Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta7917.04.20135

13677-2012 (001, 633, 011)

PILETTI Oy:n perustaminen ja omistajuus

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että se esittää kaupunginhallitukselle, että Turku liittyy osakkaaksi PILETTI-yhtiöön merkitsemällä perustamissopimuksessa määritetyn määrän yhtiön osakkeita. Lisäksi lautakunta esittää, että Turun kaupunginhallitus nimeää Turun edustajan perustettavan yhtiön hallitukseen.

Tksjlk § 79

Kehityspäällikkö Jari Paasikivi 10.4.2013:

Viranomaiset ovat perustamassa PILETTI–järjestelmää ja sen hankintaa, ylläpitoa ja kehittämistä varten erillistä osakeyhtiötä. Yhtiön omistajiksi on kaavailtu joukkoliikenteen toimivaltaisia viranomaisia sekä valtiota. Yhtiön perustaminen ja erityisesti yhteisen myyntijärjestelmän hankinta toteutetaan siitä syystä, että useat kaupungit, kaupunkiseudut ja ELY-keskukset tulevat kantamaan nykyistä suurempaa roolia joukkoliikenteen järjestämisessä alueillaan.

PILETTI-järjestelmä on myyntijärjestelmä, jolla kaupunkiseudut voivat hoitaa lipputuotteiden myynnin, tulojen jaon oikeille tahoille sekä tarjota asiakkaille matkakortin, joka käy myös muualla kuin vain omalla kaupunkiseudulla. PILETTI–järjestelmä ei kuitenkaan ole täydellinen maksu- ja informaatiojärjestelmäkokonaisuus ajoneuvolaitteineen, liikennevaloetuuksineen tai asiakasinformaatioratkaisuineen, vaan se on vain keskitetty myynti- ja myynnin seurannan ja raportoinnin työväline, joka vaatii tuekseen jonkun tahon omistamat ajoneuvolaitteet, erilliset matkustajainformaatioratkaisut, jne. PILETTI–järjestelmän rajallisuuden vuoksi, on aiemmin Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa linjattu, että Turun seudullisessa joukkoliikenteessä ei tulla tukeutumaan vain PILETTI–järjestelmään vaan toteutetaan oma maksu- ja informaatiojärjestelmä. Oma järjestelmä kattaa kaikki kaupunkiseudun joukkoliikenteen tarpeet niin tuotteiden myyntiin, asiakkaiden hallintaan, asiakasinformaatioon kuin joukkoliikenteen liikennevaloetuuksiinkin liittyen.

Koska PILETTI-järjestelmällä on useita käyttäjätahoja, on todettu parhaaksi etenemismalliksi järjestelmän hankinnassa, ylläpidossa ja jatkokehittämisessä ratkaisu, jossa koko järjestelmähankinta ja sitä seuraavat myöhemmät vaiheet keskitetään erilliseen, voittoa tavoittelemattomaan viranomaisomisteiseen osakeyhtiöön. Valmisteluprosessin aikana on linjattu, että mikäli viranomainen haluaa hyödyntää hankittavaa järjestelmää, tulee sen liittyä yhtiön omistajaksi. Muut kuin viranomaistoimijat voivat käyttää järjestelmää yhtiön kanssa tehtyjen erillisten sopimusten kautta. Yhtiön omistajuus ei kuitenkaan suoraan tarkoita yhtiön hankkiman järjestelmän käyttäjäksi ryhtymistä tai järjestelmän käyttökustannusten maksamista.

Yhtiötä perustamista varten tehdyissä sopimusluonnoksissa linjataan, että yhtiöön alkuvaiheessa omistajien sijoittama pääoma on palautuskelpoista toimijan halutessa irtautua yhtiöstä. Lisäksi niissä linjataan, että järjestelmän ja yhtiön kustannukset jaetaan järjestelmän käytön suhteessa, ei yhtiön omistuksen suhteessa.

Vaikka Turku ja Turun seudun joukkoliikenneviranomainen eivät ottaisi hankittavaa järjestelmää laajasti käyttöön, voidaan yhtiön osakeomistajaksi ryhtyminen nähdä perustelluksi investoinniksi. PILETTI–yhtiön alkupääomatarve Turun osalta on noin 20.000€, joka on suhteellisen pieni investointi saavutettaviin hyötyihin nähden. PILETTI–järjestelmän käytöstä Turun kaupunkiseudulla päätetään erikseen myöhemmin, mutta aiemmin esitettyjen käyttö ja hyötykohtien osalta voitaneen arvioida, että Turun kokonaismatkamäärästä noin 10% kulkisi PILETTI-järjestelmän kautta ja tällöin myös Turun maksuosuus itse järjestelmän käytöstä pysyisi kohtuullisena. Päällekkäisiä toimintoja oman hankkeemme kanssa ei syntyisi.

Liittymisestä on saatavissa vähintään seuraavia hyötyjä.

1.      Voimme käyttää PILETTI–matkakorttia Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneasiakkaiden yhtenä tunnistevälineenä ja näin asiakkaat saavat myös mahdollisuuden ladata samalle alustalle tuotteita matkustaessaan toisissa kaupungeissa.

a.      Samalle kortille on tulossa niin PILETTI yhteensopivuus kuin myös HSL matkakorttisovellus.

2.      Sekä Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen viranomaisalueen asukkaille että alueen ulkopuolelta alueelle matkustaville asiakkaille voidaan myydä yhteensopivia tuotteita. Näistä viranomaisalue saa myös matkatuloa muiden kuntien asukkaiden matkustaessa viranomaisalueen sisällä. Lisäksi meidän toimipisteissä tapahtuvasta myynnistä voidaan saada myyntiprovisiota.

Suurista kaupungeista Helsinki ja sen joukkoliikenteen yhteiskäyttöalue HSL ei ole osallistumassa PILETTI hankintaan. Tampere on tulossa omistajaksi, mutta ei ole ryhtymässä nyt käytössä olevan tiedon mukaan järjestelmän käyttäjäksi ainakaan järjestelmätoteutuksen ensivaiheessa, vaan mahdollisesti vasta vuonna 2016. Kummallakin isolla kaupunkiseudulla on käytössä omat joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmät, joiden käyttämistä ja kehittämistä ne jatkavat aktiivisesti.

Ainoa merkittävä riski yhtiön osakeomistajaksi ryhtymisessä on se, että yhtiölle jää esim. myyntijärjestelmän Saas- sopimuksista vastuita tilanteessa, jossa järjestelmän käyttö ennalta tuntemattomasta syystä loppuisi ja yhtiöllä olisi kuitenkin vielä sopimuskautta jäljellä järjestelmästä. Tämän riskin todennäköisyyttä on pidettävä todella pienenä, koska ennen uuden järjestelmän käyttöönottoa kukin toimivaltainen viranomainen on joutunut erikseen tekemään päätöksen järjestelmän käyttämisestä ja täten myös osallistumisesta järjestelmän kustannusten maksamiseen. Myöskin muut osakassopimuksen linjaukset tavoittelevat riskien minimointia, esim. linjaukset lainojen ottamisesta yhtiölle, jne.

Mikäli Turku ryhtyy yhtiön omistajaksi, kuuluu se suurimpien omistajien joukkoon (yli 8% osuus) yhtiössä ja täten Turku on oikeutettu jatkuvaan hallituspaikkaan. Hallitusjäseniltä vaaditaan osaamista joko joukkoliikenteestä tai sitten yhtiön harjoittamasta liiketoiminnasta. Joukkoliikennetoimisto esittää, että Turun hallitusedustaja valittaisiin joukkoliikennetoimiston esimieskunnasta.  

Erityispiirteenä tässä yhtiössä ja sen omistajuudessa on se, että omistajina eivät ole kaikki viranomaisalueisiin kuuluvat kunnat vaan aina vain viranomaisalueen keskuskunnat. Täten Turun noin 20.000€ investointi kohdistuu vain Turulle, eikä maksuosuuksia Turun seudun joukkoliikenteen viranomaisalueen muista kunnista voida vaatia. Mikäli Turun seudullinen joukkoliikenneviranomainen päätyy käyttämään järjestelmää joko kokonaan tai osittain, niin tämän järjestelmän käyttökustannukset jaetaan kaikkien seudullisessa viranomaisessa mukana olevien kuntien kesken, kuten muutkin järjestelmäkustannukset.

Suomen valtio osallistuu perustettavan yhtiön toimintaan ja toteutettavaan järjestelmähankintaan kahta kautta. Valtio tulee yhtiön omistajaksi merkiten osakkeita ELY –keskusten vastuualueiden asukasmäärien mukaan. Lisäksi valtio on sitoutunut maksamaan yhtiön ja hankittavan järjestelmän kustannukset vuoden 2015 loppuun asti.

Liite 1PILETTI-yhtiön perustamismateriaali

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 11.4.2013:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää esittää Turun kaupunginhallitukselle, että Turku liittyy osakkaaksi PILETTI–yhtiöön merkitsemällä perustamissopimuksessa määritetyn määrän yhtiön osakkeita. Lisäksi lautakunta esittää, että Turun kaupunginhallitus nimeää Turun edustajan perustettavan yhtiön hallitukseen. Lautakunta päättää myöhemmin PILETTI-järjestelmän hyödyntämisestä Turun kaupunkiseudulla.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi lautakunta päätti lisätä pöytäkirjaan liitteen 1: PILETTI-yhtön perustamismateriaali. Päätös asiassa tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Tksjlk § 79
Liite 1:PILETTI-yhtiön perustamismateriaali