Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta3212.06.20146

9951-2013 (231)

Valvonta-asian vireillepano jätteiden toimituspaikkoja koskevassa asiassa

Tiivistelmä:

Jätehuoltolautakunnan toimialueella toimiva jätteenkuljetusyrittäjä on ilmoittanut kuljettavansa kunnan jätehuoltovastuulle kuuluvia jätteitä muuhun kuin lautakunnan hyväksymään jätteiden vastaanottopaikkaan. Ehdotuksen mukaisesti lautakunta toimittaisi asian Varsinais-Suomen ELY-keskukselle valvonta-asiana käsiteltäväksi.

Tksjhulk § 32

Jätehuoltoasiamies Veli-Matti Suhonen 4.6.2014:

Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta teki 10.10.2013 § 59 päätöksen, jossa tarkistettiin kunnan vastuulle kuuluvien jätteiden vastaanottopaikkojen sijainti Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunnan toimialueella. Päätös perustui alueen kunnissa voimassa oleviin jätehuoltomääräyksiin ja se on lainvoimainen. Jätelain 35.3 §:n mukaan kunnan jätehuoltovastuulle kuuluvat jätteet on toimitettava kunnan määräämään vastaanotto- tai käsittelypaikkaan. Lain perustelujen mukaan säännöksen tarkoituksena on varmistaa kunnan oikeus ja mahdollisuudet hoitaa sille laissa määrätyt jätehuoltotehtävät.

Sita Finland Oy:ltä on 16.4.2014 jätelain mukaisten kuljetusrekisteritietojen toimittamista koskevan pyynnön yhteydessä tiedusteltu yhtiön keräämien ja kuljettamien kunnan jätehuoltovastuulle kuuluvien lasi-, metalli- ja kartonkijätteet toimituspaikkoja. Yhtiöltä 30.4.2014 saadun tiedon mukaisesti kyseiset jätteet toimitetaan Kaarinan Lakarissa sijaitsevalle Suomen Hyötykeskus Oy:n laitokselle, joka ei ole lautakunnan hyväksymä kunnan vastuulle kuuluvien jätteiden vastaanottopaikka. Yhtiön ilmoituksen mukaan jätteet on toimitettu Lakariin, koska yhtiö ei ollut saanut tiedokseen lautakunnan päätöstä, jossa toimituspaikat on määrätty. Tieto lautakunnan päätöksestä on toimitettu yhtiölle sähköpostitse myöhemmin samana päivänä 30.4.2014. Yhtiöltä 3.6.2014 sähköpostitse saadun tiedon mukaan, hyötyjätteet toimitetaan edelleen Lakarin laitokselle.

Yhtiöstä on tiedusteltu mahdollisuutta jatkaa keräyskartongin toimittamista omalle laitokselle sekä mahdollisuutta saada noin puolen vuoden siirtymäaika lautakunnan päätöksen noudattamiselle. Koska jätehuoltoviranomainen ei ole jätelain mukainen valvontaviranomainen, ei se kuitenkaan voi antaa siirtymä- tai määräaikoja mahdollisten laiminlyöntien oikaisemiselle.

Jätehuoltoviranomaisella ei ole oikeutta itse määrätä mahdollisen laiminlyönnin oikaisemisesta. Määräyksen voi tarvittaessa antaa jätelain yleinen valvontaviranomainen, joita ovat Varsinais-Suomen ELY-keskus sekä kuntien ympäristönsuojeluviranomaiset. Koska jätteenkuljetusyrittäjät voivat toimia usean kunnan alueella, on tarkoituksenmukaista laittaa mahdollinen valvonta-asia vireille ELY-keskuksessa, joka on toimivaltainen koko lautakunnan toimialueella. Näin on myös aikaisemmin toimittu vastaavankaltaisessa tilanteessa.

Vt. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki:

EhdotusTurun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta päättää siirtää asian Varsinais-Suomen ELY-keskukselle käsiteltäväksi jätelain mukaisena valvonta-asiana. ELY-keskusta pyydetään selvittämään yhtiön toiminnan lainmukaisuus kunnan vastuulle kuuluvien jätteiden toimituspaikkojen osalta ja ryhtymään tarvittaessa toimenpiteisiin laiminlyöntien oikaisemiseksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta päätti Aholan esityksestä yksimielisesti, että samassa tai vastaavankaltaisessa asiassa valvonta-asian vireillepanon voi tehdä ympäristönsuojelujohtaja vastaavin perustein kuin lautakunta on asiassa päättänyt. Ympäristönsuojelujohtajan tekemät vireillepanot tuodaan lautakunnalle tiedoksi lista-asiana.

Jakelu

aoVarsinais-Suomen ELY-keskus/Ympäristö- ja luonnonvarat vastuualue
tiedSuomela Sari