Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta8712.09.20123

4055-2012 (041)

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan talousarvioesitys vuodelle 2013 sekä taloussuunnitelmaehdotukset vuosille 2013-2016

Tiivistelmä:

Turun, Raision, Naantalin, Kaarinan, Liedon ja Ruskon yhteinen seudullinen joukkoliikenneviranomainen on 1.1.2013 lähtien myös Turun kaupungin sisäisen joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen. Talousarvio sisältää kuutta kuntaa koskevat seudullisen viranomaisen kustannukset sekä vain Turkua koskevat Turun sisäisen joukkoliikenteen kustannukset. Nettoluku on -17,9 miljoonaa euroa.

Tksjlk § 87

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 4.9.2012:

Hallintokuntien tulee esittää talousarvioesityksensä kaupunginhallitukselle 14.9.2012 mennessä. Talousarvion laadintaa varten annetut ohjeet ovat nähtävinä kokouksessa.

Joukkoliikennetoimen tulee kuntien yhteistoimintasopimuksen mukaan toimittaa seuraavan kalenterivuoden alustava talousarvio ja -suunnitelma jäsenkunnille 30.9 mennessä ja hyväksytty talousarvio ja -suunnitelma 15.1 mennessä.

Turun, Raision, Naantalin, Kaarinan, Liedon ja Ruskon yhteinen seudullinen joukkoliikenneviran-omainen on 1.1.2013 lähtien myös Turun kaupungin sisäisen joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen.

Talousarvio sisältää seudullisen viranomaisen kustannukset ja Turun sisäisen joukkoliikenteen liikennöintikustannukset. Esityksessä käsitellään nämä osat erikseen, koska Turun sisäisen liikenteen kustannukset koskevat vain Turun kaupunkia. Nettolukuesitys on viranomaisen osalta -2.740.000 euroa ja Turun sisäisen liikennöinnin osalta -15.180.000 euroa. Viranomaiskustannukset jaetaan kuntien kesken yhteistoimintasopimuksen mukaisesti. Turun liikennöintikustannukset maksaa Turku.

Investointibudjetti 1.000.000 euroa koskee kaikkia kuntia ja se on esitetty omana kohtanaan.

Turun, Raision, Naantalin, Kaarinan, Liedon ja Ruskon muodostaman joukkoliikenneviranomaisen talousarvio

Kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen talousarvio sisältää mm. lautakunnan kulut, joukkoliikennetoimiston henkilöstökulut sivukuluineen, palvelujen ostot, aineet, tarvikkeet ja tavarat, vuokrat sekä muut toimintakulut.

Talousarvion nettoluku on noin -2.740.000 euroa. Tästä esitetään Raision, Naantalin, Kaarinan, Liedon ja Ruskon maksettaviksi yhteistoimintasopimuksen mukaisesti yhteensä noin 290.000 euroa ja Turun maksettavaksi 2.450.000 euroa. Turku maksaa kustannuksista 89,4 % ja muut kunnat yhteensä 10,6 %. Kuntakohtaisesti menoarvio on seuraava: Raisio 73.000 euroa, Naantali 56.000 euroa, Kaarina 93.000 euroa, Lieto 49.000 euroa ja Rusko 18.000 euroa. Kuntakohtainen osuus pienenee hieman vuodesta 2012, koska kehittämiseen varatuista kustannuksista on vähennetty 100.000 euroa.

Talousarvio kokonaisuudessaan on seudullisen viranomaisen osalta hieman keväällä 2012 Turun kaupunginhallitukselle laadittua alustavaa talousarviota suurempi, koska palkkojen sivukulut ovat nousseet siitä, mitä ne olivat keväällä 2012.

Turun sisäisen liikenteen talousarvio

Turun sisäisen joukkoliikenteen liikennöintiä koskeva osa sisältää liikennöinnin kustannukset ja liikennöintitulot.

Arvio liikennöintikustannuksista on noin 37.600.000 euroa. Talousarvio on laskettu vuoden 2012 toisen neljänneksen toteutuneessa hintatasossa. Linja-autoliikenteen kokonaiskustannusindeksi vaikuttaa suoraan joukkoliikenteen ostokustannuksiin eikä ole joukkoliikennetoimen päätösvallassa. Indeksin suuruuteen vaikuttavat eniten linja-autoalan työntekijöiden palkat sekä polttoaineiden hinnat. Käyttämällä joukkoliikenteen arvioitua kustannuskasvua vältetään lähtökohtaisesti epärealistinen talousarvio, sillä linja-autoliikenteen kustannusnousu ei yleensä noudata yleistä kustannusindeksiä. Talousarvion laadinnassa on käytetty liikennöintikustannusten nousuarviona 3,5 %. Arvio on maltillinen ottaen huomioon, että vuonna 2012 indeksi on noussut kesään 2012 mennessä 4,2 %.

Nettoluvun tulee olla noin -15.180.000 euroa.

Jotta nettolukuun voidaan päästä, on tulojen oltava 22.400.000 euroa. Tuloarvio on muodostettu vuoden 2012 budjetoidusta lipputulosta lisättynä 2 prosentilla sekä suurten kaupunkien valtionrahasta ja Ely:n seutulipputuesta. Talousarvion toteutuminen edellyttää hyvää onnistumista matkamäärän kasvattamisessa ja korkeintaan 3,5 % indeksin kasvua. Vuoden 2012 lipputulotavoitteen saavuttaminen on epävarmaa, mikä vaikuttaa suoraan mahdollisuuksiin saavuttaa vuoden 2013 lipputulotavoite.

Bussilippujen arvonlisävero korottuu vuoden 2013 alussa nykyisestä 9 prosentista 10 prosenttiin. Tämä tarkoittaa, että hintoja on nostettava arvonlisäveron kattamiseksi. Jos veromuutos ei siirry asiakkaille, aiheuttaa se joukkoliikennetoimelle noin 200.000 euron tulonmenetyksen vuodessa. Arvonlisävero on välillinen vero, joka on tarkoitettu lopullisten kuluttajien maksettavaksi. Veronkantajina toimivat verovelvolliset yritykset, jotka sisällyttävät veron määrän myyntihintoihinsa ja tilittävät veron valtiolle. Arvonlisäveron korotuksen aiheuttama hinnannosto viedään Turun joukkoliikennelautakunnan käsiteltäväksi erikseen. Samalla arvioidaan mahdollinen muu bussilippujen hinnannostotarve, kun tiedetään loppuvuoden lipputulokertymä.

Investoinnit

Joukkoliikenteen maksujärjestelmä tulee uusia, jotta kesällä 2014 alkavalle kaupunkiseudun yhteiselle joukkoliikenteelle saadaan toteutettua yhtenäinen tariffijärjestelmä. Turun nykyinen järjestelmä on ns. End of Life -tuote, joka tulee uusia siirryttäessä seudulliseen toimintaan. Rahastusjärjestelmän uudistaminen on välttämätöntä, jotta lippujärjestelmästä voidaan tehdä yhtenäinen ja houkutteleva seudullisen joukkoliikenneviranomaisen tavoitteiden mukaisesti. Selkeällä ja ajantasaisella matkustajainformaatiolla voidaan merkittävästi lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja asiakasmäärää. Maksujärjestelmän uudistamisen rinnalla esitetään toteutettavaksi matkustajainformaatiojärjestelmähankinta.

Karkea arvio investoinnin suuruudesta on neljä miljoonaa euroa, joka jakautuu kolmelle vuodelle. Matkustajainformaatiota koskevaan osuuteen on mahdollisesti saatavissa valtionapua (arvio 1 miljoonaa euroa). Järjestelmän elinkaari on noin 10 vuotta.

Arvio investointiosuudesta vuonna 2013 on yksi miljoona euroa, josta väkiluvun mukainen Raision osuus on noin 89.000 euroa, Naantalin 68.000 euroa, Kaarinan 113.000 euroa, Liedon 59.000 euroa ja Ruskon 21.000 euroa. Turun osuus on noin 650.000 euroa.

Asiaa on valmisteltu yhdessä Turun kaupungin talouden vastuualueen ja valmistelevan työryhmän kanssa ja todettu, että tarkoituksenmukaisinta on toteuttaa hankinta yhteishankintana kuuden kunnan kesken. Tällöin kaikki omistavat palan järjestelmästä ja jokainen kunta tekee omat poistonsa kunkin kunnan poistosuunnitelman mukaan. Mahdolliset valtionosuudet hyvitetään kaikille asukasluvun suhteessa.

Maksu- ja informaatiojärjestelmän hankinta-asiakirjat tulevat erikseen lautakunnan päätettäviksi.

Kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaiselle ei esitetä muita investointeja.

Muut tiedot

Joukkoliikenteen henkilöstösuunnitelma sisältyy ympäristö- ja kaavoituslautakunnan henkilöstösuunnitelmaan. Vuodelle 2013 esitetään palkattavaksi markkinointisuunnittelija. Tämä raha on ollut varattuna jo vuoden 2012 talousarviossa, mutta rekrytointia ei ole pystytty toteuttamaan. Seudullisen viranomaisen muodostamisen vuoksi palkataan siis yhteistoimintaneuvottelujen mukaisesti yhteensä kaksi henkilöä, joista suunnittelija aloittaa lokakuussa 2012 ja markkinointisuunnittelija vuonna 2013.

Kaarinan (55.300 e), Liedon (20.200 e) ja Naantalin (52.700 e) valtionavustuspäätökset ovat siirtymässä Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaiselle vuonna 2012 ministeriön päätöksellä. Tämä yhteensä noin 130.000 euron määräraha tullee Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaiselle jaettavaksi edelleen ko. kunnille. Kyse on läpilaskutuksesta eikä rahaa ole kirjattu talousarvion tulo- eikä menopuolelle.

Suurten kaupunkien valtionrahaksi on arvioitu 1,3 miljoonaa euroa vuodelle 2013. Summa perustuu arvioon. Ministeriöstä ei ole vielä saatu myöskään vuotta 2012 koskevaa päätöstä. Kyseessä on kolmen vuoden siirtomääräraha. Lautakunta päättää suurten kaupunkien valtionrahan käytöstä erikseen.

Yhteiset kustannukset kuten esim. varhaiseläkemaksut ja ympäristö- ja kaavoitusvirastossa sijaitsevien tilojen vuokrat säilyvät ympäristö- ja kaavoituslautakunnan talousarviossa ja ne maksaa Turun kaupunki.

Taloussuunnitelmaluvut vuodesta 2014 alkaen ovat ohjeellisia, koska niistä puuttuvat kaupunkiseudun kuntien liikennöintikustannukset, jotka siirtyvät seudullisen lautakunnan talousarvioon vuodesta 2014 lähtien.

Toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2013

Vuoden 2013 toiminnalliset tavoitteet ovat:

 Vuoden 2012 toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

 Vuoden 2012 toiminnalliset tavoitteet ovat toteutumassa.

Lautakunnan omat toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2012 ovat:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan sitova netto-ohjeluku vuodelle 2013 on -17.917.895 euroa. Talousarvioehdotus on valmisteltu hyväksytyn ohjeluvun mukaisesti.

Oheismateriaali 1Joukkoliikenteen talousarvioehdotus 2013 ja vuosien 2013-2016 taloussuunnitelmaehdotus liitteineen (investointiosa)

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää esittää Turun kaupunginhallitukselle ja Raision, Naantalin, Kaarinan, Liedon ja Ruskon kunnille, että talousarvioesitys ja taloussuunnitelma sekä investointiosa hyväksytään hallintokunnan esityksen mukaisena.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös tehtiin esittelijän muutetusta ehdotuksesta.

Jakelu

esiKaarinan kaupunki
esiLiedon kunta
esiNaantalin kaupunki
esiRaision kaupunki
esiRuskon kunta
esiKaupunginhallitus
tpvKeskushallinto, talousasiat
tpvKorte Sirpa
tiedKuoppala Pirjo