Sopimus joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmästä

 

Sisällys

 

1.   Määrityksiä   3

2.   Sopimuksen tausta, tavoitteet ja kohde   3

3.   Sopimuskausi   4

4.   Sopimusasiakirjojen pätevyysjärjestys   4

5.   Alihankkijat   5

6.   Henkilökunta   5

7.   Toimitus   6

8.   Testaus, toimituksen hyväksyminen ja käyttöönotto   6

9.   Projektin organisointi ja toteutus toimitusvaiheessa ja sopimuskauden aikana   7

10.   Toimittajan resurssit   8

11.   Hinnat, laskutus ja maksuehdot   9

12.   Takuu   10

13.   Viivästyminen   11

14.   Korvaavat tuotteet   12

15.   Oikeudet   12

16.   Toimittajan velvoitteet   14

17.   Tilaajan velvoitteet   15

18.   Ylläpito   15

19.   Yhteydenpito sopimuskauden aikana   15

20.   Vakuutukset   16

21.   Avustamisvelvollisuus palvelun päättyessä   16

22.   Käytettävyystaso ja sanktiot   17

23.   Salassapito, tietoturva ja tietosuoja   17

24.   Sopimuksen siirtäminen   19

25.   Sopimuksen muuttaminen   19

26.   Ylivoimainen este   19

27.   Vahingonkorvaus   20

28.   Ilmoitusvelvollisuus   21

29.   Sopimuksen purku ja hinnanalennus   21

30.   Sopimuksen päättäminen erityistilanteissa   23

31.   Naisten ja miesten välinen tasa-arvo   23

32.   Oikeuspaikka   23

33.   Sovellettava laki   23

34.   Allekirjoitukset   23


Sopimus joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmästä

 

Sopijapuolet

 

Tilaaja:Turun kaupunki, Turun seudun joukkoliikenneviranomainen

Y-tunnus:       0204819-8

Osoite: PL 355, 20101 Turku

Tilaajan yhteyshenkilö(t):

 

Toimittaja (jäljempänä sopimuksessa tai sen liitteissä myös Palveluntuottaja, Palveluntarjoaja tai Tarjouksen tekijä):      

Y-tunnus:      

Osoite:

Toimittajan yhteyshenkilö(t):

 

Yhteyshenkilöiden tehtävänä on seurata ja valvoa sopimuksen toteutumista ja tiedottaa siitä oman organisaationsa sisällä ja toiselle Sopijapuolelle. Yhteyshenkilön vaihtumisesta on heti ilmoitettava toisen sopijapuolen yhteyshenkilölle. Tilaajan yhteyshenkilön vaihtumisessa ei ole kyse sopimuksen muutoksesta.

Määrityksiä

 

Tuotteella tarkoitetaan joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmää ja sen ominaisuuksia laitteineen ja ohjelmistoineen.

 

Palvelulla tarkoitetaan kokonaisuudessaan uusitun järjestelmän installointia asennuksineen ja niitä tässä sopimuksessa ja sen liitteissä mainittuja toimenpiteitä, mm. koulutusta, joita tarvitaan järjestelmän käyttöönottamiseksi sekä tuotantokäytön aikaista tarjouspyynnön mukaista ylläpito-, tuki- ja huoltotehtäviä.

 

Tässä sopimuksessa tai sen liitteissä Tuotteesta ja / tai Palvelusta voidaan käyttää myös nimitystä Hankinta.

 

Muuten sopimuksessa noudatetaan JIT 2007 –Yleiset ehdot (Julkisen hallinnon IT -hankintojen sopimusehdot (JIT 2007) – Yleiset so-pimusehdot (JIT 2007 – Yleiset ehdot) (http://www.jhs-suositukset.fi/suomi/jhs166)) kohdan 2 määrityksiä.

Sopimuksen tausta, tavoitteet ja kohde

 

Hankinnan tausta, tavoitteet ja kohde on määritelty hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä pp.kk.201v liitteineen.

 

Toimittaja vastaa siitä, että Tuote ja Palvelu ovat sopimuksen mukaisia, soveltuvat sovittuun käyttötarkoitukseen ja toimivat sovitulla tavalla. Toimittaja vastaa siitä, että Tuote ja Palvelu täyttävät tarjouspyyntöasiakirjoissa pp.kk.2013 yksilöidyt vaatimukset ja yhteisesti kirjallisesti sovitut määritykset.

 

Toimittaja vastaa siitä, että Tuote ja Palvelu täyttävät toimitushetkellä ja sopimusaikana vaatimukset, jotka perustuvat lakiin tai sen nojalla annettuun asetukseen tai viranomaismääräykseen ja jotka ovat voimassa Sopimuksen tekohetkellä tai tulevat voimaan sopimuskauden aikana. Tilaajalla on kuitenkin velvollisuus kertoa Toimittajalle erityislainsäädännöstä ja viranomaismääräyksistä, jotka koskevat Tilaajaa ja liittyvät Tuotteeseen tai Palveluun.

 

Tuotteeseen ja Palveluun sisältyvät sovitut lopputulokset sekä dokumentaatio, todistukset, luvat ja muut asiakirjat, joita tarvitaan tuotteen välittömään käyttöön tai palvelun hyödyntämiseen sopimuksen mukaisesti.

 

Palvelun, Tuotteen, Palveluun liittyvän koulutuksen sekä Palvelun välittömään käyttöön ja hyödyntämiseen liittyvän käyttöohjeistuksen on oltava suomenkielisiä, ellei toisin kirjallisesti sovita. Tekninen dokumentaatio voi olla suomen- tai englanninkielistä. Käyttöliittymien ja ylläpitovälineiden sekä käyttöohjeiden, koulutusmateriaalin ja muun yleisdokumentoinnin on oltava suomenkielistä. Loppukäyttäjän käyttöliittymän tulee toimia kokonaisuudessaan suomen kielellä. Lisäksi käyttöliittymien tulee täyttää muut kielivaateet tarjouspyynnön määritysten mukaisesti. Toimittajan asiakastukipalveluiden on oltava suomenkielistä, ellei toisin kirjallisesti sovita. Projektin kieli on suomi, mutta teknistä dokumentaatiota voidaan käsitellä myös englanniksi.

 

Toimittaja sitoutuu ammattimaiseen töiden järjestelyyn ja toimintansa kehittämiseen. Sopijapuolet pyrkivät kestävän kehityksen periaatteet ja ympäristön huomioonottavaan yhteistyöhön. Tämä edellyttää sopijapuolilta avoimuutta, luottamusta ja vuorovaikutusta sopimuksen toimivuuden kehittämiseksi.

 

Tämän sopimuksen mukaista palvelua ja järjestelmään liittyviä laitteita voivat Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen antamana halutessaan käyttää kaikki Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaiseen kuuluvat kunnat sekä liikennöitsijät, jotka liikennöivät seudullisen viranomaisen alueella kokonaan tai osittain.

Sopimuskausi

 

Sopimus syntyy sen allekirjoittamisella. Sopimus on voimassa allekirjoituksesta alkaen kahdeksan (8) vuotta, jonka jälkeen sopimus on voimassa toistaiseksi Julkisen hallinnon IT-hankintojen sopimusehdot (JIT 2007) - Erityisehtoja palveluista (JIT 2007 -Palvelut) 8 kohdan mukaisin irtisanomisehdoin.

Sopimusasiakirjojen pätevyysjärjestys

 

Sopimusasiakirjat täydentävät toisiaan. Jos sopimusasiakirjat ovat keskenään ristiriidassa, noudatetaan niitä seuraavassa keskinäisessä pätevyysjärjestyksessä:

1. Sopimus

2. Tarjouspyyntö pp.kk.2013 liitteineen

3. JHS 174 ICT-palvelujen palvelutasoluokitus (http://docs.jhs-suositukset.fi/jhs-suositukset/JHS174/JHS174.pdf)

4. Julkishallinnon IT -hankintojen yleiset sopimusehdot (JIT 2007) - Erityisehtoja tilaajan sovellushankinnoista (JIT 2007 - Sovellukset) (http://www.jhs-suositukset.fi/suomi/jhs166)

5. Julkisen hallinnon IT -hankintojen sopimusehdot (JIT 2007) - Erityisehtoja palveluista (JIT 2007 - Palvelut) (http://www.jhs-suositukset.fi/suomi/jhs166)

6. Erityisehtoja laitehankinnoista (JIT 2007 –laitteet, http://docs.jhs-suositukset.fi/jhs-suositukset2/JHS166_liite7/JHS166_liite7.pdf)

7. Julkisen hallinnon IT -hankintojen sopimusehdot (JIT 2007) – Yleiset sopimusehdot (JIT 2007 – Yleiset ehdot) (http://www.jhs-suositukset.fi/suomi/jhs166)

8. Toimittajan tarjous pp.kk.2013 liitteineen.

Alihankkijat

 

Toimittajalla on kokonaisvastuu Sopimuksen toteuttamisesta. Sopijapuoli vastaa käyttämänsä alihankkijan osuudesta, alihankkijoiden työn tekemisestä, lopputuloksen laadusta ja toimittamisesta kuten omastaan. Sopijapuoli vastaa myös siitä, että alihankkija noudattaa omalta osaltaan sopijapuolelle asetettuja velvoitteita. Tilaaja kohdistaa mahdolliset vaatimukset ja reklamaatiot aina Toimittajaa kohtaan ja Toimittaja vastaa näihin liittyvistä korvauksista Tilaajalle, vaikka Toimittajan vastuulla olevan työn tai palvelun suorittaja olisi Toimittajan alihankkija.

 

Toimittajan on hyväksytettävä etukäteen Tilaajalla käyttämänsä alihankkijat. Tilaaja voi perustellusta syystä kieltää tietyn alihankkijan käyttämisen. Mahdollisesta alihankkijasta on pyydettäessä viipymättä toimitettava tämän sopimuksen kohdassa 20 ”Yhteydenpito sopimuskauden aikana” mainitut selvitykset. Toimittaja varmistaa, että sen käyttämät alihankkijat on merkitty ennakkoperintärekisteriin, jos lainsäädäntö edellyttää rekisteröitymistä sekä tarkistaa vuosittain, että alihankkijat ovat ennakkoperintärekisterin mukaan suorittaneet maksuunpannut verot sekä sosiaali- ja muut lakisääteiset maksut. Tilaajan ja Toimittajan välinen salassapitosopimus koskee myös alihankkijoita.

Henkilökunta

 

Toimittaja vastaa työnantajana omasta henkilökunnastaan ja siitä, että henkilökunta noudattaa sovittuja laatuvaatimuksia.

 

Toimittaja vastaa:

 

- henkilökuntansa palvelussuhteen ehdoista, työsopimuksen solmimisesta sekä kaikkien lakisääteisten työnantajamaksujen suorittamisesta;

- siitä, että Sopimuksen mukaisia tehtäviä suorittavilla henkilöillä on tehtävän edellyttämä riittävä kokemus ja osaaminen;

- siitä, että kaikilla, jotka käsittelevät hankkeen turvallisuustietoja, myös alihankkijoiden palveluksessa olevilla, on turvasuojaajakortti

- siitä, että kaikki, jotka käsittelevät Tilaajan luottamuksellisia tietoja, allekirjoittavat tätä ennen salassapitosopimuksen

- työntekijöidensä perehdyttämisestä ja tarpeelliseksi katsottavan lisäkoulutuksen järjestämisestä;

- henkilökuntansa vakuuttamisesta;

- sijaisjärjestelyistä mahdollisten sairaustapausten tai muiden yllättävien poissaolojen varalle; sekä

- henkilökuntansa riittävästä kielitaidosta.

Toimitus

 

Toimitus sisältää Tuotteen ja Palvelun installoinnin käyttökuntoon sopimuskauden alussa tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaisesti sekä käyttöönoton toteutuksen. Lisäksi toimitus sisältää muita tehtäviä, kuten liittymiin, tietojen konversioon ja henkilöstön koulutukseen liittyviä tehtäviä.

 

Toimittaja vastaa siitä, että Tuotteen ja Palvelun tuotantokäyttö vaiheen 1 osalta voidaan aloittaa viimeistään 1.6.2014. Tuotteen osia voidaan kuitenkin ottaa käyttöön jo tätä aikaisemmin hyväksytyn projektisuunnitelman mukaisesti. Tällaisessa tilanteessa käyttöön otetuista osista suoritetaan maksu todellisen käyttöönottotilanteen mukaan sopimuskohdan 12 mukaisesti.

 

Kokonaisuudessaan järjestelmä on oltava käytössä 1.6.2015.

 

Toimituksen toimitusaikataulu on kuvattu yleisellä tasolla tarjouspyynnössä liitteineen. Toimituksen vaiheet, toimitusaikataulu ja tarvittavat resurssit tarkentuvat valitun toimittajan kanssa solmittavassa sopimuksessa.

Testaus, toimituksen hyväksyminen ja käyttöönotto

 

Toimittaja tekee Tilaajan järjestelmälle projektisuunnitelmassa määritellyt Toimittajan ja toimittajan sekä tilaajan yhteiset testit, ennen kuin Toimittaja luovuttaa Tilaajan järjestelmän Tilaajalle hyväksymistestausta varten. Testaussuunnitelma kuvataan projektisuunnitelmassa. Testaussuunnitelman ja -ohjelman tulee täyttää tarjouspyynnön liitteen 9 ”Acceptance Testing” vaatimukset.

 

Toimittajan testin hyväksytty suoritus on ehdoton edellytys sille, että Toimittaja voi luovuttaa järjestelmän Tilaajalle hyväksymistestaustausta varten. Toimittajan testaus on suoritettu hyväksytysti, kun Toimittajan suorittamissa testeissä ei enää havaita virheitä. Toimittaja ilmoittaa Tilaajalle, milloin sovellus on valmis Tilaajan hyväksymistestausta varten.

 

Toimittaja luovuttaa Tilaajan sovelluksen hyväksymistestausta varten siten, että se on asennettu sopimuksen mukaiseen käyttöympäristöön toimitusaikataulun mukaisesti.

 

Tilaaja saattaa kustannuksellaan käyttöympäristön sopimuksen mukaiseksi. Toimittaja luovuttaa Tilaajalle Tilaajan hyväksymistestaukseen tarvitsemat käyttöohjeet sekä järjestelmää koskevan dokumentaation. Toimittaja tarjoaa myös Tilaajan edustajille sovitun koulutuksen kyseisten tehtävien suorittamista varten.

 

Tilaaja tekee hyväksymistestauksen. Toimittaja toimittaa etukäteen testaussuunnitelman tilaajan hyväksyttäväksi. Testaussuunnitelma ei ole kuitenkaan tilaajaa sitova. Tilaajalla on testaussuunnitelman rajoittamatta oikeus tehdä tarpeellisena pitämät testit. Tilaajalla on 30 päivää aikaa tehdä Tilaajan hyväksymistestaus siitä lähtien, kun Toimittaja on ilmoittanut kirjallisesti, että järjestelmä tai sovittu osa on valmis hyväksymistestausta varten, ja Toimittaja on luovuttanut Tilaajan järjestelmän testattavaksi projektisuunnitelman ja tämän sopimuksen mukaisesti. Toimittaja ei saa luovuttaa Tilaajan järjestelmää tai sen osaa Tilaajalle hyväksymistestausta varten ennen yhteisesti sovittua ajankohtaa, ellei Tilaaja siihen nimenomaisesti kirjallisesti suostu. Toimittaja avustaa Tilaajaa hyväksymistestauksessa.

 

Tilaaja suorittaa sovittujen välivaiheiden tarkastuksen neljätoista (14) päivän kuluessa siitä, kun Toimittaja on kirjallisesti ilmoittanut, että tarkastus voidaan aloittaa. Välivaiheen hyväksyntä ei vapauta Toimittajaa vastuusta myöhempien vaiheiden testausten aikana esille tulleista virheistä, eikä estä Tilaajaa vetoamasta Tilaajan sovelluksessa olevaan virheeseen. Välivaiheen hyväksyntä (myös dokumentaation osalta) on edellytys seuraavan vaiheen aloittamiselle. Toimittaja on vastuussa välivaiheiden tarkastuksen läpiviennistä ja avustaa Tilaajaa testauksen suorittamisessa.

 

Toimittaja korjaa hyväksymistestauksessa ilmenneen virheen viipymättä. Hyväksymistestaukselle varattua aikaa pidennetään ajalla, jonka Tilaaja kohtuudella tarvitsee virhekorjausten testaamiseen ja hyväksymiseen.

 

Tilaaja ilmoittaa kirjallisesti Toimittajalle sovelluksessa havaitsemistaan virheistä viivytyksettä, kuitenkin viimeistään viiden (5) työpäivän kuluessa siitä, kun Tilaajan hyväksymistestaukselle varattu aika on päättynyt. Tilaajan sovellus tai sen osa katsotaan hyväksytyksi, jos Tilaaja ei ole ilmoittanut virheistä mainitun ajan kuluessa.

 

Vähäiset virheet eivät estä hyväksymistä. Toimittaja on kuitenkin velvollinen korjaamaan veloituksetta tällaisetkin virheet ja puutteet ilman aiheetonta viivytystä, kuitenkin viimeistään 30 päivän kuluessa ellei asiasta ole toisin kirjallisesti sovittu.

 

Kumpikin sopijapuoli vastaa kustannuksista, jotka liittyvät hyväksymistestauksen suorittamiseen. Toimittaja vastaa kuitenkin sellaisista virheiden korjauskustannuksista, jotka johtuvat uusintatestauksiin liittyvistä töistä.

 

Projektin organisointi ja toteutus toimitusvaiheessa ja sopimuskauden aikana

 

Ennen toimitusvaihetta sopijapuolet perustavat projektin ja sille johto/ohjausryhmän Sopimuksen toteuttamista ja sopijapuolten välistä yhteistyötä varten. Palveluntuottajan nimeämä projektipäällikkö on Palveluntuottajan edustajia johtoryhmässä koko sopimuskauden ajan, minkä lisäksi Palveluntuottaja voi myös nimetä johtoryhmään muita edustajiaan. Tilaaja nimeää johtoryhmään omat edustajansa. Johto/ohjausryhmä, valvoo sopijapuolten yhteistyöorganisaationa projektin toteuttamista. Projektisuunnitelmassa on sovittu yksityiskohtaiset projektiorganisaation toimintatavat ja työmenetelmät.

 

Johto/ohjausryhmän kokoontuu sopijapuolen pyynnöstä tarpeen mukaan, toimituksen aikana kuitenkin vähintään kerran kuukaudessa, ellei toisin sovita. Johto/ohjausryhmän kokouksista pidetään pöytäkirjaa.

 

Toimittajan asettaman projektipäällikön tehtävänä on raportoida projektin johto-/ohjausryhmälle projektin tilasta ja edistymisestä. Tämä raportointi sisältää Tilaajan ja Toimittajan suunnitellut työt, toteutuneet työt ja arviot jäljellä olevasta työmäärästä, resursoinneista ja aikataulutuksesta. Raportointi tapahtuu vähintään kerran kahdessa viikossa Toimituksen aikana ja tämän jälkeen kerran kuukaudessa.

 

Kumpikin sopijapuoli nimeää yhteyshenkilön, jonka tehtävänä on seurata ja valvoa sopimuksen toteutumista, olla mukana johto/ohjausryhmässä ja tiedottaa oman organisaationsa sisällä ja toiselle sopijapuolelle sopimuksen toteutumiseen liittyvistä asioista. Toimittajan yhteyshenkilönä on Toimittajan projektipäällikkö, ellei sovita toisin. Sopijapuoli ilmoittaa yhteyshenkilönsä vaihtamisesta toiselle sopijapuolelle hyvissä ajoin.

 

Sopijapuolet nimeävät projektiin tarvittavat henkilöresurssit. Toimittaja on nimennyt hankkeelle projektipäällikön.

 

Sopijapuolet varaavat omalta osaltaan tarvittavat työtilat ja -välineet projektin käyttöön.

 

Sopijapuoli myötävaikuttaa projektin toteuttamiseen sellaisissa yhteyksissä, jotka ovat sopijapuolen määrättävissä tai hallinnassa. Kumpikin sopijapuoli tekee projektin toteuttamiseksi tarvittavat päätöksensä viivytyksettä. Toimittaja tekee Tuotteen ja muut projektiin kuuluvat työt Toimittajan työmenetelmiä käyttäen.

 

Kehitysympäristöstä vastaava sopijapuoli huolehtii projektin aikana sopimuksen kohteena olevista, Tuotetta koskevista varmuuskopioista ja tarkastaa niiden toimivuuden. Tilaaja huolehtii Palveluympäristön varmuuskopioista, jotka koskevat sen omia tietoja ja tiedostoja. Tilaaja myös tarkastaa niiden toimivuuden.

 

Tätä kohtaa voidaan täydentää sopimuksen teon yhteydessä projektisuunnitelman tarkennuttua.

Toimittajan resurssit

 

Toimittaja varmistaa, että toimituksessa on riittävästi henkilöstöä. Toimittajan on kaikin kohtuudella käytettävissä olevin keinoin vältettävä sellaisia nimetyn palveluhenkilöstön vaihdoksia, joilla voi olla vaikutusta Tuotteen tai Palvelujen laatuun tai Palvelutasoon. Toimittaja ei saa ilman perusteltua syytä ja Tilaajan hyväksyntää vaihtaa projektiin tai toteuttamiseen osallistuvia asiantuntijoita. Asiantuntijat luetellaan projektisuunnitelmassa ja tämän sopimuksen kohdassa 10. Toimittaja ei vaihda nimettyjä asiantuntijoita ilman Tilaajan lupaa muusta kuin Toimittajasta riippumattomasta syystä. Tilaaja ei voi evätä lupaa vaihtoon ilman perusteltua syytä. Toimittaja ilmoittaa asiantuntijoiden vaihtamisesta Tilaajalle aina kirjallisesti etukäteen ja hankkii korvattavan henkilön tilalle viivytyksettä uuden henkilön. Uuden henkilön on oltava kokemukseltaan ja osaamiseltaan vähintään samantasoinen kuin korvattava henkilö. Johto/ ohjausryhmän hyväksyminen on ehdoton edellytys Toimittajan nimeämän uuden henkilön hyväksymiselle. Tilaaja voi kuitenkin yksipuolisesti päättää vaihtaa omia edustajiaan johto/ohjausryhmässä.

 

Toimittajan on viivytyksettä ja veloituksetta vaihdettava projekti- ja palveluhenkilönsä, jolta Tilaajan perustellun näkemyksen mukaan puuttuu riittävä ammattitaito.

Hinnat, laskutus ja maksuehdot

 

Toimittaja veloittaa hinnat ja veloitukset tarjouspyynnön ja tarjouksensa mukaisesti.

 

Hinnat sisältävät kaikki korvaukset ja kulut (toimituksen, asennuksen, palvelun siirto- ja purkukulut sopimuskauden kuluessa ja päättyessä, huollon, ylläpidon, tukipalvelut, koulutukset pääkäyttäjille sekä korvaukset työssä tarvittavien välineiden, tietokoneiden, ohjelmien, kojeiden käytöstä, tulostuksesta, dokumentoinnista, matka-, majoitus- ja päivärahakorvaukset sekä kulut, jotka tarjoaja maksaa ulkopuolisille, materiaali- ja käsittelykustannukset yms.). Hinnat ilmoitetaan euroina. Toimittaja ei myöskään ole oikeutettu veloittamaan korvausta matka-ajasta. Toimittajalla ei ole oikeutta veloittaa toimituksesta tai palvelusta muita veloituksia.

 

Mikäli viranomaisten määräämien julkisten maksujen tai arvonlisäveron suuruus tai kantamisperuste muuttuu joko säädösmuutoksen tai verotuskäytännön muuttumisen vuoksi, Tuotteiden ja Palvelujen hinnat muuttuvat vastaavasti.

 

Mikäli Toimittajan yleinen hinnasto tarjouksen voimassaoloaikana tai sopimuskauden aikana muuttuu niin, että toimituspäivän hinnoittelutavan mukainen hinta vastaavasta palvelusta olisi Tilaajalle tarjous- tai tilaushintaa edullisempi, Toimittaja soveltaa laskutuksessa toimituspäivän mukaista hinnoittelua.

 

Mahdolliset alennukset koskevat myös Tuotteen uusia versioita ja laajennuksia.

 

Toimittaja voi muuttaa toistuvaismaksujen hintojen suuruutta todellista yleistä kustannuskehitystä vastaavasti kaksi kertaa sopimuskauden aikana, ensimmäisen kerran kun tuotantokäytössä ollut järjestelmä on ollut käytössä kolme (3) vuotta, ja toisen kerran, kun järjestelmä on ollut tuotantokäytössä viisi (5) vuotta. Korotus ei kuitenkaan voi olla kuin kaksi (2) prosenttia. Varsinaisen sopimusajan jälkeen Toimittaja voi muuttaa toistuvaismaksujen suuruutta kalenterivuosittain yleistä kustannuskehitystä vastaavasti, ei kuitenkaan niitä hintoja, jotka on sovittu kiinteiksi. Korotus ei kuitenkaan voi olla kuin kaksi (2) prosenttia. Mikäli tuotteiden ja palvelujen yleinen hintataso laskee, Toimittajan on huomioitava tämä hinnoissa. Toimittajan on ilmoitettava Tilaajalle toistuvaismaksun korottamisesta kirjallisesti vähintään 2 kuukautta ennen sen laskutuskauden alkamista, jona muutos tulee voimaan. Tilaajan niin vaatiessa Toimittajan on esitettävä Tilaajalle asianmukainen selvitys kustannusten kehityksestä. Korotuksesta on sovittava yhteisesti, eikä yksipuolinen hinnankorotus ole pätevä.

 

Mikäli hintojen muutoksesta ei päästä yksimielisyyteen, Tilaajalla on oikeus irtisanoa sopimus joko kyseisen tuotteen tai palvelun osalta tai kokonaisuudessaan päättymään valitsemanaan ajankohtana. Irtisanominen on tehtävä kirjallisesti ennen uusien hintojen voimaantuloa. Jos Tilaaja irtisanoo sopimuksen, Toimittaja on velvollinen soveltamaan muuttamattomia hintoja kuuden kuukauden ajan irtisanomisilmoituksen tekemisestä.

 

Toistuvaismaksut maksetaan kerran kuukaudessa jälkikäteen. Kuukausimaksut maksetaan siinä laajuudessa, kuin järjestelmä on käytössä. Tilaaja ei maksa ennakkoa, ellei erikseen ole toisin nimenomaisesti sovittu. Mikäli ennakkomaksusta sovitaan, niin toimittajan tulee asettaa maksetusta ennakosta pankkivakuus.

 

Laskun maksaminen ei poista Toimittajan vastuuta Sopimuksen mukaisesta palvelutasosta tai virheiden korjaamisvelvollisuudesta.

 

Maksupostit projektista:

 

- Sopimuksen allekirjoitusvaiheessa, 15 % (ennakkomaksu, pankki takuu, pankkitakuu säilytettävä takuu ajan loppuun)

- Määrittelyjen valmistumisen ja hyväksynnän jälkeen, 5 % (pankkitakuu vaiheen 1 valmistumiseen saakka)

- Tehdastestien suorittamisen jälkeen, 10 % (pankkitakuu vaiheen 1 valmistumiseen saakka)

- Vaiheen 1 hyväksytyn käyttöönoton jälkeen, 30 %

- Vaiheen 2 hyväksytyn käyttöönoton jälkeen, 20 %

- Vaiheen 3 hyväksytyn käyttöönoton jälkeen, 10 %

- Projektin valmistuessa, 10 %

 

Laskussa on oltava riittävä erittely laskutuksen perusteista. Laskuttaminen tapahtuu verkkolaskutuksena. Lisätiedot verkkolaskutuksesta www.turku.fi/laskuttaminen.

 

Maksuehto on 30 pv netto laskun saapumisesta Tilaajalle.

 

Viivästyskorko on enintään korkolain 4 §:n 1 mom. mukainen.

 

Laskutus-, toimitus- yms. lisiä ei hyväksytä.

 

Takuu

 

Toimittaja antaa tuotteelle ja palvelun lopputulokselle takuun.

 

Toimittajan on viipymättä kustannuksellaan korjattava takuuaikana tuotteessa ja palvelun lopputuloksessa ilmenevät virheet tai toimitettava virheellisen tilalle uusi tuote tai palvelun lopputulos. Takuukorjaukseen sisältyy myös korjausta vastaavien muutosten tekeminen dokumentaatioon.

 

Toimittajan takuu ei koske virheitä, jotka ovat aiheutuneet siitä, että tuotetta tai palvelun lopputulosta on käytetty Toimittajan antamien kirjallisten ohjeiden tai sopimuksen vastaisesti. Se ei koske myöskään virheitä, jotka ovat aiheutuneet tavanomaisesta kulumisesta tai vahingosta, joka ei ole Toimittajan aiheuttama. Takuu ei myöskään koske tuotteen ja palvelun lopputulosta siltä osin, kuin Tilaaja on tehnyt tai teettänyt kolmansilla osapuolilla tuotteeseen tai palveluun muutoksia ilman Toimittajan suostumusta.

 

Toimittaja tekee takuukorjauksen Tilaajan luona, mikäli se on tarpeen korjauksen suorittamiseksi. Virheen korjaamiseksi Tilaajan on asetettava korjattava tuote tai palvelun lopputulos Toimittajan käyttöön tarvittavaksi ajaksi Tilaajan normaalina työaikana.

 

Tuotteen ja palvelun lopputuloksen takuuaika pitenee sillä aikamäärällä, jona tuotetta tai palvelua ei virheen vuoksi ole voitu käyttää. Takuuajan pituus on kuitenkin enintään kaksinkertainen alkuperäiseen takuuaikaan verrattuna.

 

Mikäli Toimittaja ei täytä takuuvelvoitteitaan kohtuullisessa ajassa siitä, kun Tilaaja on ilmoittanut virheestä, Tilaajalla on oikeus teettää tarpeelliset korjaukset kolmannella osapuolella ja vaatia vastaavaa vahingonkorvausta. Tilaajan on ilmoitettava etukäteen korjaamisesta Toimittajalle. Tilaajalla on myös oikeus korjauksen sijasta vaatia vahingonkorvausta tai hinnanalennusta.

 

(i) Takuuaika on 24 kuukautta sovellusten hyväksymisestä ja käyttöönotosta. Takuuaika poikkeaa julkisen hallinnon IT-hankintojen JIT 2007 sopimusehdoista. Laitteiden takuun osalta noudatetaan JIT 2007 Erityisehtoja laitehankinnoista ehtoja. Käyttöönottamattomien järjestelmäkomponenttien osalta (laitteet sekä ohjelmisto) takuuajan laskenta alkaa aina vasta niiden hyväksytystä käyttöönotosta.

 

(ii) Mahdollisesti tehtävien päivitysten takuun tulee olla kaksitoista (12) kuukautta päivityksen hyväksytystä asentamisesta eivätkä ne saa lyhentää koko järjestelmän takuuta. Päivityksistä ja korjauksista aiheutuneiden ongelmien korjausvastuu sekä niistä aiheutuneet kustannukset tehdään toimittajan lukuun.

 

Viivästyminen

 

Mikäli sopijapuoli havaitsee viivästyvänsä toimituksessaan tai velvoitteessaan tai pitää viivästystä todennäköisenä, sopijapuolen on viivytyksettä kirjallisesti ilmoitettava toiselle sopijapuolelle viivästyksestä ja sen vaikutuksesta sopimuksen täyttämiseen. Toimittajan viivästyessä Toimittajan on ilmoitettava uusi toimitusaika Tilaajalle niin pian kuin mahdollista.

 

Jos toimitus viivästyy muusta kuin Tilaajasta tai ylivoimaisesta esteestä johtuvasta syystä, Toimittaja maksaa Tilaajalle sopimussakkoa jokaiselta alkavalta seitsemän (7) vuorokauden pituiselta ajanjaksolta, jolla Toimittaja ylittää sopimuksessa toimitukselle tai sen osalle sovitun määräpäivän. Sakko kultakin edellä mainitulta ajanjaksolta on 0,5 prosenttia viivästyneen tuotteen tai palvelun kauppahinnasta tai viivästyksen johdosta suorittamatta jäävän jatkuvan palvelun laskennallisesta 12 kuukauden hinnasta. Sakko on kuitenkin enintään 10 prosenttia kyseisestä hinnasta. Sakon suuruuteen ei vaikuta viivästyksen aiheuttaman vahingon suuruus. Tuotteen tai palvelun viivästykseen rinnastetaan käytön estävien asiakirjojen ja tietojen viivästyminen. Mikäli palvelutaso ei ole sopimuksen mukainen, Tilaajalla on oikeus sopimussakkoon palvelutason alittamisesta.

 

Tilaajalla on oikeus vähentää sopimussakko Toimittajalle suoritettavista kyseistä tuotetta tai palvelua koskevista maksuista.

 

Toimittajalla ei ole oikeutta saada sopimussakkoa Tilaajan viivästyksestä.

Korvaavat tuotteet

 

Toimittaja voi Tilaajan siihen kulloinkin erikseen suostuessa korvata sopimuksen mukaiset Tuotteet toisilla tuotteilla. Korvaavien tuotteiden on täytettävä sopimuksessa esitetyt vaatimukset ja niiden kapasiteetin, suorituskyvyn ja tietoturvan on oltava vähintään yhtä hyvät kuin alkuperäisten tuotteiden.

Oikeudet

 

Omistusoikeus tietovälineisiin, jotka sisältävät sopimuksen kohteena olevat sovellukset, siirtyy Tilaajalle, kun tietoväline on toimitettu toimitusehdon mukaisesti. Tilaajalla on vapaa oikeus lisäveloituksetta itse tai ulkopuolisen palveluntuottajan avustuksella ja toimittajan tai kolmannen osapuolen tekijän- ja immateriaalioikeuden rajoittamatta:

(i)   käyttää Tilaajan sovellusta omissa toiminnoissaan

(ii)   muuttaa ja kehittää Tilaajan sovellusta edelleen

(iii)valmistaa Tilaajan sovelluksesta uusia kappaleita omaan käyttöön

(iv)käyttää muiden sovellusten yhteydessä Tilaajan sovelluksen teon yhteydessä syntynyttä aineistoa ja tietotaitoa

(v)siirtää Tilaajan sovellus toiseen laitealusta- tai käyttöjärjestelmäympäristöön tai maantieteelliseen paikkaan ottaen kuitenkin huomioon mahdolliset maastavientirajoitukset

(vi)siirtää Tilaajan sovelluksen käyttöoikeuksia kolmansille tahoille, mikäli valtion, kuntien tai kuntayhtymien tehtävien hoito tai uudelleenjärjestelyt sitä edellyttävät

(vii)saada rinnakkainen hallinta- ja käyttöoikeus tilaajan sovelluksen kone- ja lähdekieliseen versioon (tämä ei ole ehdoton vaatimus, ehdosta voidaan neuvotella)

 

Kohdissa i–vii on otettava huomioon myös salassapitoa koskevat rajoitukset.

 

Omistusoikeus tietovälineisiin, jotka sisältävät sopimuksen kohteena olevat valmisohjelmistot ja niihin liittyvän dokumentaation (levyke, nauha, cd-rom yms.), siirtyy Tilaajalle, kun tietoväline on toimitusehdon mukaisesti toimitettu. Tilaaja saa valmisohjelmistoon käyttöoikeussopimuksen mukaiset oikeudet. Tilaajalla on oikeus siirtää valmisohjelmisto toiseen laitealusta- tai käyttöjärjestelmäympäristöön tai maantieteelliseen paikkaan. Tämä siirto-oikeus koskee myös Tilaajan lukuun tapahtuvaa toimintaa kolmannen osapuolen ympäristössä. Tilaajalla on oikeus vapaasti siirtää ohjelmistolisenssit toiselle Tilaajan hallintoon kuuluvalle yksikölle silloin, kun ne tehtävät siirtyvät, joiden suorittamista varten lisenssi on hankittu. Mikäli Toimittaja asetetaan konkurssiin tai selvitystilaan tai Toimittaja kirjallisen huomautuksen saatuaan ei kohtuullisessa ajassa täytä valmisohjelmiston tuki- ja ylläpitovelvoitteitaan, Tilaajalla on oikeus viipymättä pyynnön esitettyään saada valmisohjelmiston lähdekielinen versio sekä asiakirja-aineisto käyttöönsä omaa toimintaansa varten. Mikäli valmisohjelmisto katoaa tai vaurioituu käyttöoikeuden ja vaaran vastuun siirryttyä Tilaajalle, Toimittaja toimittaa tilalle valmisohjelmiston kopion.

 

Omistusoikeus ja immateriaalioikeudet Tilaajan aineistoon kuuluvat yksinoikeudella Tilaajalle tai kolmannelle osapuolelle. Toimittajalla on oikeus käyttää Tilaajan aineistoa ainoastaan sopimuksen mukaisesti toimittaakseen palvelua Tilaajalle. Tilaajalla on rajoittamaton oikeus käyttää ja muokata palvelun lopputuloksia omassa sisäisessä toiminnassaan ja luovuttaa niitä kolmannelle osapuolelle käytettäväksi Tilaajan toimintaa varten tai siirtää lopputulokset kolmannelle, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät.

 

Sopimuksen mukainen omistusoikeus ja vaaranvastuu laitteesta ja siihen liittyvästä dokumentaatiosta siirtyy Tilaajalle silloin, kun laite on toimitusehdon mukaisesti luovutettu.

 

Toimittaja vastaa siitä, etteivät hänen toimittamansa tuotteet tai palvelut sopimuksen mukaisesti käytettyinä loukkaa Suomessa voimassa olevia kolmannen osapuolen patentti-, tekijän- tai muita immateriaalioikeuksia. Mikäli Tilaajaa vastaan esitetään tuotteen tai palvelun käyttöön perustuvia immateriaalioikeudellisia vaatimuksia, Toimittaja on velvollinen vastaamaan vaatimuksiin Tilaajan puolesta omalla kustannuksellaan. Toimittaja vastaa siitä, ettei tuotteeseen tai palveluun kohdistuvista immateriaalioikeuksia koskevista vaatimuksista tai velvoitteista aiheudu Tilaajalle oikeudenkäyntikuluja eikä vahingonkorvaus- tai muita kolmannelle osapuolelle maksettavia kustannuksia tai muita vastuita kolmatta osapuolta kohtaan. Tilaajan on ilman aiheetonta viivytystä ilmoitettava Toimittajalle kirjallisesti vaatimuksista saatuaan niistä tiedon. Tilaajan on annettava Toimittajalle tarpeelliset tiedot ja muu asian menestyksellisen hoitamisen kannalta välttämätön apu. Tilaaja on oikeutettu ryhtymään kaikkiin vaatimukseen vastaamiseksi tarpeellisiin toimenpiteisiin siihen saakka, kun Toimittaja nimeää Tilaajaa tyydyttävän tahon hoitamaan asiaa. Tilaaja ei voi kieltäytyä hyväksymästä Toimittajan nimeämää tahoa ilman perusteltua syytä.

 

Mikäli sopijapuolet toteavat tai lainvoimaisella päätöksellä todetaan, että sopimuksen mukainen tuotteen tai palvelun käyttö loukkaa kolmannen osapuolen immateriaalioikeuksia, Toimittaja hankkii kustannuksellaan Tilaajalle oikeuden käyttää tuotetta tai palvelua jatkossakin sopimuksen mukaisesti. Vaihtoehtoisesti Toimittaja voi toimittaa veloituksetta korvaavan tuotteen asennuksineen tai muuttaa tuotetta tai palvelua niin, ettei sen käyttö enää loukkaa kolmannen oikeuksia. Mikäli mikään vaihtoehdoista ei ole mahdollista, sopijapuolella on oikeus purkaa sopimus loukkaavilta osin JIT 2007 –Yleiset ehdot kohdassa 22(7) mainituin seurauksin. Sopimuksen saa purkaa kokonaan, jos sopimuksen tarkoitus jää loukkauksen johdosta olennaisesti saavuttamatta.

 

Toimittaja ei ole kuitenkaan vastuussa Tilaajalle, eikä Tilaajalla ole oikeutta purkaa sopimusta, mikäli loukkausvaade

 

(i) johtuu Tilaajan ilman Toimittajan hyväksyntää tekemästä muutoksesta tuotteeseen tai palveluun,

(ii) vaade johtuu Tilaajan antamien kirjallisten ohjeiden noudattamisesta,

(iii) vaade johtuu yksinomaan siitä, että tuotetta on käytetty yhdessä toimitukseen kuulumattoman aineiston tai välineen kanssa eikä tällaisesta käytöstä ollut sovittu sopijapuolten välillä,

(iv) tai (iv) vaade olisi voitu välttää käyttämällä Toimittajan etukäteen Tilaajalle tarjoamaa uusinta julkistettua tuotteen versiota eikä Tilaajalle olisi aiheutunut tuotteesta tai tuotteen käyttöönottamisesta kustannuksia.

 

Mahdolliset vahingonkorvausta koskevat vastuunrajoitukset eivät koske edellä tarkoitettuja immateriaalioikeuksien loukkauksista johtuvia vastuita.

immateriaalioikeudet palvelun lopputuloksiin

Toimittajan velvoitteet

 

Toimittaja vastaa siitä, että Tilaajan sovellus ja sen kuvaukset ovat tarjouspyynnön liitteineen ja sopimuksen mukaiset ja että työ tehdään tehtävän edellyttämällä ammattitaidolla ja hyvää teknistä tapaa ja laatutasoa noudattaen.

 

Toimittaja vastaa

- vastuuhenkilön nimeämisestä, jolle Tilaaja tai edustajansa voi antaa sopimustehtävien hoitoon liittyviä ohjeita ja huomautuksia yhtä pätevästi kuin ne olisi annettu suoraan Toimittajalle

- siitä, että se noudattaa toiminnassaan kulloinkin voimassa olevia lakeja, asetuksia ja viranomaismääräyksiä

- alalla tavanomaisten vakuutusten voimassapitämisestä

- siitä, että ongelmakohtiin puututaan välittömästi ja toimenpiteistä tiedotetaan kirjallisesti Tilaajan yhteyshenkilölle

- siitä, että Toimittaja viipymättä kustannuksellaan korjaa toimituksessa ja / tai palvelussa esiintyvät, Toimittajan vastuulla olevat virheet ja häiriöt. Korjaukseen sisältyy myös korjausta vastaavien muutosten tekeminen dokumentaatioon kohtuullisessa ajassa

- siitä, että asianmukaisen koulutuksen saanut henkilö pystyy käyttämään, ylläpitämään ja edelleen kehittämään palvelua.

 

Toimittaja käyttää toimitukseen vain Tilaajan hyväksymiä alihankkijoita. Tilaaja ei kieltäydy antamasta hyväksyntäänsä ilman perusteltua syytä. Toimittaja vastaa alihankkijan osuudesta sekä siitä, että alihankkija noudattaa omalta osaltaan sopijapuolelle asetettuja velvoitteita.

 

Toimittaja toimii yhteistyössä ja neuvottelee muiden Tilaajan käyttämien toimittajien ja konsulttien kanssa, jos Tilaaja niin pyytää. Toimittaja ei ole oikeutettu veloittamaan tästä työstä.

 

Toimittaja on ilman erillistä toimeksiantoa velvollinen jatkuvasti ja aktiivisesti tutkimaan ja raportoimaan Tilaajalle mahdollisuuksista kehittää Toimitusympäristöä ja Palveluja vastaamaan paremmin Tilaajan toiminnan tarpeita ottaen huomioon kustannustehokkuuden. Tämän kohdan mukainen jatkuva kehittäminen sisältyy Palveluihin ilman eri veloitusta.

 

Tilaajan velvoitteet

 

Sen lisäksi mitä tarjouspyynnössä ja sopimuksessa on sovittu Tilaajan tehtäväksi, Tilaaja antaa Toimittajalle hallussaan ja luovutettavissa olevat Toimittajan pyytämät tiedot tehtävän suorittamista varten. Tilaaja vastaa Toimittajalle antamistaan tiedoista, ohjeista ja määräyksistä.

 

Toimittajan tarjouksessa on lueteltu ne Tilaajan sovellukseen kuuluvat ja/tai sen käyttämiseen mahdollisesti tarvittavat ohjelmistot.

 

Tilaaja vastaa palautteen ja muiden toiminnassa ilmenneiden puutteiden ilmoittamisesta Toimittajalle viivytyksettä (Toimittaja puuttuu ongelmakohtiin välittömästi ja tiedottaa toimenpiteistä Tilaajalle) sekä siitä, että Tilaaja ei suorita suoraan tai välillisesti mitään maksua yksittäiselle työntekijälle.

 

Ylläpito

 

Toimittaja antaa Tilaajan sovellukselle tarjouspyynnössä esitetyt tuki- ja ylläpitopalvelut.

 

Tuotteen ja ohjelmistojen ylläpitomaksuun sisältyvät päivitykset ja uudet versiot. Tilaaja edellyttää, että päivityspaketit ja uudet version on testattu ja ne toimivat tilaajan tämän sopimuksen sovellus- ja laiteympäristössä. Päivitysten ja uusien versioiden käyttöönotosta ja asennuksista päättää tilaaja.

 

Mikäli uuden version vuoksi vanhempien versioiden ylläpito ja tuki päättyvät, tulee siitä ilmoittaa tilaajalle 6 kk ennen tuen päättymistä.

Yhteydenpito sopimuskauden aikana

 

Toimittajan tulee säännöllisesti dokumentoida ja raportoida Tilaajalle Toimituksen ja Palvelun sopimuksen ja projektisuunnitelman mukainen toteutuminen.

 

Toimittajan tulee dokumentoida kaikki Tilaajalta tulleet huomautukset sekä vastata reklamaatioon Tilaajan määrittelemässä kohtuullisessa ajassa sekä ryhtyä välittömästi toimenpiteisiin virheen korjaamiseksi.

 

Toimittaja varautuu Tilaajan kanssa pidettäviin seurantakokouksiin, joita pidetään toimitusvaiheessa vähintään kerran kuukaudessa ja tämän jälkeen tarvittaessa, ellei toisin sovita. Toimittajalla ei ole oikeutta veloittaa erikseen tapaamisista, niihin liittyvistä matka- tai majoituskuluista eikä matkoihin kuluvasta työajasta.

 

Sopimuksen toimivuutta ja palvelun laatua seurataan myös Tilaajan ja Toimittajan välisin raportein, jotka Toimittajan tulee Tilaajan pyynnöstä kohtuullisessa määräajassa toimittaa sopimusyhteyshenkilölle.

 

Raporttien sisältö määritellään sopimuksen yhteydessä.

 

Toimittajan tulee pyydettäessä Tilaajan asettamassa kohtuullisessa määräajassa Toimittaa Tilaajalle seuraavat selvitykset:

- todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus taikka selvitys siitä, että verovelkaa koskeva veroviranomaisen hyväksymä maksusuunnitelma on tehty

- todistus eläkevakuutuksen ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen maksamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkevakuutusmaksuja koskeva maksunsaajan hyväksymä maksusuunnitelma on tehty

- selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista.

- todistus voimassaolevasta vastuuvakuutuksesta, joka on suuruudeltaan vähintään miljoona 1.000.000 euroa.

 

Esitetyt todistukset ja selvitykset eivät saa olla kolmea (3) kuukautta vanhempia niiden esittämisestä. Tilaajalla on oikeus purkaa sopimus, jos Toimittaja ei toimita määräajassa kyseisiä selvityksiä. Ennen sopimuksen purkamista Tilaajan tulee kirjallisesti huomauttaa Toimittajaa laiminlyönnistä ja

ilmoittaa sopimuksen purkamisen uhasta, ellei laiminlyöntiä korjata

Tilaajan vaatimassa kohtuullisessa ajassa.

 

Vakuutukset

 

Toimittajalla on vastuuvakuutus, joka kattaa tässä työssä Tilaajalle, kolmannelle osapuolelle tai tämän omaisuudelle aiheutuneet vahingot, vähintään 1.000.000 euroon (€) saakka per vahinko. Vakuutuksen vuosikohtainen enimmäiskorvausmäärä on 15 milj. €. Toimittaja huolehtii myös muiden alalla tavanomaisten vakuutusten voimassapitämisestä. Toimittaja vastaa edustamiensa tuotteiden tuotevastuuvakuutuksista. Toimittaja huolehtii lisäksi oman henkilökuntansa ja omaisuutensa vakuuttamisesta ja muista lakisääteisistä työnantajavelvollisuuksista. Toimittaja on myös vastuussa siitä, että sen mahdollisesti käyttämillä alihankkijoilla on kunnossa vastaavat asiat.

Avustamisvelvollisuus palvelun päättyessä

 

Toimittaja sitoutuu avustamaan Tilaajaa Palvelun tai sen osan päättyessä päättyvän Palvelun siirtämisessä Tilaajan itsensä tai kolmannen osapuolen hoidettavaksi.

 

Osana avustamisvelvollisuutta Toimittaja on velvollinen veloituksetta avustamaan siirron edellyttämien tehtävien suorittamisessa ja osallistumaan siihen viivyttelemättä toimittamalla tietoa, aineistoa ja tukea toimimalla yhteistyössä Tilaajan ja sen kanssa, jolle Toimittajan tehtävät siirtyvät, siten kuin Tilaaja voi kohtuudella pyytää siirtymisen asianmukaiseksi toteuttamiseksi.

 

Avustamisvelvollisuus alkaa jo ennen Sopimuksen päättymistä, kun Sopimus on irtisanottu tai purettu päättyväksi tai kun Tilaaja ilmoittaa käynnistävänsä hankinnan, joka koskee Sopimuksen alaisia palveluja. Velvollisuus jatkuu siihen asti, kun 12 kuukautta on kulunut Sopimuksen tai Palvelun päättymisestä.

 

Selvyyden vuoksi todetaan, että Toimittaja ei ole vastuussa mahdollisen uuden toimittajan / palveluntarjoajan onnistumisesta tai uusien korvaavien palvelujen käytettävyydestä tai sopivuudesta Tilaajan tarpeisiin muutoin kuin yllä kuvatun avustamisvelvollisuuden toteuttamisen suhteen.

 

Toimittaja on velvollinen Tilaajan vaatimuksesta ja yhteistyössä Tilaajan kanssa valmistelemaan, ylläpitämään ja päivittämään aika ajoin ja toimittamaan Tilaajaa varten irtautumissuunnitelman, jossa määritellään Tilaajan kohtuudella ja perustellusta syystä vaatimalla tarkkuudella ja Toimittajan parhaaseen tietoon perustuen toimenpiteet, menetelmät ja menettelytavat, joilla varmistetaan onnistunut, häiriötön ja sujuva palvelujen korvaaminen mahdollisen uuden toimittajan ratkaisulla siirtotilanteessa.

Käytettävyystaso ja sanktiot

 

Toimittaja toteuttaa Palvelujen Käytettävyystason tarjouspyynnön liitteen 8 (liite 8 System Installation, Commissioning, Migration, Service and Maintence) mukaisesti sekä seuraa jatkuvasti Käytettävyystasoa ja raportoi siitä Tilaajalle. Toimittajan Käytettävyystasoa koskevaan raporttiin on sisällytettävä selvitys toteutuneesta Käytettävyystasosta, vasteajat mukaan lukien, sekä selvitys mahdollisista sovitun Käytettävyystason toteutumatta jäämisen syistä. Toimittaja vastaa kaikista Palvelujen Käytettävyystason puutteellisuuksista liitteen 8 ja JHS-174 mukaisesti. Käytettävyystason raportointi katsotaan Sopimuksen vastaiseksi, mikäli Toimittaja ei toimita raportteja säännöllisesti.

 

Toimittaja antaa Palvelua liitteessä 8ärättynä palveluaikana. Kaikki liitteessä 8 määritellyt Palvelujen käytettävyydet määritellään suhteessa palveluaikaan, ellei toisin sovita. Toimittaja ryhtyy viipymättä korjaaviin toimenpiteisiin, mikäli jokin Käytettävyystaso alittuu. Mikäli Käytettävyystason toteutumisessa on puutteita, on Toimittajan esitettävä raportin lisäksi toimenpide-ehdotus Käytettävyystason korjaamiseksi liitteen 8 mukaiseksi. Mikäli toimenpide-ehdotus sisältää Muutoksia, käsitellään se Sopimuksessa sovitun muutoshallintaprosessin mukaisesti. Toimittajalla ei ole oikeutta laskuttaa Tilaajalla tällaisesta muutoksesta miltään osin.

 

Sovitun Käytettävyystason saavuttamatta jättämisen seuraamukset on määritelty JHS 174 suosituksessa seuraavasti:

Sovelluksen ja käyttöjärjestelmän sekä palveluvasteiden sanktiointi JHS 174 suosituksen liitteen 1 kohdan 7.1. mukaisesti soveltaen kohdassa määritettyä palvelinten käytettävyyden sanktiointia sovellusten, käyttöjärjestelmän ja palveluvasteiden sanktiointiin.

Tukipalveluiden sanktiointi 7.2. mukaisesti.

Salassapito, tietoturva ja tietosuoja

 

Tilaaja noudattaa julkisyhteisönä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999 muutoksineen) sekä muussa lainsäädännössä olevia salassapitoa ja julkisuutta koskevia säännöksiä.

 

Tilaajan ja Toimittajan välille laaditaan turvallisuussopimus (liite 15).

 

Sopijapuolet pitävät toisiltaan saamansa luottamukselliseksi merkityn tai muuten luottamukselliseksi tai liikesalaisuudeksi katsottavan aineiston salassa eivätkä käytä tietoja muihin kuin sopimuksen mukaisiin tarkoituksiin. Tilaajalla on kuitenkin velvollisuus noudattaa julkisuus- ja muun lain mukaisia velvoitteitaan. Sopijapuolet vastaavat, että kaikki heidän palveluksessaan olevat samoin kuin alihankkijat noudattavat tätä määräystä. Tämä määräys on voimassa myös sopimuksen päättymisen jälkeen.

 

Salassapitovelvollisuus ei koske tietoa, joka on yleisesti saatavilla tai julkista tai jonka sopijapuoli on saanut laillisesti haltuunsa muuten kuin toiselta sopijapuolelta.

 

Sopijapuolet huolehtivat omilla vastuualueillaan, että tietosuojaa ja salassapitoa koskevat säädökset ja viranomaisten antamat määräykset otetaan huomioon.

 

Toimittaja on tietoinen siitä, että kuntalain (365/1995) 74 §:n nojalla tarkastuslautakunnalla ja tilintarkastajalla on salassapitoa koskevien säännösten estämättä oikeus saada kaupungin viranomaisilta tietoja ja nähtäväkseen asiakirjoja, joita tarkastuslautakunta tai tilintarkastaja pitää tarpeellisina tarkastustehtävän hoitamiseksi.

 

Jos sopimus tai toimeksianto päättyy tai purkautuu, sopijapuoli palauttaa tai toisen sopijapuolen suostumuksella hävittää toisen sopijapuolen luottamuksellisen aineiston. Aineistoa ei saa hävittää, mikäli laki tai viranomaisten määräykset vaativat säilyttämistä. Sopijapuolella on oikeus käyttää toimituksen yhteydessä hankkimaansa ammattitaitoa ja kokemusta.

 

Toimittajan tulee täyttää liitteessä 13 esitetyt perustason tietoturvatasovaatimukset sovellukselle.

 

Toimittajan on noudatettava tämän Sopimuksen ja palvelun piiriin kuuluvissa asioissa viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) tarkoitettua hyvää tiedonhallintatapaa sekä sopijapuolten mahdollisesti sopimia muita tietoturvajärjestelyjä tietoturvallisuudesta ja tietosuojasta huolehtimiseksi.

 

Toimittajan on huolehdittava, että sen omistamat Laitteet sekä palvelutuotannon tilat on asianmukaisesti suojattu tietoturvariskejä vastaan ja että suojaukseen ja tiedonvarmistukseen liittyviä menettelyjä noudatetaan. Tilaajan on huolehdittava vastaavin tavoin omista tiloistaan.

 

Toimittaja noudattaa henkilötietolain (523/1999, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990523) edellyttämää hyvää tietojen käsittelytapaa ja tietojen suojaamista koskevia säännöksiä sekä muuta tietosuojaa koskevaa lainsäädäntöä.

 

Toimittaja huolehtii käsittelemiensä tietojen asianmukaisesta suojaamisesta laittoman tai tapaturmaisen häviämisen tai hävittämisen varalta.

 

Toimittaja ja Tilaaja voivat erikseen sopia laite- ja ohjelmistotoimittajien tietoturvaan liittyvien päivitystoimenpiteiden toteuttamisesta. Toimittaja sitoutuu seuraamaan aktiivisesti julkaistuja tiedotteita ja tekemään Tilaajalle toimintasuosituksia tältä osin.

 

Lisäksi sopijapuolet ovat sopineet että Toimittaja noudattaa Tilaajaa koskevassa toimituksessa ja palvelussa soveltuvin osin valtiovarainministeriön julkisyhteisöille laatimaa henkilöstön tietoturvaohjetta (http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/05_valtionhallinnon_tietoturvallisuus/20061127Henkil/Vahti_10_06.pdf). Selvyyden vuoksi todetaan, että ilmaisu ”soveltuvin osin” johtuu tässä yhteydessä siitä, että em. tietoturvaohje on laadittu ensisijaisesti julkisyhteisöille. Tilaajalla on oikeus yksipuolisesti aika ajoin päivittää noudatettavia menetelmiä ja käytäntöjä. Tilaaja tiedottaa viivytyksettä Toimittajalle näistä muutoksista.

 

Toimittaja vastaa omalta osaltaan siitä, että Tilaajan tietoihin on pääsy vain sellaisilla tahoilla, jotka tarvitsevat pääsyä Sopimuksen mukaisten tehtävien suorittamiseen. Toimittaja vastaa siitä, että Toimittajan muut asiakkaat eivät pääse käsiksi Tilaajan tietoihin. Toimittaja ei käytä tietoja muuhun kuin Sopimuksen mukaisten oikeuksien ja velvoitteiden täyttämiseksi. Toimittajan on laadittava luettelo sellaisista Toimittajan tai sen alihankkijan henkilöistä, joilla on pääsy Tilaajan tietoaineistoihin ja tunnistetietoihin. Luetteloa on päivitettävä jatkuvasti.

 

Tämä Sopimus on julkinen. Erikseen määritellyt Sopimuksen liitteet (tarjouspyyntöä ja yleisiä sopimusehtoja lukuun ottamatta) tai niiden osat voivat olla salaisia viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) tai muun laissa säädetyn salassapitoperusteen nojalla. Toimittajan on erikseen kirjallisesti informoitava Tilaajaa, mikäli Toimittaja pitää jotain tietoa itsensä tai kolmannen osapuolen salassa pidettävänä liike- tai ammattisalaisuutena.

 

Toimittajalla ei ole oikeutta käyttää Tilaajan nimeä referenssinä tai muussa markkinoinnissaan ilman Tilaajan suostumusta.

 

Sopimuksen siirtäminen

 

Toimittajalla ei ole oikeutta ilman Tilaajan suostumusta osaksikaan siirtää sopimusta kolmannelle. Tilaajalla on oikeus siirtää sopimus sellaiselle kolmannelle osapuolelle, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät kokonaan tai osittain.

Sopimuksen muuttaminen

 

Sopimusosapuolet voivat muuttaa tätä sopimusta kirjallisesti, muut muutokset ovat mitättömiä. Muutokset tulevat voimaan, kun molemmat sopimusosapuolet ovat ne asianmukaisesti hyväksyneet ja allekirjoittaneet sopimusosapuolten toimivaltaisten edustajien toimesta.

 

Ylivoimainen este

 

Vapauttamisperusteeksi (force majeure) katsotaan sellainen sopimuksen täyttämisen estävä ja sopimuksen syntymisen jälkeen sattunut epätavallinen ja asiaan vaikuttava tapahtuma, jota sopijapuolten ei ole ollut syytä ottaa huomioon sopimusta tehtäessä ja joka on sopijapuolista riippumaton, eikä sen estävää vaikutusta voida poistaa ilman kohtuuttomia lisäkustannuksia tai kohtuutonta ajanhukkaa. Tällainen tapahtuma voi olla, ellei toisin näytetä, sota, kapina, sisäinen levottomuus, viranomaisen suorittama pakko-otto tai takavarikko julkiseen tarpeeseen, tuonti- tai vientikielto, luonnonmullistus, yleisen liikenteen tai energiajakelun keskeytys, työselkkaus tai tulipalo tai muu vaikutuksiltaan yhtä merkittävä ja epätavallinen sopijapuolista riippumaton syy. Alihankkijan viivästys katsotaan vapauttamisperusteeksi vain siinä tapauksessa, että alihankkijan viivästys johtuu tässä kohdassa tarkoitetusta esteestä eikä alihankintaa voida ilman kohtuutonta ajanhukkaa tai kustannuksia suorittaa muualta.

 

Jos sopimusvelvoitteen toteuttaminen viivästyy ylivoimaisesta esteestä, sopimusvelvoitteen täyttämisen aikaa jatketaan niin paljon kuin kaikki

tapaukseen vaikuttavat olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä kohtuullisena.

 

Sopijapuolten on viipymättä ilmoitettava ylivoimaisesta esteestä toiselle

sopijapuolelle samoin kuin esteen lakkaamisesta, jonka jälkeen sopijapuolten on viimeistään sovittava sen vaikutuksesta toimitukseen / palveluun.

 

Kumpikin sopijapuoli saa purkaa sopimuksen kokonaan tai osittain, jos sopimuksen täyttäminen ylivoimaisen esteen jatkumisen johdosta viivästyy yli neljä (4) kuukautta.

Vahingonkorvaus

 

Tilaajalla on oikeus saada vahingonkorvausta viivästyksestä tai muusta Toimittajan sopimusrikkomuksesta aiheutuneesta välittömästä vahingosta siltä osin kuin vahingon määrä ylittää maksettavan sopimussakon ja palveluista sovitut palvelutasosanktiot. Välittömiä vahinkoja ovat muun muassa seuraavat (luettelo ei ole tyhjentävä): ylimääräiset henkilöstö-, laitteisto-, tietoliikenne-, konsultti-, alihankkija- ja muut kustannukset, korvaavien tilapäisjärjestelmien hankintakustannukset, tiedon uudelleen luomisesta aiheutuvat kohtuulliset kustannukset, korvattavien järjestelmien lisenssi- ja ylläpitokustannukset Toimituksen viivästysajalta, tai aikana kun hankinnan kohde ei ole Tilaajan käytettävissä sopimuksen mukaisesti, Tilaajan omat korjauskustannukset ja kateostot.

 

Kumpikaan sopijapuoli ei vastaa toisilleen aiheutuneista välillisistä tai epäsuorista vahingoista kuten menetetystä liikevaihdosta, voitosta tai tiedoista taikka vahingosta, joka aiheutuu siitä, että kolmannen kanssa solmittu sopimus jää täyttämättä.

 

Mikäli viivästys tai muu sopimusrikkomus ja siitä aiheutunut vahinko ei ole aiheutunut Toimittajan tuottamuksellisesta toiminnasta, vahingonkorvauksen enimmäismäärä on 10 prosenttia rikkomuksen kohteena olevien tuotteiden tai palvelujen hinnasta tai jatkuvan palvelun laskennallisesta 12 kuukauden hinnasta. Jos vahinko on aiheutunut Toimittajan tuottamuksellisesta toiminnasta, vahingonkorvauksen enimmäismäärä on rikkomuksen kohteena olevien tuotteiden tai palvelujen kokonaishinta tai jatkuvan palvelun 12 kuu-kauden hinta.

 

Toimittajalla on oikeus saada vahingonkorvausta Tilaajan sopimusrikkomuksesta aiheutuneesta välittömästä vahingosta. Korvauksen enimmäis-määrä on rikkomuksen kohteena olevien tuotteiden tai palveluiden koko-naishinta tai jatkuvan palvelun laskennallinen 12 kuukauden hinta. Toimittajalla ei ole oikeutta saada korvausta välillisistä vahingoista.

 

Toimittaja vastaa tietojen tuhoutumisesta, katoamisesta tai muuttumisesta ja tämän aiheuttamista vahingoista. Toimittaja vastaa myös tietojen uudelleen luomisen aiheuttamista kustannuksista.

 

Tämän kohdan 28 vahingonkorvausvelvollisuuden rajoitukset eivät koske tapausta, jossa sopijapuoli on aiheuttanut vahingon tahallisesti tai törkeällä huolimattomuudella, rikkonut salassapitositoumuksen, tai loukannut immateriaalioikeuksia, kopioinut tai käyttänyt tuotetta lain tai sopimuksen vastaisesti tai rikkonut vienti- ja luovutusrajoituksia.

Ilmoitusvelvollisuus

 

Kumpikin sopijapuoli ilmoittaa viipymättä kirjallisesti toiselle sopijapuolelle asioista, joilla on sopimuksen täyttämisen kannalta oleellista merkitystä.

 

Sopimuksen purku ja hinnanalennus

 

Sopijapuoli saa purkaa sopimuksen kokonaan tai osittain seuraavissa tapatuksissa:

 

(i) Sopimuksen täyttäminen todetun ylivoimaisen esteen jatkumisen vuoksi

viivästyy yli 4 kuukautta.

 

(ii) JIT 2007 –Yleiset ehdot Kohdan 6(3) mukaiset edellytykset täyttyvät.

(iii) Toinen sopijapuoli on olennaisesti rikkonut sopimusvelvoitteitaan. Mikäli

sopimusrikkomus on korjattavissa, sopijapuoli voi purkaa sopimuksen vain, mikäli sopimusrikkomukseen syyllistynyt sopijapuoli ei ole korjannut sopimusrikkomustaan kohtuullisessa ajassa siitä, kun sopijapuoli on kirjallisesti huomauttanut rikkomuksesta.

 

Olennaisena sopimusrikkomuksena pidetään aina seuraavia seikkoja:

(i) Tuote on siinä ilmenneiden virheiden tai niiden korjaamista koskevien odotus- tai korjausaikojen perusteella osoittautunut niin huonolaatuiseksi tai virheelliseksi, että sitä ei takuuaikana voida kokonaisuudessaan tai olennaisilta osiltaan käyttää sovitussa käytössä yhteensä vähintään 30 päivän aikana.

 

(ii) Toimittaja ei täytä sopimusta sovitussa määräajassa eikä näytä toteen,

että sopimuksen täyttämättä jättäminen johtuu ylivoimaisesta esteestä tai Tilaajasta johtuvasta syystä. Lisäksi viivästystä on kestänyt enemmän kuin 1/3 sovitusta toimitusajasta, kuitenkin vähintään 14 päivää, tai jos toimitus-aika on yli vuoden, enemmän kuin 4 kuukautta. Tilaaja saa aina purkaa sopimuksen näistä määräajoista riippumatta, mikäli viivästyksellä on hänelle oleellinen merkitys ja Toimittaja on ollut tai Toimittajan olisi pitänyt olla tästä tietoinen.

 

(iii) Selvä ja riidaton, määrältään merkittävä maksu viivästyy Toimittajasta tai

ylivoimaisesta esteestä riippumattomista syistä yli 45 päivää ja Toimittaja on vähintään 15 päivää ennen purkamista kirjallisesti huomauttanut Tilaajalle viivästyksestä ja purku-uhasta.

 

Purkaminen on tehtävä kirjallisesti.

 

Jos sopimus purkautuu muusta kuin JIT 2007 –Yleiset ehdot kohdan 6(3) mukaisesta syystä, Toimittaja palauttaa Tilaajalle saamansa kauppahinnan ja Tilaaja palauttaa tuotteet Toimittajalle. Tilaaja voi palauttamisen sijasta lakata käyttämästä kyseistä tuotetta tai sen osaa, mikäli on kyse tuotteesta tai tuotteen osasta, joka ei ole palautettavissa muun tuotteen tai palvelun käyttöä haittaamatta tai mikäli palauttamista ei voida tehdä ilman kohtuuttomia kustannuksia.

 

Mikäli Tilaaja purkaa sopimuksen, Toimittajan on lisäksi maksettava Tilaajalle vuotuista korkoa kulloinkin voimassa olevan korkolain (633/1982) mukaan laskettuna kunkin palautettavan maksuerän suorituspäivästä takaisinmaksupäivään.

 

Jos sopimus purkautuu JIT 2007 –Yleiset ehdot kohdan 6(3) mukaisesta syystä, Tilaaja lopettaa tuotteen, palvelun tai palvelun lopputuloksen käytön ja siltä osin kuin mahdollista palauttaa sen Toimittajalle. Toimittaja hyvittää Tilaajalle tämän maksamasta kauppahinnasta tuotteen käyttöiän ja normaalin poistoajan mukaan lasketun tuotteen jäljellä olevan arvon.

 

Jos sopimus purkautuu muusta kuin JIT 2007 kohdan 6(3) mukaisesta syystä, sopijapuolella on lisäksi oikeus vahingonkorvaukseen.

 

Sopimuksen purkavalla sopijapuolella on lisäksi oikeus vahingonkorvaukseen purkamisen johdosta aiheutuvista välittömistä kustannuksista.

 

Tilaajalla on sopimuksen tai sen osan purkamisen sijasta oikeus vaatia Toimittajalta kohtuullista hinnanalennusta. Oikeutta ei kuitenkaan ole siltä osin, kuin palvelussa on virhe, jonka johdosta Toimittaja on velvollinen maksamaan Tilaajalle sopimussakkoa sovitun palvelutason alittumisen takia.

 

Tilaajalla on oikeus purkaa Sopimus Toimittajan verojen tai lakisääteisten sosiaalivakuutusmaksujen laiminlyönnin vuoksi, ellei laiminlyöntiä voida pitää vähäisenä tai ellei Toimittaja ole toimittanut viranomaisen hyväksymää maksusuunnitelmaa.

 

Osapuolella on oikeus purkaa sopimus, jos toinen Osapuoli olennaisesti rikkoo sopimusehtoja. Mikäli sopimusrikkomus on korjattavissa, sopimuksen purkaminen edellyttää kuitenkin, ettei sopimusrikkomukseen syyllistynyt Osapuoli ole korjannut sopimusrikkomustaan 30 päivässä tästä toiselta Osapuolelta kirjallisen huomautuksen saatuaan.

Tilaaja saa aina purkaa Sopimuksen, mikäli viivästymisellä on sille olennainen merkitys ja Toimittaja käsitti tämän tai sen olisi pitänyt se käsittää.

 

Sopimuksen päättäminen erityistilanteissa

 

Tilaajalla on oikeus irtisanoa sopimus päättymään välittömästi, jos Tilaaja osoittaa, ettei olisi tehnyt sopimusta Toimittajan kanssa, jos Tilaaja olisi ollut hankintapäätöstä tehdessään tietoinen Toimittajaa koskevista todellisista olosuhteista. Näillä olosuhteilla tarkoitetaan hankintalain (348/2007) 53 §:ssä ja 54 §:ssä lueteltuja poissulkemisperusteita. Tällöin Toimittajalla on oikeus saada täysimääräinen maksu sopimuksen päättymishetkeen mennessä tuotetuista palveluista, mutta ei oikeutta muuhun korvaukseen sopimuksen päättymisen johdosta.

 

Tilaajalla on oikeus irtisanoa sopimus päättymään välittömästi, jos Toimittajan taloudellisten tai muiden olosuhteiden havaitaan muuttuneen olennaisesti niin, ettei voida olettaa Toimittajan täyttävän sopimuksen mukaisia velvollisuuksiaan eikä luotettavaa selvitystä velvoitteiden täyttämisestä anneta. Ennen irtisanomista Tilaajan on huomautettava asiasta Toimittajalle ja varattava tälle mahdollisuus selvityksen antamiseen kohtuullisessa ajassa.

Naisten ja miesten välinen tasa-arvo

 

Tilaaja on allekirjoittanut Eurooppalaisen peruskirjan naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta paikallishallinnossa (www.turku.fi/tarjouspyynnot). Toimittajalla (sen omistussuhteista riippumatta) on soveltuvin osin Tilaajaan liittyvässä Palvelussa samat vastuut varmistaa tai edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa kuin Tilaajalla olisi.

Oikeuspaikka

 

Sopimusta koskevat asiat ratkaistaan ensisijaisesti keskinäisin neuvotteluin. Jos kiistakysymys ei ratkea neuvotteluin, erimielisyydet jätetään ratkaistavaksi Varsinais-Suomen käräjäoikeuteen.

Sovellettava laki

 

Tähän Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia. Sopimukseen ei kuitenkaan sovelleta Suomen lain lainvalintaa koskevia säännöksiä tai YK:n kansainvälistä kauppalakia (CISG).

Allekirjoitukset

 

Tätä Sopimusta on tehty kaksi (2) samansanaista kappaletta, yksi (1) Tilaajalle ja yksi (1) Toimittajalle.

 

 

Turku pp.kk.2013       pp.kk.2013

 

Turun kaupunki      Yritys

Tilaaja         Toimittaja

 

      _____________________      ____________________

nimi         nimi

nimike         tehtävänimike