Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 36 | 26.02.2014 | 9 |
898-2012 (065, 633, 021)
Maksujärjestelmähankinnan vaiheistuksen muutos ja muutokseen liittyvät järjestelyt
Tiivistelmä:
Lautakunnalle esitetään, että nykyisen ajoneuvojärjestelmän käyttöä jatketaan, mutta heinäkuussa alkavan liikenteen autoihin tulevat Init-laitteet. ID-pohjaisen järjestelmän käyttöönottoa myöhennetään. Western Systems Oy:n myyntipiste- ja verkkokauppasovelluksien käyttöä jatketaan. Matkahuollon kortin käyttö varmistetaan erillisjärjestelyllä.
Tksjlk § 36
Kehityspäällikkö Jari Paasikivi 10.2.2014:
Joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän uudistus on ollut käynnissä keväästä 2013 lähtien toukokuussa 2013 tehdyn hankintaratkaisun jälkeen. Toteutuksen käynnistystä viivytti hankintapäätöksestä tehty valitus markkinaoikeuteen. Viivytyksen jälkeen sekä tilaaja että toimittaja ovat tehneet tiivistä yhteistyötä entisestään tiivistyneen aikataulun toteutumiseksi, mutta tammikuussa tilaajan ja toimittajan välisessä toteutusta ohjaavassa Steering Boardin kokouksessa on päädytty siihen, että toteutusprojektin sisällön vaiheistuksessa on syytä tehdä tiettyjen toiminnallisuuksien ja toimituserien viivästyttämistä, jotta toteutuksessa voidaan keskittyä vain kaikista kriittisimpien osa-alueiden valmiiksi saattamiseen ennen kesäkuun alussa ollutta määräaikaa.
Seudullinen joukkoliikenne on linjannut kriittisimmiksi elementeiksi/asioiksi:
-maksujärjestelmän häiriötön toiminta tulee turvata kaikissa tilanteissa
-ajoneuvojen laiteasennukset tulee varmistaa ja alkavan liikenteen osalta pyrittävä uusien rahastuslaitteiden käyttöön heti liikenteen alkaessa
Näiden keskeisten prioriteettien pohjalta on Steering Boardin ja sitä seuranneiden projektineuvottelujen tuloksena esitetty seuraavaa etenemistä tähdäten 1.7.2014 alkavan tilanteen haltuun ottamiseksi:
1.Vanhojen, jo käytössä olevien ajoneuvolaitteiden käyttöä jatketaan syksyyn 2014. Tarkka vaihtosuunnitelma tehdään projektin edetessä.
2.Uusien ja käytettyjen heinäkuussa liikenteen aloittavien ajoneuvojen osalta lähtökohtana on uusien INIT:in toimittamien ajoneuvolaitteiden käyttöönotto alkuperäisen aikataulun mukaan. Samoin toimitaan mahdollisen ”nousukorvausliikenteen” ajoneuvojen kanssa.
3.ID-pohjaisen maksujärjestelmän ja tunnistautumisen käyttöönottoa myöhennetään ja siirtymäajan korttiratkaisun pohjana toimii Faran toteuttama korttisovellus, joka on jo käytössä.
4.INIT:in toimittamien myyntipistesovellusten käyttöönottoa viivästytetään ja myyntitoiminnoissa tukeudutaan Western Systems Oy:n toimittamiin myyntiratkaisuihin. Verkkokaupan osalta aloitus voi tapahtua Western Systems Oy:n toimittaman verkkokauppamoduulin (nettilataus) avulla ja DriveTurku toteuttamaan verkkokauppaan siirrytään niin pian kuin tekniset edellytykset kummallakin projektilla on käyttöönottoon.
5.Matkahuollon tuotteiden kelpoisuuden toteuttamiseksi tehdään erillisjärjestelyjä ja mahdollisia rinnakkaiskorttiratkaisuja, jotta Turun seudun seutulipun ja opiskelijaseutulipun toimivuus voidaan varmistaa muutostilanteessa ilman merkittäviä muutoksia myös Matkahuollon järjestelmiin.
Muutokset aiheuttavat muutoksia nykyiseen Western Systems Oy:n keskus- ja myyntijärjestelmään, johon tarvitaan muutamia uusia ominaisuuksia kuntatiedon syöttämiseksi kortteja luotaessa sekä Matkahuollon ja INIT:in tarvitsemien rajapintojen ja tietojen toteuttamiseksi. Näistä muutoksista on saatu tarjous Western Systems Oy:ltä ja se on kokonaismäärältään 40 henkilötyöpäivää ja arvoltaan 38.400 € (alv.0%).
Lisäksi muutos vaatii liittyvän viiden kunnan sekä uusien ulkoisten myyntipisteiden vaatimien myyntipistesovelluslisenssien hankinnan Western Systems Oy:ltä, jotta laajentuva myyntipisteverkosto voidaan toteuttaa kattamaan kaikki mukana olevat 6 kuntaa. 25 myyntipistelisenssiä maksavat yhteensä 30.000 € (alv 0 %) ja niiden ylläpidosta tulee yhteensä 250 €/kk liittyvä jatkuva kustannus. Lisäksi myyntipisteisiin tarvitaan kortinlukijat, joita tilataan 30 kpl, jotta myös mahdolliset vikatilanteet voidaan hallita. Näiden laitteiden hankintahinta on yhteensä 7.500 € (alv. 0%).
Faran korttisovelluksen käyttöönotto INIT:in toimittamissa ajoneuvolaitteissa tarkoittaa Faran ilmoituksen mukaan 6.000 €/kk ylläpitomaksun alkamista 1.7.2014 alkaen. Kuukausimaksua maksetaan niin kauan kuin Faran korttisovellus toimii Turun seudun uuden maksujärjestelmän korttisovelluksena. Korttisovelluksesta luopuminen ei tarkoita asiakkaiden nykyisistä maksukorteista luopumista vaan maksujärjestelmässä siirtymistä ID-pohjaiseen matkustamiseen, jossa asiakkailla olevia nykyisiä matkakortteja voidaan käyttää tunnistautumiseen.
Liite 1 Western Systems Oy:n tarjoukset 12.2.2014 nykyjärjestelmään tarvittavista muutostöistä
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 11.2.2014:
Ehdotus Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää
•hyväksyä seudullisen joukkoliikenteen ja INIT:in valmisteleman suunnitelman maksu- ja informaatiojärjestelmän osittaisesta käyttöönotosta sekä myyntitoimintojen viivästyttämisestä. Joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän kokonaisuudistuksen sisältö ja kokonaisaikataulu eivät saa kuitenkaan muuttua tällä päätöksellä,
•hyväksyä Western Systems Oy:n antaman tarjouksen nykyjärjestelmään tarvittavista muutostöistä (40 henkilötyöpäivää ja arvo 38.400 euroa) sekä myyntipistesovelluksen lisenssien ja kortinlukijalaitteiden lisähankinnan kokonaisarvoltaan 37.500 euroa ja valtuuttaa seudullisen joukkoliikenteen tilaamaan ko. muutokset ja lisätilaukset sekä
•valtuuttaa seudullisen joukkoliikenteen hyväksymään Fara Oy:n 6.000 euron/kk -hinnan korttisovelluksen ylläpitopalveluista sekä allekirjoittamaan asiasta tehtävän sopimuksen, kun lopullinen korttiratkaisun käyttöönotto tuotannossa on varmistunut.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedFara Oy
tiedINIT Innovative Informatikanwendungen in Transport-, Verkehrs- und Leitsystemen GmbH
tiedWestern Systems Oy / Rantanen Arto
tiedJokinen Martti
tpvPaasikivi Jari
Liitteet:
Tksjlk § 36
Liite 1:Western Systems Oy:n tarjoukset 12.2.2014 nykyjärjestelmään tarvittavista muutostöistä