Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta7509.04.201416

1097-2014 (60)

Tiedoksi merkittävät asiat

Tiivistelmä: -

Tksjlk § 75

Seudullinen joukkoliikenne 3.4.2014:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle on osoitettu seuraavat tiedoksi merkittävät asiat. Asiakirjat ovat nähtävänä kokouksen sihteerillä.


Turun vammaisneuvosto 20.2.2014 § 13 (1764-2014): Sähkömopot linja-autossa

Vammaisneuvoston jäsen Olli Nordberg ja sihteeri ovat olleet yhteydessä mm. liikenne- ja viestintäministeriöön. Asiassa on saatu tietoa myös mm. Helsingin liikennelaitoksen käytännöistä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin lakimies on antanut asiasta lausuntonsa selvitettyään asiaa tieliikenteen erityisasiantuntijoiden ja matkustajan oikeus -kollegansa kanssa. Asiantuntijat olivat yhtä mieltä asiassa.

Kannanotossa todetaan, että sähkömopoa ei rinnasteta lainsäädännössä sähköpyörätuoliin. Sähköpyörätuoli on yksiselitteisesti vammaisen henkilön apuvälineeksi tarkoitettu laite ja sen käyttäjältä voidaan evätä pääsy kulkuvälineeseen vain hyvin poikkeuksellisesti.

Sähkömopoja taas on hyvin monentyyppisiä pyörätuolimallisesta suurta skootteria tai motocross-pyörää muistuttaviin. Sähkömopoja käyttävät myös muut kuin liikuntarajoitteiset henkilöt. Julkiseen kulkuvälineeseen ei saa ottaa laitetta, joka muodostaa turvallisuusuhan joko sitä kuljettavalle (putoamis- tai kaatumisvaara ym.) tai muille matkustajille tai joka aiheuttaa kohtuutonta haittaa muille matkustajille. Kyse on sähkömopon mitoista, mahdottomuudesta kiinnittää sitä turvallisesti sekä siitä, että suuresta kääntösäteestä johtuen sähkömopo jouduttaisiin usein parkkeeraamaan vertikaalisesti suhteessa käytävään, jolloin muiden matkustajien kulku bussissa tms. sekä evakuoituminen hätätilanteessa ei välttämättä onnistuisi keskioven kautta. Liikkeenharjoittajilla on lisäksi korvausvelvollisuus kuljetuksen aikana hajoaviin tai vaurioituviin apuvälineisiin.

Kannanotossa todetaan edelleen, että matkustajien oikeuksista linja-autoliikenteessä sekä asetuksen (EY) n:o 2006/2004 muuttamisesta annetun asetuksen 181/2011 10.1 artiklan b) kohdan mukaan henkilön kuljettamisesta voidaan kieltäytyä "jos vammaisen tai liikuntarajoitteisen henkilön ajoneuvoon ottamista, ajoneuvosta poistumista tai kuljettamista on ajoneuvon suunnittelun tai infrastruktuurin, mukaan lukien linja-autopysäkit ja terminaalit, vuoksi fyysisesti mahdotonta suorittaa turvallisesti tai toimivalla tavalla". Trafin asiantuntijoiden mielestä Turun ja Helsingin linjaus kieltäytyä kuljettamasta sähkömopoja on tähän nähden perusteltu ja jopa tarpeellinen (riippuen sähkömopon mallista).

Lopuksi kannanotossa todetaan, että väestön ikääntyessä tulee sähkömopojen määrä lisääntymään ja voi olla tarpeen tarkastella uudestaan, tulisiko esim. jotkut tietyt sähkömopotyypit rinnastaa sähköpyörätuoleihin, jolloin niiden käyttö olisi laajemmin mahdollista. Trafi on mielellään vammaisten matkustajien oikeuksia valvovana viranomaisena keskustelussa mukana.

Vammaisneuvosto merkitsi Trafin asiantuntijoiden kannanoton tiedokseen. Pöytäkirjanote toimitetaan myös TYKS:n apuvälineyksikköön tiedoksi.

Vammaisneuvoston päätös on luettavissa Internetistä:

Vammais 20.2.2014 § 13


Turun kaupunginvaltuusto 10.3.014 § 29 (14650-2013): Turun kaupungin maahanmuuttajien kotouttamisohjelma vuosille 2014-2017

Kaupunginvaltuusto päätti hyväksyä Turun kaupungin maahanmuuttajien kotouttamisohjelman vuosille 2014 - 2017.

Kaupunginvaltuuston päätös ja sen liite ovat luettavissa Internetistä:

Kh 10.3.2014 § 29

Liite 1:

Turun kaupungin maahanmuuttajien kotouttamisohjelma vuosille 2014-2017


Turun Kiinteistöliikelaitos, suunnittelu, suunnittelupäällikön päätöspöytäkirja 24.3.2014 § 14 (3363-2014): Linja-autopysäkin siirto Takamäentiellä

Suunnittelupäällikkö päätti hyväksyä liikennesuunnitelmaotteen L 6105 029, 6.3.2014.

Perustelut

Linja-autopysäkki (1019) sijaitsee Takamäentiellä keskisaarekkeen kohdalla aiheuttaen haittaa muulle liikenteelle. Tilanne korjataan siirtämällä linja-autopysäkkiä kauemmaksi keskisaarekkeesta kuorma-autoille osoitetun pysäköintipaikan kohdalle. Siirto edellyttää kuorma-autojen pysäköintialueen poistamista. Suunnitteluyksikkö ei näe tarpeelliseksi osoittaa kuorma-autoille uutta korvaavaa pysäköintialuetta.


Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 3.4.2014:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä asiat tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.