Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning2323.03.20217

3043-2021 (12 02 00)

Kvalitetsenkäten inom den grundläggande utbildningen

Sammandrag: -

Ssnfu § 23

Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman 17.3.2021:

 

Den grundläggande utbildningens kvalitetsundersökning utfördes för femte gången i januari i år. Den utfördes samtidigt i både de svenskspråkiga och finskspråkiga skolorna i Åbo. På enkäten svarade både skolornas personal och elever samt därtill elevernas vårdnadshavare. Sammanlagt 920 respondenter svarade på enkäten. Som tidigare berörde frågorna elevens vardag, ledarskap, ekonomi samt den fysiska lärmiljön.

 

Resultaten för de svenskspråkiga skolornas del är huvudsakligen positiva och liknande som för två år sedan. Generellt sett är svaren från de svenskspråkiga skolorna snäppet mera kritiska i jämförelse till helheten. Personalen upplever i högre grad nu än för två år sedan att resurser för att förverkliga högklassig fostran och undervisning finns.

 

De frågor som mäter välmående och som varit ett utvecklingsområde inom grundläggande utbildning har förbättrats. Personalen mår bättre, både personalen och vårdnadshavarna anser att det stöd som eleverna får är förebyggande, systematiskt och mångsidigt. Både elever, personal och vårdnadshavare upplever att skolan har blivit tryggare, eller minst lika trygg som för två år sedan.

 

Ifall alla svaren i enkäten definieras som mätare på kompetens och konkurrenskraft så anser personalen att det förbättrats, medan vårdnadshavarnas och elevernas resultat är i linje med svaren för två år sedan.

 

Personalen upplever att de inte utvecklar sin yrkeskompetens i samma grad som tidigare, vilket kan vara en synlig coronaeffekt. Fokus har varit på att klara av vardagen under den pågående pandemin.

 

Eleverna trivs fortsättningsvis bra i skolan och resultaten i ”feelismätaren” är på ungefär samma nivå som för två år sedan.

 

Skolorna har tagit del av sina skolvisa resultat och sätter upp egna utvecklingsmål utgående från resultaten. Målsättningen är att eleverna görs delaktiga i utvecklingsarbetet. Stöd till skolorna ges i form av utbildning och handledning.

 

Tilläggsmaterial 1               Resultat från kvalitetsenkäten

 

 

Förslag          Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning beslutar att anteckna rapporten för kännedom.

BeslutFörslaget godkändes.

 

Rektor Elise Kurtén, rektor Nicke Wulff, rektor Christer Karlsson och föreståndare Johanna Lindfors deltog på distans och svarade på frågor.