Joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmä
Sisällys
1.1 Hankinnan tausta ja lähtökohdat 3
2 Tuotteelle/palvelulle asetetut vaatimukset 4
2.1 Hankinnan kohteelle asetetut ehdottomat vaatimukset 5
2.2 Hankinnan kohteelle asetetut muut vaatimukset 5
3 Hankintaan sisältyvät optiot 5
7 Tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset 6
10 Toimitusaika ja toimitusehto 10
10.1 Viivästyminen ja sopimussakko 10
13.1 Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen 11
13.2 Tarjousten vertailu ja valinta 11
14 Hankinnassa noudatettavat asiakirjat 13
17 Hankintaan liittyvät kysymykset 14
Liitteet
Liite 1 Reading Instructions
Liite 2 General Requirements
Appendix 1-5
Liite 3 Requirements Fare Collection
Appendix 1
Liite 4 Requirements RTPI
Appendix 1-2 (Liite 2 Appendix 1-2)
Appendix 3
Liite 5 Requirements Vehicle System
Liite 6 Requirements TSP
Liite 7 Project Management
Liite 8 System Installation, Commissioning, Migration, Service and Maintenance
Liite 9 Acceptance testing
Liite 10 Documentation and Training
Liite 11 Alustava sopimusluonnos
Liite 12 Scope of Supply
Liite 13 Perustason tietoturvavaatimukset sovellukselle
Liite 14 Hintalomake
Liite 15 Turvallisuussopimus
Joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmä
Hankinnan tausta ja lähtökohdat
Turun kaupunki on käynnistänyt Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän toteuttavan hankkeen (TMI2014-hanke). Hankkeessa varaudutaan pitkän aikavälin kehitysohjelmaan sekä toteuttamaan uudistuksia Turun seudun joukkoliikenteen palveluissa sekä palvelutuotannossa. Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen pitkän aikavälin tavoitteena on suunnata sen toimintaa kohti entistä parempaa palveluorientoitunutta asiakkuuden hallintaa ja todellista toiminnanohjausta ja luoda edellytykset tälle kehityspolulle. TMI2014-hankekokonaisuudessa on tietojärjestelmäuudistuksien ja IT-arkkitehtuurien suunnittelun ja toteutuksen lisäksi kyse ennen kaikkea toimintoarkkitehtuurin eli prosessien ja toimintatapojen uudistuksesta uuden seudullisen joukkoliikenneviranomaisen aloittaessa joukkoliikenteen järjestämisen usean kunnan alueella sekä yhteiskäyttöisyyden lisääntyessä myös valtakunnallisella tasolla.
Hankkeen ensivaiheessa painopistealueet ovat tietojärjestelmien näkökulmasta ajoneuvojärjestelmän ja uuden korttijärjestelmän toteuttamisessa yhdistettynä keskusjärjestelmän perustoiminnallisuuksiin ja asiakasrekisterin luontiin. Toiminnallisesta näkökulmasta hankkeen ensivaiheessa painottuu seudullisen liikenteen järjestäminen, asiakkaiden matkakorttien päivittäminen sekä uusien myyntikanavien ja –pisteiden haltuunotto. Seudullisen liikenteen järjestämisvastuun alkaminen 1.7.2014 luo myös raamit järjestelmäuudistuksen toteutusaikataululle.
Hankkeen seuraavissa vaiheissa painopiste on uusien palvelumallien ja palvelukanavien vahvassa kehittämisessä käsittäen niin uudistuvat myyntikanavat kuin myös laajemman palvelutarjonnan tarjoaminen asiakkaille, omalle henkilöstölle sekä liikennöitsijöille. Keskeisiä tavoitteita ovat esimerkiksi parantaa merkittävästi tiedon tasoa kulloisestakin reaaliaikaisesta tilanteesta myynnissä, liikenteessä ja ajoneuvoissa. Jatkotyöhön liittyy myös paremman seurantatiedon ja sen kautta kehittyvän liikenteen analysoinnin toteuttaminen.
Hankinnan lähtökohtana on valmisohjelmiston toiminnallisuuden hyödyntäminen mahdollisimman pitkälle ilman räätälöintejä.
Hankinnan kohteena on Turun kaupunkiseudun ja lähialueiden käyttöön tarkoitettu joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmä. Hankinta koostuu useammista moduuleista.
Hankinnan kohteen moduulit:
-korttijärjestelmän uudistaminen ja implementointi,
-ajoneuvojärjestelmä sisältäen myös reaaliaikaisen tiedonhallinnan.
-joukkoliikenteen tuotteiden myyntijärjestelmä,
-joukkoliikenteen järjestämiseksi tarvittava keskusjärjestelmä sisältäen myös reaaliaikaisen tapahtumahallinnan ja asiakasinformaation tuottamiseksi tarvittavat toiminnallisuudet,
-integraatiorajapinnat eri moduulien ja kolmansien osapuolten kanssa,
-joukkoliikenteen liikennevaloetuisuuksien hallinta.
Hankittava tietojärjestelmäratkaisu kattaa ohjelmistolisenssit, määritetyt laitekokonaisuudet, projektitoimituksen sekä tuotannon aikaisen ylläpidon.
Hankinnan kokonaisuus ja optiot on määritelty tarjouspyynnön liitteissä.
Käyttäjämääräarviot ja käyttäjäryhmät on eritelty tarjouspyynnön liitteessä 2 ”General Requirements”.
Hankittava tietojärjestelmäratkaisu kattaa integraation useisiin muihin järjestelmiin. Nämä integraatioratkaisut on kuvattu yleisellä tasolla liitteessä 2 ”General Requirements”, jonka lisäksi kunkin toiminnallisen osa-alueen vaatimusten yhteydessä voi olla tarkennuksia liittyen kohdealueen integraatio vaatimuksiin (liitteet 3-6).
Tietojärjestelmäratkaisun toimittajalta (tai yhteenliittymän vastuulliselta taholta) odotetaan tilaajan tekemään vaatimusmäärittelyyn perustuvaa tietojärjestelmäratkaisun kokonaistoimitusta. Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmä -ratkaisu voi koostua yhdestä tai useammasta valmisohjelmistosta sekä niihin tehdyistä lisätoiminnoista. Ratkaisuun kuuluvat tilaajan kanssa tehtävät tarkentavat määrittely-, toteutus-, testaus-, käyttöönotto- ja koulutusosiot. Toimittaja vastaa ratkaisun tuesta ja ylläpidosta niiden määritelmien ja rajausten mukaisesti, jota myöhemmin tässä dokumentissa ja sen liitteissä todetaan.
Hankinta tullaan toteuttamaan johon sisältyy ohjelmistojen ja laitteiden tuki ja ylläpito.
Järjestelmän vaatimat palvelimet sijoitetaan tilaajan laitteistolle ja tilaajan osoittamaan konesaliin.
Tuotteelle/palvelulle asetetut vaatimukset
Joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän eri moduuleille ja optioille on asetettu sekä toiminnallisia että teknisiä vaatimuksia, jotka on kuvattu tämän tarjouspyynnön liitteissä. Liitteissä on erikseen määritetty mitkä vaatimukset ovat ehdottomia ja mitkä muita järjestelmälle tai sen toiminnallisuuksille esitettyjä vaatimuksia.
Mahdolliset myöhemmät kehityskohteet on myös erotettu ensimmäisten toteutusvaiheiden vaatimuksista. Hankintaan liittyvät optiot on myös eritelty liitteissä.
Hankinnan kohteelle asetetut ehdottomat vaatimukset
Joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmälle asetetaan alustavan tarjouspyynnön liitteissä 2-6 kuvatut ehdottomat toiminnalliset ja tekniset vaatimukset. Lisäksi järjestelmätoimitukselle ja –ylläpidolle asetetaan ehdottomia vaatimuksia tarjouspyynnön liitteissä 7- 10. Liite 1 ”Reading instructions” sisältää tarkemmat tiedot siitä miten ehdottomat vaatimukset on esitetty tämän tarjouspyynnön eri liitteissä.
Mikäli tarjous ei täytä ehdottomia vaatimuksia, se hylätään. Tarjoajan tulee täyttää tarjouspyynnön liitteissä esitetyt kohdat, joissa tarjoaja ilmoittaa täyttävänsä ehdottamat vaatimukset. Tarjoajan tulee myös esittää tarjouksessaan, kuinka ehdottomat vaatimukset täyttyvät.
Hankinnan kohteelle asetetut muut vaatimukset
Joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmälle asetetaan tarjouspyynnön liitteissä 2-6 kuvatuttuja muita toiminnallisia ja teknisiä vaatimuksia, joiden kautta arvioidaan järjestelmää ja toimittajan tarjousta ilmoitettujen kriteerien mukaisesti. Liite 1 ”Reading instructions” sisältää tarkemmat tiedot siitä miten nämä vaatimukset on esitetty tämän tarjouspyynnön eri liitteissä.
Tarjoajan tulee täyttää tarjouspyynnön liitteissä esitetyt kohdat, joissa tarjoaja ilmoittaa mitkä vaatimukset se pystyy täyttämään. Tarjoajan tulee myös esittää tarjouksessaan, kuinka vaatimukset täyttyvät.
Tarjouspyynnössä esitettyjen optioiden tarjoaminen ei ole pakollista.
Toimittajan tulee antamassaan tarjouksessa esittää mitä optioita hän tarjoaa. Niistä optioista, joita tarjoaja tulee tarjoamaan, tulee kuvata millainen tarjottava ratkaisu on sekä esitellä miten ratkaisu kattaa tarjouksessa esitetyt kuvaukset optioista ja niiltä odotettavista ominaisuuksista. Lisäksi optiot tulee hinnoitella.
Tarjouspyyntöön sisälletyt optiot on määritelty tarjouksen liitteissä 2-6 merkinnällä optio.
Hankintamenettelynä on neuvottelumenettely.
Turun kaupunki käynnisti joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän hankinnan lähettämällä hankintailmoituksen 26.10.2012 Hilma-ilmoituskanavaan (www.hankintailmoitukset.fi) julkaistavaksi EU:n viralliseen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED)-tietokannassa EU:n laajuisesti.
Tilaajalla on perustellusta syystä oikeus keskeyttää hankintamenettely missä vaiheessa tahansa.
Hankinnassa noudatetaan hankintalakia (348/2007) ja sen nojalla annettuja aiemman asteisia säädöksiä sekä soveltuvin osin Julkisen hallinnon IT-hankintojen sopimusehtoja (JIT 2007).
Osatarjousta ei oteta huomioon.
Vaihtoehtoista tarjousta ei oteta huomioon.
Tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset
Hankintayksikkö suosittelee, että tarjous toimitetaan alla olevaa rakennetta, sisällysluetteloa ja sen numerointia noudattaen, myös liitteiden numeroinnin osalta. Muut mahdolliset liitteet ja selvitykset tulisi lisätä näiden kohtien ja liitteiden jälkeen. Tarjouksen tulee olla suomenkielinen, tekniset liitteet voivat olla myös englanninkielisiä.
Tarjouksen sisältö ja runko:
1. Tarjouksen tiivistelmä
2. Tarjottavan ratkaisun ja palveluiden kuvaus
Tarjottavan maksu- ja informaatiojärjestelmäratkaisun kuvauksen tulee perustua tarjouspyynnön liitteissä esitettyihin Turun tavoitetilan kuvaukseen sekä tarjouspyynnön liitteiden mukaisiin toiminnallisiin ja teknisiin vertailuperusteisiin, siten että se täyttää vähintään tarjouspyynnön liitteissä esitetyt ehdottomat vaatimukset. Tarjoajan on kuvattava tarkasti tarjoamansa järjestelmäkokonaisuudet ja palvelut. Toiminnallisista osa-alueista on esitettävä tarkat kuvaukset, joissa on esitettävä myös ratkaisujen kehityssuunnitelmat lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
Osa-alueiden kuvausten lisäksi tarjoajan on täytettävä tarjouspyynnön liitteissä olevat vaatimustaulukot. Vaatimustaulukko sisältää ne ehdottomat vaatimukset, jotka tarjottavan ratkaisun tulee täyttää, sekä muut vaatimukset, joita tilaaja odottaa järjestelmän sisältävän. Tarjoajan tulee kaikkiin vaatimuksiin liittyen kuvata tarjottavan ratkaisun ominaisuudet suhteessa vaatimuksiin (luokittelu 1-4). Jokaisen vaatimuksen luokittelulle on esitettävä selkeät perustelut. Vaatimustaulukoiden täydentämisen periaatteet on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnön liitteessä 1 ”Reading Instructions”.
Lisäksi tarjoajan on esitettävä räätälöinneistä oma koosteensa ja tarkennuksensa sisältäen räätälöitävät osat ja osakokonaisuudet, niiden toiminnallisuudet sekä räätälöintien toteuttamiseen tarvittava työmäärä. Räätälöintityön osuus tulee sisältyä tarjoajan ilmoittamiin hintoihin, jotka on ilmoitettava liitteen 14 ”Hinnoittelutaulukko” mukaisesti.
Tarjoukseen tulee liittää tarvittavat järjestelmä- ja palvelukuvaukset sekä kuvaukset erillisistä tai kolmannen osapuolen järjestelmistä sekä niiden kustannukset.
Tarjouksessa tulee esittää kattava kuvaus tarjotun palvelun teknisestä toteutuksesta, kuvaus järjestelmän toteutusarkkitehtuurista sekä suunnitelma sen laajennettavuudesta. Tarjouksessa tulee esittää kuvaus testaus-, kehitys-, koulutus- ja tuotantoympäristöistä ja niiden toteutuksesta.
Teknisessä kuvauksessa tulee esittää myös vähintään seuraavat asiat:
•kuvaus integraatioiden toteuttamisesta ja tekniikoista
•kuvaus integraatioiden tukemista avoimista standardeista
•kuvaus sovelluksista, joihin integraatioratkaisussa on valmiit liittymät
•kuvaus järjestelmän toteutusarkkitehtuurista sekä suunnitelma sen laajennettavuudesta
•kuvaus perustietojen hallinnasta
•kuvaus käyttäjähallinnasta
•kuvaus ratkaisujen kehityssuunnitelmista lyhyellä ja pitkällä aikavälillä
•kuvaus ratkaisun teknisestä toteutuksesta
•kuvaus ratkaisun käyttämistä palvelimista, tietokannoista ja niissä käytettävistä tekniikoista
•kuvaus ohjelmiston elinkaaresta ja versiointitilanteesta (frekvenssi, työ-määräarvio, versiokonsultoinnin tarve)
•ylläpidon sisältö/laajuus
•Kohdan osalta tulee huomioida kohtaan kohdistuvat vaateet:
oTurku ehdottama sisältö/laajuus ylläpitosopimukselle osana sopimusluonnosta, liite 11.
oToiminnalle esitetyt vaatimukset on kuvattu liitteissä 2 ”General Requirements” sekä 8 ”System Installation, Commissioning, Migration, Service and Maintenance).
oICT palveluiden palvelutasoluokitus, JHS-174,
•tarjouspyynnön liitteen 8 mukaisen palvelutasovaatimusten toteutuksen kuvaus (sisältäen tuotantoympäristön kuvauksen ja varautumis- ja toipumisratkaisun kuvauksen)
Teknisten kuvausten laatimisessa suositellaan käytettäväksi seuraavia JHS -suosituksia soveltuvin osin:
- JHS 152, JHS 171-175, JHS 179, JHS 183 (http://www.jhs-suositukset.fi/web/guest/jhs/recommendations/abstracts)
3. Toteutus- ja käyttöönottosuunnitelma
Tarjoajan tulee esittää toimitussuunnitelmasta tarkka projektisuunnitelma hankinnan kohteen toteutuksesta ja käyttöönotosta kattaen kaikki vaadittavat ratkaisun toteutusvaiheet, liittymien ja integraatioiden sekä konversion toteutuksen ja käyttöönoton sekä koulutuksen. Lisäksi tarjoajan tulee kuvata testaus- ja hyväksyntäprosessinsa. Kaikista vaiheista tulee eritellä Turun kaupungin ja toimittajan vastuut sekä tilaajan ja toimittajan työmäärä ja resursointitarve.
Projektisuunnitelmassa on esitettävä projektin rajaukset ja kaikki tehtävät, jotka tarvitaan järjestelmän ja palveluiden käyttöönottamiseksi, projektin organisointi (toimittaja ja Turun kaupunki), toimittajan ja tilaajan vastuut, projektin läpivienti ja vaiheistus, aikataulu ja lopputulokset eri vaiheissa, alihankkijoiden osuudet sekä mahdollisen yhteenliittymän toimijoiden osuudet, laadun ja riskien hallinta, sekä Turun kaupungin tehtävät ja työmäärät sekä resursointitarve.
Projektisuunnitelmassa tulee kuvata myös projektissa tuotettavat dokumentit.
Projektisuunnitelmassa on esitettävä selvitys siitä, millä alueilla toimittaja hyödyntää alihankkijoita. Lisäksi on ilmoitettava alihankkijoiden avainhenkilöt.
Tarjouksessa on esitettävä projektitiimin kokoonpano sisältäen avainhenkilöiden asiantuntemuksen ja kokemuksen kuvauksen (ansioluettelot). Myös projektiorganisaation toimialatuntemus ja tekninen osaaminen tulee sisällyttää kuvauksiin.
Projektitoimitus tulee sisällyttää liitteessä 14 ”Hinnoittelutaulukko” esitettyihin hintoihin.
Tämän tarjouspyynnön kohdassa 14 esitettyjen vertailuperusteiden kohdan 3 (Ratkaisun määrittelyn, projektitoimituksen ja resursoinnin määrittely) arviointia varten tarjoukseen tulee liittää tältä osin seuraavat kuvaukset selkeästi nimettyinä:
-kokonaistoimitussuunnitelma ja tarkka projektisuunnitelma
-projektin rajaukset ja työnjako (vastuut: toimittaja ja Turun kaupunki eriteltyinä) sekä kokonaisaikatauluun sitoutuminen
-käyttöönottoprojektin vaiheistus sekä eri vaiheiden vaatimat työmäärät (toimittaja ja Turun kaupunki) ja käyttöönotot
-projektin läpivientisuunnitelma
-projektihallintamallin kuvaus
-riskienhallinnan, laadunvarmistuksen ja muutoshallinnan kuvaukset
-projektiorganisaation rakenne
-projektiorganisaatioon kiinnitettyjen toimittajan nimettyjen resurssien tehtävät ja paikka organisaatiossa sekä suunnitelma heidän työmääristä projektin eri vaiheissa ja läsnäolopäivät Turun kaupungin toimitiloissa projektiin kiinnitettyjen resurssien osalta
-projektissa tuotettavat dokumentit (ml. perustietojen osalta tuotettavat dokumentit ja kuvaustasot) projektin eri vaiheiden mukaan eriteltynä sekä dokumenttien kieli
-koulutussuunnitelmarunko, koulutettavat pääryhmät (myös tekninen koulutus, projektikoulutus, järjestelmäkoulutus), koulutuksen toteutustavat (miten koulutus järjestetään, missä laajuudessa, mikä on koulutusten arvioitu kesto, kenelle, millä sisällöllä), Turun kaupungille toimitettava koulutusmateriaali
-projektiorganisaation osaaminen ja referenssit
-järjestelmän määrittelyvaiheen työskentelymalli ja menetelmät sekä määrittelyjen hyväksyttäminen
-kommunikointi toteutusvaiheessa sekä muutostenhallinnan menettelyt
-testaussuunnitelmat kokonaisuudelle ja kullekin osa-alueelle
-kuvaus ja menettelyt sekä toimijoiden roolit ja vastuut siirryttäessä vaiheesta toiseen ja tehtäessä asennuksia
-kuvaus tuotantokäyttöön siirtymisen yhteydessä tarjottavasta tehostetusta käytön tuesta (noin 2 kk tuotantokäyttöön siirtymisestä, huomioiden mahdollinen eri osa-alueiden vaiheistettu tuotanto käyttöönotto)
Mikäli tarjoaja ei tarjoa hankintakokonaisuuteen liittyviä optioita, niitä koskevia kohtia ei tarvitse täyttää palautettavilla lomakkeilla.
4. Tarjouksen yhteydessä täytettynä palautettavat tarjouspyynnön liitteet
Toimittajan tulee osana tarjoustaan palauttaa seuraavat tämän tarjouspyynnön liitteet täytettyinä:
1.Liite 2: General Requirements
2.Liite 3: Requirements Fare Collection
3.Liite 4: Requirements RTPI
4.Liite 5: Requirements Vehicle System
5.Liite 6: Requirements TSP
6.Liite 7: Project Management
7.Liite 8: System Installation, Commissioning, Migration, Service and
Maintenance
8.Liite 9: Acceptance testing
9.Liite 10: Documentation and Training
10.Liite 13: Perustason tietoturvavaatimukset sovellukselle
11.Liite 14: Hinnoittelutaulukko
Kaikki palvelun käynnistämiseen ja tuottamiseen liittyvät kustannukset tulee sisällyttää tarjoukseen. Tarjoajan tulee täyttää tämän tarjouspyynnön liitteenä oleva liite 14 ”Hinnoittelutaulukko”. Tällä hintalomakkeella pyydettyjen hintojen lisäksi tarjouksen tekijällä ei ole oikeutta periä tämän tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaisen palvelukokonaisuuden toimittamisesta, ylläpidosta, tukipalvelusta, käyttäjän koulutuksesta yms. muita maksuja tai kuluja.
Hintojen vertailussa otetaan huomioon vain kyseisellä lomakkeella ilmoitetut hinnat. Optioiden (Option) hintoja ei oteta mukaan vertailuun. Hankintayksikkö ei ole vastuussa muista joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän toteutukseen tai palvelun käynnistämiseen ja tuottamiseen liittyvistä kustannuksista.
Tarjoushinnat tulee ilmoittaa kiinteinä, arvonlisäverottomina ja niiden tulee sisältää kaikki korvaukset ja kulut (korvaukset työssä tarvittavien välineiden, tietokoneiden, ohjelmien, kojeiden käytöstä, tulostuksesta, dokumentoinnista, matka-, majoitus- ja päivärahakorvaukset, kulut, jotka tarjoaja maksaa ulko-puolisille, materiaali- ja käsittelykustannukset yms.). Hinnat ilmoitetaan euroina. Toimittaja ei myöskään ole oikeutettu veloittamaan korvausta matka-ajasta. Piletti korttisovelluksen osalta käytetään poikkeavaa hinnoittelumallia joka on esitetty liitteessä 14 ”Hinnoittelutaulukko”
Hinnan varaumia, laskutus-, toimitus- yms. lisiä ei hyväksytä.
Tarjoushinta on sitova. Mahdollisten hinnan muutosten verrattuna alustavaan tarjoukseen tulee perustua vastaaviin muutoksiin hankinnan sisällössä, joka tarkentui neuvottelumenettelyn kuluessa ja on lopullisessa tarjouspyynnössä, sekä alustavan tarjouksen + - (plus miinus) 20 % hintamarginaaliin.
Tarjouksen tulee olla voimassa kuusi (6) kuukautta sen viimeisestä jättöpäivästä lukien.
Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän kehittämisen vaiheistus on esitetty tarjouspyynnön liitteessä 2 ”General Requirements”, kohdassa hankkeen aikataulu. Tarjoajan tulee tarjouksessaan ilmoittaa sitoutumisensa esitettyyn. Tuotantokäyttö alkaa ensimmäisen vaiheen osalta viimeistän 1.6.2014 ja koko projekti tulee saattaa valmiiksi ja järjestelmän tulee olla täydessä tuotantokäytössä viimeistään 30.9.2015 mennessä. Järjestelmän osia voidaan ottaa käyttöön jo aikaisemmin kuin vaiheistuksen aikataulussa on kuvattu.
Tarjoajan tulee esittää tarkka projektisuunnitelma hankinnan kohteen vaiheistuksesta ja toteutuksesta sekä käyttöönotosta. Toteutuksen ja käyttöönoton tulee kattaa kaikki tarjouspyynnön liitteissä mainitut osa-alueet ja kokonaisuudet.
Viivästymiseen ja sopimussakkoon liittyvät vaatimukset on määritetty tarjouspyynnön liitteessä 11 ”Sopimusluonnos” kohta 13.
Takuuaika ja takuuehdot on määritetty tarjouspyynnön liitteessä 11 ”Sopimusluonnos” kohta 12.
Laskutus ja maksuehdot on määritetty tarjouspyynnön liitteessä 11 ”Sopimusluonnos” kohta 11.
Tarjousten avaamisen jälkeen määräajassa saapuneet tarjoukset tarkistetaan ja arvioidaan.
Tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kahdessa vaiheessa:
1.)Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
2.)Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Tarjouksia tarkistetaan suhteessa niihin vaatimuksiin, joita hankittavilta tuotteilta ja palveluilta edellytetään.
Hankintayksikkö hylkää tarjouspyyntöä vastaamattomat tarjoukset.
Tarjousten vertailu ja valinta
Tarjouskilpailu ratkaistaan annettujen tarjousten perusteella. Vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka arviointiperusteina ovat hinta, järjestelmän toiminnalliset vertailuperusteet sekä ratkaisun määrittelyn, käyttöönoton projektitoimitus.
Hinnan painoarvo on 45 % (maksimipisteet 45), järjestelmän toiminnallisten vaatimusten täyttymisen painoarvo on 45 % (maksimipisteet 45) ja projektisuunnitelman, projektitoimituksen ja resursoinnin painoarvo on 10 % (maksimipisteet 10 %). Maksimipistemäärä on 100 pistettä.
1.Hinnoittelu, halvin hinta järjestelmä- ja laitehankinnan kokonaiskustannusten osalta, maksimipisteet 45. Kokonaiskustannusten osalta edullisin tarjous saa 45 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa tähän (vertailupisteet/ korkeimman pisteet x 45).
2.Ehdottomat vaatimukset ja vertailtatavat ominaisuudet, maksimipisteet 45. Vertailussa eniten pisteitä saanut saa 45 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa eniten pisteitä saaneeseen (vertailupisteet/suurimmat pisteet x 45).
3.Ratkaisun määrittely, projektitoimitus ja resursointi, maksimipisteet 10. Vertailussa eniten pisteitä saanut saa 10 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa eniten pisteitä saaneeseen (vertailupisteet/suurimmat pisteet x 10).
1. Hinnoittelu
Ratkaisun kokonaishintaan lasketaan hankintayksikön maksettavaksi tulevat kokonaiskustannukset ajalla 2013-31.5.2021. Kokonaiskustannuksiin kuuluvat myös kaikki projektitoimitukseen liittyvät kustannukset sekä järjestelmän ja palveluiden jatkuvat palvelukustannukset.
Vertailuhinta lasketaan tarjouspyynnön liitteessä 14 ”Hinnoittelutaulukko” ilmoitettujen määrien mukaisesti.
Tarjouksen suhteutetut hintapisteet lasketaan seuraavasti: Kokonaisvertailun hinnoittelun vertailupisteet lasketaan siten, että tämän vertailuperusteen korkeimmat pisteet saanut tarjous saa 45 pistettä ja muut tarjoukset suhteutetaan parhaaseen tarjoukseen.
Optioita ei huomioida tarjousten vertailussa. |
45 % |
2. Ehdottomat vaatimukset ja vertailtavat ominaisuudet
Ehdottomien vaatimusten ja vertailtavien ominaisuuksien perusteella arvioidaan kuinka hyvin hankittava järjestelmä kattaa toiminnalliset ja tekniset ominaisuudet ja kuinka puutteet näissä pyritään ratkaisemaan.
Tarjotun ratkaisun ja palvelun sisältöä arvioidaan tarjoajan täydentämien tarjouspyynnön liitteiden mukaisten toiminnallisten ja teknisten vaatimusten perusteella. Arviointi perustuu liitteiden 2-6 ehdottomiin ja vertailtaviin lisäominaisuuksiin.
Kaikkien tarjouspyynnön liitteissä esitettyjen vertailuperusteiden toteutumista arvioidaan vertailutaulukoiden perusteella pisteyttämällä jokainen ominaisuus tarjoajan antaman luokittelun, perusteluiden sekä ratkaisukuvausten perusteella asteikolla 0-6. Ehdottomien vaatimusten painoarvokerroin vertailussa on 1,5.
Vertailussa arvioidaan ominaisuuksien toteutumista seuraavasti: • Luokka 1: KYLLÄ, toiminnallisuus tai tekninen ratkaisu on olemassa ja tuotantokäytössä (6 pistettä) • Luokka 2: KYLLÄ, toteutetaan osaksi valmisohjelmistoa hyväksymistestauksen alkuun mennessä (4 pistettä) • Luokka 3: KYLLÄ, räätälöidään ohjelmaan vain tilaajaa varten hyväksymistestauksen alkuun mennessä (2 pistettä) • Luokka 4: EI, toteutus ei mahdollinen käyttöönottoprojektin aikataulussa (0 pistettä)
Mikäli ehdottomien vaatimusten kohdalla vastaus kuuluu luokkaan 4, tullaan alustava tarjous hylkäämään.
Vastaamatta jättäminen tulkitaan kuuluvaksi luokkaan 4 (EI-vastaus).
Valmisohjelmistolla tarkoitetaan markkinoilla olevaa kaupallista tuotetta tai palvelua.
Optioita ei huomioida tarjousten vertailussa.
Kokonaisvertailun vertailupisteet lasketaan siten, että tämän vertailuperusteen korkeimmat pisteet saanut tarjous saa 45 pistettä ja muut tarjoukset suhteutetaan parhaaseen tarjoukseen.
|
45 %
|
| |
3. Ratkaisun määrittely, projektitoimitus ja resursointi
Tarjoukset vertaillaan liitteen 5 ”Project Management” dokumentissa ilmoitettujen vertailuperusteiden mukaisesti, kohta: ”Projektisuunnitelman arviointi”.
Osakokonaisuudesta voi saada maksimissaan 34 pistettä. Kokonaisvertailun vertailupisteet lasketaan siten, että tämän vertailuperusteen korkeimmat pisteet saanut tarjous saa 10 pistettä ja muut tarjoukset suhteutetaan parhaaseen tarjoukseen. |
10 % |
Hankinnassa noudatettavat asiakirjat
Jos tämän sopimusasiakirjan ja siinä mainittujen muiden asiakirjojen sisällöt
ovat keskenään ristiriidassa, on asiakirjojen noudattamisjärjestys seuraava:
1. Sopimus
2. Tarjouspyyntö pp.kk.2013 liitteineen
3. JHS 174 ICT-palvelujen palvelutasoluokitus (http://docs.jhs-suositukset.fi/jhs-suositukset/JHS174/JHS174.pdf)
4. Julkishallinnon IT -hankintojen yleiset sopimusehdot (JIT 2007) - Eri-tyisehtoja tilaajan sovellushankinnoista (JIT 2007 - Sovellukset) (http://www.jhs-suositukset.fi/suomi/jhs166)
5. Julkisen hallinnon IT -hankintojen sopimusehdot (JIT 2007) - Erityisehtoja palveluista (JIT 2007 - Palvelut) (http://www.jhs-suositukset.fi/suomi/jhs166)
6. Erityisehtoja laitehankinnoista (JIT 2007 –laitteet, http://docs.jhs-suositukset.fi/jhs-suositukset2/JHS166_liite7/JHS166_liite7.pdf)
7. Julkisen hallinnon IT -hankintojen sopimusehdot (JIT 2007) – Yleiset sopimusehdot (JIT 2007 – Yleiset ehdot) (http://www.jhs-suositukset.fi/suomi/jhs166)
8. Tarjous pp.kk.2013 liitteineen.
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain perusteella tarjoukset ovat pääsääntöisesti yleisesti julkisia sopimuksenteon jälkeen, asianosaisille jo hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Siksi tarjoukset on pyrittävä laatimaan siten, etteivät ne sisällä liike- tai ammattisalaisuuksia.
Jos liike- tai ammattisalaisuuksien sisällyttäminen tarjoukseen on välttämätöntä, on ne esitettävä erillisellä liitteellä, jonka tulee olla selkeästi merkitty, merkinnällä SALAINEN. Hinta ei lähtökohtaisesti ole salassa pidettävä liike- tai ammattisalaisuus.
Hankintayksikkö harkitsee tapauskohtaisesti, ovatko liike- tai ammattisalaisuuksiksi ilmoitetut tiedot lain mukaan salassa pidettäviä.
Hankintasopimus viimeistellään tarjouspyynnön liitteenä 11 olevan sopimusluonnoksen pohjalta.
Tarjoajan omia sopimusehtoja ei voi esittää tarjouksessa.
Hankintaan liittyvät kysymykset
Hankintaan liittyvät kysymykset tulee toimittaa sähköpostilla osoitteeseen hankinnat@turku.fi 3.4.2013 klo 12:00 mennessä. Hankintaan liittyvät pääkohdat käytiin läpi neuvotteluissa. Kysymykset eivät voi muuttaa tarjouspyyntöä. Hankintayksikkö pidättää itsellään oikeuden kysymysten valintaan..
Saapuneista kysymyksistä laaditaan vastauskooste, joka lähetetään kaikille tarjoajille sähköpostilla viimeistään 10.4.2013.
Suomenkielinen tarjous liitteineen paperisena yhtenä (1) kappaleena sekä sähköisenä CD-levyllä tai muistitikulla tulee toimittaa suljettuna lähetyksenä viimeistään 25.4.2013 klo 11.00 osoitteeseen:
Turun kaupunki
Hankinta- ja logistiikkakeskus
PL 630 (Käyntiosoite: Linnankatu 55 K)
20101 Turku
Kuoreen merkintä "Tarjous: joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmä".
Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei oteta huomioon. Lähettäjän on huolehdittava siitä, että tarjous saapuu viranomaiselle määrä-ajassa.
Tarjous ei saa olla ehdollinen. Jättämällä tarjouksen tähän tarjouspyyntöön tarjoaja hyväksyy tarjouspyynnössä ja sen liitteenä olevissa asiakirjoissa olevat ehdot.
Tarjous tulee tarjoajaa sitovaksi, kun tilaaja on ottanut tarjouksesta selon.
Sirpa Korte
joukkoliikennejohtaja