Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 191 | 22.10.2014 | 9 |
6182-2014 (633)
Turun kaupungin vanhusneuvoston aloite linja-autojen keskioville laitettavista lukijalaitteista
Tiivistelmä:
Tuodaan lautakunnalle tiedoksi Turun vanhusneuvoston aloite linja-autojen keskioville laitettavista lukijalaitteista ja ehdotetaan sen merkitsemistä käsitellyksi.
Tksjlk § 191
Turun kaupungin vanhusneuvosto, sihteeri Eija Salmiosalo 15.5.2014:
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte oli kutsuttuna vanhusneuvoston kokoukseen 12.2.2014.
Vanhusneuvosto päätti kokouksessaan tehdä aloitteen rollaattorin maksuttomuudesta joukkoliikenteessä perustuen ikäihmisten aktivointiin.
Turun Seudun Senioriopettajat ovat samoihin aikoihin 19.2.2014 tehneet aloitteen vanhusneuvostolle koskien rollaattoria käyttävien matkustajien maksuttomasta bussimatkasta.
Vanhusneuvosto on käsitellyt edellisten lisäksi kyseistä asiaa 9.4.2014 sekä 14.5.2014 pidetyissä kokouksissaan. 14.5.2014 kokouksessaan vanhusneuvosto päätti tehdä aloitteen joukkoliikennelautakunnalle.
Vanhusneuvoston jäsen Hannu Mäkilä on ollut yhteydessä Sirpa Kortteeseen 25.4.2014 lukulaitteiden kustannusten selvittämiseksi. Saadun tiedon mukaan lukulaitteet maksavat noin 1.600 €/auto ja asennustyön osuus on noin 200 €/auto. Autoja on toiminnassa 250 kappaletta, joten laitteiden yhteishinnaksi tulee noin 450 000 €.
Esitys
Vanhusneuvosto esittää hankittavaksi bussien keskioville lukulaitteet ja rollaattorien sekä lastenvaunujen kanssa matkustaville käyttäjille esitetään omaa arvokorttia, jonka arvon määrittää 1.7.2014 aloittava Seudullinen joukkoliikenne.
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 15.10.2014:
Turun vanhusneuvosto ehdottaa lautakunnalle osoitetussa aloitteessaan 15.5.2014, että bussien keskioville hankittaisiin lukijalaitteet ja että rollaattorien ja lastenvaunujen kanssa matkustaville käyttäjille toteutettaisiin oma arvokortti, jonka arvon määrittäisi Turun seudun joukkoliikenne.
Turun kaupungin palvelulinjoilla on käytössä matkakortin lukijalaitteet myös keskiovien kohdalla. Asiakkaat voivat Turun palvelulinjoilla nousta kyytiin siis myös keskiovilta. Massaliikenteessä käytössä on ns. suljetun rahastuksen malli, eli asiakas tulee sisään etuovesta ja kuljettaja pystyy näin näkemään, että asiakkaalla on lippu. Suljettu rahastus tarkoittaa, että liputta matkustaminen on hyvin vaikeaa eikä liputta matkustaminen siksi ole ongelma Turun seudun joukkoliikenteessä.
Avorahastus tarkoittaa sitä, että kyytiin voi nousta kaikista ovista. Tällöin kuljettajan on mahdotonta tietää, onko kaikilla matkustajilla voimassa oleva lippu. Tyypillinen arvio liputta avorahastusjärjestelmässä kulkevien osuudesta on 5 %. Jos lukijalaitteet laitettaisiin keskioville, rahastus muuttuisi käytännössä avoimeksi eikä asiakkaiden tarvitsisi enää kulkea bussiin kuljettajan ohi. Jos maksamattomien asiakkaiden osuus olisi 5 %, tarkoittaisi se Turun seudun joukkoliikenteessä noin 1,25 miljoonan euron vähennystä lipputuloissa.
Kaupunkiseudun joukkoliikenteen maksujärjestelmähankinnassa on otettu huomioon mahdollisuus sijoittaa lukijalaitteita massaliikenteenkin bussien keskioville. Tällä on haluttu varmistaa, että tekniikkaratkaisut eivät estä lautakunnan mahdollisia tulevia päätöksiä, jos joukkoliikenteessä haluttaisiin myöhemmin siirtyä avorahastukseen. Jos lukijalaitteet hankittaisiin keskioville, ne tulisivat maksamaan asennuksineen noin 450.000 euroa (alv 0).
Vanhusneuvosto esittää uuden, rollaattoria käyttäville matkustajille ja lastenvaunujen kanssa matkustaville henkilöille tarkoitettua arvokorttia. Joukkoliikennetoimisto arvioi, että reilusti alle 1 % joukkoliikenteen matkustajista kulkee lastenvaunujen kanssa. Keskimääräisenä lipputulona tämä tarkoittaisi alle 200.000 euron lipputuloa, jos lipun hinta vastaisi keskimääräistä joukkoliikenteen lipunhintaa. Koska matkat ovat nyt maksuttomia, on kohtuullista olettaa, että lastenvaunujen kanssa tehty matkamäärä olisi huomattavasti nykyistä vähäisempi. Tulot, 100.000-150.000 euroa, eivät riittäisi kattamaan lukijalaitteiden hintaa (450.000 euroa) eikä avoimen rahastuksen aiheuttamaa tulonmenetystä (arviolta 1.250.000 euroa).
Kunnat ovat sopineet Föli-alueen tariffeista 1.7.2014 alkaen. Lastenvaunujen maksuttomuuteen Turun seudun joukkoliikenteessä on päädytty vaunussa olevan lapsen turvallisuuden takaamiseksi.
Turun kaupunginhallitus on 13.4.2004 hylännyt esityksen maksujen perimisestä lastenvaunujen ja –rattaiden saattajalta.
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta merkitsee selvityksen tiedokseen ja Turun vanhusneuvoston aloitteen käsitellyksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedTurun kaupungin vanhusneuvosto