Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 110 | 24.10.2012 | 7 | |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 130 | 14.11.2012 | 8 |
286-2012 (001, 633)
Siirtymäajan liikennöintisopimuksen LO-87500050 muutosesitys
Tiivistelmä: -
Tksjlk § 110
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte ja suunnittelupäällikkö Henri Hellström 18.10.2012:
Linjaliikenne Nyholm Oy on esittänyt seudulliselle joukkoliikenneviranomaiselle liitteen 1 mukaista liikenteen vähentämistä. Esitykset kohdistuvat arki-aamuihin, -iltoihin ja viikonloppuihin. Lisäksi on esitetty kello 9.45 Vahto Kauppatori lähtöä aikaistettavaksi 10 minuuttia Vahdolta Ruskon Maunun koulun aloitteesta. Muutokset on esitetty tulevan voimaan koulujen kevätlukukauden alusta alkaen eli 7. tammikuuta 2013.
Hakija esittää esityksen perusteluiksi liikenteen tappiollisuuden. Hakija on toimittanut esityksen liitteenä lakkautettavaksi esitettyjen vuorojen matkustajamäärät ja lipputulot maaliskuulta 2012 sekä voimassaolevan linja-autonkuljettajien työehtosopimuksen.
Hakemus on saapunut joukkoliikennetoimistoon 5.10.2012 eikä liikennöitsijä ole etukäteen ottanut yhteyttä liikenteen vähentämisaikomuksista.
Siirtymäajan liikennöintisopimuksen pykälän 10 mukaan ”Liikenteenharjoittaja voi sopimusaikana esittää muutoksia liikenteen aikatauluihin ja reitteihin. Liikenteenharjoittaja voi esittää vuorojen lakkauttamisia tarjonnan sopeuttamiseksi kysyntää ja tuloja vastaavaksi. Liikenteenharjoittajan on perusteltava esityksensä. Muutokset on esitettävä pääsääntöisesti viimeistään kolme kuukautta ennen niiden aiottua toteuttamista. Lähtökohtaisesti toimivaltainen viranomainen hyväksyy perustellut vuorojen vähennysesitykset. Tämän sopimuksen puitteissa ei voida lisätä vuoroja. Vähäisessä määrin vuoroja voidaan korvata toisilla vuoroilla.”
Esitetyt liikennöintileikkaukset ovat joukkoliikennetoimiston näkemyksen mukaan siirtymäajan liikennöintisopimuksen vastaisia eikä niitä voida kokonaisuudessaan hyväksyä. Kyse ei ole sopimuksessa tarkoitetuista perustelluista vuorojen vähennysesityksistä vaan arki-aamun, ja -illan, lauantaiaamun ja –illan sekä sunnuntailiikenteen lakkauttamisesta. Liitteeseen 1 on merkitty aikataulupohjalle nykyinen vuorotarjonta sekä lakkautettavat vuorot.
Joukkoliikennetoimisto on pyytänyt kokonaiskannattavuuden selvittämiseksi TLO:lta matkustaja- ja tulotiedot kustakin sellaisesta siirtymäajan liikennöintisopimuksesta, jota esitys koskee. Matkustaja- ja tulotiedot tarvitaan lisäksi kustakin jäljelle jäävästä lähdöstä kuten ne oli ilmoitettu lopetettavien vuorojen osalta. Lisäksi joukkoliikennetoimisto on pyytänyt toimittamaan jokaisen lakkautettavan vuoron tulo- ja matkamäärätiedot koko sopimuskaudelta keskiviikon 17.10.2012 aikana. Joukkoliikennetoimisto ei ole saanut pyydettyjä tietoja tai pyyntöä lisäajasta.
Joukkoliikennetoimisto on pyytänyt hakijaa vahvistamaan, onko Linjaliikenne Nyholm Oy:n 15.5.2012 toimittama, koko kaupunkiseutua koskeva reittiliikennelupahakemus voimassa, koska nyt esitetyt lakkautukset ovat vahvassa ristiriidassa reittiliikennelupa-anomuksen kanssa. Hakija on vahvistanut, että reittiliikennelupa-anomus on tästä huolimatta voimassa.
Linjaliikenne Nyholm Oy on allekirjoittaessaan syksyllä 2009 siirtymäajan liikennöintisopimuksen sitoutunut harjoittamaan ko. sopimuksen mukaista liikennettä (siirtymäajan liikennöintisopimus 5. Sopimuksen sisältö: ”Tällä sopimuksella liikenteenharjoittaja sitoutuu harjoittamaan tämän sopimuksen mukaista liikennettä.”). Kyseessä on määräaikainen sopimus, joka päättyy 30.6.2014.
Sopimuksen tarkoitus on todettu siirtymäajan liikennöintisopimuksen kohdassa 4. Sopimuksen tarkoitus: ”Tämä sopimus on joukkoliikennelain 62 §:ssä tarkoitettu siirtymäajan liikennöintisopimus, jonka tarkoituksena on pitää voimassa tähän sopimukseen liittyvien linjaliikennelupien mukaiset liikennöintioikeudet ja velvollisuudet.”
Kustannuksista todetaan kohdassa 8. Kustannukset: ” Liikenteenharjoittaja vastaa tämän sopimuksen mukaisen liikennöinnin kustannuksista ja saa tämän sopimuksen perusteella korvauksen ainoastaan hintavelvoitteen täyttämisestä.”
Joukkoliikennelautakunta on hyväksynyt 3.6.2004 § 129 Ruskon ja Vahdon liikenteen kuntalippusopimukseen ehdolla, että Kuninkoja - kauppatori välinen yhteys tulee hoitaa seutuliikenteenä nykyisin vaunuvälein ja että liikenteessä tulee olla kaikki autot matalalattiaisia lukuun ottamatta vara-autoja, ja että kuntalippusopimuksen ehdot ovat vastaavat kuin muissakin kuntalippusopimuksissa. Esittelytekstissä todetaan, että ”13.5.2004 pidetyssä neuvottelussa liikenteenharjoittajat lupasivat hoitaa Kuninkoja – kauppatori välisen liikenteen nykyisen vaunuvälin kaltaisena eli pääsääntöisesti 20 minuutin aikatauluvälein ja että bussit ovat myös matalalattiaisia lukuun ottamatta varakalustoa.”
Turku hyväksyi keväällä 2010 kuntalippusopimuksen määräaikaisena 30.6.2014 saakka siksi, että Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja liikennöitsijöiden välisissä siirtymäajan sopimuksissa liikenteenharjoittajat sitoutuvat harjoittamaan ko. sopimuksen mukaista liikennettä (Siirtymäajan liikennöintisopimus, 5. Sopimuksen sisältö).
Lausunnot muutosesityksiin on esitetty oheismateriaalina 1 (osa lausunnoista tulee kokoukseen mennessä ja jaetaan pöydälle).
Asian valmistelu on tehty yhteistyössä valmistelevan työryhmän kanssa.
Turun kaupunginhallitus päätti 5.3.2012 § 105, että yritysvaikutusten arviointi suoritetaan niissä kaupunginhallitukseen ja lauta-/johtokuntiin tuotavissa esityksissä, joissa esittelijä on tunnistanut yritysvaikutuksia. Liikennöitsijän esittämät muutokset vähentäisivät toteutuessaan yritysten työntekijöiden ja asiakkaiden mahdollisuutta joukkoliikenteen hyödyntämiseen.
Joukkoliikennetoimiston tiedon mukaan ko. linjojen matkamäärässä ei ole tapahtunut merkittävää muutosta siirtymäajan liikennöintisopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Liikennöitsijä ei ole toimittanut viranomaisen pyytämiä tietoja.
Liikennöitsijän esitys esitetään hylättäväksi muilta osin kuin Vahdolta arkisin klo 9.45 lähdön muutoksen osalta. Koska tällä muutoksella voi olla vaikutusta Kuninkojan väliaikaan, tulisi joukkoliikennetoimiston neuvotella käytännön järjestelyistä liikennöitsijän kanssa.
Muun esityksen hylkäämisen perusteena on se, että liikenteen kysynnässä ja tuloissa ei ole sopimuksen voimassa ollessa tapahtunut oleellisia muutoksia. Liikenteen väitettyä tappiollisuutta ei siten voi pitää siirtymäajan sopimuksen tarkoittamana perusteltuna syynä eikä viranomaisella ole sopimuksen perusteella velvollisuutta hyväksyä esitystä.
Liite 1Siirtymäajan liikennöintisopimuksen nro LO-87500050 muutosesitys. Muutosesityksen liitteet luottamuksellisia, jaetaan lautakunnalle.
Oheismateriaali 1Asiasta annetut lausunnot
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hylätä esitetyt muutokset siirtymäajan liikennöintisopimukseen nro LO-87500050 edellä esitetyin perustein lukuun ottamatta arkipäivien klo 9.45 vuoron muuttamista lähtemään klo 9.35, josta lautakunta valtuuttaa joukkoliikennetoimiston sopimaan liikennöitsijän kanssa.
PäätösAsia pantiin pöydälle Alanderin Laaksosen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Tksjlk § 130
Pöydältä 24.10.2012 § 110
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 14.11.2012:
Joukkoliikennetoimisto antoi hakijalle lisäaikaa pyydettyjen selvitysten tekemiseen 12.11.2012 saakka (kirjeenvaihto oheismateriaalina 5). Hakija toimitti 12.11.2012 pidetyssä palaverissa joukkoliikennetoimistolle asianajotoimisto Brander & Mannerin laatiman kirjeen, joka on esitetty liitteenä 3.
Hakija ei tule toimittamaan viranomaisen pyytämiä tietoja. Viranomaisella ei ole täten tietoa ko. siirtymäajan liikennöintisopimuksen ja ko. linjojen kokonaistaloudesta eikä lakkautettavaksi esitettyjen vuorojen liikenteen matkustajamäärien muuttumisesta sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Viranomaisella ei ole syytä olettaa, että tilanne olisi merkittävästi muuttunut sopimuksen allekirjoitushetkestä. Esitetylle merkittävälle liikenteen lakkauttamiselle ei täten ole perustetta.
Liite 1Siirtymäajan liikennöintisopimuksen nro LO-87500050 muutosesitys
Liite 2Yhteenveto lakkautettaviksi esitetyistä vuoroista aikataulumuodossa
(kokouksen 24.10.2012 liitteestä 1 on erotettu viimeisenä ollut yhteenveto erilliseksi liitteeksi 2)
Oheismateriaali 1Varsinais-Suomen ELY-keskuksen lausunto
(jaettu 24.10.2012 kokouksen esityslistan yhteydessä)
Oheismateriaali 2Joukkoliikennelautakunnan lausunto 23.10.2012 § 153
(jaettiin 24.10.2012 kokouksessa pöydälle)
Oheismateriaali 3AKT:n lausunto
(jaetaan kokouksen 14.11.2012 esityslistan yhteydessä)
Kokouspöydälle 14.11.2012 jaettuna:
Liite 3Asianajotoimisto Brander & Mannerin kirje 12.11.2012
Oheismateriaali 4Muistio neuvottelusta TLO ja JLT välillä
Oheismateriaali 5Täydennyspyyntö ja lisäaikapyyntö kirjeenvaihto
Oheismateriaali 6Siirtymäajan liikennöintisopimusten supistusratkaisuja ELY/Tksjlk
PäätösTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti hylätä esitetyt muutokset siirtymäajan liikennöintisopimukseen nro LO-87500050 edellä esitetyin perustein lukuun ottamatta arkipäivien klo 9.45 vuoron muuttamista lähtemään klo 9.35, josta lautakunta valtuutti joukkoliikennetoimiston sopimaan liikennöitsijän kanssa.
Päätös tehtiin esittelijän kokouksessa perustelujen osalta muuttamasta päätösehdotuksesta.
Jakelu
tiedJalobus Oy
tiedLehtisen Linja Oy
tiedLeiniön Liikenne Oy
tiedLinjaliikenne Muurinen Oy
aoLinjaliikenne Nyholm Oy
tiedOy Andersson Ab
tiedSavonlinja Oy
tiedTLO Hannu Lehmus
tiedTurun Citybus Oy
tiedVarsinais-Suomen ELY-keskus
Liitteet:
Tksjlk § 130
Liite 1:Siirtymäajan liikennöintisopimuksen nro LO-87500050 muutosesitys
Liite 2:Yhteenveto lakkautettaviksi esitetyistä vuoroista aikataulumuodossa
Liite 3:Asianajotoimisto Brander & Mannerin kirje 12.11.2012