Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 4 | 15.01.2014 | 4 |
137-2014 (065)
Reittihakupalveluiden uudistus
Tiivistelmä:
Joukkoliikenteen reittihakupalvelut on ostettu kilpailutuksen tuloksena Matkahuollolta, jonka alihankkijana palvelua on toteuttanut CGI (entinen Logica). Reittihakupalvelut ovat kattaneet normaaleihin aikatauluihin perustuvan reittihakupalvelun koko nykyisellä viranomaisen toimivalta-alueella. Sopimus on tehty määräaikaisena ja se päättyy 31.5.2014.
Tksjlk § 4
Kehityspäällikkö Jari Paasikivi 30.12.2013:
Reittihakupalveluiden lisäksi on erillisillä sopimuksilla hankittu reaaliaikaista pysäkkien aikatauluinformaatiopalvelua Trapeze Finland (entinen Seasam) nimiseltä yhtiöltä. Tämä palvelu on käytössä vain Turun kaupungin alueella ja asiakas voi hakea reaaliaikaista pysäkkitietoa pysäkkinumeroiden avulla. Lisäksi palvelusta voi tulostaa esim. pysäkkikohtaisia aikatauluja haluamilleen pysäkeille. Nämä palvelut kytkeytyvät useampiin sopimuksiin, jotka voidaan yksipuolisesti irtisanoa muutamien kuukausien irtisanomisajoilla.
Nykyisistä palveluista saadaan käyttäjiltä suhteellisen paljon palautetta palveluiden heikosta käytettävyydestä, toistuneista toimintaongelmista sekä palveluiden soveltumattomuudesta mobiililaitekäyttöön.
Joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmä -hankkeen kilpailutuksessa kuvattiin hankinta-asiakirjoissa vain ylätasolla vaatimuksia reittihakupalveluille. Toimija voi näiden karkeiden tietojen pohjalta antaa oman ehdotuksensa perushankinnan optioksi. Hankinnan voittanut INIT on tarjonnut alihankkijansa Haconin JourneyPlanner-ohjelmistoa optiona tässä kohdassa Turun seudun joukkoliikenteelle.
Tarjotun option tarkemman sisällön ymmärtämiseksi on tarjoajan kanssa järjestetty 3 neuvottelua, joissa tarjoaja on esitellyt tuotettaan, sen ominaisuuksia sekä referenssikohteita, joita ovat esimerkiksi DB:n reittihakupalvelut koko Euroopassa, Väst Trafikenin ja valtakunnallisen Reserobotin reittihakuratkaisut Ruotsissa. Tarjoaja on esitellyt myös erilaisiin päätelaitteisiin mukautuvia verkkosivuja sekä multimodaalista liikkumista tukevaa Trafiken.nu -sivustoa, joka palvelee Tukholmassa tarjoten asiakkaalle vaihtoehdot niin joukkoliikenteellä, kävellen, pyöräillen kuin myös omaa autoa käyttäen ja vertailee näiden kulkumuotojen kustannuksia, ajallista kestoa ja ympäristökuormitusta.
Lisäksi tarjoaja on esitellyt eri mobiililaitteille toteutettuja applikaatioita sekä palveluun kuuluvaa reaaliaikatietoon pohjautuvaa pysäkkiaikataulunäkymää, bussit kartalla -palvelua ja muita reaaliaikapalveluihin kuuluvia ominaisuuksia.
Koska palvelu on kiinteä osa seudullisen joukkoliikenteen sähköisten palveluiden uudistusta, jota toteutetaan yhdessä Drive Turku -hankkeen kanssa, on neuvotteluihin osallistunut henkilöitä myös tästä hankkeesta. He ovat neuvotteluissa tarkentaneet tahtotilaa palveluiden teknisestä toteutuksesta sekä esittäneet että, reittihakupalvelut ja joukkoliikenteen reaaliaikatiedot olisivat yksi keskeinen osa koko kaupunkilaisten sähköisen asioinnin kokonaisuutta.
Lisäksi kaupunkiorganisaation sisällä on käyty keskusteluja erityisesti pyöräilyn reittioppaan toteuttamisesta kaupunkiseudulle, koska joukkoliikenteelle tarjottava ratkaisu tukee useiden kulkumuotojen tietojen hyödyntämistä. Pyöräilyn reittioppaan osalta on todettu, että pyöräteiden koostaminen yhdeksi yhtenäiseksi lähtöaineistoksi vaatii merkittävää työpanosta. Kartta-aineistoista saadaan esille kyllä kadut ja kevyen liikenteen väylät, mutta ei eroteltuna niitä reittejä, joilla olisi erilliset pyörätiet tai esimerkiksi millaiseen hoitotasoon eri pyörätiet kuuluvat talvikunnossapidon osalta.
Neuvottelujen pohjalta on esitetty tahtotila seuraavasta kokonaisuudesta, jota toteutettavan palvelukokonaisuuden tulisi vähintään sisältää:
•Joukkoliikenteen reittihakupalvelu hyödyntäen sekä suunniteltuja aikatauluja että reaaliaikaista liikennetilannetietoa.
•Reittihakupalveluiden toimiminen osoite- ja palvelutietopohjalta, niin että reittihaku toimii ovelta ovelle periaatteella.
•Reaaliaikaiset joukkoliikenteen tiedot niin, että asiakas voi etsiä tietoja pysäkeittäin, tarkastella linjakokonaisuuksien liikennetilannetta (line-map) ja bussien kulun etenemistä sekä bussiliikenteen tilanteen seuraamismahdollisuus kartalla (bussit kartalla -palvelu).
•Asiakkaille mahdollisuus tulostaa omien suosikkipysäkkiensä aikatauluaineistot esim. pdf-muodossa.
•Teknisenä toteutuksena on todettu haluttavan yksi palvelukokonaisuus, joka toimii sekä normaaleilla PC:llä että mobiililaitteilla. Tässä on painotettu haluttavan mieluummin yhtenäisiä erilaisiin päätelaitteisiin mukautuvia verkkosivuja (HTML 5 -toteutusta), kuin erillisiä internetsivuja ja mobiilisovelluksia.
Turun seudun joukkoliikenteen tarkentuneiden palvelutarpeiden pohjalta on tarjoaja esittänyt seuraavaa ratkaisua:
•Joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmäkilpailutuksessa tarjottu optio kattaa hyvin esitetyt tarpeet niin reittihaku- kuin reaaliaikapalveluidenkin osalta.
•Tarjottua optiota täydennetään seuraavilla komponenteilla:
-ovelta ovelle mahdollistava reittihakupalvelun osio, joka tukee sekä kävelyä että pyöräilyä ja tarjoaa myös koko matkalle mahdollisen pyöräily tai kävelyreittivaihtoehdon,
-käyttöliittymien HTML 5 -toteutus sekä reittihakumoottorin käyttömahdollisuus kolmansien osapuolten internetsivustoilla.
Ehdotettujen lisäysten jälkeen hankittava kokonaisuus näyttää seuraavalta:
•Joukkoliikenteen reitinhakupalveluiden option käyttäminen 160.075 €
•Ovelta ovelle tukeva reitinhakupalvelu ominaisuus 33.000 €
•HTML 5 -toteutus ja muut tekniset lisäykset 11.000 €
Ehdotetut lisäykset vaikuttavat tarjotun option kuukausimaksuun seuraavasti:
•Tarjotun option kuukausimaksu takuuaikana 2.464,53 €/kk ja takuuajan jälkeen 2.509,87 €/kk.
•Tarjottujen lisäominaisuuksien kuukausimaksu takuuaikana 200 €/kk ja takuuajan jälkeen 220 €/kk.
Tarkasteltaessa ratkaisun taloudellisia vaikutuksia voidaan todeta seuraavaa:
•Toteutus on mahdollista tehdä osana joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmäuudistusta ja siihen varattua 4 miljoonan euron kokonaisbudjettia. Budjetti on kokonaistoteutukselle erittäin niukka ja lopputilanteessa voidaan joidenkin yksittäisosioiden osalta joutua vielä tekemään karsintaa tai miettiä uusia mahdollisuuksia rahoittaa haluttujen palveluiden/ominaisuuksien hankinta.
•Palvelun kuukausimaksut ovat nykyisten palveluiden tasoa, joten uudistus ei vaikuta oleellisesti joukkoliikenteen vuosittaiseen kulubudjettiin (MH-reittioppaan kustannus nyt noin 1950 €/kk ja Trapeze Finland sopimusten yhteiskustannus noin 960 €/kk). Lisäksi kuukausihinnat ovat edullisimmasta päästä verrattaessa niitä muihin markkinoilla oleviin valmistuotteisiin.
•Alkuinvestointi ei reittihakupalveluiden osalta ole kaikista halvin, mutta huomioiden palvelun monipuolisuus ja ratkaisulla vältettävä uusien joukkoliikenteen reittihakupalveluiden määrittelytöiden teettäminen ja kilpailutusprosessin tarvittavien resurssien hankinta, voidaan pitää sitä kokonaistaloudellisesti kohtuullisen edullisena. (Arvioitu vertailukohde: määrittely dokumenttien luonti min. 30 htp = noin 30.000 €, kilpailutus, tarjousten arviointi ja toteutusprojekti min 50 htp = 50.000 €, palvelun alkuinvestointi toteutustavasta riippuen alkaen min. 50.000 €, väliaikaratkaisut MH-reittiopaspalvelun sopimuksen päättymisestä johtuen min. 15.000 €, liittymä aikataulutiedon ja reaaliaikatiedon vientiä varten WinBus/INIT -ohjelmistoista noin 20.000 €. Yhteensä minimissään 165.000 €, jonka lisäksi tulee oman henkilöstön työpanos ja palkkakustannus sekä mahdollinen arviohintoihin sisältyvä hintariski esim. palvelun tarkempien vaatimusten selvittyä, +20 %.)
Arvioitaessa nyt hankittavaksi esitettävää optiota ja siihen liittyviä lisäominaisuuksia selvitettiin myös mahdollisuutta hyödyntää avoimeen dataan ja lähdekoodiin perustuvia ratkaisuja. Tehdyn selvityksen pohjalta voidaan todeta, että avoimeen dataan perustuvia palveluita on olemassa, mutta koko joukkoliikenteen peruspalvelutarpeen täyttävää kokonaisuutta ei ole saatavilla. Suuri osa palveluista keskittyy reaaliaikaisen joukkoliikennetilanteen esittämiseen, mutta laadukkaita reittihakupalveluita ei toistaiseksi ole tarjolla. Reittihakupalveluiden edistämiseksi on tehty työtä esim. HSL:n ja Tampereen joukkoliikenteen tukemana, mutta valmiita ratkaisuja, joihin esim. ko. kaupungit jo tukeutuisivat, ei valitettavasti ole tarjolla. Palvelut kehittyvät kuitenkin jatkuvasti ja uusia toimijoita tulee kentälle säännöllisesti, samoin osa aiemmista palveluntarjoajista poistuu markkinoilta. Tarkastelussa eteen tulleista palveluista vain osa on maksuttomia asiakkailleen. Kehittyminen ja mahdollisuudet tässä avoimen lähdekoodin ja –tiedon sektorissa ovat niin mielenkiintoiset, että Turun seudun joukkoliikenteen kannattaa pyrkiä avaamaan joukkoliikenteen reitti-, aikataulu-, pysäkki- ja reaaliaikatiedot mahdollisimman nopeasti.
Avoimen rajapinnan toteuttaminen nykyjärjestelmiin maksaisi noin 20.000 €, mutta joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmäuudistuksen ja Turun kaupungin mahdollisten keskitettyjen kanavien avulla voitaneen avoimet rajapinnat toteuttaa vieläkin edullisemmin vuosien 2014-2015 aikana.
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 7.1.2014:
Ehdotus
1. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta valtuuttaa joukkoliikennetoimiston irtisanomaan Trapeze Finlandin kanssa voimassa olevat sopimukset joukkoliikenteen aikataulu- ja reaaliaikapalveluista siten, että palveluiden saatavuudessa ei tapahdu katkoksia palveluiden uudistuksen yhteydessä.
2. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää käyttää INIT GmbH:n kanssa tehdyn joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmäsopimuksen (diaarinumero 898-2012) option reittihakupalveluiden hankinnasta hintaan 160.075 €, jonka lisäksi joukkoliikennelautakunta tekee suorahankinnat palveluun kiinteästi liittyvän ovelta ovelle reitityksen ominaisuudesta hintaan 33.000 € sekä joukkoliikenteen sähköisten palveluiden uudistukseen liittyen käyttöliittymien toteutuksen HTML 5 -tekniikalla hintaan 11.000 €.
Lisäksi joukkoliikennelautakunta päättää, että joukkoliikenteen reitti-, aikataulu- ja reaaliaikadata avataan kehittäjille vuosien 2014 ja 2015 aikana järjestelmäuudistusten ja keskitettyjen toimintamallien valmistuessa.
Tilaajaa sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan asiasta erikseen tehtävällä tilaajan ja toimittajan välisellä alkuperäiseen hankintasopimukseen liitettävällä lisäasiakirjalla tai tilauksella.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedINIT Innovative Informatikanwendungen in Transport-, Verkehrs- und Leitsystemen GmbH
tpvMalmivirta Juha
tpvMartinez Sinikka
tiedMykrä Timo
tiedNylund Tero
tpvPaasikivi Jari
tpvSaalasto Päivi