Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta1521.03.20123

3260-2012 (065, 633)

Ohjelmistoylläpitosopimus Fara Oy

Tiivistelmä: -

Tksjlk § 15

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 15.3.2012:

Turun nykyisen rahastusjärjestelmän on toimittanut Buscom Oy. Buscom Oy on siirtynyt yritysoston seurauksena Fara Oy:n omistukseen vuonna 2007. Buscomin toimittama rahastusjärjestelmä eroaa Faran norjalaisista tuotteista ja on Faran ilmoituksen mukaan ns. ”End of Life” –tuote. Tämä tarkoittaa, että Turku on ainoa asiakas, joka käyttää kyseistä Buscomin toimittamaa järjestelmää.

Nyt voimassa olevia Faran ja joukkoliikennetoimiston välisiä sopimuksia on useita. Fara on ilmoittanut, että se on nostamassa ylläpitopalvelunsa hintaa ja ilmoittanut perusteluksi lisätoimitukset, lukijalaitteista perimättä jätetyt ylläpitomaksut sekä ”End of Life” –tuotteen aiheuttaman korkean ylläpitokustannuksen. Fara on irtisanonut rahastusjärjestelmän nykyiset ylläpitosopimukset päättymään 30.6.2012.

Rahastusjärjestelmän ylläpito on joukkoliikenteen lippujärjestelmän kannalta välttämätön, eikä muu tarjoaja voi hoitaa Faran rahastusjärjestelmän ylläpitoa.

Joukkoliikennetoimisto on käynyt Faran kanssa neuvotteluja rahastuslaitejärjestelmän jatkosta ja sopimuksen sisällöstä syksyn 2011 aikana. Ylläpitosopimusta koskevissa neuvotteluissa on todettu sekä tilaajan että toimittajan toivomus yhdistää eri ylläpitosopimukset yhdeksi sopimukseksi. Uusi sopimus korvaa kaikki aiemmat ylläpitosopimukset Faran ja joukkoliikennetoimiston välillä. Samalla matkailijakorttia koskeva ylläpitosopimus siirretään Westerniltä Faralle. Fara oli alun perin matkailijakortissa Westernin alihankkijana.

Uusi ylläpitohinta rahastusjärjestelmälle on 5.000 euroa kuukaudessa eli 60.000 euroa vuodessa. Tämä on vuositasolla noin 30.000 euroa kalliimpi kuin aiempien ylläpitosopimusten yhteenlaskettu hinta. Sopimusneuvotteluissa on tarkennettu sopimuksen ehtoja vastaamaan paremmin molempien osapuolten tarpeita. Hinnannousuun joukkoliikennetoimella ei kuitenkaan ole tässä kohtaa mahdollisuuksia vaikuttaa.

Faran ja joukkoliikennetoimiston välisen ylläpitosopimuksen laatimisessa on hyödynnetty kaupungin IT-palveluiden ja hankintakeskuksen apua.

Ylläpitosopimuksen lisäksi joukkoliikennetoimisto maksaa Faralle ns. Help Desk –maksua, joka on lähes 140.000 euroa tulevana vuonna. HelpDesk-palvelu käytännössä huolehtii päivittäisestä järjestelmän operoinnista sekä ylläpitosopimusluonnoksessa todetuista joukkoliikennetoimiston velvollisuuksista. Tämä päätösesitys ei koske Faran HelpDesk-palvelua.

Sopimuksen on tarkoitus tulla voimaan 1.5.2012. Joukkoliikennetoimisto on halunnut sopimukseen kiinteän voimassaolokauden kesään 2014 saakka. Asiasta ei kuitenkaan ole päästy molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun, ja kiinteä sopimuskausi jatkuu kesään 2013 saakka. Tästä eteenpäin sopimus jatkuu puolen vuoden jaksoissa, mikäli kumpikaan osapuoli ei irtisano sopimusta päättymään viimeistään 30 kalenteripäivää ennen kulumassa olevan sopimuskauden päättymistä.

Joukkoliikennetoimisto on käynnistänyt valmistelun rahastusjärjestelmän uusimiseksi.

Liite 1Ohjelmistoylläpitosopimusluonnos 13.3.2012 Fara Oy – Turun kaupungin joukkoliikennetoimisto (JLT),(ei julkinen, laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 6.1 § 3 kohta)

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä liitteenä olevan ohjelmistoylläpitosopimusluonnoksen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedFara Oy
tiedTervonen Jouko


Liitteet:

Tksjlk § 15
Liite 1:Ohjelmistoylläpitosopimusluonnos 13.3.2012 Fara Oy - Turun kaupungin joukkoliikennetoimisto (JLT),(ei julkinen, laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 6.1 § 3 kohta)