Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta10421.05.20147

1249-2014 (032, 633)

Liikenteen järjestäminen Piikkiöön

Tiivistelmä:

Piikkiön liikenne järjestetään oman tuotannon ja nousukorvauksiin perustuvan siirtymäajan liikennöintisopimusten hyödyntämisen yhdistelmänä.

Tksjlk § 104

Ympäristötoimialan kehittämispäällikkö Jari Paasikivi 16.5.2014:

 

Tausta ja aiempi käsittely

 

Turun kaupunkiseudun kuntien järjestämä joukkoliikenne alkaa 1.7.2014. Tällöin samat liput, hinnat ja alennusryhmät ovat käytössä Kaarinan, Turun, Raision, Naantalin, Liedon ja Ruskon kuntien muodostamalla alueella.

 

Poikkeuksena kuntien jo hankkimasta liikenteestä ovat Raisiossa Petäsmäki, Kaarinassa Piikkiö, Kuusisto ja Toivonlinna sekä Naantalissa Rymättylä. Näissä paikoissa liikennöi yrityksiä, joilla on voimassa vielä 1.7.2014 jälkeen siirtymäajan liikennöintisopimus. Kuusiston liikenne tullaan järjestämään nousukorvaussopimuksena Paraisten liikenteeseen, sillä liikennöitsijä on hyväksynyt Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan nousukorvaustarjouksen.

 

Liikennettä hoitaa TLO Oy 31.12.2015 päättyvällä siirtymäajan liikennöintisopimuksella ja J.Vainion Liikenne Oy pääosin vuosina 2017 ja 2018 päättyvillä siirtymäajan liikennöintisopimuksilla (ensimmäinen päättyy 31.5.2016). TLO:n vuorot kiertävät Piikkiön keskustan kautta ja Vainion liikenteen autot tuleva suoraan 110-tietä pitkin.

 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta ehdotti 19.3.2014 § 47, että Piikkiön kautta siirtymäajan liikennöintisopimuksilla liikennöiville liikennöitsijöille maksetaan nykymatkamäärällä arvioiden vuositasolla 680.000 euron (alv 0) nousukorvausta. Korvaus on 2,50 euroa (alv 0) ensimmäisten 210.000 korttimatkan osalta ja 1,00 euroa (alv 0) sen ylittävältä osalta. Korvaus maksetaan koneellisesti kirjatuista korttimatkoista. Kertalippumatkoilla liikennöitsijä saa kertalipputulon lyhentämättömänä. Kertalippuvaihdoista ei makseta korvausta. Lautakunta pidätti itselleen oikeuden harkita asiaa uudelleen tarkoituksenmukaisen palvelukokonaisuuden saamiseksi, jos osa liikennöitsijöistä hyväksyy ja osa hylkää ehdotuksen.

 

Vainio ilmoitti hyväksyvänsä lautakunnan tarjouksen ja TLO hylkäävänsä tarjouksen.

 

Tällä hetkellä Piikkiössä on lähtöjä Piikkiöstä Turkuun päin arkisin kello 5.45 ja 22.45 välillä. Perjantaisin ajetaan lisäksi kolme yövuoroa kello 2.10 saakka.

 

Liikennöitsijöiden antamien tietojen pohjalta arvioiden matkamäärä Turun viranomaisalueella Piikkiön liikenteessä on noin 320.000 matkaa vuodessa. Arvio matkojen jakautumisesta on, että nousuista 70 % tapahtuu Kaarinan puolella ja 30 % Turun puolella. TLO Oy:n osuus on noin 185.000 matkaa ja J. Vainion Liikenne Oy:n noin 85.000 matkaa. TLO:n Toivonlinnanliikenteessä tehdään noin 50.000 matkaa vuodessa.

 

Kaarinan talousarvioon on varattu yhteensä 150.000 euroa vuodessa Empon ja Piikkiön nousukorvausliikenteeseen. Kustannusarvio Empon sopimuksen vaikutuksesta on Kaarinan talousarvioon 90.000 euroa vuodessa (tksjlk 19.3.2014). Jäljelle jäävä 60.000 euroa ei tule kattamaan Piikkiön liikenteen järjestämisen kustannuksia, vaan Piikkiön kustannukset ylittävät talousarvion.

 

Turku on talousarviossaan varautunut Piikkiön liikenteen aiheuttamiin kustannuksiin nousukorvauksina varattuina liikennemäärärahoina. Esitetyssä ratkaisussa on mahdollista, että Turun talousarvioon varatut kustannukset ylittyvät tältä osin vähäisessä määrin.

 

Kyse on seudun yhteisestä liikenteestä, koska sen käyttäjäkunta muodostuu merkittävässä määrin muistakin kuin kaarinalaisista ja koska se palvelee useaa kuntaa.

 

Esitettävä liikenteenhankintakokonaisuus:

 

Koska yksikään aiemmista vaihtoehdoista ei irrallisina kokonaisuuksina olisi antanut riittävän kattavaa reitistöä ja vuorotarjontaa koko Piikkiön alueelle, on jatkovalmistelussa lähdetty liikkeelle nousukorvaus sopimuksen hyödyntämisestä J.Vainon kanssa sekä liikenteen lisäostoista jo aiemmin toteutettujen kilpailutusten puitteissa Piikkiön keskusta-alueelle ja koulumatkaliikenteeseen.

 

Liikennehankinnan pääkomponentit:

 

1.Turku – Kaarina – Piikkiö 110-tietä pitkin

Liikenteestä sovitaan nousukorvaus siirtymäajansopimusten haltijan J.Vainion Liikenne Oy:n kanssa. Aikataulutarjonta ja tarkka reitti perustuvat J.Vainion liikenteen siirtymäajansopimuksiin. aikataulutarjonta pysyy lähitulevaisuudessa ennallaan. Tarkemmin sopimus on käsiteltävänä erillisenä asiakohtana tässä lautakunnan kokouksessa.

2.Turku – Kaarina – Piikkiö keskusta/ Toivonlinna/ Hepojoki

Otsikon mukaisen Liikenteen järjestämisen lähtökohtana on liittää liikenne jo aiemmin kilpailutettuun hankintakokonaisuuteen, jossa mahdolliseen liikenteen lisäämiseen on varauduttu jo kilpailutusta toteutettaessa. Liikenne kytketään kilpailutus 2/2013_1 sopimukseen.

 

Turku – Kaarina – Piikkiö keskusta liikenteen reitti ja aikataulut perustuvat suoriin vuoroihin arkena. Iltaisin sekä viikonloppuna liikenne yhdistyy runkolinjan 7 reitin jatkoksi. Turku – Toivonlinna liikenteessä on pääosin suoria lisävuoroja Turusta sovittaen ne koulu- ja työmatkaliikenteeseen. Lisäksi kokonaisuuteen kytketään Kaarinan kaupungin tarvitsemat kouluvuorot Hepojoelle.

 

Reittikuvaukset ja aikataululuonnokset kesäaikataulukaudelle 2014 ovat oheismateriaalina.

 

 

Yllä esitettyjen liikennekokonaisuuksien hankintakustannus on yhteensä noin 840.000 €. Summa koostuu seuraavista hintatekijöistä:

-Nousukorvaukset J.Vainion Liikenteeseen noin 200.000 €

-Turku – Piikkiö keskusta/Toivonlinna liikenteen ostot 580.000 €

-Hepojoen koululaisliikenne 60.000 €

 

Turku – Piikkiö keskusta ja Turku – Toivonlinna liikenteen osalta aikaisempaa liikenteen järjestämiskustannusta on voitu alentaa uudistamalla vuorotarjontaa sekä tekemällä liikenteeseen kalustoteknisiä muutoksia. Tarjontamuutoksista merkittävin on aamulla Toivonlinnasta lähtevän yhden vuoron muuttaminen suorasta yhteydestä Turkuun vaihdolliseksi Piikkiön keskustassa, jolloin sama voidaan käyttää Hepojoen koulukuljetuksiin. Tarkemmat tiedot reiteistä, aikataulusta ja kalustosta oheismateriaalissa.

 

Liikenteen lipputuloarvio perustuu kokonaismatkamäärään noin 320.000 matkaa, tämän pohjalta voidaan arvioida lipputulojen olevan noin 320.000 €, jonka lisäksi Kaarina on erillisellä budjetilla varautunut koululaisliikenteen ostoon 60.000 € arvosta.

 

Lipputulojen ja erillisen koululiikenneoston jälkeen kuntien katettavaksi jää yhteensä noin 460.000 €.

 

Kaarinan maksuosuus on

- bruttomallin liikenteen ostosta Piikkiöön 226.000 € (2/3 kokonaiskustannuksista arvioidun matkajakauman pohjalta)  

- J.Vainion liikenteelle maksettava nousukorvausosuus asiakastulojen jälkeen noin 85.000 (noin 3/4 kokonaiskustannuksista arvioidun matkajakauman pohjalta)  

 

Turun maksuosuus on

- bruttomallin liikenteen ostosta Piikkiöön 113.000 € (1/3 kokonaiskustannuksista arvioidun matkajakauman pohjalta)  

- J.Vainion liikenteelle maksettava nousukorvausosuus asiakastulojen jälkeen noin 35.000 € (noin 1/4 kokonaiskustannuksista arvioidun matkajakauman pohjalta)  

 

Oheismateriaali 1                Aikataululuonnokset

Oheismateriaali 2                Reittikuvaus ja linjanumerot

Oheismateriaali 3                Luonnos sopimusmuutoksesta (diaarinumero 5229-2013)

 

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 16.5.2014:

Ehdotus        

1.Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää Turku – Kaarina – Piikkiö välille uuden linjanumeron käyttöönotosta ja kyseisen linjan liikenteen hankinnasta osana aiemmin kilpailutettua Turun viranomaisalueen seutuliikenteen hankintaa (Kilpailu nro. 2/2013_1). Kyseinen linja kulkee arkena Turun kauppatorilta Piikkiöön liitteenä olevan reitistön mukaisesti, linja on yhteisesti hankittua liikennettä. Linjaa operoidaan lähtökohtaisesti arkisin klo 6-19 erillisen aikataulun mukaan (kesän 2014 aikataulu liitemateriaalina). Lisäksi lautakunta hyväksyy oheismateriaalissa olevan määräaikaisen muutoksen sopimukseen.

2.Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää yhdistää Turku – Kaarina – Piikkiö liikenteen ilta ja viikonloppuaikaan linjaan 7, linjan jatkaminen käsitellään yhteisesti hankittuna liikenteenä

3.Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää Turku – Kaarina – Toivonlinna välille uuden linjanumeron käyttöönotosta ja kyseisen linjan liikenteen hankinnasta osana aiemmin kilpailutettua Turun viranomaisalueen seutuliikenteen hankintaa (Kilpailu nro 2/2013_1). Päätös on ehdollinen, kunnes TLO irtisanoo voimassa olevan siirtymäajan liikennöintisopimuksensa kyseisestä reitistä. Kyseinen linja kulkee arkena Turun kauppatorilta Kaarinan Toivonlinnaan liitteenä olevan reitistön mukaisesti, linja on yhteisesti hankittua liikennettä. Linjaa operoidaan lähtökohtaisesti arkena, yhteensä 2 vuoroparia päivässä erillisen aikataulun mukaan.

4.Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta hyväksyy oheismateriaalissa olevat Turku – Kaarina – Piikkiö/Toivonlinna/Hepojoki vuorotarjonnan ja reitit. Lisäksi lautakunta hyväksyy oheismateriaalina esitetyt aikataulut kesäaikataulukaudelle 2014, kuitenkin niin, että joukkoliikennetoimisto voi tehdä aikatauluihin vielä teknisiä muutoksia, jotta vaadittu tehokkuus autokierroissa voi toteutua ja jotta aikataulut eivät häiritse alueella voimassa olevia siirtymäajan liikennöintisopimuksia.

5.Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää solmia nousukorvaussopimuksen J.Vainion liikenteen 110-tien liikennöinnistä. Sopimus J.Vainion liikenteen kanssa käsitellään erillisenä asiana.

 

Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Esittelijä täydensi esittelytekstiään: "Kyse on seudun yhteisestä liikenteestä, koska sen käyttäjäkunta muodostuu merkittävässä määrin muistakin kuin kaarinalaisista ja koska se palvelee useaa kuntaa."

Pöydälle oli jaettu:

Oheismateriaali 4Kaarinan kaupunginhallituksen päätös 19.5.2014 §163

Pöytäkirja tarkastettiin tältä osin heti kokouksessa.

Jakelu

tiedJ. Vainion Liikenne Oy
tpvJokinen Martti
tiedJoukkoliikennetoimiston henkilökunta
tiedKaarinan kaupunki
tiedTurun Linja-autoilijain Oy (TLO Oy)
tiedVarsinais-Suomen ELY-keskus
tiedKaupunginhallitus
tpvHellström Henri
tpvPaasikivi Jari