SEUDULLISEN JOUKKOLIIKENTEEN STRATEGINEN SOPIMUS

 

1.SOPIMUKSEN JA TOIMINNAN KUVAUS

 

Sopijatahot

Tämä sopimus on Turun kaupungin kaupunginhallituksen ja ympäristötoimialaan kuuluvan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan välinen.

Sopimuksen tarkoitus

Sopimuksella sovitaan tuotannolliset tavoitteet vuosille 2014 - 2016 sekä käytettävissä olevat resurssit.

Lyhyt kuvaus toiminnasta ja tavoitteista

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tehtävänä on järjestää Turun kaupunkiseudulle houkuttelevaa, tehokasta ja ympäristöystävällistä joukkoliikennettä kuntarajoista riippumatta. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan toiminta-alue kattaa Turun, Raision, Naantalin, Kaarinan, Liedon ja Ruskon kunnat.

 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on EU:n palvelusopimusasetuksessa ja Suomen joukkoliikennelaissa tarkoitettu joukkoliikenteen alueellinen toimivaltainen viranomainen.

 

Toimintaympäristön muutostekijät

-Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta toimii koko kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisena 1.1.2013 alkaen ja järjestää kaupunkiseudun liikenteen palvelusopimusasetuksen mukaisesti 1.7.2014 alkaen.

-Joukkoliikennelain muutokset, joukkoliikennelaissa päätettyyn siirtymäaikaan liittyvät muutokset, valtion rahoituksen muutokset

-Dieselin polttoaineveron korotus vuonna 2014 heikentää joukkoliikenteen taloutta.

-Kaupunginvaltuuston hyväksymä uudistamisohjelma, laadittavana oleva kaupunkistrategia

-Huom. kyse on seudullisesta lautakunnasta, tietyt mittarit on selkeintä asettaa koko kaupunkiseutua koskien (esim. asiakastyytyväisyys, nettilataukset)

Toiminnan kehittämislinjaukset ja kehittämissuunnitelma

1.Seudullisen joukkoliikenteen järjestäminen

 

Järjestetään kaupunkiseudun joukkoliikenne kaupunkiseudun kuntien yhteistyösopimuksen, sitä täydentävien asiakirjojen ja viranomaisyhteistyön mukaisesti.

 

2.Maksu- ja informaatiojärjestelmä sekä tilastointijärjestelmä

 

Toteutetaan maksu- ja informaatiojärjestelmä sekä tilastointijärjestelmä ajantasaisen matkustajatiedon sekä oikeudenmukaisen kustannus- ja tulojaon varmistamiseksi.

 

3.Toteutetaan kaupunginvaltuuston hyväksymää uudistamisohjelmaa

 

oToteutetaan kertalipun hinnan korottaminen 2,5 eurosta 3 euroon uudistamisohjelman päätösten mukaisesti. Tällä toimenpiteellä mahdollistetaan joukkoliikenteen palvelutason ylläpito yleisen kustannustason noususta ja nettoluvun laskusta huolimatta

 

oyhteinen lippujärjestelmä kuntarajoista riippumatta lisää joukkoliikennematkustusta ja lipputuloja

 

opäällekkäisen joukkoliikennetarjonnan karsiminen seudullisen joukkoliikennejärjestelmän ansiosta - esimerkiksi Littoistentiellä - vähentää Turun kustannuksia noin 50.000 euroa vuonna 2014

 

omarkkinointia ja tiedottamista lisätään uuden seudullisen järjestelmän myötä

4.Toteutetaan niiltä osin kuin se on joukkoliikennetoimen edistettävissä MAL-aiesopimuksen, kaupunkiseudun rakennemallityön ja Turun ilmasto- ja ympäristöohjelman (kv 26.10.2009 § 239) mukaisia tavoitteita esim.

 

oJoukkoliikenteen matkamäärä nousee noin 2 % vuodessa (Turku)

 

oJoukkoliikenne nopeutuu suhteessa henkilöautoliikenteeseen.

 

oJoukkoliikenne-etuuksien (liikennevalot ja kaistat) toteutus tehostuu 2010 alkaen.

 

 

2.TOIMINNAN KEHITTÄMISEEN/MUUTOKSEEN LIITTYVÄT TAVOITTEET

 

Toimialan kehittämistoimenpiteet ja tulokset strategisiin ohjelmiin ja toimialan kehittämiseen pohjautuen

 

 

 

2.1Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan kaupunginvaltuustoon nähden sitovat tavoitteet

2.1.1Kustannustehokas joukkoliikenne

Mittari ja toimenpide

 

Lähtötaso/ vuosi

 

Toteutunut 2012

 

Enn. 2013

 

TAE 2014

TS 2015

TS2016

 

Joukkoliikenteen netto-ohjeluku

 

 

 

 

 

-16,6 milj. euroa

 

-17,6 milj. euroa

 

-17,223 milj. euroa

 

-17,589 milj. euroa

 

-18.012 milj. euroa

 

 

 

Toimenpide:

Linjasto ja autokierto suunnitellaan tehokkaaksi, kilpailutuksessa käytetään yleensä kaluston standardivaatimuksia

 

 

Lipputulot, Turku

 

 

 

 

19,5 milj. euroa

 

20,7 milj. euroa

 

21,9 milj. euroa

 

 

 

 

 

Toimenpide:

Lipunhinnat seuraavat maltillisesti joukkoliikenteen järjestämisen kustannuskehitystä

 

 

 

2.2Toimielimen kaupunginhallitukseen nähden sitovat tavoitteet

2.2.1Tavoite tähän

Mittari ja toimenpide

 

Lähtötaso/ vuosi

 

Toteutunut 2012

 

Enn. 2013

 

TAE 2014

TS 2015

TS2016

 

Mittariin sidottu tavoite:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toimenpide:

 

Millä toimenpiteillä tavoitteeseen on tarkoitus päästä

 

 

Mittariin sidottu tavoite:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toimenpide:

 

Millä toimenpiteillä tavoitteeseen on tarkoitus päästä

 

 

 


3.UUDISTAMISOHJELMAN MUKAISTEN TOIMENPITEIDEN SITOVAT KOKONAISVAIKUTUKSET

 

 

 

Toimielin

TAE 2014

TS 2015

TS 2016

TS 2017

TS 2018

TS 2019

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, Turun paikallisliikenne

1,05 Milj

0,1 Milj

0,1 Milj

0,0 Milj

0,0 Milj

0,0 Milj

 

   

4.TOIMIELINKOHTAISET TIEDOKSI ANNETTAVAT TUNNUSLUVUT

 

4.1 Kaupunkiseudun joukkoliikenne

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Matkamäärä milj. matkaa, Turku

19,9

20,4

21,0

 

 

 

 

Matkamäärä, kaupunkiseudun kokonaisuus 2014 alkaen

-

-

-

-

 

 

 

Asiakastyytyväisyys, kaupunkiseudun kokonaisuus 7/2014 alkaen

 

 

3,9

 

 

 

 

Korttimatkojen osuus kaikista, %, kaupunkiseudun kokonaisuus 7/2014 alkaen

 

 

85,1

 

 

 

 

Nettilatausten määrä, kpl, kaupunkiseudun kokonaisuus 7/2014 alkaen

 

 

26.152

 

 

 

 

Linja-autoliikenteen kokonais-indeksi

 

 

191,7

5,0%

 

 

 

 

Ostoliikenteen kustannus, keskiarvo, €/ajotunti, kaupunkiseutu

 

 

61,2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.TOIMIELIMEN MÄÄRÄRAHAT 1 000 €

 

5.1Toimielin

 

Sidotut määrärahat

TP 2012

TA 2013

ENN 2013

SL 2014

HKE 2014

TA 2014

TS 2015

TS 2016

TOIMINTAKATE

-16.570

-17.566

-17.566

-17.226

-17.226

-17.223

-17.589

-18.012

Toimintatulot

21.232

22.691

22.691

 

27.511

27.511

28.244

28.742

Valmistus omaan käyttöön

 

 

 

 

 

 

 

 

Toimintamenot

37.802

40.257

40.257

 

44.737

44.734

45.833

46.754

INVESTOINNIT NETTO

 

649

649

 

648

648

648

65

Invesointointimenot

 

1.000

1.000

 

1.500

1.500

1.500

200

Rah.osuudet investointeihin

 

351

351

 

852

852

852

135

Pys.vast.hyöd.luovutustulot

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUT RESURSSIT

 

 

 

 

 

 

 

 

Henkilötyövuodet

24,3

25,6

25,6

 

26,0

26,0

26,0

26,0

Tilojen käyttö (m2)

175,9

175,9

175,9

 

175,9

175,9

175,9

175,9

ENN = Ennuste / SL = Suunnitteluluku / HKE = Hallintokuntien ehdotus

(TP 2012 on JLK:n ja TKSJLK:n yhteinen)

 

Määrärahat tulos-/palvelualueittain 1 000 €

TUOTOT

KULUT

KATE

Tulos-/palvelualueet yhteensä

27.511

44.737

-17.223

Joukkoliikennelautakunta

0

1.396

-1.396

Joukkoliikennetoimisto

0

1.423

-1.420

Liikenne/Turku sisäinen

24.302

36.718

-12.416

Liikenne/seutu

3.209

5.200

-1.991

 

 

 

 

 


6.MUITA SOPIMUKSEEN SISÄLLYTETTÄVIÄ ASIOITA

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaiseen kuuluvat Turun lisäksi Raision kaupunki, Naantalin kaupunki, Kaarinan kaupunki, Liedon kunta ja Ruskon kunta.

Tähän sopimukseen on sitovalta osin sisällytetty Turun kaupunginvaltuustolle raportoitava Turun nettolukua ja lipputuloa koskeva osuus.

Tiedoksi annettavat mittarit asiakastyytyväisyydestä, maksutapajakaumasta jne. koskevat koko kaupunkiseutua. Kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen järjestämä joukkoliikenne muodostaa yhden kokonaisuuden, jossa asiakkaan ei tarvitse välittää kuntarajoista eivätkä asiakasmaksut perustu kuntarajoihin.

Kuntien välisen yhteistoimintasopimuksen lisäasiakirjassa on sovittu, että joukkoliikennekaistat, pysäkkien rakentaminen, pysäkkikatokset, pysäkkien varustaminen, pyöräkatokset, kuljettajavessat yms. eivät kuulu seudullisen joukkoliikenneviranomaisen päätösvaltaan ja viranomainen voi tehdä ko. hankinnoista kunnille vain esityksiä ja suosituksia. Kunnat budjetoivat nämä omiin talousarvioihinsa. Näin toimitaan myös Turun osalta.