Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning2422.05.20254

4064-2025 (12 00 01)

Ändringar i förskoleundervisningens läroplan i Åbo stad

Sammandrag:

På grund av ändringarna i lagen om grundläggande utbildning ändras stöd för lärande från och med 1.8.2025. Grunderna för förskoleundervisningens läroplan har uppdaterats och förpliktar kommuner att uppdatera den lokala läroplanen för förskoleundervisning. Läroplanen för förskoleundervisningen i Åbo är uppdaterad enligt grunderna för förskoleundervisning. Den uppdaterade läroplanen för förskoleundervisning träder i kraft 1.8.2025.

Ssnfu § 24

 

Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman, servicechef Hanna Karlsson och enhetschef Camilla Sjöblom 15.5.2025:

 

Grunderna för förskoleundervisningens läroplan är en nationell föreskrift utfärdad av Utbildningsstyrelsen enligt lagen om grundläggande utbildning, utifrån vilken den lokala läroplanen för förskoleundervisningen ska utarbetas och förskoleundervisningen genomföras. Beredningen av läroplansgrunderna regleras främst av lagen och förordningen om grundläggande utbildning och av statsrådets förordning som fastställer målen för förskoleundervisningen.

 

Utbildningsanordnaren ansvarar för att utarbeta en lokal läroplan för förskoleundervisningen och för att utveckla den. I den lokala läroplanen bestäms utifrån de nationella grunderna för förskoleundervisningen om det fostrande arbetet, undervisningen, elevvården, samarbetet med vårdnadshavarna samt om den övriga verksamheten och dess genomförande. Läroplanen ska utarbetas så att den beskriver, styr och stödjer anordnandet av förskoleundervisningen vid alla förskoleenheter eller verksamhetsställen för förskoleundervisning. Vid uppgörandet av den lokala läroplanen ska utbildningsanordnaren beakta de lokala särdragen och barnens behov samt resultat från utvärderingar och utvecklingsarbete som gäller förskoleundervisningen.

 

När den lokala läroplanen i Åbo utarbetades har det ansetts viktigt att pedagogiken är barncentrerad och inkluderande, baserad på lek och aktivt lärande, att stödja barns lärande och deltagande i förskoleundervisningen samt att ta hand om barns välbefinnande. Läroplanen har utarbetats så att verksamheten och undervisningen som följer blir en naturlig del av barnets lärstig, från daghemmen i Åbo till grundskolorna. Vid uppdateringen av läroplanen har barn, vårdnadshavare och personal deltagit. Samarbete har också ägt rum med grundskolan samt med morgon- och eftermiddagsverksamheten i grundskolan.

 

I Åbo har förskoleundervisningens läroplan 2025 utarbetats så att kapitel 1–4 samt kapitel 6 fått vissa nya förtydliganden som följer ändringarna i grunderna för förskoleundervisningens läroplan. De lokala förtydligandena i kapitel 5 om stödåtgärder har skrivits om helt. Åbo stads lokala läroplan för förskoleundervisningen har utarbetats i en arbetsgrupp tillsammans med finskspråkiga och kommer att vara enhetlig oberoende språket. De lokala preciseringarna är markerande i Bilaga 1 ”Förskoleundervisningen i Åbo-logo samt med blå font”.

 

Åbo stads läroplan för förskoleundervisning 2025 kommer att publiceras efter godkännande i portalen eGrunder av Undervisnings- och kulturministeriet.

 

Bilaga 1               Åbo stads läroplan för förskoleundervisning

 

Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman:

 

Förslag          Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning beslutar godkänna de ovannämnda kommunala tilläggen i läroplanen för svenskspråkig förskoleundervisning i Åbo stad. Därtill konstateras att språkfel och begreppsfel kan korrigeras ännu i texten. Planen träder i 1.8.2025.

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

förkBorgström Nina
förkHagelberg Annette
förkHaglund Linda
förkKarlsson Hanna
förkKojo Karola
förkSjöblom Camilla


Bilagor:

Ssnfu § 24
Bilaga 1:Åbo stads läroplan för förskoleundervisning