Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 114 | 24.10.2012 | 11 |
5930-2012 (633)
Linjaliikenne Nyholm Oy:n reittiliikennelupahakemus
Tiivistelmä: -
Tksjlk § 114
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 17.10.2012:
Linjaliikenne Nyholm Oy ja liitteessä mainitut muut liikenteenharjoittajat ovat hakeneet reittiliikennelupaa koko kaupunkiseudun joukkoliikenteeseen lukuun ottamatta Turun sisäistä liikennettä. Hakemus koskee siis Raision, Naantalin, Kaarinan, Liedon ja Ruskon muodostamaa yhtä liikennöintikokonaisuutta. Reittiliikennelupaa haetaan ajanjaksolle 1.7.2014-30.6.2019.
Joukkoliikennelain 22 §:n mukaan luvan myöntävä viranomainen voi hylätä reittiliikennelupahakemuksen, jos se on päättänyt järjestää alueensa joukkoliikennepalvelut palvelusopimusasetuksen mukaisesti. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on päättänyt 16.5.2012, että kaupunkiseudun joukkoliikenne järjestetään 1.7.2014 alkaen palvelusopimusasetuksen mukaisesti. Päätös ei poissulje sitä, että liikenne voidaan joissakin liikennöintisuunnissa tai -kohteissa hoitaa markkinaehtoisesti. Hakemus koskee kuitenkin yksiselitteisesti koko kaupunkiseudun liikennöintikokonaisuutta, minkä hakija on vahvistanut keskustelussa 12.10.2012.
Reittiliikenneluvan saaminen tarkoittaa sitä, että liikennöitsijä hoitaa ko. liikennöintialuetta ilman seutulipputukien tai koulukorttien kautta saatavaa kuntien tai valtion rahoitusta. Kuntien maksama seutulipputuki seudun liikennöitsijöille vuonna 2011 oli kaupunkiseudulla noin kaksi miljoonaa euroa ja Turun kuntalippusopimuksen perusteella maksettu korvaus vajaat 1,4 miljoonaa euroa.
Reittiliikenteessä liikennöitsijä suunnittelee ja hoitaa liikenteen haluamallaan tavalla. Joukkoliikennelain 22 § todetaan, että reittiliikenneluvan saanut hakija sitoutuu harjoittamaan liikennettä laatulupauksensa mukaisesti vähintään kahden vuoden ajan. Markkinaehtoisessa liikenteessä reittiliikennelupaa ei voi antaa vain yhdelle liikennöitsijälle, vaan liikennekenttä on tällöin avoinna kaikille halukkaille, joukkoliikennelain asettamat kriteerit täyttäville liikennöitsijöille. Kukin liikennöitsijä päättää itse, minkä suuruista lipunhintaa tämä perii asiakkailta. Myös lippujärjestelmä voi olla erilainen eri liikennöitsijöillä.
Keskeinen ajatus kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen muodostamisessa on ollut yhtenäisen lippujärjestelmän toteuttaminen siten, että joukkoliikenteen käyttö olisi mahdollisimman helppoa ja vaivatonta koko viranomaisalueella eli Turun, Raision, Naantalin, Kaarinan, Liedon ja Ruskon muodostamalla kaupunkiseudulla. Lippujärjestelmän ja matkustajainformaation yhtenäistäminen on tärkeimpiä palvelutason parannuksia, joihin yhteisellä joukkoliikenteellä pyritään.
Todettakoon, että TLO:n liikennöitsijät ovat toimittaneet 5.10.2012 seudullisen viranomaisen käsiteltäväksi liikenteen vähennysesityksiä, jotka toteutuessaan heikentäisivät joukkoliikennetarjontaa iltaisin ja viikonloppuisin merkittävästi. Ko. liikenteen karsintaehdotukset ovat ristiriidassa nyt käsiteltävän lupahakemuksen kanssa, sillä lupahakemuksessa liikennettä esitetään lisättävän nykyisestä ilman kuntien maksamaa tukea, jonka määrä on vuonna 2011 ollut noin 2 miljoonaa euroa.
Liikennekokonaisuudet päätetään erikseen ja niiden selvittäminen on työn alla. On mahdollista, että osa liikenteestä järjestetään markkinaehtoisesti, mutta nämä kokonaisuudet päätetään samassa yhteydessä kuin liikennöintikokonaisuuksien toteuttaminen muiltakin osin. Tällöin viranomainen voi avata joitakin kohteita reittiliikennelupien hakua varten.
Liite 1Linjaliikenne Nyholm Oy :n ja liitteessä mainittujen muiden liikenteenharjoittajien reittiliikennelupahakemus
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hylätä Linjaliikenne Nyholm Oy:n reittiliikennelupa-anomuksen joukkoliikennelain 22 §:n nojalla edellä esitetyin perustein.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoLinjaliikenne Nyholm Oy
Liitteet:
Tksjlk § 114
Liite 1:Linjaliikenne Nyholm Oy :n ja liitteessä mainittujen muiden liikenteenharjoittajien reittiliikennelupahakemus