Liikenne- ja viestintäministeriö

PL 31

00023 VALTIONEUVOSTO

 

 

 

 

 

Hallituksen esitys laiksi joukkoliikennelain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

 

 

LVM/1237/03/2014

 

HARE: LVM028:00/2014

 

Turun seudullinen joukkoliikennetoimisto on vastaanottanut 18.11.2014 liikenne- ja viestintäministeriöltä lausuntopyynnön, jossa lausunnon antamisen määräaika on 20.11.2014. Kyseessä on lakimuutosehdotus, joka toteutuessaan vie täysin pohjan joukkoliikenteen järjestämisestä kaupunkiseuduilla. On käsittämätöntä, että ministeriö pyytää tällaiseen, koko joukkoliikennealan murennuttavaan ehdotukseen lausuntoa kolmen päivän lausuntoajalla. Olisi myös kiinnostavaa kuulla perustelut tälle yllättävälle ehdotukselle. Joukkoliikenneviranomaisen kiireisissä tehtävissä osallistuminen kuulemistilaisuuteen kahden päivän varoitusajalla on mahdotonta.

 

Laista ei tule poistaa mahdollisuutta hylätä reittiliikennelupa sillä perusteella, että haettu liikenne aiheuttaisi jatkuvaa ja vakavaa haittaa palvelusopimuksen mukaisesti järjestetylle liikenteelle. Kunnalliset joukkoliikenneviranomaiset käyttävät erittäin suuria summia joukkoliikenteen hankkimiseen ja kehittämiseen omilla toimivalta-alueillaan. Jos markkinaehtoinen liikenne saa jatkossa aiheuttaa haittaa kuntien maksamalle palvelusopimusasetuksen mukaiselle joukkoliikenteelle, putoaa kunnilta taloudellinen pohja joukkoliikenteen järjestämiseen.

 

Nyt voimassa oleva EU:n palvelusopimusasetus ja sen pohjalta tehty joukkoliikennelaki ovat mahdollistaneet kaupunkiseuduille joukkoliikenteen järjestämisen kuntien päättämänä ja maksamana. Kunnat Turun seudulla ovat tarttuneet innolla tähän mahdollisuuteen, ja ne laittavat joukkoliikenteen järjestämiseen ensi vuonna nettokustannuksena noin 23 miljoonaa euroa (ostokustannus noin 49 miljoonaa euroa). Kaupunkiseudun asukkaat pitävät uutta, 1.7.2014 alkanutta Föli-joukkoliikennettä erinomaisena.  Turku ja naapurikunnat subventoivat voimakkaasti joukkoliikennettä, jossa lipun hinnat ovat alhaiset ja palvelutarjonta kattaa koko alueella myös illat ja viikonloput.

 

Ruuhka-ajan korkeista matkustajamääristä saatavilla hyvillä lipputuloilla subventoidaan hiljaisen ajan palvelutarjonta iltaisin ja viikonloppuisin. Jos markkinaehtoiselle liikenteelle annetaan mahdollisuus tulla kilpailemaan parhaaseen aikaan, vähenevät viranomaisen saamat lipputulot merkittävästi, mutta sille jää yhä hoidettavaksi hiljaisen ajan liikenne, joka ei tuota tuloa mutta on kuitenkin välttämätöntä hoitaa.

 

Ministeriön lähettämässä hallituksen esityksessä laiksi joukkoliikennelain muuttamisesta aiheutetaan Turun viranomaiselle jopa miljoonien eurojen lipputulomenetykset vuositasolla ja ehdotus on täysin ristiriidassa kaikkien aiempien valtion linjausten kanssa. Joukkoliikenteen järjestävällä ja maksavalla viranomaisella tulee jatkossakin olla mahdollisuus estää alueellaan sellainen markkinaehtoinen liikenne, joka aiheuttaa jatkuvaa ja vakavaa haittaa palvelusopimuksen mukaisesti järjestetylle liikenteelle.

 

Turun kaupungin joukkoliikenneviranomainen osallistuu tämän lausunnon lisäksi Paikallisliikenneliiton lausuntoon.

 

Turussa 20.11.2014

 

Sirpa Korte

Joukkoliikennejohtaja

Turun kaupunki