Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta12011.06.20144

6738-2014 (633)

Liikenteen järjestäminen Raision Petäsmäkeen

Tiivistelmä: -

Tksjlk § 120

Suunnittelupäällikkö Henri Hellström 5.6.2014:

Tausta ja aiempi käsittely

Turun kaupunkiseudun kuntien järjestämä joukkoliikenne alkaa 1.7.2014. Tällöin samat liput, hinnat ja alennusryhmät ovat käytössä Kaarinan, Turun, Raision, Naantalin, Liedon ja Ruskon kuntien muodostamalla alueella.

Poikkeuksena kuntien jo hankkimasta liikenteestä ovat Raisiossa Petäsmäki, Kaarinassa Piikkiö, Kuusisto ja Toivonlinna sekä Naantalissa Rymättylä. Näissä paikoissa liikennöi yrityksiä, joilla on voimassa vielä 1.7.2014 jälkeen siirtymäajan liikennöintisopimus.

Neuvottelut nousukorvauksista TLO:n kanssa Petäsmäen liikenteen hoidosta eivät johtaneet tulokseen. Tämän jälkeen joukkoliikennetoimisto valmisteli eri vaihtoehtoja jotka perustuvan viranomaisen omaan tuotantoon kytkemällä jo kilpailutettuun liikenteeseen myös Petäsmäen joukkoliikenne.

Esitettävä liikenteenhankinta:

Raision kaupunginhallitus on hyväksynyt joukkoliikennetoimiston valmistellun mallin liikenteen hankkimiseksi:

TLO kanssa käytyjen neuvottelujen jälkeen kaikista parhaalta ratkaisulta ajatellen Petäsmäen liikenteen hoitoa voisi olla oheisen aikataulun mukainen liikennöintiratkaisu, jossa talviarkipäivänä olisi Petäsmäestä Raision keskustan kautta Turkuun kaksi lähtöä tunnissa suurimman matkustajakysynnän aikaan ja muuna aikana 1 lähtö. Samalla kevennetyllä yhden auton ratkaisulla esitetään toteutettavaksi kesää sekä lauantaita. Sunnuntain vuorotarjontaan muodostuu aukko keskipäivään, koska sunnuntain kustannusten laskemiseksi on samalla ajoneuvolla suunniteltu hoidettavan Ruskon sunnuntailiikenne, josta on jo ainakin kesäajaksi julkaistu myös asiakasaikataulut. Myöhemmin sunnuntain tarjonnan aikatauluja voitaneen tarkastella uudelleen, jotta tarjontaa olisi hieman tasaisemmin.

Esitetyssä ratkaisussa vuorotarjonta pysyy lähes nykyisellään, koska liikennettä täydentää arkena Raision sisäinen linja.

Reitti

Petäsmäen liikenteen reitiksi ehdotetaan seuraavaa:

- Linja tulee Maskusta Piuhantien kautta Petäsmäkeen

- Petäsmäestä linja kulkee Raision keskustan kautta Satakunnantietä Turkuun

- Linja päättyy Turussa kauppatorille

Linjan reitin ehdotetaan kulkevan satakunnantien kautta, koska kyseisellä reitillä on asiakkaiden suhteen suurempi potentiaali ja linja täydentäisi osaltaan Raision keskustasta kohti Turkua runkolinjojen 6 ja 7 tarjontaa sekä toisi kapasiteetti ruuhka-aikoihin ja vähentää tarvetta lisäautojen hankkimiseen ruuhka – aikoina ko. linjoille.

Linjan tyyppi ja lippujen kelpoisuus

Linjalla käyvät kaikki Turun viranomaisalueen lipputuotteet alennuksineen.

Linja olisi tyypiltään kuntien yhteisesti hankkimaa liikennettä.

Liikenteen hankintahinta ja kuntien maksuosuudet

Liikenteen hankintahinta on liitteenä olevan aikatauluehdotuksen mukaan seuraava:

Hankintahinta 410.000€/v. Hintakompensaatio kaluston kohtuullistamisesta siirtymäajaksi (1.7.2014 – 31.12.2015), 41.000€/12kk liikennöinti.

Lipputulot (180.000 matkustajaa, matkustajaennuste perustuu liikennöitsijöiden antamaan arvioon matkamääristä Turun viranomaisalueella) = n. 180.000€. Laskelmassa on huomioitu kaikki lipputulot eli myös kuntien kautta ohjautuva kausilipputulo, keskiarvolla 1€/nousu.

Kuntien nettomaksuosuudeksi kokonaisuudessaan jää lipputulojen jälkeen noin 190.000€

Kuntien maksuosuudet:

Kuntien yhteisesti hankittavassa liikenteessä kukin kunta maksaa maksuosuutta kausikorttimatkojen suhteessa. Liikennettä käyttävät pääasiassa Raisiolaiset ja Turkulaiset matkustajat. Myös yksittäistä matkustusta voi tulla muista kunnista esim. linjan varrella olevan Raision Sairaalan toimintojen vuoksi

Matkustajajakauman on arvioitu olevan Raision ja Turun välillä seuraava:

 - Raision matkustusosuus on 2/3 matkustajista

- Turun matkustusosuus on 1/3 matkustajista,

Turkulaisten ja muiden käyttäjien suuri osuus selittyy sillä, että linja täydentää Länsikeskuksen ja Pläkkikaupungin tarjontaa tuomalla lisää vuoroja runkolinjan 6/7 reitille Turku – Raisio keskusta.

Kuntien arvioidut maksuosuudet ovat:

- Raisio noin 130.000€

- Turku noin 60.000€

- muut yhteensä noin 10.000€

Koska hankittava liikenne kulkee usean kunnan alueella ja linjasto toimii runkolinjan vuorotarjontaa täydentävänä liikenteenä, tehdään hankinta kuntien yhteisenä liikenteenä.                        

Koska liikenne on tyypiltään yhteishankintaa, päätöksen linjasta tekee Turun Seudun Joukkoliikennelautakunta. Päätös tehdään Raision antaman linjauksen pohjalta. Esitetyllä mallilla Turun ko. linjasuunnan liikenteeseen tarvitsemat varat vastaavat suhteellisen hyvin budjeteissa nousukorvauksiin varattua rahaa.

Oheismateriaali 1Petäsmäen aikataululuonnokset

Oheismateriaali 2Petäsmäen reittikuvaus ja linjanumerot

Oheismateriaali 3Luonnos sopimusmuutoksesta (diaarinumero 5230-2013), jaetaan lautakunnalle

Oheismateriaali 4Raision KH:n päätös 2.6.2014 § 209

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 5.6.2014:

Ehdotus

  1. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää Turku – Raisio - Petäsmäki välille uuden linjanumeron käyttöönotosta ja kyseisen linjan liikenteen hankinnasta osana aiemmin kilpailutettua Turun viranomaisalueen seutuliikenteen hankintaa (Kilpailu nro. 3/2013_2). Kyseinen linja kulkee arkena Turun kauppatorilta Petäsmäkeen liitteenä olevan reitistön mukaisesti, linja on yhteisesti hankittua liikennettä. Linjaa operoidaan erillisen aikataulun mukaan (kesän 2014 aikataulu liitemateriaalina). Lisäksi lautakunta hyväksyy oheismateriaalissa olevan määräaikaisen muutoksen liikennöintisopimukseen.
  2. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää Turku – Raisio – Petäsmäki välille uuden linjanumeron käyttöönotosta ja kyseisen linjan liikenteen hankinnasta osana aiemmin kilpailutettua Turun viranomaisalueen seutuliikenteen hankintaa (Kilpailu nro 3/2013_2).
  3. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta hyväksyy oheismateriaalissa olevat Turku – Raisio - Petäsmäki vuorotarjonnan ja reitit. Lisäksi lautakunta hyväksyy oheismateriaalina esitetyt aikataulut kesäaikataulukaudelle 2014, kuitenkin niin, että joukkoliikennetoimisto voi tehdä aikatauluihin vielä teknisiä muutoksia, jotta vaadittu tehokkuus autokierroissa voi toteutua ja jotta aikataulut eivät häiritse alueella voimassa olevia siirtymäajan liikennöintisopimuksia.

Joukkoliikennetoimisto oikeutetaan tekemään tarkennuksia ja pieniä muutoksia luonnoksena esitettyyn aikatauluun, jotta tilattava liikenne saadaan sovitettua mahdollisimman asiakaslähtöiseksi.

Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedRaision kaupunki
tiedTurun Linja-autoilijain Oy (TLO Oy)
tiedVarsinais-Suomen ELY-keskus
tiedHellström Henri
tpvKortelainen Niko
tiedTervonen Jouko