Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 140 | 19.06.2013 | 1 |
10874-2012 (032, 633)
Rollaattoria käyttävien matkustajien maksuttomia matkoja koskevat aloitteet
Tiivistelmä:
Aloitteiden tekijät ehdottavat, että rollaattoria käyttävät matkustajat voisivat käyttää Turun paikallisliikennettä maksutta. Koska joukkoliikenne muuttuu kaupunkiseudun yhteiseksi kesällä 2014, asiakohta koskee koko kaupunkiseutua. Lautakunnalle esitetään, että rollaattoria käyttäville matkustajille ei tässä taloustilanteessa myönnetä maksutonta matkustusoikeutta.
Tksjlk § 140
Valtuutettu Eeva-Johanna Eloranta ym. on tehnyt 1.10.2012 valtuustoaloitteen liikkumisen apuvälineenä rollaattoria käyttävien liikuntarajoitteisten vapauttamisesta maksusta Turun paikallisliikenteessä.
Valtuutettu Ville Auvinen ym. on tehnyt 29.10.2012 valtuustoaloitteen rollaattorin avulla kulkevan joukkoliikenteen asiakkaan matkustamisen helpottamisesta.
Joukkoliikennelautakunnan jäsen Mikael Miikkola on tehnyt 20.12.2012 lautakunta-aloitteen, jossa hän esittää, että rollaattorin käyttäjät saisivat matkustaa korvauksetta Turun sisäisessä joukkoliikenteessä.
Turun Seudun Vanhustuki ry vaatii 25.3.2013, että Turun kaupunki myöntää rollaattorilla liikkuville vapautuksen linja-automaksuista. Lisäksi se esittää, että paikallislinja-automaksuista vapautettaisiin myös yli 80-vuotiaat ja kaikki pyörätuolilla liikkuvat.
Aloitteet koskevat Turun kaupunkia, mutta koska joukkoliikenne muuttuu kaupunkiseudun yhteiseksi kesällä 2014, tulee asiaa käsitellä koko kaupunkiseudun näkökulmasta. Kaupunkiseudun joukkoliikenteen houkuttelevuuden ja ymmärrettävyyden kannalta on tärkeää, että yhdessä kunnassa ei ole erilaisia lippupäätöksiä kuin muissa viranomaisalueen kunnissa.
Joukkoliikennetoimi pitää erittäin tärkeänä, että matkustaminen Turun ja jatkossa Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteessä on houkuttelevaa kaikille asiakasryhmille. Joukkoliikenteen esteettömyyteen on kiinnitetty huomiota mm. siten, että kaikki Turun bussit ja jatkossa myös seutuliikenteen autot ovat matalalattiaisia ja niissä on ns. niiausmahdollisuus, eli bussiin nousemista voidaan vielä helpottaa madaltamalla lattiaa ovisivulla. Useimmissa busseissa on jo seuraavan pysäkin näyttö, ja matkustajainformaatiota kehitetään entisestään uuden maksu- ja informaatiojärjestelmän myötä. Lippujen hinnat ovat edulliset. Yli 65-vuotiaat matkustajat maksavat seniorien arvokortilla matkastaan 1,25 euroa klo 9 ja 13 välillä ja 1,50 euroa muuna aikana yöliikennettä lukuun ottamatta. Yhdellä maksulla saa kulkea kahden tunnin ajan.
Pyörätuolilla matkustavat henkilöt eivät tälläkään hetkellä maksa paikallisliikenteen käytöstä Turussa. Joukkoliikenteen maksuehdoissa todetaan seuraavasti: ”Lastenvaunuista, -rattaista ja pyörätuolista ei peritä maksua. Maksua ei peritä myöskään pyörätuolissa matkustavasta henkilöstä, lastenvaunuissa tai lastenrattaissa olevan lapsen tai pyörätuolissa olevan henkilön kanssa matkustavasta hoitajasta eikä saattajaan oikeuttavalla vammaisten kortilla matkustavan saattajasta.” Vammaisten henkilöiden matkoja ei Turussa kompensoida sosiaali- ja terveystoimen talousarviosta kuten esimerkiksi Tampereella.
Ikääntyneiden osuus väestöstä kasvaa jatkuvasti ja heistä on tulossa entistäkin suurempi asiakasryhmä joukkoliikenteessä. 65-vuotiaiden ja sitä vanhempien osuus väkiluvusta oli Tilastokeskuksen mukaan Turun kaupungissa 18,1 % ja Turun seutukunnassa 17,2 % vuonna 2010. 65-vuotiaiden ja sitä vanhempien osuuden odotetaan Turun seutukunnassa kasvavan 25,4 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.
Taloustilanteemme ei anna mahdollisuutta lisätä maksuttomiin matkoihin oikeutettujen henkilöiden määrää. Uusia matkustajia ei tulisi houkutella joukkoliikenteen käyttöön maksuttomuudella vaan entistä paremmalla joukkoliikenteen sujuvuudella ja tarjoamalla omatoimisesti mutta apuvälineillä liikkuville asiakkaille palvelulinjatasoista palvelua.
Turussa ja muissa kaupunkiseudun kunnissa toimii palvelulinjaliikennettä, joka on suunniteltu erityisesti liikuntarajoitteisten henkilöiden tarpeisiin ja jossa maksaminen rollaattorinkin kanssa matkustavalle on helppoa. Palvelulinjat noudattavat rauhallista ajorytmiä. Kaikissa Turun palvelulinja-autoissa on matkakortin lukijalaite myös keskioven kohdalla. Näin vanhukset ja liikuntarajoitteiset, jotka ovat palvelulinjojen pääkäyttäjiä, voivat nousta bussiin myös keskiovelta.
Jos on mahdollista lisätä rahaa ikääntyneiden ihmisten liikkumiseen joukkoliikenteessä, rollaattoria käyttävien henkilöiden kulkemista voidaan helpottaa palvelulinjaliikenteen tarjonnan parantamisella, ei maksuttomilla matkoilla massaliikenteessä.
Kaupunkiseudun joukkoliikenteen maksujärjestelmähankinnassa on otettu huomioon mahdollisuus sijoittaa lukijalaitteita massaliikenteenkin bussien keskioville. Lautakunnalle ei esitetä avorahastukseen siirtymistä vaan halutaan varmistaa, että tekniikkaratkaisut eivät estä lautakunnan mahdollisia tulevia päätöksiä. Jos lukijalaitteet laitettaisiin keskioville, rahastus muuttuisi käytännössä avoimeksi eikä asiakkaiden tarvitsisi enää kulkea bussiin kuljettajan ohi. Kuljettajat eivät tällöin pystyisi tarkistamaan sitä, että kaikilla kyytiin nousevilla asiakkailla on lippu. Tyypillinen arvio liputta avorahastusjärjestelmässä kulkevien osuudesta on 5 %, mikä tarkoittaisi Turun paikallisliikenteessä noin 1 miljoonan euron osuutta lipputuloista. Liputonta matkustamista voitaisiin vähentää lisäämällä riittävästi tarkastajien määrää. Yhden tarkastajan palkkakustannus sivukuluineen on noin 50.000 euroa vuodessa, joten palkkakustannukset lisääntyisivät useita satoja tuhansia euroja vuodessa.
Jos lukijalaitteet hankittaisiin keskioville, ne tulisivat maksamaan noin 350.000 euroa. Lisäksi asennuskustannuksiin tulisi varata 220 bussin osalta 50.000 euroa ja vanhojen bussien osalta kaapelointeihin vähintään 50.000 euroa. Yhteensä siis oltaisiin noin 450.000 euron kustannuksessa. Tälle ei olisi tulossa mitään kompensaatiota lipputuloista, koska uusia maksullisia ryhmiä ei olla perustamassa. Turun kaupunginhallitus on 13.4.2004 hylännyt esityksen maksujen perimisestä lastenvaunujen ja –rattaiden saattajalta.
Bussien keskisillat ovat jo nykyisellään usein täynnä, vaikka keskisiltoja on kasvatettu 1,3 metristä 1,9 metriin ja saatu näin lisätilaa pyörätuoleille, lastenvaunuille ja rollaattoreille istumapaikkamäärää vähentämällä. Aiemmissa, rollaattorien käyttöä paikallisliikenteessä koskeneissa keskusteluissa liikennöitsijöiden yhteinen kanta on ollut, että joukkoliikenteen yleisen sujuvuuden kannalta rollaattorilla kulkevien matkustajien ei tulisi kulkea busseissa ilmaiseksi.
Ei ole syytä olettaa, että rollaattoria tai muuta liikkumisen apuvälinettä käyttävä henkilö olisi vähävaraisempi kuin toinen samanikäinen henkilö, joten maksuttomuudelle ei ole sosioekonomista perustetta. Ikääntyneille suunnattu hiljaisen ajan alennus klo 9 ja 13 välillä on tasapuolinen kaikille tämän ikäryhmän matkustajille. Vähävaraisilla henkilöillä on mahdollisuus sosiaalihuoltolain mukaisiin palveluihin.
Veteraanit matkustavat maksutta sekä Turun että Turun seudun joukkoliikenteessä.
Turun Seudun Vanhustuki ry viittaa HSL:n käytäntöön, jossa ry:n näkemyksen mukaan ”käytännössä pyörätuolilla tai rollaattorilla kulkevan ei tarvitse maksaa kuin tarkastajalle kertalipun hintaisen tarkastusmaksun joskus”. HSL:stä todetaan, että rollaattoria käyttävien matkat eivät ole maksuttomia matkoja. Rollaattoria käyttävällä henkilölläkin tulee olla matkalippu. Rollaattoria käyttävän henkilön ei tarvitse näyttää matkakorttiaan kortinlukijalle, jos hän käyttää kausilippua. Matalalattiaraitiovaunuissa kortti kuitenkin pitää näyttää kortinlukijalle. Metrossa lipun tulee olla voimassa jo ennen laiturialueelle siirtymistä. Kertalippu ostetaan kuljettajalta ja arvolippu näytetään kortinlukijalle. Asiakas voi pyytää kanssamatkustajia auttamaan lipun ostossa tai matkakortin näyttämisessä kortinlukijalle. Kuljettajan tulee auttaa rollaattoria käyttävää matkustajaa, jos tämä tarvitsee apua ja muut matkustajat eivät voi auttaa. Mikäli rollaattoria käyttävällä asiakkaalla ei ole ollut mahdollisuutta maksun suorittamiseen, tarkastustilanteessa ei peritä tarkastusmaksua. Tarkastaja voi tällöin käyttää lipun kortinlukijassa tai myydä kertalipun.
Liite 1Valtuutettu Eeva-Johanna Elorannan ym. valtuustoaloite 1.10.2012
Liite 2Valtuutettu Ville Auvisen ym. valtuustoaloite 29.10.2012
Liite 3Joukkoliikennelautakunnan jäsen Mikael Miikkolan lautakunta-aloite 20.12.2012
Liite 4Turun Seudun Vanhustuki ry:n vaatimus 25.3.2013
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että rollaattoria käyttäville matkustajille ei myönnetä maksutonta matkustusoikeutta ja merkitsee valtuutettu Elorannan ym., valtuutettu Auvisen ym., jäsen Miikkolan ja Turun Seudun Vanhustuki ry:n aloitteet käsitellyiksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedTurun Seudun Vanhustuki ry
tiedAuvinen Ville
tiedEloranta Eeva-Johanna
tiedLehto Satu
tiedMiikkola Mikael
Liitteet:
Tksjlk § 140
Liite 1:Valtuutettu Eeva-Johanna Elorannan ym. valtuustoaloite 1.10.2012
Liite 2:Valtuutettu Ville Auvisen ym. valtuustoaloite 29.10.2012
Liite 3:Joukkoliikennelautakunnan jäsen Mikael Miikkolan lautakunta-aloite 20.12.2012
Liite 4:Turun Seudun Vanhustuki ry:n vaatimus 25.3.2013