Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning2428.05.20206

5986-2020 (10 03 02)

"Skola som service" är en utredning över hur S:t Olofsskolans utrymmesbehov kunde lösas enligt en nätverksmodell

Sammandrag: -

Ssnfu § 24

Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman 25.5.2020:

 

”Skola som service” är en utredning över hur S:t Olofsskolans utrymmesbehov kunde lösas enligt en nätverksmodell.

 

I projektet som utförts av TRACTR Oy var målsättningen att skapa en alternativ ”Skolan som service” – modell. En traditionell behovsutredning görs även för S:t Olofsskolan. Syftet med TRACTRs utredning var att få en alternativ modell där utrymmesbehoven granskas ur en annan synvinkel än den traditionella.

 

”Skolan som service”- modellen baserar sig på att utnyttja de byggnader som finns i närheten av skolan i en s.k. nätverksmodell. Med hjälp av modellen analyserades olika scenarier för att lösa utrymmesbehoven när elevmängden ökar genom att svara på frågan hur S:t Olofsskolan kan fungera ifall elevmängden ökar med 100 elever.

 

Förutsättningarna för ”Skolan som service” fylls enligt utredningen i och med att det finns tillräckligt med nätverksresurser i skolans näromgivning. I närheten finns flera skolfastigheter och övriga utrymmen som kunde lämpa sig för undervisning enligt utredningen. Områdets resurser kunde nyttjas för att möta behovet av tilläggsutrymmen. I alla de undersökta scenarierna skulle S:t Olofsskolan använda sig av övriga skolors utrymmen.

 

I utredningen förs fram att ”Skolan som service”- modellen stöder läroplanen och att hela staden utnyttjas som lärandemiljö. Därutöver betonas att nätverksmodellen stöder hållbar utveckling genom att fastighetsanvändningen är effektiv och att lärandemiljöerna är mångsidiga.

 

Tilläggsmaterial 1               Presentation

 

 

Förslag          Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning beslutar att anteckna utredningen för kännedom.

BeslutFörslaget godkändes. Sektionen konstaterar att modellen är intressant, men lämpar sig dåligt för ungdomar i högstadieåldern. Svenska sektionen påpekar att språket är en viktig aspekt för de svenska enheterna och denna faktor har överhuvudtaget inte beaktats i denna utredning. Sektionen är medveten om behovet att ta alla lediga utrymmen i användning men vidhåller att verksamheten i tänkbara omgivningar i huvudsak bör vara svenskspråkig.

Sändlista

förkKasvatus- ja opetuslautakunta
åtgJalonen Timo
förkJokela Merja
förkKarlsson Christer