Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 73 | 10.04.2013 | 1 |
3928-2013 (065, 633)
Maksu- ja informaatiojärjestelmää tukevan konsulttityön hankinta
Tiivistelmä:
Ei julkinen asia. Salassapidon peruste: Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 2 kohta.
Tksjlk § 73
Kehityspäällikkö Jari Paasikivi 2.4.2013:
Joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän uudistus on edennyt kohti toimittajavalintaa ja käyttöönottoprojektia.
Näin laaja ja koko joukkoliikenteelle kriittinen uudistus vaatii onnistuakseen riittävän resursoinnin. Turun joukkoliikennetoimiston omat resurssit hankkeeseen ovat erittäin rajalliset, eikä hankkeelle voida osoittaa yhtään täysipäiväistä tekijää tai useasta toimijasta koostuvaa tiimiä, jossa useampi tekijä voisi osoittaa merkittävää työpanosta hankkeelle. Näin ollen hankkeen onnistuneen läpiviennin turvaamiseksi esitetään hankkeelle hankittavan ulkopuolista apua, jolla pyritään varmistamaan järjestelmäuudistuksen ensimmäisen vaiheen toteutus ja käyttöönotto kesällä 2014 sekä vaiheen 2 toteutuminen maaliskuun 2015 loppuun mennessä.
Konsulttityötä on arvioitu tarvittavan noin 800 – 1000 tuntia ensimmäisen vuoden aikana. Vaiheen 2 toteutuksessa tarve voi olla hieman pienempi, josta syystä tarkkoja ja tilaajaa sitovia tuntimääriä ei ole tarjouspyynnössä myöskään mainittu.
Konsultin keskeisiä tehtäviä ovat:
Turun seudun joukkoliikenteen maksu- ja käyttöönoton tekninen ja toiminnallinen tukeminen läpi käyttöönottoprojektin ensimmäisen ja toisen vaiheen (vaiheiden keston on arvioitu olevan 06/2013-03/2015).
Konsultille voidaan ohjata myös muita hankkeen toteuttamiseen liittyviä tehtäviä ja ne täsmentyvät hankkeen toteutuksen aikana. Myös tästä syystä arvioitu työmäärä on annettu työmääräarviohaarukkana.
Konsultilta odotetaan perehtyneisyyttä joukkoliikenteeseen ja sen maksu- ja informaatiojärjestelmiin sekä kansainvälisiin toimituksiin, jotta konsultista saataisiin nopeasti apu juuri Turun maksu- ja informaatiojärjestelmän toteutukseen. Tästä syystä myös Turun seudun joukkoliikenteen tuntemus lasketaan eduksi ja siitä annetaan vertailussa lisäpisteitä.
Kaikkea hankkeen suunnittelu, järjestelmän testaus eikä muitakaan tehtäviä tarvitse tehdä tilaajan tiloissa, vaan niitä voidaan tehdä myös konsultin omassa toimipisteessä. Lisäksi etäkokoustekniikkaa ja muita vastaavia ratkaisuja hyödyntäen voidaan osittain toimia tarjoajan omista tiloista käsin. Näistä syistä johtuen tarjoajilta on pyydetty kahta eri työn tuntihintaa, tarjoajan omissa tiloissa tehtävä työ ja tilaajan tiloissa tehtävä työ, joista tilaajan tiloissa tehtävään työhön tulee tarjoajan sisällyttää myös kaikki matka- ym. kustannukset. Näin pyritään myös saavuttamaan kustannustehokkaita ratkaisuja ja pitämään ulkoisen työn kustannus kohtuullisena.
Hankintaan on sisällytetty myös optio hankkeen vaiheen 3 tuesta. Tämä osio on jätetty optioksi, koska on erittäin vaikea arvioida todellista tarvetta kyseisessä vaiheessa ulkoiselle työlle. Tämä asia tarkentuu hankkeen edetessä.
Konsulttityöhön tarvittavat rahat tullaan ottamaan maksu- ja informaatiojärjestelmän uudistukselle budjetoiduista investointivaroista.
Liite 1Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän hankinnan ja käyttöönoton konsultoinnin tarjouspyyntö 20.3.2013
Liite 2Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän hankinnan ja käyttöönoton konsultoinnin sopimusluonnos 20.3.2013
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 2.4.2013:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää käynnistää joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän hankintaa ja käyttöönottoa tukevan konsulttityön kilpailutuksen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tpvMykrä Timo
Liitteet:
Tksjlk § 73
Liite 1:Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän hankinnan ja käyttöönoton konsultoinnin tarjouspyyntö 20.3.2013
Liite 2:Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän hankinnan ja käyttöönoton konsultoinnin sopimusluonnos 20.3.2013