Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning517.01.20235

14848-2022 (12 00 01)

Försök med delvis samundervisning i åskådningsämnen för elever i årskurs 1-6 i Cygnaeus skola

Sammandrag: -

Ssnfu § 5

Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman 12.1.2023:

 

I den grundläggande utbildningen i Åbo studerar eleverna sitt åskådningsämne i sin egen grupp för ämnet. Det nuvarande sättet att ordna undervisningen i åskådningsämnen delar eleverna enligt dem som hör till det religiösa samfundet och dem som inte hör till det ifrågavarande religiösa samfundet. En sådan uppdelning kan inte anses vara optimal då det gäller att öka förståelsen för olika kulturer och religioner.

 

Man kan också fråga sig om det nuvarande systemet behandlar eleverna lika. Lärare som är formellt behöriga att undervisa minoritetsreligioner hittas inte alltid. Undervisningen i religioner som undervisas i smågrupper (katolsk tro, ortodox tro och islamisk tro) genomförs huvudsakligen som distansundervisning. Ifall undervisningen i ovannämnda religioner genomförs som närundervisning, blir man ofta tvungen att ordna grupper som består av elever från flera olika årskurser.

 

I undervisningen av livsåskådning består en undervisningsgrupp oftast av elever från olika årskurser.

 

Undervisningen i åskådningsämnen kan liksom i vissa andra kommuner ordnas som delvis samundervisning och delvis differentierad undervisning. Då får eleven fortfarande undervisning i sin egen religion eller livsåskådning, men eleverna studerar tillsammans det stoff som är gemensamt för alla åskådningsämnen (t.ex. temat mänskliga rättigheter). Bedömningen sker enligt målen för elevens åskådningsämne, dvs. val av t.ex. läroämnet evangelisk-luthersk tro innebär att barnets lärande bedöms enligt målen i grunderna för läroplanen i läroämnet evangelisk-luthersk tro.

 

I skolan Vähä-Heikkilän koulu har samundervisning i åskådningsämnen ordnats för årskurs 5 sedan 2016. Enligt en enkät ansåg vårdnadshavarna att arrangemangen är fungerande och önskade en förlängning av försöket. En mer omfattande plan skapades för ordnandet av gemensamma undervisningsarrangemang som skulle omfatta årskurserna 1–6. Läroplanerna för alla åskådningsämnen granskades noggrant och utifrån granskningen utarbetades en veckovis plan. Genom planen säkerställs att undervisningen följer målen och innehållet i läroplanen.

 

Försöket med ordnande av delvis samundervisning i åskådningsämnen skulle genomföras läsåren 2023–2024 och 2024–2025, dvs. under tidsperioden 1.8.2023–31.7.2025.

 

Finska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning har godkänt genomförandet av försöket i Vähä-Heikkilän koulu och Syvälahden koulu under mötet 20.12.2022 § 94 .

 

Cygnaeus skola deltar i försöket ifall svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning för sin del godkänner deltagande i försöket. Planen är redo att tas i bruk 1.8.2023 i Cygnaeus skola ifall ändamålsenliga tillstånd för försöket och undervisningsarrangemangen beviljas samt att personalen ställer sig positivt till att skolan deltar i försöket.

 

 

Förslag          Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning godkänner genomförandet av försöket i Cygnaeus skola.

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

förkWulff Nicke