Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta512.02.20155

10099-2014 (231)

Taksasta poikkeavien jätemaksujen määräämisen perusteet ja menettelytavat

Tiivistelmä:

Lautakunnan on vuonna 2013 hyväksynyt yhtenäiset perusteet ja menettelytavat määrättäessä jätemaksu taksasta poiketen. Ehdotuksen mukaisesti näitä perusteita ja menettelytapoja päivitetään asioiden käsittelyssä saatujen kokemusten ja taksan perusteiden muutosten perusteella.

Tksjhulk § 5

Jätehuoltoasiamies Veli-Matti Suhonen 4.2.2015:

Yhtenäiset menettelytavat asioiden käsittelyyn

Päätökset jätelain 81 §:n mukaisissa jätemaksujen kohtuullistamista sekä 82 §:n mukaisissa maksumuistutuksia koskevissa asioissa on siirretty jätehuoltolautakunnan alaiselle viranhaltijalle. Jätetaksan mukaisista maksuista poikkeamista koskevien periaatteiden ja menettelytapojen yhtenäistämiseksi ja alueen kuntalaisten yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi on pidetty kuitenkin tarpeellisen että lautakunnassa hyväksytään ne yleiset menettelytavat ja periaatteet, joiden mukaisesti ko. asiat ratkaistaan. Näin pyritään mahdollisuuksien mukaan varmistamaan asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu ja myös tehostamaan maksuasioiden käsittelyä.  Menettelytapojen ja periaatteiden yksityiskohtaisempi määrittely on tarpeen myös siitä syystä, että laissa asetetut maksujen kohtuullistamisen perusteet ovat hyvin yleisluonteisia.

Taksasta poikkeavien maksujen määräämisessä ja maksujen perimättä jättämisessä noudatettavat periaatteet ja menettelytavat on hyväksytty lautakunnan toimesta ensimmäisen kerran 19.6.2013, § 39. Maksuasioiden käsittelyn yhteydessä toistaiseksi saatujen kokemusten ja vuoden 2015 taksan perusteisiin tehtyjen muutosten perusteella on pidetty tarpeellisena käsitellä asia uudelleen.

Jätemaksun kohtuullistamisen lainsäädännölliset perusteet

Jos jätetaksan mukaista jätemaksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä, voidaan maksu lain 81 §:n 2 momentin mukaisesti maksuvelvollisen hakemuksesta tai viranomaisen aloitteesta määrätä etukäteen jätetaksasta poiketen tai jättää kokonaan perimättä. Jätetaksan mukaisen maksuun voi hakea muutosta myös jälkikäteen muistuttamalla jätelainlain 82 §:n mukaisesti jo laskutetusta jätemaksusta.

Jätemaksun määräämisen taksasta poiketen tai sen perimättä jättämisen tulee perustua lain 81 §:ssä annettuihin kohtuullistamisperusteisiin. Kyseisen lainkohdan mukaan maksua kohtuullistettaessa on otettava huomioon jätteen määrä, kunnan järjestämän jätehuollon palvelutaso ja jätteen tuottajan tai kiinteistön haltijan 41 §:n 2 tai 3 momentin mukaisesti itse järjestämä jätteen käsittely tai kuljetus. Lain perustelujen mukaan 41 §:n jätteenkäsittelyllä ja -kuljetuksella on tarkoitettu lähinnä biojätteen kiinteistökohtaista kompostointia ja pakkausjätteen erilliskeräystä, mikäli kunta ei ole sitä järjestänyt.

Jätelain perustelujen mukaan maksun kohtuullistaminen voisi olla tarpeen esimerkiksi, jos maksua ei olisi jäteastioiden kokoa tai tyhjennysväliä muuttamalla mahdollista saada syntyvään jätteen määrään nähden kohtuulliseksi. Tämä voisi tulla kysymykseen esimerkiksi silloin, kun kiinteistö on tyhjillään kiinteistön haltijan tarvitseman sairaalahoidon tai toiselle paikkakunnalle muuton vuoksi. Sen sijaan vähävaraisuus tai muu vastaava sosiaalinen syy ei ole laissa tarkoitettu peruste maksun kohtuullistamiseen. Kaikissa tapauksissa maksuperusteiden olisi oltava tasapuolisia ja kohtuullisia. Näin olleen ei esimerkiksi maksuvelvollisen ikä tai terveydentila ilman yhteyttä jätteen määrään, palvelutasoon tai asiakkaan omatoimiseen jätteiden käsittelyyn tai kuljetukseen voi olla perusteena jätemaksun kohtuullistamiselle.

Jätemaksuista kokonaan vapauttamista harkittaessa on otettava huomioon, että rakennetun kiinteistön haltijalla on katsottava olevan vastuu esimerkiksi jätehuollon infrastruktuurin rakentamisesta ja ylläpitämisestä aiheutuvista kustannuksista, vaikka kiinteistöllä olevissa rakennuksissa ei juurikaan oleskeltaisi ja tuotettaisi jätettä kysymyksessä olevana laskutuskautena. Siten jätemaksun kokonaan perimättä jättäminen ei useinkaan tulle kysymykseen.

Liite 1Taksasta poikkeavien jätemaksujen määräämisen menettelytavat ja perusteet

Vt. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki:

EhdotusTurun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta päättää, että jätemaksun määräämisessä taksasta poiketen ja perimättä jättämisessä noudatetaan liitteessä 1 esitettyjä perusteita ja menettelytapoja.

 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli ympäristöinsinööri Fredrik Klingstedt.

Jakelu

tiedAuran kunta
tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedMarttilan kunta
tiedMaskun kunta
tiedMynämäen kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedNousiaisten kunta
tiedParaisten kaupunki
tiedPöytyän kunta
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedTurun Seudun Jätehuolto Oy
tiedKaupunginhallitus


Liitteet:

Tksjhulk § 5
Liite 1:Taksasta poikkeavien jätemaksujen määräämisen menettelytavat ja perusteet