Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning | 17 | 21.03.2023 | 5 |
5554-2022 (05.11, 00 01 05)
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisnings utlåtande till stadens program för integrationsbefrämjande
Sammandrag: -
Ssnfu § 17
Tillförordnad integrationsdirektör Minna Sartes 22.2.2023:
Åbo stadsfullmäktige godkände 12.12.2022 § 252 Åbo stads program för integrationsbefrämjande 2022–2025. På samma gång beslöts att det godkända programmet uppdateras genom att göra många delaktiga i uppdateringen. Det uppdaterade programmet förs till beslutsfattande under våren 2023.
I Åbo stads program för integrationsbefrämjande beskrivs de nuvarande tjänsterna och kommande förändringar lyfts fram. Målsättningarna i programmet gjordes fenomenbaserat utgående från Stigliz modell med åtta olika välfärdsdimensioner: 1. Hälsa, 2. Materiell välfärd, 3.Kompetens, 4. Arbete och arbetsliv, 5.Boendemiljö, 6. Social välfärd och sociala relationer, 7. Trygghet och 8. Röst i samhället och miljö
Vid uppdateringen av Åbo stads program för integrationsbefrämjande ber koncernledningens integrationstjänster om utlåtanden från nämnder och övriga organ, där speciellt vikt bör sättas på beskrivningen av nuläget samt de föreslagna åtgärderna. Även nya åtgärdsförslag kan föreslås.
Tiden för att ge utlåtande avslutas 31.3.2023 kl. 16:00.
Bilaga 1 Åbo stads program för integrationsbefrämjande 12.12.2022
Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman 16.3.2023:
Svenska sektionen konstaterar följande i sitt utlåtande:
-Det är positivt att integration på svenska tas upp i ett eget avsnitt 5.3.7, men det borde beaktas att integreringen också sker via en svenskspråkig lärostig för barn och unga, vilket inte nämns i avsnittet. Det finns behov av att möjliggöra systematisk integrering av invandrare som vill välja en svenskspråkig lärostig och beredskap för hur detta kunde förverkligas borde utvecklas. I de svenskspråkiga skolorna finns inte förberedande klasser. Den svenskspråkiga lärostigen har ett fåtal invandrarelever oftast i olika skolor och i olika åldrar och därför behövs skräddarsydda särlösningar för dessa elever.
-De invandrarfamiljer som flyttar från svenskspråkiga områden t. ex. Åland eller Österbotten och har inlett sin integration på svenska borde ges möjlighet att fortsätta integreringen på svenska i Åbo och erbjudas likvärdiga möjligheter till utbildning på svenska. Inte så att utbudet enbart består av nätbaserade kurser, eftersom socialiseringen är en så viktig del av integrationen.
-När arbets- och näringstjänsterna överförs till kommunerna behöver det systematiskt informeras om att integration på svenska är möjlig och det behöver också finnas tillräcklig kunskap om de svenskspråkiga integrationsstigarna och tillräcklig kunskap om svenskspråkiga samarbetspartners inom tredje sektorn som kan stöda integrationen.
Förslag Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning beslutar att ge ovanstående utlåtande till koncernförvaltningens integrationstjänster.
BeslutFörslaget godkändes.
Sändlista
utlKonsernihallinto, integraatiotoiminto
förkSartes Minna
Bilagor:
Ssnfu § 17
Bilaga 1:Åbo stads program för integrationsbefrämjande 12.12.2022