Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning | 48 | 11.10.2023 | 8 |
6921-2023 (12 01 02)
Skrivelse gällande behov av ny lösningsmodell för elever som reagerar med beteende
Sammandrag: -
Ssnfu § 48
Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman 5.10.2023:
Biträdande rektor Johanna Lindfors med ansvar för smågrupperna i Sirkkala skola och S:t Olofsskolan har lämnat in en skrivelse till direktören för svenskspråkig fostran och undervisning. Skrivelsen är undertecknad av flera lärare inom smågruppsundervisningen och belyser situationen kring elever som reagerar med beteende i grundskolan i de svenskspråkiga skolorna i Åbo.
Lindfors skriver att de svenskspråkiga skolorna i Åbo gör sitt bästa för att ta hand om alla elever så att de får det stöd de behöver. Stödet ges i liten grupp då det behövs och som individuellt anpassad undervisning vid behov. Många olika typers utmaningar går att undervisa tillsammans i skolornas smågrupper, många utmaningar går att lösa – men det finns undantag.
De elever som utgör en stor utmaning är elever som reagerar med våldsamt och stökigt beteende. För tillfället löses dessa situationer med att en vuxen ofta tar hand om eleven enskilt. Personalen är under hård press då de under ogynnsamma omständigheter försöker göra så gott de kan. De försöker klara sig och flera i personalen, både lärare och handledare, har redan bytt uppgifter pga ytterst utmanande arbetsuppgift.
Lindfors understryker att även elever som reagerar med beteende har rätt att få undervisning i en grupp som har den bästa expertis på att hantera och erbjuda undervisning just för dessa utmaningar. Hen skriver att våra smågrupper dessvärre inte motsvarar den här verkligheten. Elever som reagerar med beteende blir ofta ensamma i våra skolor med sina egna särlösningar.
Lärarna i smågrupperna anser att den bästa lösningen skulle vara att Mikaelin koulu skulle ha svenskspråkiga lärare som kunde ta emot svenskspråkiga elever. Enligt dem har skolan lämpliga utrymmen och en heltäckande, konsekvent pedagogik som omfattar hela skolan. Detta medför att elever som reagerar med beteende får en lugnare vardag och goda förhållanden för bästa inlärning.
Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman 3.10.2023:
Förslag Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning antecknar ärendet för kännedom och beslutar därtill att planerna kring nya lösningar kan gå vidare.
BeslutFörslaget godkändes.
Biträdande rektor Johanna Lindfors presenterade ärendet under mötet.
Sändlista
förkLindfors Johanna