Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning4827.10.20205

11818-2020 (00 01 01, 12 00 00)

Arbis placering i den nya planerade organisationsmodellen för Åbo stad

Sammandrag: -

Ssnfu § 48

 

Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman 23.10.2020:

Förslaget till en ny organisationsform inom Åbo stad har presenterats för fullmäktigeledamöter och för bildningssektorns ledningsgrupp. Till svenska sektionens ärenden hör att utveckla den svenska servicen inom bildningssektorn. I den nuvarande organisationsmodellen hör den fria bildningen och Åbo svenska arbetarinstituts ärenden till svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning.

 

I förslaget till ny organisationsmodell skulle Arbis lyftas bort från bildningssektorn till fritidssektorn och därigenom också bort från svenska sektionens ansvarsområde. Rektorerna från instituten förespråkar i en skrivelse att den fria bildningen är en naturlig del av utbildningssystemet och bildningssektorn. Därutöver lyfter Arbis rektor fram språkliga konsekvenser och minoritetsfrågan i skrivelsen.

 

Bilaga 1               Rektorernas brev

 

Arbetarinstituten är endel av det finländska utbildningssystemet och knyts till bildningen via lagstiftning, behörighetsvillkor och kollektivavtal för undervisningspersonal. Därutöver styrs projektfinansiering, datainsamling och statistik av Utbildningsstyrelsen. Institutens verksamhet utgör en del av den reform av kontinuerligt lärande som arbets- och näringsministeriet samt undervisnings- och kulturministeriet som bäst genomför.

 

https://minedu.fi/sv/kontinuerligt-larande

      

Visionen som eftersträvas med reformen går ut på att varje person i arbetsför ålder aktivt och flexibelt utvecklar sitt kunnande under arbetskarriärens gång och att hen har de färdigheter och det kunnande som krävs för ett meningsfullt liv och ett föränderligt arbete.

 

Inom den fria bildningen finns ett speciellt bildningsuppdrag att ordna utbildning och kurser för underrepresenterade grupper såsom invandrare, personer utanför arbetslivet, långtidsarbetslösa, personer med bristfälliga grundläggande och digitala färdigheter o.s.v. Styrkan att ha den fria bildningen inom bildningssektorn är de synergier det kan leda till bl.a. genom samarbete med andra läroinrättningsformer. Lärare och personal har samma behörighetskrav som alla andra inom bildningssektorn. Den fria bildningen har en viktig roll inom det kontinuerliga lärandet, speciellt med tanke på underrepresenterade grupper.

      

På lokal nivå borde samarbetet mellan läroanstalter på olika nivåer stärkas för att nå målsättningen med kontinuerligt lärande. Förvaltningen behöver också stöda utvecklingen och ifall arbetarinstituten rycks bort från bildningssektorns förvaltning så fjärmas de från de övriga läroanstalterna. Reformens anda och intention är tvärtom att samarbetet borde öka på lokal nivå för att möta den arbetsföra befolkningens behov av kortare skräddarsydda kurser.

 

Vid organisationsförändringar och reformer är det ytterst viktigt att språkliga konsekvensbedömningar görs, speciellt ur minoritetssynvinkel. I utredningen Bildningsförvaltningen och skolan, Rekommendationer för en fungerande svensk bildningsförvaltning (2014) rekommenderas en enhetlig och bred förvaltning för det svenska inom bildningssektorn för att bäst kunna utveckla servicen.

 

”Vi förespråkar en bred organisationsmodell som möjligt för den svenska bildningsförvaltningen även om vi är medvetna om att alla kommuner inte kan ha uppgiftsområdet definierat samma sätt. Vi menar dock att det med tanke den svenska utbildningen är av stor betydelse att barndagvården samt all svensk utbildning, inklusive morgon- och eftermiddagsverksamheten, är samlade under samma förvaltning. Detta stärker helhetsperspektivet den svenska utbildningen och är av stor betydelse för utveckling av hela den svenska utbildningen.” s.66 (C. Böhme, H. Hägglund & S. Sjöblom)

 

 

I samma rapport påtalas följande gällande ekonomin och verksamheten.

 

En klar indelning av verksamheten i resultatområden på språklig grund med egna resultatmål både för verksamheten och ekonomin är viktig ur svensk synpunkt. Ur ekonomisk synvinkel är ett brett resultatområde att föredra framom ett avgränsat, eftersom det ger ett större språkligt inflytande i ekonomiska frågor. s.67 (C. Böhme, H. Hägglund & S. Sjöblom)

 

Sammanfattningsvis kan konstateras att de svenska ärendena ur servicesynvinkel bäst behandlas i ett svenskspråkigt organ som har inflytande över både verksamhet och ekonomi inom sitt område.

 

 

Förslag          Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning anser att reformerna gällande det kontinuerliga lärandet stöder Arbis fortsatta placering inom bildningssektorn och påtalar vikten av att Åbo svenska arbetarinstitut fortsättningsvis hör till svenskspråkig fostran och undervisning och därigenom till svenska sektionens ärenden. Sektionen framhåller också att bibehållandet av Åbo svenska arbetarinstitut inom den svenskspråkiga delen av stadens bildningssektor effektiverar och stärker den svenska minoritetens service och samtidigt är resurssparande för staden. Protokollet för detta ärende justeras omedelbart under mötet.

 

 

 

BeslutSvenska sektionen anser att arbetarinstituten också i fortsättningen bör höra till bildningssektorn.

Föreliggande förslag om flyttning av arbetarinstituten till fritidssektorn strider bjärt mot undervisningsministeriets planer på en förstärkt satsning på ett kontinuerligt lärande där arbetarinstituten har en central roll. Arbetarinstituten hör till bildningssektorn som en del som synnerligen väl kompletterar den lagstadgade obligatoriska utbildningen. Även arbetarinstituten har stor nytta av att vara en dela av bildningssektorn. Instituten använder sig av bildningssektorns sakkunskap och stödtjänster och dessa utgör en viktig bas för arbetarinstitutens verksamhetsförutsättningar.

För den svenska verksamheten skulle en flytt av Arbis avsevärt försvåra det nu existerande väl fungerande samarbetet med de svenskspråkiga skolorna och småbarnspedagogiken.

Svenska sektionen anser att bibehållandet av svenska Arbis inom det svenskspråkiga serviceområdet både effektiverar och stärker den svenska minoritetens service och sparar samtidigt på stadens resurser.

Förslaget godkändes med följande ändring enhälligt på förslag av ordförande. Protokollet för detta ärende justerades omedelbart under mötet.

Sändlista

kanoKasvatus- ja opetuslautakunta
kanoStadsstyrelsen
förkHeikkinen Tuomas
åtgJalonen Timo
åtgJokela Merja
förkKlami Laura


Bilagor:

Ssnfu § 48
Bilaga 1:Rektorernas brev