Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning4802.11.20224

6782-2022 (12 00 00, 12 00 02)

Förslag till ändrad elevantagning till skola och förskola från 1.1.2023

Sammandrag: -

Ssnfu § 48

Bakgrund:

Svenskspråkig fostran och undervisning får nya utrymmen vid Sirkkala skola från hösten 2023. Det betyder att Sirkkala skola ändras från en tvåserieskola till att ha tre parallellklasser på varje årskurs. Således möjliggör de nya lokaliteterna ett ökat elevantal i Sirkkala skola och förskola. Förskolan finns på samma adress som skolan i Braheskolan och Sirkkala skola. Cygnaeus skola har under de senaste åren haft ett jämnt ökande elevantal och lokaliteterna i Cygnaeus skola utnyttjas maximalt och förskolan finns inte i nuläget i anknytning till skolan. Det finns ett behov av att ändra elevantagningen så att ett ökat antal elever styrs in i Sirkkala skola och förskola.

 

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning beslöt vid sitt möte 7.6.2022 § 29 att scenario 2 där elevupptagningsområdena ändras bör utredas närmare. Scenario 2 betyder i korthet att indelningen i elevupptagningsområden skulle upphöra och i stället skulle ett enda elevupptagningsområde gälla för hela staden för förskolan och årskurserna 1–9. Detta förutsätter tydlighet och transparent ändamålsenlighet i servicehandledningen. Elevens lärstig till den grundläggande utbildningen bör beaktas redan i antagningen till förskoleundervisningen. 

 

Ifall det finns endast ett elevupptagningsområde är det möjligt att jämnare hänvisa eleverna till de olika skolorna enligt lokalresurs. Svenska sektionen påtalade att den enhetliga skolstigen, liksom tydligheten i hur valet av skola går till bör prioriteras. Vidare beslöts att utredningen kan resultera i a) en justering av nuvarande elevupptagningsområden b) ett elevupptagningsområde med tydliga urvalsprinciper. Därtill beslöts att hörandetillfällen kan ordnas för att bereda förändringen.

 

Invånarenkäten i Kerro kantasi

 

Beredningsarbetet med ändrade elevupptagningsområden fortsatte genom att servicehelheten för svenskspråkig fostran och undervisning samlade in feedback av vårdnadshavare i småbarnspedagogiken och de lägre årskurserna (åk 1-6) via tjänsten Kerro kantasi under tiden 23.9.–14.10.2022. 67 svar kom in under den utsatta tiden. Därtill gavs möjlighet att delta i en presentation om de föreslagna ändringarna i elevupptagningsområdena på svenska sektionens aftonskola 4.10.2022 kl. 17.00 i Åbo Svenska Arbetarinstitut.

 

I invånarenkäten önskades svar på följande frågor:

 

1.Hur tar ditt barn sig till skolan för tillfället? 

2.Vad är positivt i förändringen för er familj? 

3.Vilka utmaningar medför förändringen för er familj? 

4.Hur borde kriterierna utvecklas? 

5.Har förändringen beskrivits tillräckligt tydligt? Om du har frågor kan du skriva dem i fältet nedan. Utifrån de frågor vi får planeras den fortsatta informationen om ärendet. 

 

Största delen av barnen tar sig gående eller med cykel till skolan (46%). Därefter följer transport med kollektivtrafik (35%). Ungefär en femtedel bli skjutsade till skolan med bil.

 

Tolkningen av hur man ställer sig till förändringen delar åsikterna. 49% ställer sig negativa på basen av hur man tolkar förändringen och 25% ställer sig neutrala eller positiva till förändringen. För en fjärdedel av svarandena väcker förslaget ytterligare frågor. När det gäller antagningskriterier anser majoriteten 52% att syskon i samma skola är det viktigaste kriteriet. En kort och trygg skolväg är också viktigt 34%.

 

Svaren från KerroKantasi och en grafisk framställning av trenderna finns sammanställda i tilläggsmaterialet:

 

Tilläggsmaterial 1               Presentation av svaren från invånarenkäten

Tilläggsmaterial 2               Grafisk framställning av trenderna i invånarenkäten

 

Förslag till ändrad elevantagning till förskola och skola från 1.1.2023

 

I praktiken skulle detta betyda att man kan anmäla sig till Cygnaeus, Sirkkala eller Braheskolan. Om antalet sökande överstiger antalet platser i förskolan eller årskursen tillämpas antagningsgrunderna i följande ordning.

 

1.Hälsorelaterad orsak eller stödbehov

2.Skolans tillgänglighet (utgående från Fölis ruttguide)

3.Syskon i skolan

4.Lottdragning

 

Om en elev flyttar inom Åbo har hen rätt att gå ut alla årskurser i den skola hen var elev innan hen flyttade. Eleven har rätt till avgiftsfri skolskjuts till den skola som anvisas förutsatt att grunderna för beviljande av skolskjuts och kilometergräns uppfylls.

 

För att omfattas av det första kriteriet krävs beslut om särskilt stöd eller andra intyg. Syskonkriteriet tillämpas ifall eleven/förskoleeleven har syskon i samma skola under det år som skolgången/förskolan inleds. I Fölis reseplanerare ges information om rutten till fots, med cykel och med kollektivtrafik. För att få en gemensam och rättvis bild av tillgängligheten enligt Fölis reseplanerare fastställs tillgängligheten från hemadressen till skolan av ett team bestående av såväl geodatasakkunniga, representanter från kollektivtrafiken samt rektorer och områdeschefen från småbarnspedagogiken.

 

Ifall det finns flera sökande än platser som omfattas av kriterium 2 tillämpas s.k. relativ närhet. Detta betyder att elev A får platsen trots att elev B bor närmare. Detta beror på att elev A har betydligt längre väg till sin sekundärskola än elev B.

 

Barnkonsekvensanalys

 

Som en del av beredningsarbetet har en barnkonsekvensanalys gjorts. Barnkonsekvensanalysens frågeställningar gäller mängden av barn som omfattas, möjliga konsekvenser för familjerna och för speciellt utsatta barn samt om beslutet är en del av en större helhet. Barnkonsekvensanalysen bifogas som bilaga.

 

Bilaga 1               Barnkonsekvensanalys gällande ändring av elevantagningen till förskola och skola

 

Maximiantalet platser i skolorna

   

Följande maximiplatser föreslås för förskolan:

Cygnaeus skola 20+14

Braheskolan 20+20

Sirkkala förskolaskola 20+20+14

 

Följande maximiplatser föreslås för antagning till åk 1:

Cygnaeus skola 23+23

Braheskolan   23+23

Sirkkala skola 23+23+14

 

Rektor eller områdeschefen inom småbarnspedagogiken får inte ta in fler elever i förskolan eller skolan än vad det högsta elevantal som sektionen i sitt beslut fattat. Direktören för svenskspråkig fostran och undervisning kan på basis av framställning om särskild orsak av skolan bevilja lov att höja antalet eleverna i grupperna eller öka elevgruppernas antal.

 

Elevgruppen i förskolan är 20 barn. Elevgruppernas storlek i årskurserna 1­-2 är högst 23 elever. Om tre eller fler elever i årskurs 1-2 har särskilt stöd och en individuell undervisningsplan (IP) är klasstorleken högst 20 elever. I en klass med barn med förlängd läroplikt är klasstorleken högst 20 st.

 

Placering av elever med stödbehov

 

I beslutet om särskilt stöd fastställs även elevens skola och undervisningsgrupp. Beslutet om särskilt stöd görs av direktören för svenskspråkig fostran och undervisning. Beslutet fattas utgående från en pedagogisk utredning. Elevens vårdnadshavare hörs i den pedagogiska utredningen. Direktören för svenskspråkig fostran och undervisning gör utgående från den pedagogiska utredningen ett beslut om vilken skola och vilken undervisningsgrupp eleven ska placeras i. Eleven kan även placeras i en småklass eller i en undervisningsgrupp för samlad service.

 

Elever med olika funktionsvariationer och behov av särskilt stöd från en annan hemkommun än Åbo kan antas till Sirkkala skola ifall kommunen har ingått avtal med Åbo. Elevens boendekommun svarar för skolresorna och handledningstjänster för eleverna.

 

Ett beslut om förlängd läroplikt fattas i huvudregel innan läroplikten börjar. Den förlängda läroplikten rör elever med grav funktionsvariation. För elever som har förlängd läroplikt räknas förskoleundervisningsåret in i läroplikten och förskoleundervisningen ordnas inom småbarnspedagogiken. Beslutet om förlängd läroplikt fattas av direktör för svenskspråkig fostran och undervisning på basis av den pedagogiska utredningen samt utlåtanden av läkare och/eller psykolog.

 

Då en elev med förlängd läroplikt övergår från förskoleundervisningen till årskurs 1, utarbetas en pedagogisk utredning i småbarnspedagogiken, ifall hen anses behöva särskilt stöd då skolgången inleds. Detta beslut fattas av direktören för svenskspråkig fostran och undervisning och grundar sig på den pedagogiska utredningen och/eller utlåtanden av läkare eller psykolog. I beslutet om särskilt stöd utses elevens skolplats.

 

Förslag          Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning godkänner förslaget till ändrad elevantagning och ett upptagningsområde och antagningskriterierna ändras i linje med ovanstående föredragning.

BeslutSvenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning beslutade enhälligt att godkänna förslaget till ändrad elevantagning och ett upptagningsområde och att antagningskriterierna ändras efter att föredragande ändrat föredragningen enligt följande:

-2. Skolans tillgänglighet. I bedömningen utgår man från Fölis reseguide och bedömningen görs i första hand enligt en trygg promenadväg och i andra hand från en trygg skolväg med kollektivtrafik.

-Följande stycke ströks ur beredningen: Ifall det finns flera sökande än platser som omfattas av kriterium 2 tillämpas s.k. relativ närhet. Detta betyder att elev A får platsen trots att elev B bor närmare. Detta beror på att elev A har betydligt längre väg till sin sekundärskola än elev B.

Före beslutsfattandet röstades om en återremittering av ärendet för ny beredning. Beslut om att fortsätta behandlingen av ärendet fattades med rösterna 9–2.

I omröstning med namnupprop röstade Blomster, Blomquist, Blomqvist, Elomaa, Kronqvist, Maijanen, Holmberg, Tötterman och Vörlund-Wallenius för fortsatt behandling av ärendet. För Gardbergs remitteringsförslag, som understöddes av Heikkilä, röstade Gardberg och Heikkilä.

Efter omrötsningen ändrade föredragande förslaget enligt beslutet. Förslaget godkändes enhälligt.

Heikkilä anmälde avvikande åsikt till beslutet med följande motivering: ”Kriterierna är fortfarande inte förutsägbara, tydliga och entydiga. Beslutet innebär en stor osäkerhet för familjerna i centrum och följer inte grunderna för en god förvaltning.”

Protokollet för detta ärende justerades omedelbart under mötet.

Sändlista

förkBorgström Nina
förkHagelberg Annette
förkKarlsson Hanna
förkKojo Karola
förkKurtén Elise
förkLindfors Johanna
förkWulff Nicke


Bilagor:

Ssnfu § 48
Bilaga 1:Barnkonsekvensanalys gällande ändring av elevantagningen till förskola och skola