Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta3513.02.20131

13724-2012 (065)

Turun linja-autolinjojen 14, 15, 72, 12 ja 20 tarjouskilpailun ratkaisu

Tiivistelmä:

Turun linja-autolinjojen 14, 15 ja 72 nykyinen liikennöintisopimus on voimassa 25.4.2014 asti sekä linjojen 12 ja 20 nykyinen liikennöintisopimus on voimassa 24.4.2014 asti. Hankinta- ja logistiikkakeskus on kilpailuttanut em. linjojen liikennöinnin joukkoliikennetoimiston toimeksiannosta. Linjojen liikennöintiä hoitamaan valitaan liikennöitsijät tarjouskilpailun tuloksen mukaisesti.

Tksjlk § 35

Hankinta- ja logistiikkakeskus, hankinta-asiantuntija Outi Pudas 31.1.2013:

Joukkoliikennelautakunta hyväksyi 13.12.2012 § 183 linjojen 14, 15 ja 72 (kohde 1) liikennöinnin tarjouspyyntöasiakirjat ajalle 26.4.2014–30.6.2024 sekä 12 ja 20 (kohde 2) liikennöinnin tarjouspyyntöasiakirjat ajalle 25.4.2014–30.6.2024.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään sopimus kohdekohtaisesti yhden palveluntuottajan kanssa.

Hankintamenettely

Hankinnasta lähetettiin ennakkoilmoitus 18.10.2012 ja hankintailmoitus 7.1.2013 internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi julkaistavaksi EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) –tietokannassa EU:n laajuisesti. Tarjouspyyntö on ollut saatavilla 7.1.2013 alkaen Turun kaupungin Internet-sivuilla. Hankintamenettelyksi ilmoitettiin avoin menettely.

Tarjouspyynnön mukaisesti yhteenveto hankintaan esitetyistä kysymyksistä ja niihin annetuista vastauksista julkaistiin 21.1.2013 Internetissä Turun kaupungin sivuilla.

Annettuun määräaikaan 30.1.2013 klo 11.00 mennessä tarjouksia saatiin seuraavilta palveluntuottajilta:

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Kaikkien tarjoajien todettiin tässä hankintamenettelyssä täyttävän tarjoajille asetetut kelpoisuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistamisessa todettiin kaikki tarjoukset tarjouspyynnön mukaisiksi.

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

Kohteen 1 valintaperusteeksi tarjouspyynnössä ilmoitettiin kokonaistaloudellinen edullisuus huomioiden hinta painoarvolla 98,50 % ja kaluston ominaisuudet painoarvolla 1,50 %.

Kohteen 2 valintaperusteeksi tarjouspyynnössä ilmoitettiin kokonaistaloudellinen edullisuus huomioiden hinta painoarvolla 98,00 % % ja kaluston ominaisuudet painoarvolla 2,00 %.

Hinnan osalta vertailu tehtiin kertomalla tarjotut linjakilometrin, linjatunnin ja autopäivän yksikköhinnat liikenteen suoritteilla. Pisteytyksessä halvin tarjottu hinta sai kohdekohtaisesti edellä mainitun hinnan painoarvon mukaiset pisteet ja muiden tarjoajien pistemäärä muodostui suorassa suhteessa halvimpaan tarjottuun hintaan.

Kaluston ominaisuuksien osalta vertailtiin tarjotun kaluston (ei vaadittujen uusien linja-autojen eikä vara-autojen) ominaisuuksia tarjouspyynnössä ilmoitetulla tavalla

Kohteen 1 tarjousten vertailussa todettiin V-S Bussipalvelut Oy:n tarjous kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi.

Kohteen 2 tarjousten vertailussa todettiin SL-Autolinjat / Savonlinja Oy:n tarjous kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi.

Liite 1Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu kohde 1

Liite 2Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu kohde 2

Tarjouspyyntö- ja tarjousasiakirjat ovat nähtävänä kokouksessa.

Esitän, että Turun kaupungin linjojen nro 14, 15 ja 72 liikennöitsijäksi ajalle 26.4.2014–30.6.2024 valittaisiin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut V-S Bussipalvelut Oy sekä linjojen nro 12 ja 20 liikennöitsijäksi ajalle 25.4.2014–30.6.2024 valittaisiin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut SL-Autolinjat / Savonlinja Oy.

Liikennöitsijät valittaisiin palveluntuottajiksi tarjotuin hinnoin sekä muutoin tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin. Hankinnan arvo on kohteen 1 osalta noin 1.985.506 euroa / vuosi (alv 0 %) ja kohteen 2 osalta noin 1.958.715 euroa / vuosi (alv 0 %) laskettuna siinä hintatasossa, jota liikennöinnistä maksetaan 31.12.2012 tarjotuilla hinnoilla sekä nykyisten kilometri-, tunti- ja autopäiväsuoritteiden määrillä.

Vs. suunnittelupäällikkö Jouko Tervonen 1.2.2013:

Hankinta- ja logistiikkakeskus on toimittanut linja-autolinjojen 14, 15, 72, 12 ja 20 liikennöinnin kilpailuttamisen. Hyväksyttäväksi esitettyjen tarjousten perusteella kohteen 1 (linjat 14, 15 ja 72) hankintakustannukset pienenevät 10,7 % ja kohteen 2 (linja 12 ja 20) hankintakustannukset nousevat 2,8 % vuositasolla. Seudullinen joukkoliikenne puoltaa hankinta- ja logistiikkakeskuksen esitystä.

Tämä esityslista-asia koskee vain Turun kaupunkia.

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 1.2.2013:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin

ja että seudullinen joukkoliikenne oikeutetaan solmimaan liikennöintiä koskevat sopimukset.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan vasta erikseen tehtävällä kirjallisella sopimuksella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella. Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään sopimuskauden aikana.

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoSL-Autolinjat / Savonlinja Oy
aoTurkubus Oy
aoV-S Bussipalvelut Oy
tiedKonsernihallinto, hankinta- ja logistiikkakeskus
tiedHellström Henri


Liitteet:

Tksjlk § 35
Liite 1:Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu kohde 1
Liite 2:Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu kohde 2