Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta | 56 | 09.10.2014 | 4 |
10099-2014 (231)
Ehdotus jätetaksaksi 2015 alkaen
Tiivistelmä:
Turun seudun jätetaksaa ehdotetaan muutettavaksi 1.1.2015 alkaen aikaisemmin hyväksyttyjen uusien jätetaksan perusteiden mukaisesti. Ehdotuksen mukaisesti polttokelpoisen jätteen käsittelymaksuosuus nousee 1,6 % vuoden 2014 taksaan verrattuna.
Tksjhulk § 56
Jätehuoltoasiamies Veli-Matti Suhonen 29.9.2014:
Jätehuoltoviranomainen hyväksyy toimialueensa jätetaksan
Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunnan tehtäviin kuuluu toimialueensa jätetaksan hyväksyminen. Jätetaksan perusteella määrätään jätemaksut, joilla katetaan seudun kuntien vastuulla olevasta jätehuollon järjestämisestä aiheutuvat kustannukset. Jätehuoltolautakunta on hyväksynyt nykyisen taksan kokouksessaan 19.12.2013 (§ 77) ja se on tullut voimaan 1.1.2014.
Jätelain 78 §;n mukaisesti kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksun on vastattava kunnan tarjoamaa palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.
Muutokset jätemaksun perusteisiin 1.1.2015 alkaen
Jätehuoltolautakunta on 14.8.2014 (§ 39) hyväksynyt uusitut jätetaksan perusteet otettavaksi käyttöön 1.1.2015 alkaen. Taksan perusteita muutettiin siten, että kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen alueella kuljetusten kilpailutusten ja jätemaksujen määräämisen perusteena aikaisemmin olleesta maksuvyöhykejaosta luovutaan 1.1.2015 alkaen. Jatkossa kuljetukset määrättäisiin pääsääntöisesti kuntakohtaisesti tai jäteastiatyyppikohtaisesti yli kuntarajojen. Taksaehdotus perustuu näihin uusittuihin jätetaksan perusteisiin.
Ehdotuksen olennaisimmat muutokset vuoden 2014 taksaan verrattuna
Käsittelymaksujen muutokset
Vuoden 2014 taksaan verrattuna polttokelpoisen jätteen käsittelymaksuosuus nousee ehdotuksen mukaan 1,6 %. Käsittelymaksujen nousu johtuu pääsääntöisesti käsittelykustannusten noususta Orikedon jätevoimalan sulkeutuessa vuoden 2014 lopussa. Kaikki polttokelpoiset jätteet joudutaan v. 2015 – 2017 kuljettamaan pois lounaisesta Suomesta, mikä nostaa myös kuljetuskustannuksia.
Kaatopaikkajätteen käsittelymaksuun lisätään nykyisin jäteveroa 50 €/tonni. Jäteveroon on esitetty korotusta vuoden 2015 alusta lähtien. Mikäli uusi jätevero 55 €/tonni astuu voimaan, lisätään se kaatopaikkajätteen käsittelymaksuun.
Kunnan kilpailuttaman kuljetuksen astiakohtaisten maksujen muutokset
Kunnan kilpailuttamissa polttokelpoisen jätteen kuljetuksissa astiakohtaiset maksut nousevat ehdotuksen mukaan käsittelymaksuosuuden osalta edellä esitettyjen käsittelymaksumuutosten mukaisesti.
Jätteen kuljetusten maksuosuudet ja niiden muutokset ovat riippuvaisia kuljetusurakoiden kilpailutuksista ja kilpailutusten aikatauluista. Uusissa kuljetusurakoissa kuljetusmaksujen osuuksissa on entiseen verrattuna jonkin veran laskua. Vanhojen urakoidenosalta kuljetusten osuuksiin on esitetty 1,7- 2 %:n nousua, joka on seurausta yleiskustannusten noususta.
Lajitteluasemamaksu
Jatkossa kiinteistön haltija voitaisiin ehdotuksen mukaan liittää ns. lajitteluasema-asiakkaaksi, jos kiinteistöllä ei ole mahdollisuutta liittyä jätteenkuljetukseen omaa tai ns. kimppa-astiaa käyttäen eikä kunnan järjestämiä muita polttokelpoisen jätteen alueellisia vastaanottopaikkoja ole kohtuullisesti saavutettavissa. Lajitteluasemamaksua vastaan kiinteistön haltija saa TSJ:n asiakaskortin ja oikeuden toimittaa tietyn määrän jätettä lajitteluasemille kuukausittain kiinteistön käyttötarkoituksesta riippuen.
Lajitteluasemamaksun tarkoituksena on muihin jätteiden keräysjärjestelmiin kuulumattomien kiinteistöjen jätehuollon järjestäminen osana kunnan jätehuoltojärjestelmää siten. Lajitteluasema-asiakkuuden avulla voidaan myös helpottaa muihin jätteiden keräysjärjestelmiin kuulumattomien asiakkaiden säännöllistä asiointia lajitteluasemilla.
Taloyhtiön hyötyjätemaksu
Kuntien jätehuollon valvontaviranomaiset ovat myöntäneet joillekin asuinkiinteistöille luvan poiketa jätehuoltomääräyksissä annetuista hyötyjätteiden erilliskeräysvelvoitteista siten, että kiinteistön asukkaat ovat saaneet poikkeusluvan mukaisesti toimittaa hyötyjätteensä kunnan järjestämiin kierrätyspisteisiin. Koska hyötyjätteiden kierrätyspisteet on kuitenkin tarkoitettu vain sellaisille pientalokiinteistöille, joilla ei ole velvollisuutta hyötyjätteiden erilliskeräyksen järjestämiseen kiinteistöllä ja koska kierrätyspisteet on myös sijoitettu ja mitoitettu pientalojen hyötyjätehuollon tarpeisiin, lisäävät suurista taloyhtiöistä niihin tulevat poikkeuksellisen suuret jätemäärät merkittävästi kierrätyspisteissä olevien jäteastioiden tyhjennystarvetta ja -kustannuksia.
Ehdotuksen mukaisesti hyötyjätteiden erilliskeräyksestä poikkeusluvan saaneilta taloyhtiöiltä voitaisiin laskuttaa erillinen taloyhtiöiden hyötyjätemaksu, josta saatavilla tuloilla katettaisiin kierrätyspisteiden lisääntyneestä kuormituksesta aiheutuvia kustannuksia.
Olosuhteiden muutosten vaikutukset jätemaksujen määräytymiseen
Uuden taksaehdotuksen mukaisesti maksuihin vaikuttavat muutokset jätehuollossa otettaisiin laskutuksessa huomioon vasta sen jälkeen, kun niistä on ilmoitettu TSJ:lle. Aluekeräyksen piirissä olevien kiinteistöjen osalta maksuihin vaikuttavat muutokset otettaisiin huomioon, mikäli niistä ilmoitettaisiin laskun eräpäivään mennessä. Mikäli ilmoitus muutoksesta tehtäisiin vasta eräpäivän jälkeen, otettaisiin muutos huomioon vasta seuraavan vuoden maksussa.
Muutoksen tavoitteena on korostaa jätemaksuvelvollisen velvollisuutta ilmoittaa sellaisista olosuhteiden muutoksista, jotka vaikuttavat laskutukseen. Lisäksi tavoitteena on ehkäistä huomattavaa lisätyötä aiheuttavat kesken laskutuskauden tapahtuvat laskujen jälkikäteiset korjaukset.
Julkisen toiminnan ja toissijaisen vastuun vaaralliset jätteet
Vuoden 2014 taksaan verrattuna uutena maksutaulukkona taksaan esitetään lisättäväksi julkisesta toiminnasta ja kunnan toissijaisen jätehuoltovastuun yrityksistä peräisin olevien vaarallisten jätteiden vastaanottomaksut, joiden tuotolla katetaan ko, toiminnoista peräisin oleville vaarallisille jätteille hankitut jätteenkäsittelypalvelut. Palvelu on tarpeen erityisesti vaarallisten jätteiden jätehuollon järjestämiseksi saaristoalueilla, missä muuta palvelua ei välttämättä ole kohtuullisesti saavutettavissa.
Turun Seudun Jätehuolto Oy:n esitys päätöksenteon pohjana
Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta ja Turun Seudun jätehuolto Oy ovat sopineet jätelain (646/2011) mukaisten eräiden jätehuollon palvelutehtävien siirtämisestä kunnan jätehuoltoviranomaiselta Turun Seudun Jätehuolto Oy:lle. Sopimuksen mukaisesti Turun Seudun Jätehuolto Oy tuottaa jätemaksujen perusteena olevan jätetaksan aineiston lautakunnalle. Liitteenä on Turun Seudun Jätehuolto Oy:n sopimuksen mukaisesti toimittama esitys jätetaksan muuttamiseksi.
Nykyisin voimassa oleva taksa maksutaulukoineen on oheismateriaalina.
Asian vireilläolosta tiedottaminen
Jätetaksan muuttamista koskevan asian vireilläolosta ja vaikutusmahdollisuuksien varaamisesta on tiedotettu kuuluttamalla siitä toimialueen kuntien ilmoitustauluilla. Ehdotus taksan muutokseksi on myös ollut nähtävillä kunnissa. Annettuun määräaikaan mennessä ei asiasta ole toimitettu lautakunnalle muistutuksia tai mielipiteitä.
Liite 1Turun Seudun Jätehuolto Oy:n esitys jätetaksan muuttamisesta 1.1.2015 alkaen
Liite 2Jätetaksan maksutaulukot
Oheismateriaali 1Nykyinen jätetaksa maksutaulukoineen
Vt. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki:
EhdotusTurun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta päättää hyväksyä liitteessä 1 esitetyn jätetaksaehdotuksen ja taulukoissa 2 esitetyt jätemaksut. Päätöksen mukainen taksa tulee voimaan 1.1.2015 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedAuran kunta
tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedMarttilan kunta
tiedMaskun kunta
tiedMynämäen kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedNousiaisten kunta
tiedParaisten kaupunki
tiedPöytyän kunta
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedTarvasjoen kunta
tiedTurun Seudun Jätehuolto Oy
tiedKaupunginhallitus
Liitteet:
Tksjhulk § 56
Liite 1:Turun Seudun Jätehuolto Oy:n esitys jätetaksan muuttamisesta 1.1.2015 alkaen
Liite 2:Jätetaksan maksutaulukot