Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning | 12 | 15.02.2024 | 5 |
597-2024 (05 10 00, 10 03 02)
Svenska sektionens utlåtande gällande småbarnspedagogikens servicenätverk
Sammandrag: -
Ssnfu § 12
Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman och servicechef Hanna Karlsson 7.2.2024:
Åbo stadsstyrelse har under sitt möte 29.1.2024 § 27 behandlat småbarnspedagogikens servicenätverk och begär om utlåtande av nämnden för fostran och undervisning. Innan nämnden behandlar ärendet har sektionerna möjlighet att sända in utlåtanden till nämnden.
I oktober 2023 förverkligades delaktighetsenkäten ”Berätta din åsikt” med syfte att ta del av vårdnadshavarnas syn på planerna. Klosterbackens daghem som ett nytt svenskspråkigt alternativ svarar mot den kritik som framfördes gällande bristen på svenskspråkiga daghemsplatser i anknytning till Sirkkala skola i det tidigare förslaget. Klosterbackens daghem är en nödvändig och viktig satsning för tryggandet av en enhetlig lärstig i Sirkkalaområdet. En betydande synvinkel som lyftes fram i delaktighetsenkäten var de kritiska åsikterna mot språkligt samlokaliserade daghem.
Den svenskspråkiga verksamheten planeras för 23 grupper för barn under skolåldern samt en grupp för öppen småbarnspedagogik. För tillfället finns 22 grupper inom den svenskspråkiga småbarnspedagogiken. De nya lokalerna planeras för 21 barn/grupp. Ifall grupper med under treåringar är många (3 vuxna och max 12 barn i gruppen) så fylls utrymmena trots att barnantalet i sig inte ökar. Nätverksutredningen ger möjlighet till moderna utrymmen där 3-6 åringarnas grupper kan fyllas mera optimalt än i nuläget. Helhetsmässigt möjliggör nätverksutredningen inte en väsentlig ökning i antalet grupper och därför är det väsentligt att flexibelt kunna öka de svenskspråkiga gruppernas antal i de samlokaliserade lösningarna ifall servicebehovet ökar. Den i planen nämnda öppna verksamheten har planerats som ett finsk- och svenskspråkigt samarbete.
Planen fördelar svenskspråkig verksamhet till relativt små helheter. Flera små verksamhetsställen bidrar till mångsidigare alternativ men konsekvensen kan också bli splittring i användningen av personresurser.
Samlokaliserad småbarnspedagogik
I planen beskrivs att fastigheterna planeras så att i utrymmena finns såväl svensk-som finskspråkiga grupper. Gruppernas verksamhet förenas inte.
Vid planeringen av samlokaliserade enheter behöver de särdrag som svenskan som ett minoritetsspråk har identifieras och de risker som kan finnas i samlokaliserad verksamhet utredas. I de samlokaliserade enheterna behöver den svenskspråkiga verksamheten ordnas i tillräckligt stor volym och inte ha en minoritetsställning. I planeringen av fastigheten behöver en högklassig språklig inlärningsmiljö beaktas redan i såväl utrymmesplaneringen som i personalplaneringen.
En samlokaliserad enhet behöver annorlunda förutsättningar än en enspråkig verksamhet och dessa förutsättningar speciellt beträffande utrymmen måste planeras på förhand. Samlokaliserad småbarnspedagogik ingår inte i det pedagogiska utrymmeskoncept som nu används och behöver i så fall uppdateras. Vidare krävs även en bredare utredning över verksamhetens förutsättningar beträffande stödtjänster, personal, ledarskap om resultat av samlokalisering innebär ett flertal småenheter på olika ställen.
Sirkkala daghem (Observatoriegatan 4 ja Hemgatan 1)
Sirkkala daghem och förskola har i nuläget 7 grupper i småbarnspedagogiken och i närliggande skolfastighet finns 3 förskolegrupper och kompletterande småbarnspedagogik. Daghemsverksamheten planeras få fungerande nya utrymmen i närheten i det planerade Klosterbackens daghem. Planen motsvarar på ett utomordentligt sätt de behov som finns och stöder väl de åsikter som kom fram i delaktighetsenkäten. Med tanke på den kapacitetsökning som senaste byggprojektet vid Sirkkala skola medförde så väl till skolan som till förskolan är det ändamålsenligt att utreda och arbeta för att den nya och ersättande fastigheten Klosterbackens daghem kunde utrymma åtminstone 7 grupper.
Braheskolan (Djupdikesvägen 27 och Villebrådsgatan 10)
Planerna som presenterats i nätverksutredningen skulle medföra betydande förändringar i servicen för svenskspråkiga småbarn och familjer bosatta i Hirvensaloområdet, Uittamo och Martti. Fastigheten på Villebrådsgatan 10 behöver ersättas med utrymmen som är lämpade för småbarnspedagogisk verksamhet. Det finns ett uttalat servicebehov på Hirvensalo, vilket framkommer i delaktighetsenkäten. I brist på lösningar på Hirvensalo är det planerade Rönnuddens daghem ett relativt bra alternativ.
Däremot behövs ett noggrant övervägande om huruvida Braheskolas daghemsgrupper på Djupdikesvägen skall flyttas till Rönnudden. Detta är endast möjligt ifall de svenskspråkiga gruppernas antal ökar på Rönnudden från nuvarande förslag på 4 grupper. Det finns tydliga pedagogiska kvalitetsaspekter i att ha en levande växelverkan mellan daghem och förskola (och skola) och enhetskolatänkandet stärker en trygg lärstig för barnen. Braheskolan finns i ett område där antalet svenskspråkiga barn är stort och många barn väntar länge för att få en plats på daghemmet.
Cygnaeus daghem och förskola
Cygnaeus daghem och förskola blir Oxvägens daghem som inleder sin verksamhet som en enspråkigt svensk enhet i augusti 2025. Oxvägen planeras minska till en liten tre gruppers enhet när förskolans två grupper får egna utrymmen i den planerade fastigheten i anslutning till Cygnaeus skola och finskspråkiga grupper planeras flytta in. Verksamheten kan anses vara skör och kan ha utmaningar speciellt med personaltillgången och gruppstrukturen i en liten samlokaliserad enhet som Oxvägen då bildar.
Ifall servicebehovet ökar inom svenskspråkig småbarnspedagogik behöver flexibilitet finnas att Oxvägen kvarstår som svenskspråkig enhet.
Cygnaeus förskola planeras i anslutning till Cygnaeus skola. Svenska sektionen har en linjedragning om att förskolorna bör vara belägna i anslutning till skolorna. Förskoleundervisningen och nybörjarundervisningens samarbete är i linje med styrdokumenten. Ifall dessa verksamhetsformer finns fysiskt nära varandra ger det bättre förutsättningar att samarbetet förskola-nybörjarundervisning kan inkluderas i barnens vardag.
Som det framkommer i utredningen kräver förskoleverksamheten både mera utrymmen inomhus och trygga och lämpande utrymmen för lek och inlärning utomhus. Det sammanlagda behovet av förskolegrupper på Mariegatan är 4, var av två grupper planeras vara finskspråkiga. Därtill behöver Cygnaeus skolas behov av specialutrymmen att beaktas. De förutsättningar som finns utrymmesvis på Mariegatan är utmanande med en liten gård och utmaningar med logistiken att hämta och föra barnen till förskola och skola.
Mars-kvarterets daghem
I den nya planen ingår 7 finskspråkiga grupper och 4 svenskspråkiga grupper. Därtill planeras för öppen småbarnspedagogik. I diskussionerna gällande Marskvarteret har målsättningen varit att erbjuda skiftverksamhet i de centralt belägna utrymmena. Skiftverksamheten ser vi med fördel kunna ordnas i tätt samarbete med finskspråkig småbarnspedagogik. Detta tryggar personaltillgången, ger beredskap för situationer som kan uppstå under nätter och helger, och är kostnadseffekt. Inom svenskspråkig fostran och undervisning är planen att ha en volym på två grupper i skiftverksamheten. Detta skulle vara en ökning i nuvarande kapacitet och möjliggör flexibilitet då vårdnadshavarnas arbetssituationer ofta ändrar och behovet av skiftesverksamhet kan stundvis minska och sedan åter öka. Den öppna verksamheten är tänkt att förverkligas tillsammans med den finskspråkiga småbarnspedagogiken.
Bilaga 1 Nätverket av småbarnspedagogik i Åbo – utvecklingsplan
Ställföreträdare för direktör för svenskspråkig fostran och undervisning, rektor Marianne Pärnänen:
Förslag Svenska sektionen sänder ovanstående utlåtande till nämnden för fostran och undervisning.
BeslutÄrendet remitterades för ny beredning enhälligt på förslag av ordförande Vörlund-Wallenius.
Specialsakkunnig Johanna Aarnio presenterade utvecklingsplanen under mötet.
Bilagor:
Ssnfu § 12
Bilaga 1:Nätverket av småbarnspedagogik i Åbo - utvecklingsplan