Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta1526.03.20155

10437-2012 (231, 021)

Lausunnon antaminen korkeimmalle hallinto-oikeudelle/ Jätteenkuljetusjärjestelmää koskeva päätös

Tiivistelmä:

Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta on tehnyt jätteenkuljetusjärjestelmää koskevan päätöksen, jossa se on hyväksynyt 7 kunnan alueelle kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen ja 7 kunnan alueelle kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen. Samassa yhteydessä lautakunta on päättänyt, että sako- ja umpikaivolietteitä koskeva jätteenkuljetus järjestetään koko lautakunnan toimialueella kiinteistön haltijan järjestämänä jätteenkuljetuksena. Turun hallinto-oikeus on kumonnut lautakunnan päätöksen sako- ja umpikaivolietteiden osalta ja siltä osin, kuin se koski kiinteistön haltijan järjestämään jätteenkuljetusta. Turun ja Kaarinan kaupungit, Liedon kunta sekä kaksi yksityishenkilöä ovat valittaneet päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joka pyytä lautakunnalta valitusten johdosta lausuntoa. Lautakunnalle esitettävän lausunnon mukaan valitukset tulisi hyväksyä, hallinto-oikeuden päätös kumota ja lautakunnan päätös saattaa voimaan.

Tksjhulk § 15

Ympäristötoimiala, ympäristölakimies Leena Salmelainen 12.3.2015:

Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta on 29.5.2013 § 31 päättänyt kunnan vastuulla olevan jätteen kuljetuksesta, että (1) sako- ja umpikaivolietteiden kuljetus järjestetään jätelain 37 §:n mukaisena kiinteistön haltijan järjestämänä kuljetuksena koko lautakunnan toimialueella, (2) muun kunnan vastuulla olevan jätteen kuljetukset järjestetään jätelain 36 §:n mukaisena kunnan järjestämänä jätteenkuljetuksena Maskussa, Mynämäellä, Naantalissa, Nousiaisissa, Raisiossa, Ruskossa Vahdon kunnanosassa sekä Paraisten ulkosaarissa (Nauvo, Korppoo, Houtskari ja Iniö) ja (3) jätelain 37 §:n mukaisena kiinteistön haltijan järjestämänä kuljetuksena Aurassa, Kaarinassa, Liedossa, Marttilassa, Paraisten pääsaarilla, Pöytyällä (Yläneen kunnanosaa lukuun ottamatta), Ruskossa Ruskon kunnanosassa, Tarvasjoella ja Turussa.

Lautakunta on 15.8.2013 hylännyt asiasta tehdyt oikaisuvaatimukset. Turun hallinto-oikeus on kumonnut ja poistanut lautakunnan oikaisuvaatimusta koskeneen päätöksen. Samalla hallinto-oikeus on kumonnut lautakunnan kuljetusjärjestelmää koskeneen alkuperäisen päätöksen kohtien 1 ja 3 osalta.

Turun ja Kaarinan kaupungit, Liedon kunta sekä kaksi yksityishenkilöä ovat valittaneet Turun hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joka on pyytänyt Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunnan lausuntoa valituksista 18.3.2015 mennessä. Lausunnon antamiselle on myönnetty lisäaikaa 8.4.2015 saakka.

Turun kaupungin ympäristötoimiala esittää, että korkeimmalle hallinto-oikeudelle annettaisiin asiassa seuraavanlainen lausunto.

Ehdotus annettavaksi lausunnoksi 

Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta palauttaa viitelähetteet asiakirjoineen ja ilmoittaa lausuntonaan asiaan kunnioittavasti seuraavaa:

Turun hallinto-oikeus ei ole päätöksessään ottanut kantaa siihen, miltä osin lautakunnan tekemän kuljetusjärjestelmäpäätöksen perustelut jätelain 37 §:n mukaisten edellytysten täyttymisestä ovat puutteelliset. Hallinto-oikeus on tulkinnut jätelakia niin, että lain 37 §:n edellytyksiä tulee tarkastella kuntakohtaisesti. Tätä ei kuitenkaan edellytetä jätelaissa eikä hallinto-oikeus voi tulkita lain edellytyksiä niitä tiukentavalla tavalla. Sinänsä on ymmärrettävää, että hallinto-oikeus on päätynyt tulkitsemaan lakia sen sanamuodon ulkopuolelta, koska jätelaki itsessään on erittäin sekava ja aiheuttaa tulkintaepäselvyyksiä kunnissa. Lautakunnan toimialue kattaa 14 kuntaa ja päätöksenteon lähtökohtana on ollut, että kunnat itse ovat parhaita arvioimaan kuljetusjärjestelmämuodon toimivuutta oman kuntansa alueella. Lausunnoista ei ole ilmennyt mitään, mikä osoittaisi järjestelmän toimimattomuuden tai että kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus olisi jollain tavalla jätelain vastainen.

Hallinto-oikeus ei ole myöskään ottanut riittävästi kantaa jätelain muutoksenhakujärjestelmiä koskeviin säännöksiin oikaisuvaatimuskäsittelyn kumoamista koskevassa päätöksen osassa. Lautakunta yhtyy erityisesti tässä kohdassa Turun kaupungin valitukseen ja pyytää korkeimmalta hallinto-oikeudelta tulkintaohjetta jätelain muutoksenhakujärjestelmään. Laista pitäisi pystyä aukottomasti toteamaan, minkälaista muutoksenhakujärjestelmää käytetään. Kansalaisten oikeusturvan takaamiseksi korkeimman hallinto-oikeuden pitää ottaa kantaa siihen, mikä merkitys on vakiintuneella oikeuskäytännöllä kunnallisvalituksen käyttämisessä.

Lisätietoja antaa tarvittaessa ympäristölakimies Leena Salmelainen, puh. 050-541 7924, s-posti leena.salmelainen@turku.fi, osoite PL 355, 20101 Turku.

Oheismateriaali 1Turun kaupungin valitus 10.12.2014

Oheismateriaali 2Kaarinan kaupungin valitus 4.12.2014

Oheismateriaali 3Liedon kunnan valitus 5.12.2014

Oheismateriaali 4Jorma Raikon valitus 1.12.2014

Oheismateriaali 5Rauno Salmisen valitus 10.12.2014

Vs. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki:

EhdotusTurun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta päättää antaa korkeimmalle hallinto-oikeudelle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKorkein hallinto-oikeus