|
|
|
|
•€/asukas |
|
|
|
|
|
|
|
Muut |
|
|
|
|
|
|
|
•Myönnetyt luvat, m2 | 177.449 | 215.953 | 195.366 | 142.145 | 140.000 |
|
|
•Myönnetyt luvat, kpl | 1459 | 1517 | 1628 | 1516 | 1600 |
|
|
• Myönnetyt asunnot, • pientalot/muut, kpl | 127/744 | 148/1140 | 128/1104 | 105/606 | 100/800 |
|
|
•Valmistuneet rakennukset m2 | 188.535 | 200.288 | 193.165 | 155.545 | 150.000 |
|
|
•Valmistuneet asunnot, •pientalot/muut kpl | 130/669 | 110/999 | 157/950 | 108/571 | 100/600 |
|
|
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Tunnusluku | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Tuottavuus ja taloudellisuus |
|
|
|
|
|
|
|
kustannukset / asukas (Turku) | 84,15 | 86,92 | 92,46 | 96,00 | - | - | - |
matkat / asukas (Turku) | 112 | 114 | 117 | 115 | - | - | - |
matkamäärä milj. matkaa (Turku) | 19,9 | 20,4 | 21,0 | 21,0 | 20,0 | 22,0 | 22,0 |
matkamäärä kaupunkiseutu (sis. Turku) | - | - | - | - | 24,0 | 27,0 | 27,0 |
asiakastyytyväisyys kaupunkiseutu | 4,0 | 4,0 | 3,9 | 4,0 | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
korttimatkojen osuus kaikista, kaupunkiseutu, % (30.6.2014 saakka vain Turku) | 84,1 | 84,6 | 85,1 | 86,7 | 85,0 | 86,0 | 87,0 |
nettilatausten määrä, kaupunkiseutu (30.6.2014 saakka vain Turku) | 12.065 | 20.957 | 26.152 | 49.971 | lisääntyy | lisääntyy | lisääntyy |
kausikorttimatkat/kunta (1.7.2014 alkaen) | - | - | - | - | - | lisääntyy | lisääntyy |
Muut |
|
|
|
|
|
|
|
linja-autoliikenteen kokonaiskustannusindeksi | 173,3 3,9 % | 182,5 5,3 % | 191,7 5,0 % | 193,1 0,8 % | - | - | - |
ostoliikenteen kustannus, keskiarvo, e/ajotunti, kaupunkiseutu (30.6.2014 saakka vain Turku) | 52,6 | 54,2 | 61,2 | 62,1 | - | - | - |
Tilojen käyttö (m2) palvelutoimisto varasto/työtila |
90,0 55,5 |
120,4 55,5 |
120,4 55,5 |
120,4 55,5 |
120,4 130,0+64,5 |
120,4 130,0 |
120,4 130,0 |
Kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta
Tunnusluku | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Tuottavuus ja taloudellisuus |
|
|
|
|
|
|
|
Jätemaksujen kohtuullistamis- | - | - | - | 562 | 500 | 500 | 500 |
8.RISKIENHALLINTA
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta, rakennuslautakunta ja kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta
Riski | Seuraukset | Toden-näköisyys | Vaikutus | Merkittävyys | Nykyinen | Toimenpiteet | Vastuuhlö/ aikataulutus |
Tietojärjestelmät eivät käytettävissä |
|
|
|
|
|
|
|
Henkilöstöresurssit |
|
|
|
|
|
|
|
Toimitilat eivät käytettävissä |
|
|
|
|
|
|
|
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Riski | Seuraukset | Toden-näköisyys | Vaikutus | Merkittävyys | Nykyinen | Toimenpiteet | Vastuuhlö/ aikataulutus |
Maksujärjestelmän kaatuminen |
|
|
|
|
|
|
|
Henkilöstöresurssit; avainhenkilöt vaihtavat työpaikkaa tai henkilöstön voimavarat eivät riitä koko ajan lisääntyneeseen työhön seudullisen tehtävän seurauksena |
|
|
|
|
|
|
|
Kustannusten yllättävä kasvu; Indeksin hallitsematon kasvu, valtiontuen pieneneminen, vääristynyt kilpailutilanne markkinoilla, matkamäärän lasku |
|
|
|
|
|
|
|
9.MUUT KAUPUNKITASON OHJAUSASIAKIRJAT JA RESURSSIEN PITKÄN AIKAVÄLIN OHJAUS
Ohjausasiakirja | Ohjaustieto |
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta: | Arkkitehtuuripoliittinen ohjelma, Rakennusperintöohjelma, Itämerihaasteen toimenpideohjelma; MAL -aiesopimus |
|
|
Rakennuslautakunta:
|
|
|
|
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta:
| Kaupunkiseudun kuntien välinen yhteistoimintasopimus ja sen liite 1 |
|
|
Kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta:
| Kaupunkiseudun kuntien sopimus yhteisestä jätehuoltolautakunnasta (valmisteilla) |
|
|