SOPIMUS LIPPU- JA MAKSUJÄRJESTELMISTÄ, JOUKKOLIIKENTEEN KUSTANNUSTEN JAKAMISESTA JA HENKILÖKULJETUSTEN JÄRJESTÄMISEN YHTEISTYÖSTÄ

 

 

1.Sopijapuolet

 

   Joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaiset:

 

   Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (jäljempänä ELY) ja

 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomainen, jonka toimivalta-alueeseen kuuluvat Turun, Kaarinan, Raision, Naantalin, Liedon ja Ruskon kunnat (jäljempänä Turun viranomainen).

 

 

2.Sopimuksen tarkoitus

 

Tämä sopimus korvaa siirtymäajan seutulippua koskevat yhteistyösopimukset, jotka Turun viranomaiseen kuuluvat kunnat ovat irtisanoneet loppuvuodesta 2013. Sopimuksella sovitaan periaatteista ja menettelytavoista, joiden mukaan liikenteenharjoittajalle korvataan asetetusta hintavelvoitteesta aiheutuva tulon alenema.

 

Sopimus koskee myös siirtymäajan liikennöintisopimusten lakkaamisen jälkeen EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti järjestettyä liikennettä.

 

Sopimuksessa sovitaan yleisellä tasolla lippu- ja maksujärjestelmistä, joukkoliikenteen kustannusten jakamisesta ja liikenteen järjestämisen yhteistyöstä.

 

 

3.Lippu- ja maksujärjestelmät

 

3.1.Seutulippu

 

3.1.1.Seutulipun kelpoisuusalue

 

Seutulippu säilyy toistaiseksi lipputuotteena Turun seutulippualueen kaikissa kunnissa. Seutulipun kelpoisuusalue on Auran, Kaarinan, Liedon, Maskun, Mynämäen, Naantalin, Nousiaisten, Paimion, Paraisten, Raision, Ruskon, Sauvon ja Turun kunnat.

 

3.1.2.Seutulipun hinta ja ennakkomaksut liikenteenharjoittajalle

 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaiseen kuuluvat kunnat (Turku, Kaarina, Raisio, Naantali, Lieto, Rusko) päättävät kukin oman kuntansa asiakashinnan. Mikäli kunta muuttaa asiakashintaa, se ilmoittaa uuden hinnan selvittäjälle viimeistään 2 kuukautta ennen uuden asiakashinnan voimaantuloa.

 

Kunta korvaa liikenteenharjoittajille asetetun hintavelvoitteen aiheuttaman tulon aleneman kuukausittain ao. kunnan asukkaiden seutulipulla tekemien matkojen osalta. Turun toimivaltaiseen kuuluvat kunnat saavat Liikenneviraston kautta suurten kaupunkiseutujen joukkoliikennemäärärahaa, jota kuntien on mahdollista kohdentaa hintavelvoitteen korvaamisesta aiheutuviin kustannuksiin.

Ennakkomaksuna suoritetaan korvaus, jonka perustana on liikenne- ja viestintäministeriön 1.7.2008–2.12.2009 voimassa ollut taksa (korvaus = liikenne- ja viestintäministeriön taksan alentamaton perushinta – 25 %). Liikenne- ja viestintäministeriön taksan alentamaton perushinta sidotaan Tilastokeskuksen tuottamaan linja-autoliikenteen kustannusindeksin kokonaisindeksiin. Perusindeksinä käytetään huhtikuun 2008 kokonaisindeksiä (pisteluku 116,2), joka on ollut liikenne- ja viestintäministeriön viimeisimmän taksanvahvistuksen pohjana. Korvausta tarkistetaan vuosittain helmikuussa linja-autoliikenteen edellisen vuoden joulukuun indeksin mukaiseksi.

 

Indeksillä korjattu perushinta, jossa on huomioitu alv-kannan muutos, on:

 

 

per.hin. = Liikenne- ja viestintäministeriön 2.12.2009 voimassa ollut taulukon mukainen kilometriporrasteinen alentamaton perushinta

ind. = edellisen vuoden joulukuun (vuonna 2011 lokakuun) kokonaisindeksin pisteluku

 

Jos kustannusindeksi muuttuu olennaisesti ennen seuraavaa tarkistusajankohtaa, voidaan sopia ennakkomaksun tarkistamisesta aiemmin.

 

Kunta maksaa liikenteenharjoittajan valtuuttamalle selvittäjälle kuukausittain liikenteenharjoittajalle ennakkomaksuna kuuluvan korvauksen, joka on edellä olevan kappaleen mukaisesti yhteenlaskettujen ao. kunnan asukkaiden seutulipulla tekemien (toteutuneiden) matkojen korvausten summa (alentamattomat perushinnat – 25 %) ja vastaavaan aikaan myytyjen seutulippujen asiakastulojen välinen erotus (ns. liukuvan lipputuen malli).

 

Seutulippujärjestelmään kuuluvien tietojen kokoamisen ja korvausosuuksien perimisen hoitaa liikenteenharjoittajan valitsema selvittäjä erillisen sopimuksen mukaisesti.

 

3.1.3.Jälkilaskelma

 

ELY ja Turun viranomainen huolehtivat toimivaltaansa kuuluvien siirtymäajan liikennöintisopimusten osalta, ettei korvausta makseta liikaa. Jälkilaskennassa hyödynnetään Palko-mallia.

 

Mahdollisesti liikaa maksettu korvaus käytetään seuraavana vuonna maksettavien ennakkomaksujen maksamiseen, jos sopimus jatkuu. Muussa tapauksessa ELY tai Turun viranomainen perivät mahdollisesti liikaa maksetun korvauksen takaisin.

 

3.2 Turun viranomaisalueen lippu- ja maksujärjestelmä

 

Turun toimivalta-alueen kunnissa pääasiallinen lippu- ja maksujärjestelmä on 1.7.2014 alkaen Turun toimivaltaisen oma järjestelmä. Seutulippu hankitaan matkoille, jotka suuntautuvat Turun toimivalta-alueen ulkopuolelle. On myös mahdollista, että toistaiseksi tietyt toimivalta-alueen asuinalueet käyttävät seutulippua pääasiallisena lipputuotteena.

Turun lippu- ja maksujärjestelmä ei lue jatkossa Matkahuollon matkakortteja. Turun seutulippuun sisältyy kuitenkin vaihto-oikeus Turun toimivaltaiseen kuuluvien kuntien liikenteeseen. ELY ja Turun viranomainen sopivat tilapäisestä kaksoiskorttiratkaisusta, jolla vaihtomatkat saadaan mahdollistettua 1.7.2014 jälkeen.

 

Turun lippu- ja maksujärjestelmä on yhteensopiva myöhemmin käyttöön otettavan valtakunnallisen Waltti - lippu- ja maksujärjestelmän kanssa.

 

3.3 ELY:n viranomaisalueen lippu ja maksujärjestelmä

 

ELY-keskuksen toimivaltaan kuuluvassa liikenteessä liikenteenharjoittaja tai tämän valtuuttama taho vastaa lippu- ja maksujärjestelmän toteuttamisesta. Pääasiallinen lippu- ja maksujärjestelmä on toistaiseksi Matkahuollon ylläpitämä järjestelmä. Lippu- ja maksujärjestelmässä noudatetaan matkan pituuteen perustuvaa kilometritaksaa.

 

Myöhemmin, vielä tarkentumattomana ajankohtana, siirrytään valtakunnalliseen Waltti -lippu- ja maksujärjestelmään. Järjestelmä perustuu vyöhykejakoon.

 

4.Joukkoliikenteen kustannusten jakaminen

 

4.1 Turun lippujen kelpoisuus ja korvaukset ELY:n ja liikenteenharjoittajien välisessä liikenteessä

 

Turun toimivalta-alueella suurin osa matkustajista hankkii Turun viranomaisen lipputuotteet 1.7.2014 alkaen. Liput kelpaavat Turun viranomaisen järjestämässä liikenteessä, Turun viranomaisalueella.

 

Liput eivät automaattisesti käy kaikessa ELY:n toimivaltaan kuuluvassa liikenteessä. Periaatteet ovat seuraavat:

 

Turun lippujen kelpoisuutta viranomaisalueen rajojen sisäpuolella on edellytetty tietyissä ELY-keskuksen kilpailuttamissa, siirtymäajan jälkeisissä, liikenteissä. Ko. liikenteet täydentävät Turun viranomaisen joukkoliikennetarjontaa.

 

Turun viranomainen solmii myös tietyistä siirtymäajan liikennöintisopimuksiin sisältyvistä vuoroista markkinahintaan perustuvan nousukorvaussopimuksen. Näillä linjoilla Turun viranomaisen liput kelpaavat Turun viranomaisalueen rajojen sisäpuolella.

 

4.2 Turun toimivalta-alueella seutulipulla tehtyjen jatkomatkojen korvaukset Turun viranomaiselle

 

Turun viranomainen hyväksyy seutulipun käytön alueellaan ja perii siitä nousukorvausta. Korvaushinta perustuu Turun viranomaisalueen joukkoliikenteen järjestämisen hintaan. Se määritellään vuosittain edellisen vuoden tilinpäätöstietojen laskelmien nojalla. Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen liikennepalvelujen ostosumma jaetaan Turun kaupunkiseudun matkustajamäärällä ko.vuoden aikana ja näin saatu eurohinta/matkustaja pyöristetään lähimpään viiteen senttiin. Kyseessä on verottomasta ostosummasta laskettava veroton hinta.

 

Koska sopimuksen tekohetkellä ei ole tilastotietoa muusta kuin Turun sisäisestä liikenteestä, korvaushinta on 1.7.2014 alkaen Turun sisäisen liikenteen osalta 1,65 euroa (alv 0) per nousu ja Turun kaupunkiseudun järjestämän muun liikenteen osalta arviohinta 1,85 euroa (alv 0) per nousu. Yllä todettu tilastotietoon perustuva hinta otetaan käyttöön 1.3.2015 siten, että se perustuu 1.7.2014-31.12.2014 toteutuneeseen Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen järjestämisen hintaan.

 

Oy Matkahuolto Ab:n esittämän, seutulipun ylläpidon takaavan, ylimääräisen kuukausikorvauksen kustannukset sekä muut viiveaikaan liittyvät lisäjärjestelyt jaetaan seutulippualueen kuntien kesken matkustuksen suhteessa. Matkamäärälle jyvitetty lisähinta on 0,50 euroa (alv 0) nousua kohti. Lisähintaa peritään niin kauan, kun Matkahuollon ylläpitämä seutulippu on käytössä ja ylimääräistä kuukausiveloitusta joudutaan maksamaan.

 

Jatkomatkat tullaan mahdollistamaan kaksoiskorttiratkaisulla. Seutulippua vastaan on mahdollista hankkia Turun joukkoliikenteen palvelutoimistosta sisäisen liikenteen matkakortti. Matkakortin hankinnasta peritään normaali maksu. Seutulipun lataaminen rinnakkaiskortille ei maksa asiakkaalle. Lataus voidaan suorittaa Turun viranomaisalueen kuntien palvelupisteissä.

 

4.3 Lippujen kelpoisuus ja korvaukset Waltti -lippu- ja maksujärjestelmän aikana

 

Turun lippu- ja maksujärjestelmä ja valtakunnallinen Waltti -lippu- ja maksujärjestelmä ovat yhteensopivat.

 

Lippujen käytöstä maksettavista korvauksista sovitaan myöhemmin.

 

 

5.Liikenteen järjestämisen yhteistyö

 

ELY ja Turun viranomainen suunnittelevat joukkoliikenteen palvelut seudullisina tai alueellisina kokonaisuuksina toimivan joukkoliikenneverkon aikaansaamiseksi. Suunnittelussa liikennetarpeet ja -palvelut pyritään sovittamaan yhteen. Eri väestöryhmien kuten lasten, nuorten, naisten, miesten, vanhusten ja vammaisten tarpeet otetaan huomioon. ELY ja Turun viranomainen toimivat joukkoliikennettä suunnitellessaan yhteistyössä toistensa ja muiden kuntien kanssa.

 

6.Muut sovittavat asiat

 

6.1.Pysäkkejä koskeva yhteistyö

 

ELY vastaa maantiealueiden ja Turun viranomaiseen kuuluvat kunnat katualueidensa pysäkki-infrasta. ELY maksaa pysäkkikyltit ELY:n omistamilla pysäkeillä Turun viranomaisalueella ja ko. kunnat huolehtivat niiden asentamisesta. Muista hankinnoista neuvotellaan tapauskohtaisesti.

 

ELY vastaa maantiealueiden ja Turun viranomaiseen kuuluvat kunnat katualueidensa osalta linja-autopysäkkitiedoista ja toimittaa Digiroad-järjestelmään tiedot uusista, poistuneista ja muuttuneista pysäkkitiedoista. Lisäksi ELY ilmoittaa muuttuneet tiedot myös suoraan Turun viranomaisen joukkoliikennesuunnittelijoille Turun viranomaisalueen kuntien alueelta sekä linjoilta, joiden osalta on sovittu erikseen, että Turun seudullinen joukkoliikenne tekee aikataulut.

 

6.2.Aikatauluyhteistyö

 

ELY toimittaa aikataulutiedot tällä hetkellä valtakunnallisen liikennelupajärjestelmän Vallun kautta matka.fi:hin. Useimmat sopimusliikenteenharjoittajat toimittavat aikataulutietonsa ainakin toistaiseksi Matkahuollolle.

Turun viranomaisella on omat aikataulupalvelunsa, jotka ovat nähtävissä www-sivuilla ja Turun viranomaisen reittihakupalvelussa. Turun viranomainen huolehtii aikataulutietojen välittämisestä matka.fi:hin.

 

Aikatauluyhteistyön kehittämisestä ja yhteensovittamisesta sovitaan myöhemmin.

 

6.3.Raportointi

 

ELY ja Turun toimivaltainen viranomainen toimittavat tarvittaessa toisilleen oman alueensa raportit myytyjen seutulippujen määrästä ja joukkoliikenteen käytöstä.

 

6.4.Joukkoliikennetyöryhmä/ tilaajaryhmä

 

Seutulippujärjestelmän seurannasta ja valvonnasta vastaa ELY yhdessä Turun seudun alueellisen joukkoliikennetyöryhmän kanssa. Joukkoliikennetyöryhmään kuuluu yksi edustaja kustakin seutulippualueen kunnasta. Tarvittaessa työryhmä kuulee selvittäjän ja linja-autoalan edustajia sekä muita alan asiantuntijoita.

 

Joukkoliikennetyöryhmän puheenjohtajana ja sihteerinä toimii ELY-keskus. Joukkoliikennetyöryhmä kokoontuu kaksi kertaa vuodessa tai tarvittaessa.

 

6.5.SaTuSa -lipun kelpoisuus

 

Turun seudun seutulipun lisäksi Turun seudun joukkoliikenneviranomainen hyväksyy Sa-Tu-Sa -lipun tuotteeksi, jolle voidaan tehdä tässä sopimuksessa sovituin ehdoin rinnakkaiskortti ja jolla matkustamisesta peritään vastaava matkakorvaus kuin peritään Turun seudun seutulipulla tehtävistä matkoista.

 

6.6.Viiveajan seutulipun ennakkomaksun palauttaminen

 

ELY:n kilpailuttamien käyttöoikeussopimuslinjojen matkustamisen osalta ELY palauttaa Turun viranomaisalueen asukkaiden matkustamisesta maksetun ennakkokorvauksen Turun seudun joukkoliikenneviranomaiselle, mikäli liikenteestä tehty tarjous ei sisällä ennakkokorvauksia/ nykyisen seutulipun subventiota.

 

7.Sopimuksen voimassaoloaika ja irtisanominen

 

Tämä sopimus tulee voimaan 1.7.2014 ja on voimassa toistaiseksi.

 

Sopimuksen irtisanomisaika on kuusi (6) kuukautta. Irtisanomisaika lasketaan siitä, kun kirjallinen irtisanoutuminen on toimitettu toiselle osapuolelle.

 

 

8.Sopimusmuutokset

 

Sopimusosapuolet voivat muuttaa tätä sopimusta kirjallisesti. Muutokset tulevat voimaan, kun molemmat sopimusosapuolet ovat ne hyväksyneet ja allekirjoittaneet.

 

9.Erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Sopimuksen soveltamista ja tulkintaa koskevat erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan sopijapuolten välisin neuvotteluin. Tarvittaessa erimielisyydet ratkaisee Varsinais-Suomen käräjäoikeus.

 

10.Allekirjoitukset

 

Tätä sopimusta on tehty kaksi (2) samansanaista kappaletta, yksi kummallekin osapuolelle.

 

Turku x.x.2014

 

 

 

 

   ________________________________________

Sirpa Korte

Joukkoliikennejohtaja

Turun kaupunki,

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen puolesta         

 

 

 

 

   ________________________________________

   Hanna Lindholm

   Suunnittelupäällikkö

   Varsinais-Suomen ELY-keskus

 

 

 

 

   ________________________________________

   Soile Koskela

   Joukkoliikenneasiantuntija

   Varsinais-Suomen ELY-keskus