Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning | 38 | 07.09.2023 | 4 |
589-2023 (12 00 01)
Ändringar i läroplanen för svenskspråkiga grundläggande utbildning i Åbo stad
Sammandrag:
Från och med 1.8.2023 kompletterades grundläggande utbildningens läroplan med flera tillägg och preciseringar. Dessa är följder av förändringsföreskrifter från Utbildningsstyrelsen, överflyttningen av elev- och studerandevården till välfärdsområdet och övriga uppdateringar av läroplanen. Förändringen gäller följande av Utbildningsstyrelsens föreskrifter: Grunderna för läroplanen för den undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen 2015 (57/011/2015) samt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 (104/011/2014)
Ssnfu § 38
Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman och rektor Elise Kurtén 30.8.2023:
Komplettering av läroplanen för den grundläggande utbildningen för ingripande vid skolfrånvaron och främjandet av skolengagemang
Utbildningsstyrelsen har ändrat styckena 4.2, 5.1 och 5.6 i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. Ändringen gäller förebyggande av frånvaro, systematisk uppföljning av frånvaro och ingripande vid frånvaro. Ändringarna motsvarar revideringen av 26 § i lagen om grundläggande utbildning, som trädde i kraft 1.8.2023.
Utbildningsanordnaren skall följa med frånvaron planmässigt genom att utnyttja information på kommun- och skolnivå. Utbildningsanordnaren beskriver i den lokala läroplanen en verksamhetsmodell för ingripande vid skolfrånvaron, ansvarsfrågor, uppföljning och förebyggande på skol-, klass- och individnivå.
För skolorna i Åbo stads grundläggande utbildning har man i samarbete med Lundo stad och Reso stad inom Ysikymppi-projektet utarbetat en modell för främjandet av skolengagemang och ingripande vid skolfrånvaron. Projektet är en del av projektet engagerande skolsamarbete inom den grundläggande utbildningen (SKY).
Målet med modellen för främjande av skolengagemang och ingripande vid skolfrånvaron är att stödja eleverna, hemmen samt skolans personal. Stödet ska främja elevens skolengagemang samt förebygga frånvaro. Gruppsammanhållning, bemötandet av eleven och elevens upplevelse av delaktighet är centrala faktorer i det förebyggande arbetet.
Utöver de förebyggande åtgärderna gällande frånvaron följer man även systematiskt med elevernas frånvaro. Man utför stödåtgärder då det uppstått oro eller senast då eleven uppnått ett visst antal frånvarotimmar. De riktade stödåtgärderna sätter i gång då det samlats 50 frånvarotimmar. De övriga gränserna är 100 timmar och 150 timmar. Dessa gränsvärden grundar sig på forskningsbaserad kunskap, nationell styrning och regionalt utvecklingsarbete.
Den för grundläggande utbildningen utarbetade modellen för främjandet av skolengagemang och ingripande vid frånvaron är också en del av Åbo stads undervisnings kommande anordnarspecifika plan för elev- och studerandevård.
Bilaga 1 Läroplan för grundläggande utbildning i Åbo 2016 kapitlen:
4.2 Principer för utvecklandet av verksamhetskulturen
5.1 Gemensamt ansvar för skoldagen
5.6 Frågor som avgörs på lokalnivå
Elev- och studerandevård och utbildningsanordnarens plan för elev- och studerandevård
I och med social- och hälsovårdsreformen har ansvaret för att ordna social- och hälsovårdstjänster flyttats över från kommunerna till välfärdsområdena från och med 1.1.2023. Också stadgandena i lagen om elev- och studerandevård (1287/2013) har preciserats för att motsvara reformen. I och med lagändringen (377/2022) har Utbildningsstyrelsen reformerat grunderna för läroplanerna för förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, den undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen samt gymnasieutbildningen, de centrala principerna och målen för elev- och studerandevården samt föreskriften om upprättande av en plan för elev-. och studerandevården som motsvarar den nya lagen.
Enligt föreskriften utarbetar Åbo stad utbildningsanordnarens plan för elev- och studerandevård. Då utbildningsanordnarens plan för elev- och studerandevård träder i kraft ersätter den, för elev- och studerandevårdens del, den lokala läroplanen.
Läroplanens kapitel 8 Elevvård kommer att uppdateras då Åbo stads plan för elev- och studerandevård kompletteras med Egentliga Finlands välfärdsområdes plan för elev- och studerandevård.
Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman 30.8.2023:
Förslag Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning beslutar att godkänna de lokala ändringarna och kompletteringarna till läroplanen för den svenskspråkiga grundläggande utbildningen. Ändringarna träder i kraft omedelbart.
BeslutFörslaget godkändes.
Sändlista
förkKarlsson Christer
förkKroksjö Benjamin
förkKurtén Elise
förkWulff Nicke
Bilagor:
Ssnfu § 38
Bilaga 1:Läroplan för grundläggande utbildning i Åbo 2016 kapitlen: